Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Game Pass - pelien vuokrausta kuukausimaksulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gameskeeper
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    xone
No jos asiasta kättä pidempää kaipaat niin löytyyhän sitä:

• The average Metacritic score of all GP games (PC+Console) is 77.9. The median Metacritic score of all GP games is 79;

Vai onko mielestäsi palvelu ennemmin täynnä huippupelejä (arvosana 90+) vai keskinkertaisuuksia (arvosana 75)?

Itsehän omistan molemmat konsolit, joten pointtisi tässä oli mikä?

Luojan kiitos että ei ole pakko tilata, mutta kovin kaukana ei olla enää siitä että et saa edes Liveä ilman GP-kytköstä.

Jos kaikkien pelien keskiarvo nimenomaan on noin kova, niin sehän kielii hemmetin kovasta tasosta pelien suhteen. Olisin itse luullut keskiarvon olevan paljon huonompi. Rautaisen kovalla tasollahan mennään, kun tosiaan ollaan ihan siinä 80 arvosanan tienoilla nimenomaan keskiarvon osalta.

Luojan kiitos että ei ole pakko tilata, mutta kovin kaukana ei olla enää siitä että et saa edes Liveä ilman GP-kytköstä.
No viimeistään siinä vaiheessa pelkkä nettipelaaminen pitäisi tulla ilmaiseksi.

En kyllä ymmärrä miksi tosta pitää maksaa koska olet kumminkin ostanut ja omistat sisällön mitä peli tarjoaa.

Toivotaan että hölmöily loppuisi ja kaikkien pelien nettipelaaminen tulisi ilmaiseksi. Käsitän että nyt molemmilla leireillä free to play peleissä se ei ole rajoitettu goldiin/psplus.

Jos kaikkien pelien keskiarvo nimenomaan on noin kova, niin sehän kielii hemmetin kovasta tasosta pelien suhteen. Olisin itse luullut keskiarvon olevan paljon huonompi. Rautaisen kovalla tasollahan mennään, kun tosiaan ollaan ihan siinä 80 arvosanan tienoilla nimenomaan keskiarvon osalta.

Sehän kertoo lähinnä sen, että kuraa (arvosana 70 ja alle) ja huippupelejä (arvosana 90+) on karkeasti ottaen yhtä paljon, kun keskiarvo on tuota luokkaa. Suurin osa peleistä jää tälle välille, eli mainitsemani keskinkertaisuudet. Tämä taas ei tarkoita sitä että peli olisi jollain tapaa huono, mutta ei myöskään säväytä huippupelin tapaan.

Sehän kertoo lähinnä sen, että kuraa (arvosana 70 ja alle) ja huippupelejä (arvosana 90+) on karkeasti ottaen yhtä paljon, kun keskiarvo on tuota luokkaa. Suurin osa peleistä jää tälle välille, eli mainitsemani keskinkertaisuudet. Tämä taas ei tarkoita sitä että peli olisi jollain tapaa huono, mutta ei myöskään säväytä huippupelin tapaan.
Itse asiassa useat 70 keskiarvonkin pelit voivat monelle pelaajalle olla erittäin hyviäkin pelejä. Ja joka tapauksessa tuohan nimenomaan kertoo, että jos keskiarvo asettuu tuonne lähelle 80 arvosanaa, niin siellähän on pakko olla useita 90:n arvosanan paikkeilla pyörivää peliä. Se, että siellä myös on niitä alle 80 arvosanan keskiarvon pelejä, ei sinänsä ole vielä merkityksellistä, kunhan ihan sysipaskaa matskua ei juurikaan ole. Kuten todettua todella monet n. 70 keskiarvon pelit ovat monen pelaajan makuun varsin hyviä, ja joka tapauksessa noita yli 80 tai jopa 90 keskiarvon pelejä mahtuu mukaan kuitenkin varsin hyvin.

Pääpointtinahan ei tietenkään ole, että kaikkia palvelun pelejä pitäisi pystyä saatikka haluta pelata, vaan se, että palvelussa on paljon valinnanvaraa, ja sieltä löytyy myös sellaisia pelityyppejä, jotka eivät ehkä ole suuren yleisön tai useimpien arvostelijoiden mieleisiä, mutta joille löytyy kuitenkin omat pelaajansa. Mutta samalla varmistetaan myös isoilla peleillä, että enemmän massan maun mukaisesti pelaaville löytyy tarjontaa hyvin.

Parhaassa asemassa Game Passin tarjonnan osalta ovat toki ne pelaajat, jotka pelaavat molemman tyyppisiä pelejä. Tähän porukkaan itsekin kuulun, ja uskoisin useimman Game Passin tilaajan olevan saman tyyppinen tässä asiassa. Toki on täysin ymmärrettävää, etteivät läheskään kaikki pelaajat saa tämän kaltaisesta palvelusta niin suurta hyötyä, että heidän kannattaisi siitä maksaa. Game Passin suuri suosio ja sen jatkuva kasvu kuitenkin kertovat siitä, että palvelun kokevat hyväksi myös todella monet pelaajat.

Viimeksi muokattu:
Jokainen tilastoja vähänkään opiskellut näkee tuosta viisi kuukautta vanhasta reddit-viestistä, että Gamepassin pelit ovat selvästi saaneet hyviä arvosanoja, eli 80+ suunnilleen saman verran kuin huonompia. Jos palvelussa oli tuolloin 170 peliä yli 80 pisteen arvosanoilla, on turha jurnuttaa ja kannattaa vain mennä pelaamaan, jos arvosanat ovat tärkein kriteeri. 170 peliä on aika iso kasa sisältöä ja voi voi, jos sieltä Game passista löytyy muutakin, sehän rikkoo koko systeemin! Miten ihmeessä voi kestää sitä epätäydellisyyttä, että on mahdollisuus pelata myös alle 80 pisteen pelejä niin halutessaan! Ah ja voih!

Minua ei voisi metacriticin arvosanat vähempää kiinnostaa, mutta toisaalta eipä minulle ole Game passista tällä hetkellä paljoa hyötyäkään, kun en ehdi pelaamaan sen tarjontaa, kun on niin paljon muuta pelattavaa. Silti maksan ihan mielelläni siitä, että halutessani voin pelata pelejä ja aina on jotain pelattavaa, jos ei muuten olisi. Lisäksi sen kautta voi testata pelejä rauhassa. Ei ehkä minulle kuitenkaan tuo helvetillisen määrän pelejä läpipelaaminen ole se juttu ja jos niin arvioisi Game passin arvoa, se ei välttämättä kannattaisi investointina minulle.

Viimeksi muokattu:
Hienosti lähti ketju taas rönsyilemään kun ainoastaan perustelin yleisellä tasolla käyttämääni termiä keskinkertaisuus, joka selvästi hieroi porukkaa vastakarvaan. Luetaan niitä viestejä ajatuksen kera, kun en jokaiseen viestiin ala laittamaan disclaimeria ihan sen takia ettei joku onnistuisi pahoittamaan mieltään suorasta puheesta.

Viimeksi muokattu:
No jos asiasta kättä pidempää kaipaat niin löytyyhän sitä:

• The average Metacritic score of all GP games (PC+Console) is 77.9. The median Metacritic score of all GP games is 79;

Vai onko mielestäsi palvelu ennemmin täynnä huippupelejä (arvosana 90+) vai keskinkertaisuuksia (arvosana 75)? Yksilötasolla tietty omat mieltymykset vaikuttavat siihen ovatko pelit juuri hänelle hyviä, puhun asiasta jälleen kerran yleisellä tasolla.

Itsehän omistan molemmat konsolit, joten pointtisi tässä oli mikä?

Kiitos faktoista.

Jos ei ne pointit yhdellä lukemisella selvinnyt, niin tuskin toisellakaan. Jos niitä nyt ylipäätään edes oli. o_O

Myös minä annan Metacriticille omissa valinnoissani painoarvon nolla, joten kun kysyt minulta minun mielipidettäni, en perusta vastaustani sille, miten metacritic on noita pelejä pisteyttänyt.

Jos pelaisin vähänkään enemmän ja monipuolisesti eri genrejä (kuten suuri osa pelaajista?), esittämäsi lainauksen perusteella GP tarjoaisi enemmän kuin vastinetta rahalle. Itse en kuulu tuohon joukkoon, joten minun henkilökohtainen mielipiteeni Gamepassin sisältämien pelin tason suhteen on melko turha.

Mitä sitten voin yleisellä tasolla tuohon ottaa kantaa, niin kuten @Ippenator myös minä suorastaan yllätyin, kuinka korkea tuo MC:n keskiarvo oli. Eli kiitos noista faktoista, ei se nyt varmaan kovin monen silmissä ainakaan heikennä GP:n arvoa, ellei nyt kuulu niihin, jotka vastentahtoisesti palvelusta maksavat, vaikka sisältö ei vastaakaan odotuksia.

Yleisesti ottaen, jos odotusarvo on, että GP olisi täynnä ns. "huippupelejä" tuohon hintaan, voi hyvinkin miettiä, onko sille odotusarvolle jotain järkevää perustetta. Mielestäni ei.

Btw minulla GPU tilaus loppuu 1.6.2021. Saas nähdä jatkanko. Tähän asti, kun GP:n on saanut ikäänkuin Liven kylkiäisenä, olen sen tilannut. Normihinnalla en jatka, koska minulle se ei tarjoaisi vastinetta rahalle (en pelaa kovin paljoa ja kun pelaan, keskityn pariin kolmeen nimikkeeseen) - enkä onneksi ole niin hölmö, että turhasta maksaisin.

Lopuksi: GP rules!? Mut hei, ei silti kannata tilata, jos sen sisältö EI vastaa odotuksia! Hyvää kesää kaikille alustasta riippumatta, älkää repikö verkkareitanne! :D (Edit: lisätty "EI", koska selkeä ajatusvirhe. Ei tainnut kukaan huomata.)
Hienosti lähti ketju taas rönsyilemään kun ainoastaan perustelin yleisellä tasolla käyttämääni termiä keskinkertaisuus, joka selvästi hieroi porukkaa vastakarvaan. Luetaan niitä viestejä ajatuksen kera, kun en jokaiseen viestiin ala laittamaan disclaimeria ihan sen takia ettei joku onnistuisi pahoittamaan mieltään suorasta puheesta.
Sellaista se on kun sörkkii muurahaispesään, vaikka vain yleisellä tasolla! :p

Viimeksi muokattu:
Kuten itsekin sanoit, niin kyseessä on tosiaan kokonaisuus, jolla on kiinteä kuukausihinta, jonka tilaaja joutuu maksamaan riippumatta siitä, kuinka montaa peliä haluaa tai ehtii pelata.

Ei kukaan joudu maksamaan yhtään mitään vasten tahtoaan. Game Pass on täysin vapaaehtoinen palvelu, joka tilataan, jos se tuntuu tarjoavan kuluttajalle jotain sellaista vastinetta, josta kuluttaja haluaa maksaa. Sen tilaaminen lopetetaan, jos palvelu ei kuluttajan näkemyksen mukaan ole hintansa arvoinen.

Mitä sitten voin yleisellä tasolla tuohon ottaa kantaa, niin kuten @Ippenator myös minä suorastaan yllätyin, kuinka korkea tuo MC:n keskiarvo oli.

Tästä aivan samaa mieltä ja onkin ironista, että tätä käytettiin jo ainakin toista kertaa todistamaan Game Passin pelien "keskinkertaisuutta", vaikka siis tuonhan voi nimenomaan nähdä juurikin niin, että GP:n tarjonta on lopulta aika hyvin kuratoitua, kun keskiarvonakin se on noin hyvällä tasolla. Eli jopa ihan arvosteluiden massan keskiarvon perusteella pelit ovat pääsääntöisesti hyviä.

Mikähän muuten on kaikkien pelien keskiarvo vs Game Passiin valittujen pelien keskiarvo? Sehän sinänsä olisi ihan käypä mittari siihen, että valikoituuko tuonne keskiarvoa huonompia vai parempia pelejä.

Sehän kertoo lähinnä sen, että kuraa (arvosana 70 ja alle) ja huippupelejä (arvosana 90+) on karkeasti ottaen yhtä paljon, kun keskiarvo on tuota luokkaa.

• The average Metacritic score of all GP games (PC+Console) is 77.9. The median Metacritic score of all GP games is 79

Metacriticin mukaan nämä pelit ovat siis niin KA:n kuin mediaaninkin puolesta "Generally Favorable Reviews" kategoriassa. Keskinkertainen on sinun subjektiivinen määritelmäsi.

44.5% of all Gamepass games (170/382) are 80+ Metacritic (which will be my criteria for “good” here)

Ja tämä on myös aika hyvä luku. Että jos jostain syystä ei uskalla kokeilla alle 80pts pelejä, niin näitäkin pelejä on 170kpl ollut tarjolla silloin, kun tämä data on koostettu.

Toki siis Game Passin yksi hyvistä puolista on se, että voi itse kokeilla, että toimiiko joku peli juuri itselleen, eikä näistä arvosteluista tarvitse niin välittää. Ja tämä siis myös niin, että eihän edes ne 90+ pelit ainakaan henkilökohtaisesti ole aina kolahtaneet ja monesti ne 70-75pts pelit ovat olleet aivan erinomaista viihdettä.

Viimeksi muokattu:
Nämä säännölliset "Game pass on paskaa" jutut näköjään saavat aikaan vain sen, että Game pass alkaa sen käyttäjille näyttää aina vain paremmalta diililtä. Varmaan aina suuressa murrosvaiheessa käy sama asia, early adopterien käsitys uuden tuotteen tai palvelun laadusta vain kohoaa, kun sitä aletaan arvostelemaan "muoti-ilmiönä" jne. Siispä oletan, että nytkin Game passin kohdalla on menossa iso muutos pelaamisen tavassa ja se toki aiheuttaa vastareaktioita, joista ei kannata huolestua, koska ne kuuluvat asiaan. Sitä vain mietin, kuinka hyödyllisiä nämä säännölliset muistutukset siitä, että kritiikitön Game passin palvonta johtaa helvettiin ovat kenellekään. Hauskaa kuitenkin havaita, että jostain asiasta tykkääminen ja sen ääneen sanominen on aina kova paikka joillekin.

Kiitos faktoista.

Jos ei ne pointit yhdellä lukemisella selvinnyt, niin tuskin toisellakaan. Jos niitä nyt ylipäätään edes oli. o_O

Myös minä annan Metacriticille omissa valinnoissani painoarvon nolla, joten kun kysyt minulta minun mielipidettäni, en perusta vastaustani sille, miten metacritic on noita pelejä pisteyttänyt.

Jos pelaisin vähänkään enemmän ja monipuolisesti eri genrejä (kuten suuri osa pelaajista?), esittämäsi lainauksen perusteella GP tarjoaisi enemmän kuin vastinetta rahalle. Itse en kuulu tuohon joukkoon, joten minun henkilökohtainen mielipiteeni Gamepassin sisältämien pelin tason suhteen on melko turha.

Mitä sitten voin yleisellä tasolla tuohon ottaa kantaa, niin kuten @Ippenator myös minä suorastaan yllätyin, kuinka korkea tuo MC:n keskiarvo oli. Eli kiitos noista faktoista, ei se nyt varmaan kovin monen silmissä ainakaan heikennä GP:n arvoa, ellei nyt kuulu niihin, jotka vastentahtoisesti palvelusta maksavat, vaikka sisältö ei vastaakaan odotuksia.

Yleisesti ottaen, jos odotusarvo on, että GP olisi täynnä ns. "huippupelejä" tuohon hintaan, voi hyvinkin miettiä, onko sille odotusarvolle jotain järkevää perustetta. Mielestäni ei.

Btw minulla GPU tilaus loppuu 1.6.2021. Saas nähdä jatkanko. Tähän asti, kun GP:n on saanut ikäänkuin Liven kylkiäisenä, olen sen tilannut. Normihinnalla en jatka, koska minulle se ei tarjoaisi vastinetta rahalle (en pelaa kovin paljoa ja kun pelaan, keskityn pariin kolmeen nimikkeeseen) - enkä onneksi ole niin hölmö, että turhasta maksaisin.

Jos pointtisi oli esittää perusteettomia syytteitä provoilusta, niin siinä kyllä onnistuit.

Missä näin väitetty toimestani, että palvelussa tulisi olla ainoastaan huippupelejä? Olisihan se todella hienoa jos tälläinen palvelu olisi saatavilla. Totesin ainoastaan että palvelu sisältää ennemminkin keskinkertasuuksia kuin huippupelejä, joka puhtaasti lukuja tarkastellessa pitää paikkaansa. Metacriticin tai vastaavien palveluiden arvosana kun ei taas ota mitään kantaa siihen, kuinka hyvä peli juuri sinulle, vaan antaa osviittaa siitä kuinka tämä vertautuu saman genren peleihin.

Sellaista se on kun sörkkii muurahaispesään, vaikka vain yleisellä tasolla! :p

Minusta tämä noidan polttaminen roviolla -mentaliteetti on lähinnä hupaisaa, jos et ole massan kanssa samaa mieltä niin palvelun kuin laitteen erinomaisuudesta, niin johan löytyy yhtä sun toista kirjoittajaa kertomaan kuinka tämä onkin sitä parhautta, jota et ole vain tajunnut ymmärtämättä edes mistä alunperin on keskusteltu.

Hauskaa kuitenkin havaita, että jostain asiasta tykkääminen ja sen ääneen sanominen on aina kova paikka joillekin.
Kuin myös tuntuu olevan "kova paikka" joillekin toisille, jos ja kun sitä heidän tykkäämäänsä asiaa joku toinen kritisoi.

Kieltämättä mielenkiintoista tilastofaktaa tuo metacriticin keskiarvo tarjolla olevista Game Passin peleistä! Tuollainen 78-79 keskiarvo aikalailla alleviivaa sitä mielipidettä, josta tässä on puhuttukin viimeiset sivut ja useampaan kertaan ennenkin: Palvelusta löytyy kaikentasoista tavaraa. On niitä 90+ pisteen meganimikkeitä, hyviä 80-90 tason pelejä ja sitten sitä "keskinkertaista täytettä". "Täytettä" tuntuu olevan aika paljonkin, jos nuo luvut pitävät tosiaan paikkaansa, että jopa 55 % peleistä on saanut alle 80 pisteen metacritic-keskiarvon ja näin ollen sijoittuu joko tarkalleen tuohon Game Passin keskiarvoon 78-79 tai sen alle.

Metacriticin mukaan nämä pelit ovat siis niin KA:n kuin mediaaninkin puolesta "Generally Favorable Reviews" kategoriassa. Keskinkertainen on sinun subjektiivinen määritelmäsi.

Ja metacriticin määritelmät olikin absoluuttisia totuuksia? Tässähän ihan kyse siitä mihin raja vedetään.

Minusta tämä noidan polttaminen roviolla -mentaliteetti on lähinnä hupaisaa, jos et ole massan kanssa samaa mieltä niin palvelun kuin laitteen erinomaisuudesta, niin johan löytyy yhtä sun toista kirjoittajaa kertomaan kuinka tämä onkin sitä parhautta, jota et ole vain tajunnut ymmärtämättä edes mistä alunperin on keskusteltu.
Haluaisin kuulla varsinkin ilman mitään ympäripyöreetä jarkonia. et mikä gamepassi palvelussa on huonoa joka siis ansaitsee sinun kritiikin palvelua kohtaan. Listaa vaikka vaan 3 asiaa mikä siinä on huonoa ?

Ja metacriticin määritelmät olikin absoluuttisia totuuksia? Tässähän ihan kyse siitä mihin raja vedetään.

Tuota noin. Sinähän siis käytit nimenomaan Metacriticiä absoluuttisena totuutena tässä keskustelussa, joten melkoisen erikoinen huomio tämä. Mutta jos minä käyttäisin Metacriticiä mittarina, niin käyttäisin myös samalla Metacriticin omaa kuvausta heidän asteikoistaan - jos siis haluaisin, että joku ottaa minut aidosti objektiivisena kirjoittajana.

Tuota noin. Sinähän siis käytit nimenomaan Metacriticiä absoluuttisena totuutena tässä keskustelussa, joten melkoisen erikoinen huomio tämä. Mutta jos minä käyttäisin Metacriticiä mittarina, niin käyttäisin myös samalla Metacriticin omaa kuvausta heidän asteikoistaan - jos siis haluaisin, että joku ottaa minut aidosti objektiivisena kirjoittajana.

Anteeksi, mutta mitä vittua? Missä olen viitannut esittämääni asiaan absoluuttisena totuutena? Ei se minun ongelmani ole että jengi ei osaa erottaa mielipidettä faktasta. Jos minä nyt jotain esitän faktana, niin sanon sen myös selvästi. Nyt menit tekemään tökerön olettamuksen sanomisistani argumentointisi tueksi.
Nämä säännölliset "Game pass on paskaa" jutut näköjään saavat aikaan vain sen, että Game pass alkaa sen käyttäjille näyttää aina vain paremmalta diililtä. Varmaan aina suuressa murrosvaiheessa käy sama asia, early adopterien käsitys uuden tuotteen tai palvelun laadusta vain kohoaa, kun sitä aletaan arvostelemaan "muoti-ilmiönä" jne. Siispä oletan, että nytkin Game passin kohdalla on menossa iso muutos pelaamisen tavassa ja se toki aiheuttaa vastareaktioita, joista ei kannata huolestua, koska ne kuuluvat asiaan. Sitä vain mietin, kuinka hyödyllisiä nämä säännölliset muistutukset siitä, että kritiikitön Game passin palvonta johtaa helvettiin ovat kenellekään. Hauskaa kuitenkin havaita, että jostain asiasta tykkääminen ja sen ääneen sanominen on aina kova paikka joillekin.

Minusta nämä passiivisaggressiviset metakeskustelut käyttäjistä ovat lähinnä huvittavaa luettavaa, taaskaan ei tarvittu kuin yksi ainoa sana pinnan alla kytevän epävarmuuden laukaisemiseksi. Hienosti samalla onnistuit syöttämään sanoja suuhuni, missä totesin Game Passin olevan paskaa tai onko täällä kukaan ylipäätään todennut näin?

Viimeksi muokattu:
On niitä 90+ pisteen meganimikkeitä, hyviä 80-90 tason pelejä ja sitten sitä "keskinkertaista täytettä". "Täytettä" tuntuu olevan aika paljonkin, jos nuo luvut pitävät tosiaan paikkaansa, että jopa 55 % peleistä on saanut alle 80 pisteen metacritic-keskiarvon ja näin ollen sijoittuu joko tarkalleen tuohon Game Passin keskiarvoon 78-79 tai sen alle.
Mediaani kaikissa Xbox one peleissä metacriticissä näyttäisi olevan 73. Kaikki sitä korkeamman arvosanan pelit ovat siis keskimääräistä parempia. Koska Game passin mediaani oli siellä 79 pisteessä, se tarkoittaa, että taso on huomattavasti korkeampi kuin kaikissa peleissä, jotka on julkaistu Xbox onelle. Peleistä alle 75 pisteen arvosanan on saanut 102 ja yli sen 249. Vaikea nähdä keskinkertaista täytettä.

Anteeksi, mutta mitä vittua? Missä olen viitannut esittämääni asiaan absoluuttisena totuutena?

Perustelit tätä Metacriticillä:

Ei se GP:n pelien keskinkertaisuus muutu siitä miksikään, oli sitten kirjoittajalla olemaan PS5/Ser X vai peräti molemmat, ihan turhaa provoa taas kerran.

Ja minä siis vain huomautin, että Metacriticillä on myös ihan virallisesti olemassa määrityksiä niille asteikoille ja niiden mukaan Game Passin pelit ovat keskiarvoisesti saaneet "Generally Favorable Reviews" ja tuo ei kyllä tue sinun subjektiivista näkemystä pelien keskinkertaisuudesta.

Perustelit tätä Metacriticillä:

Ja minä siis vain huomautin, että Metacriticillä on myös ihan virallisesti olemassa määrityksiä niille asteikoille ja niiden mukaan Game Passin pelit ovat keskiarvoisesti saaneet "Generally Favorable Reviews" ja tuo ei kyllä tue sinun subjektiivista näkemystä pelien keskinkertaisuudesta.

Niin edelleenkin esitin asiasta ainoastaan mielipiteeni, johon nyt viittaat "lopullisena totuutena" sanoja suuhun syöttäen.

Ja edelleenkin ne metacriticin arvosanat ovat heidän näkemys asiasta, vai onko jossain määritelty faktana että keskiverrot pelit menevät tietyn pistemäärän sisään?

Ylös Bottom