Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Game Pass - pelien vuokrausta kuukausimaksulla

PC-pelaajien osalta Microsoft kannibalisoi Activisionin businesstä, koska Blizzard pelien pelaajat ovat jo nyt asiakkaita, joten siinä tuskin dramaattista kasvua tapahtuu. Liikevaihto vain siirtyy toiseen paikkaan. En ole itse nähnyt lukuja boksi ja PC-tilaajien jakaumasta, mutta olettaisin sen olevan aika reilusti boksiin päin kallellaan, jopa 90/10 suhteella. PC-puolella kasvupotentiaalia kyllä riittää, muuta niin riittää kilpailuakin.

Viime tilikaudella Gamespass palvelun kasvu ei yltänyt Microsoftin tavoitteisiin, eikä edellisen kauden lukuihin.
Kuinka niin ei päässyt? Game Pass sai useita miljoonia käyttäjiä ja sitä hehkutettiin kaikkialla.
 
Tuon luvun perusteella n. neljäsosa aktiivisesta Xbox-käyttäjäkunnasta on palvelun tilaaja tällä hetkellä (oletan PC-tilaajamäärän olevan varsin pieni). Jos lasketaan mutkat suoraksi business casea, niin teoriassa isoin realistinen tillaajamäärä olisi n. 50% käyttäjistä eli n. 50 miljoonaa tilaajaa, jolloin kuukausittainen liikevaihto tilausmaksuista olisi nykyisellä kympin kuukausihinnalla n. 500 miljoonaa. Tämä siis liikevaihtoa, ei liikevoittoa.

Keskimääräinen liikevoittoprosentti on yleisesti 10% ja erinomainen prosentti olisi 20%. 500 miljoonan liikevaihdolla voittoa voisi kertyä tämän perusteella 50-100 miljoonaa kuukaudessa, olettaen että toiminta on voitollista ylipäätään ja yltää normaaliin tai hyvään liikevoittoprosenttiin. Tähän liikevoittoprosenttiin tuskin ylletään kovinkaan nopeasti, jos ollenkaan, sillä tehdyt investoinnit rasittavat tulosta vielä pitkään.
Näitä prosenttilukuja kun miettii ja yhdistää siihen, kuinka paljon tälläkin foorumilla Game Passia kehutaan ja suunnilleen tituleerataan pelialan parhaaksi asiaksi koskaan, niin alkaa ihmettelemään, miksei Microsoftin suunnalta kuulu virallisia lukuja tuon palvelun tiimoilta. Jos Game Pass on niin mahtavaa, kuin väitetään, niin miksei Microsoft rummuta sen erinomaisuutta enempää? Pelkät tilaajamäärät listataan, mutta palvelun tuotoista ei kuulu juuri mitään.

Verrokiksi mainittakoon, että jokunen vuosi takaperinhän Microsoft lopetti Xbox-konsolien virallisten myyntilukujen listaamisen ja ilmoittamisen julkisuuteen, kun kävi ilmi, etteivät ne luvut vertaudu kovin hyvin kilpailijoihin verrattuna. Sonyn Playstation-perhe ja Nintendon laitteet taisivat myydä niin paljon paremmin/enemmän, ettei Xbox-osasto enää halunnut virallisia ja tarkkoja lukuja julkisuuteen listata. Tältä pohjalta voisi arvailla ja olettaa, että ehkä tuo Game Pass ei sitten Microsoftille kovin kummoisesti tuota, kun lukuja ei kerrota eteenpäin. Jos tuotto olisi suurta, niin kyllä varmaan Microsoft tulisi lukujen kanssa julkisuuteen henkselit paukkuen.

Tulee siis mieleen ajatus, että ehkäpä Game Pass on nykyisellään noin suunnilleen plus/miinus-nolla-tason tuote, tai tuottaa sen verran pienesti voittoa, ettei sillä tuotolla kannata julkisuuteen tulla rehvastelemaan. Ainakaan tällä foorumilla ei ole ollut mitään tuottolukuja esillä ja lähinnä olen nähnyt vain jotain twiittejä esillä, joissa joku sisäpiiriläinen on vakuutellut, ettei Game Passin hinnoittelu Microsoftia konkunrssiin vie, tai vastaavaa. Jos oletus pitää paikkaansa, niin kyllähän paineita hinnan korottamiseen tulevaisuudessa varmaan on, kun katsotaan, paljonko Microsoft on nyt rahaa polttanut.
 
Vituttaa vaan jos ja kun MS jatkaa tällä linjalla ja ostaa lisää isoja julkaisijoita ihan vain koska voi. Vie siinä Sonyn ja Nintendon koneilta valtavasti isoja pelisarjoja jotka ovat aina olleet kaikkien saatavilla. Tulee vähän pay-to-win fiilisket, ei pärjätä omilla rahkeilla niin sitten ostetaan voitto. Tämä tietysti oma kärjistetty näkökanta, eikä vielä tietenkään kukaan ole mitään voittanut, mutta suunta on omasta mielestäni monopolin tavoittelu. Mikä ei MS huomioon ottaen ole mitään uutta.
Kieltämättä vähän samat fiilikset. Kyllä mä vielä olen ymmärtänyt pienten studioiden oston mutta kyllä tällaiset hankinnat on jo vähän liikaa. Viedäänkö seuraavaksi myös esim. GTA ja NHL-sarjat koska rahaa on ja kilpailu kovaa? Sama se tietysti olisi toisinpäin jos Sony olisi kaupat tehnyt. Pleikan porukkaa hymyilyttäisi. Tää kuitenkin on mennyt mielestäni vähän liian isoksi enkä millään näe miten tässä kaikki pelaajat voittavat. Painottamalla sanaa kaikki. Sony kuitenkin on toimittanut jäätävän kovia laadukkaita uusia pelisarjoja aina ensimmäisestä God of warista lähtien ja aiemminkin niin ei tässä kannata huolestua etteikö myös jatkossa näin olisi vaikka Microsoft ostaisi kuinka monta pelistudiota.
 
En usko, että Game Pass tekee tällä hetkellä merkittävää voittoa, mutta näillä uusilla hankinnoilla saadaan varmasti lisää kuluttajia maksamaan Game Passia. Loppuen lopuksi jos on ”himopelaaja” niin tekee merkittävästi säästöä. Microsoft on alkanut julkaisemaan pelejä Steamissa ja usein pelit ovat olleet siellä myydyimpien joukossa. Microsoftilla on varmasti pitkän ajan suunnitelma, että nyt houkutellaan Game Passiin pelaajia halvalla ja hetken kuluttua pelaajat koukuttautuvat palveluun ja ovat valmiita maksamaan täyden hinnan palvelusta. Itse en edes ole hyödyntänyt näitä Game Passin tarjouksia, koska olen joka kuukausi saanut vastinetta 12,99€ kuukaudessa. Varmasti hinta jossain vaiheessa nousee jos hankinnat jatkuvat.

Omasta mielestäni 25 miljoonaa on jo huikea luku, kun palvelu ei ole ollut pitkään ollut toiminnassa. Luku tulee varmasti kasvamaan, kun pelejä alkaa enemmän ilmestymään.

Todennäköisesti Microsoft alkaa julkaisemaan pelejä muillekin alustoille jos muutkin alustat suostuvat antamaan Microsoftille pelejä.
 
Kun täällä Gamepassistakin puhutaan, niin huudellaan nyt sen verran, että kyseinen palvelu oli hyyyyyvin lähellä keikauttaa meikäläisen ekaa kertaa Xbox-leiriin Sonyn sijaan.
Tai siis Nintendo on melkein aina tarjonnut konsolisukupolvensa kiinnostavimmat pelit (mitä nyt Wii U jäänyt väliin ja Wii vs. PS3 hyvin tasainen vääntö) ja siinä sivussa ollut Sonyn konsolit tarjoamassa sitten "tehopelit", lähinnä varmaan alunperin siksi että kavereillakin ollut pleikkarit.

Mutta tällaiselle kuluttajalle Gamepass oli siis todella houkutteleva palvelu ja voisin kuvitella, etten ole ainoa. Tai siis tiedänkin lähipiiristä satunnaisemmin pelaavaa porukkaa, jotka ovat hypänneet Series S + Gamepass -paketin myötä ensimmäistä kertaa MS:n konsolin omistajiksi.
 
Näitä prosenttilukuja kun miettii ja yhdistää siihen, kuinka paljon tälläkin foorumilla Game Passia kehutaan ja suunnilleen tituleerataan pelialan parhaaksi asiaksi koskaan, niin alkaa ihmettelemään, miksei Microsoftin suunnalta kuulu virallisia lukuja tuon palvelun tiimoilta.
Jos se on pelaajalle parasta koskaan, niin mihin ihmeeseen siinä tuottolukuja tarvitsee? Lisäksi nämä luvuthan olivat @hartzu päästä, joten eihän se poista millään tavalla hehkutusta Game Passin suuntaan.

Sitten se tärkein. Mitä väliä vaikka Game Pass tekisi esim. seuraavan 10 vuotta tappiota, jos Microsoft pystyy palvelua kannattelemaan muilla tuotoilla?

Game Passin hinnoittelu on tällä hetkellä niin kilpailukykyistä, että se saa pohtimaan hinnannousua. Me ei siltikään tiedetä kuinka pahasti tähän on paineita Microsoftin suunnalla. Siinä pitää kuitenkin miettiä, että kuinka paljon hintaa voidaan nostaa, jotta ihmiset jatkossakin tilaavat palvelua ja saadaan myös uusia tilaajia.
Tätä ilmeisesti haettiin:

Kuten muistelinkin, siellä oli edeltävän vuoden kasvu aika posketonta ja vaikka tavoite oli selvästi pienempi, niin silti 46% vuosittain kasvu on aika kova tavoite. Ja itseasiassa toteutunut 37% kasvu ei ole yhtään hullumpi sekään näissä tilaajamäärissä.
 
Mä vähän luulen, että Game Passia pidetään enemmänkin sisäänheittotuotteena. Ei se välttämättä rahaa tuo, mutta uusia asiakkaita sillä kylläkin saa houkuteltua.

En sano, että Game Pass olisi minulle parasta ikinä, mitä pelialalla on tapahtunut, mutta olihan se kiva yllätys, että pääsi esim. Mass Effect Legendary Editionia pelamaan pilkkahinnalla. Varsinkin, kun sen ostoa oli pohtinut jo pitkään.

Myös Diablot ovat jonkin verran kiinnostanut, mutta ovat vaan silti jääneet ostamatta. Nyt odotankin innolla, että koska Diablo 3 tai Diablo 2 Resurrected saadaan Game Passiin. :)
 
Jos se on pelaajalle parasta koskaan, niin mihin ihmeeseen siinä tuottolukuja tarvitsee?

Sitten se tärkein. Mitä väliä vaikka Game Pass tekisi esim. seuraavan 10 vuotta tappiota, jos Microsoft pystyy palvelua kannattelemaan muilla tuotoilla?
Itseä nyt vaan kiinnostaisi saada jotain konkreettisia lukuja nähtäväksi noiden pelkkien foorumhehkutuksien tueksi. Niin paljon tälläkin foorumilla tuota palvelua hehkutetaan, että jotain virallista tietoa haluaisi nähdä. Luvut ovat konkreettisia, fanilasien takaa kommentointi taas on pelkkä mielipide.

Mitä taas jälkimmäiseen kysymykseen tulee, niin tuollaista asiaa kysyy varmaan vain sellainen henkilö, joka ei pysty tai halua nähdä asian laajempaa ja suurempaa kuvaa. Ne muutkin tuotot otetaan kuitenkin asiakkailta. Mitä väliä sillä tosiaan olisi, jos Game Passin hinnoittelu voitaisiin pitää nykyisellä tasollaan sillä, että näitä esittämiäsi "muita tuottoja" kasvatettaisiin vaikkapa muiden palveluiden hintoja nostamalla? Microsoft kulutti niin mielettömän määrän rahaa, että jostain sen täytyy hakea lisää tuottoja kulutettujen rahojen hankkimiseksi takaisin. Jos Game Passin hinnalle ei tehdä mitään, niin sitten ehkä joudutaan nostamaan Windows-lisenssien hintoja, ehkä nostamaan Office-tuotteiden hintoja ja niin edelleen. Toki sellainen henkilö, joka pyörii pelkän Game Passin ympärillä, ei varmaan kokisi tällaisessa mitään ongelmaa, mutta ajatellapa nyt vaikka hypoteettisesti tilannetta, että opiskelijoiden Office-tuotteiden hinnat nousevat jonkun verran siksi, ettei Game Passin hintaa nosteta. Tai sama vaikka Windows-lisenssien kanssa.

Eli kyllä sillä nyt vaan on ns. v*tusti väliä! Ne rahat tulevat asiakkailta ja nyt on kyse vaan siitä, millaisilta asiakkailta ne otetaan. Otetaanko ne sellaisilta kuluttajilta, jotka joutuvat Windowsia ja Officea käyttämään, mutta eivät ole kiinnostuneet Game Passista tai pelaamisesta ylipäätään, vai otetaanko ne niiltä Game Pass-tilaajilta, joita varten ne studiot ja pelit ostettiin?
 
Kuten muistelinkin, siellä oli edeltävän vuoden kasvu aika posketonta ja vaikka tavoite oli selvästi pienempi, niin silti 46% vuosittain kasvu on aika kova tavoite. Ja itseasiassa toteutunut 37% kasvu ei ole yhtään hullumpi sekään näissä tilaajamäärissä.
Nämä luvut ovat mielestäni juuri noita johtoryhmän bonuksiin vaikuttavia lukuja. Käsittääkseni nämä voivat erota merkittävästi (tai olla eroamatta) luvuista, jotka MS on asettanut Game Passille tavoitteeksi. Nuo kasvuluvuthan toki ovat yhtäläiset molemmissa tapauksissa.
 
Uskoisin, että MS:n päässä ei tähtäin ole missään kymmenien miljoonien käyttäjien haalimisessa, vaan puhutaan pikemminkin sadoista miljoonista. Eilisestä hankinnasta uutisoitiin myös mainstream talousjulkaisuissa paljon ja niissä uutisissa pisti silmään, että hankintaa perusteltiin yli 400 miljoonalla kuukausittaisella asiakkaalla ja "metaversumiin valmistautumisella", mitä se sitten tarkoittaakin. Itse pidän metaversumia pääasiassa huuhaana.

Uutisissa ei siis puhuttu pääasiassa mistään konsolisotajutusta, vaikka konsolitkin yleensä jutuissa mainittiin sivumennen. Konsolimarkkinoilla ei helposti päästä noihin satoihin miljooniin käyttäjiin, kun laitekantakin on kaikki aktiivisesti käytössä olevat konsolit yhteenlaskettuina kokonaisuudessaan varmaan jossain alle 400 miljoonassa. Tuosta konsolien määrästä minulla ei kyllä ole käsilllä nyt tarkkaa tietoa. Kokonaismäärä riippuu paljon myös siitä paljonko pelataan vanhemmilla sukupolvilla vielä.

Tuskin kuitenkaan potentiaalisia asiakkaita löytyy konsolipelaajista tarpeeksi tuollaisille hankinnoille, vaan painopiste on muualla. Ei siis kannata ensisijaisesti pelätä sen puolesta, että MS nousee konsolikisan kärkeen. Pikemminkin tällä hankinnalla MS punnertaa lähemmäs muita, eikä ole enää lähtökohtaisesti se kolmanneksi suurin eli käytännössä pienin konsolivalmistaja. Laitekannan puolesta MS pysyy muita pienempänä varmaan vielä pitkään, eli mistään dominoinnista ei tosiaankaan ole kyse.

Tavallisen pelaajan kannalta tässä nyt käytettiin paljon rahaa, mutta yksinoikeuksien taakse lukittuvia IP:eitä saatiin sillä rahalla kuitenkin vähän. Minulle Bethesdan kaupan tuoma sisältö oli pelaamisen kannalta moninkertainen tähän nähden ja varmaan monille pelejä enemmän pelaaville on helppo ohittaa nuo CoD:it ja muut verrattuna vaikka siihen, että samalla rahalla MS olisi voinut kahmia kymmeniä kertoja enemmän pelisarjoja itselleen ostamalla halvempia studioita. Kasuaalille pelaajalle tietysti sen yhden suosikkipelisarjan menetys kirpaisee ihan eri tavalla.
 
Microsoft kulutti niin mielettömän määrän rahaa, että jostain sen täytyy hakea lisää tuottoja kulutettujen rahojen hankkimiseksi takaisin.
MS on sitä rahaa sielä sukan varressa aika järjettömiä summia, niin se että nyt pistivät haisemaan pätäkkää, niin ei tarkoita sitä että ne rahat pitää saada takasin parissa vuodessa. Luultavasti MS katotaan pitkälle tulevaisuuteen ja pitkällä aika välillä toi nyt käytetty summa tulee takaisin korkojen kera. Epäilen myäs että MS riveissä on sellasia kavereita ketkä näitä juttuja laskee ihan työkseen ja saattavat olla aika hyviäkin siinä.
 
Itseä nyt vaan kiinnostaisi saada jotain konkreettisia lukuja nähtäväksi noiden pelkkien foorumhehkutuksien tueksi. Niin paljon tälläkin foorumilla tuota palvelua hehkutetaan, että jotain virallista tietoa haluaisi nähdä. Luvut ovat konkreettisia, fanilasien takaa kommentointi taas on pelkkä mielipide.

Mitä taas jälkimmäiseen kysymykseen tulee, niin tuollaista asiaa kysyy varmaan vain sellainen henkilö, joka ei pysty tai halua nähdä asian laajempaa ja suurempaa kuvaa. Ne muutkin tuotot otetaan kuitenkin asiakkailta. Mitä väliä sillä tosiaan olisi, jos Game Passin hinnoittelu voitaisiin pitää nykyisellä tasollaan sillä, että näitä esittämiäsi "muita tuottoja" kasvatettaisiin vaikkapa muiden palveluiden hintoja nostamalla? Microsoft kulutti niin mielettömän määrän rahaa, että jostain sen täytyy hakea lisää tuottoja kulutettujen rahojen hankkimiseksi takaisin. Jos Game Passin hinnalle ei tehdä mitään, niin sitten ehkä joudutaan nostamaan Windows-lisenssien hintoja, ehkä nostamaan Office-tuotteiden hintoja ja niin edelleen. Toki sellainen henkilö, joka pyörii pelkän Game Passin ympärillä, ei varmaan kokisi tällaisessa mitään ongelmaa, mutta ajatellapa nyt vaikka hypoteettisesti tilannetta, että opiskelijoiden Office-tuotteiden hinnat nousevat jonkun verran siksi, ettei Game Passin hintaa nosteta. Tai sama vaikka Windows-lisenssien kanssa.

Eli kyllä sillä nyt vaan on ns. v*tusti väliä! Ne rahat tulevat asiakkailta ja nyt on kyse vaan siitä, millaisilta asiakkailta ne otetaan. Otetaanko ne sellaisilta kuluttajilta, jotka joutuvat Windowsia ja Officea käyttämään, mutta eivät ole kiinnostuneet Game Passista tai pelaamisesta ylipäätään, vai otetaanko ne niiltä Game Pass-tilaajilta, joita varten ne studiot ja pelit ostettiin?
Se konkreettinen luku, jota on hehkutettu on Game Passin tilaajamäärä. Se on nyt 25 miljoonaa.

Mutta Microsofthan tekee kokoajan hyvää tulosta, eikö? Se että se kuluttaa ison summan rahaa pitkän tähtäimen suunnitelmiin ei todellakaan tarkoita sitä, että heti kaikkien firman tuottamien palvelujen hinnat nousisivat. Onko näin tapahtunut aikaisemminkaan? Ei Bethesdan oston yhteydessä, mutta edes pelialan ulkopuolella. Eikä se myöskään tarkoita sitä, että tämä summa pitäisi jotenkin heti saada takaisin. Niillä muilla tuotoilla tarkoitin ihan jo nyt olemassa olevia tuottoja. Rahaahan tulee sisään vaikka mistä kokoajan.

Edit. hidas @DarkSide jo käytännössä vastasikin ihan saman asian.
 
Niin paljon tälläkin foorumilla tuota palvelua hehkutetaan, että jotain virallista tietoa haluaisi nähdä. Luvut ovat konkreettisia, fanilasien takaa kommentointi taas on pelkkä mielipide.

Minä ainakin pidän Game Passin tarjonnasta sekä konseptista nimenomaan kuluttajana ja pelaajana. Osakkeenomistajan kiinnostus tuottoa ja katteita kohtaan on mielestäni ihan eri asia. Se ei vaikuta kokemukseeni kuluttajana.
 
Pakko sanoa, että siinä vaiheessa kun päästään Microsoftin kokonaiskannattavuuden kautta johonkin eikö kukaan ajattele köyhiä opiskelijoita, joiden Office-pakettien hinnat nousevat Gamepassin liian halvan hinnan vuoksi -kuvioon ei voi muuta tehdä kuin hymyillä. Ja tämä siis kaikella rakkaudella kanssafoorumisteja kohtaan, ihailin vain rautalangan vääntämistä, mitä itsekin tulee välillä harrastettua. Ei ole tarkoitus rääpiä päätä sen enempää, pikemminkin keventää tunnelmaa kaikkien puolesta :p

Tässähän tämä on tiivistettynä. Ja siis minä en edes kyseistä palvelua käytä:
Minä ainakin pidän Game Passin tarjonnasta sekä konseptista nimenomaan kuluttajana ja pelaajana. Osakkeenomistajan kiinnostus tuottoa ja katteita kohtaan on mielestäni ihan eri asia. Se ei vaikuta kokemukseeni kuluttajana.

Ps. Kuluttujan pitää tietenkin keskustella hinnasta silloin, jos jonkin tuotteen hinta revitään ympäristörikoksilla, työvoiman riistolla tai muulla sikailulla turhan matalalle, mutta siitähän ei tässä(kään) tapauksessa ole kyse.
 
Se konkreettinen luku, jota on hehkutettu on Game Passin tilaajamäärä. Se on nyt 25 miljoonaa.
Se tilaajamäärä nyt vaan ei kerro mitään siitä TUOTOSTA, jonka perään kyselin. No okei, oma vika, kun en edelliseen viestiini älynnyt ratakiskosta tuota termiä vääntää, niin pääsit nyt sitten saivartelemaan. Tilaajamäärällä voi brassailla, mutta lopulta se, mikä määrittelee suuret linjat, on TUOTTO, eli siis tulot miinus menot.

TUOTOSTA ei ole Microsoft hiiskunut käytännössä sanaakaan ja siltä pohjalta voi aika hyvin olettaa, ettei TUOTTOA tule niin paljoa, että sitä kannattaisi julkisuuteen kertoa. Jossain vaiheessa Microsoft varmasti sitä TUOTTOA haluaa Game Passinkin puolelta ja silloin se alkaa vaikuttamaan kuluttajaankin hintojen kautta. Se kannattaa tiedostaa ja pitää mielessä.
 
Se tilaajamäärä nyt vaan ei kerro mitään siitä TUOTOSTA, jonka perään kyselin. No okei, oma vika, kun en edelliseen viestiini älynnyt ratakiskosta tuota termiä vääntää, niin pääsit nyt sitten saivartelemaan. Tilaajamäärällä voi brassailla, mutta lopulta se, mikä määrittelee suuret linjat, on TUOTTO, eli siis tulot miinus menot.

TUOTOSTA ei ole Microsoft hiiskunut käytännössä sanaakaan ja siltä pohjalta voi aika hyvin olettaa, ettei TUOTTOA tule niin paljoa, että sitä kannattaisi julkisuuteen kertoa. Jossain vaiheessa Microsoft varmasti sitä TUOTTOA haluaa Game Passinkin puolelta ja silloin se alkaa vaikuttamaan kuluttajaankin hintojen kautta. Se kannattaa tiedostaa ja pitää mielessä.
Ja edelleen miten tämä vaikuttaa meihin kuluttajina? Tilaajamäärä nimenomaan kertoo sen että palvelu kiinnostaa kuluttajia. Iso tilaajamäärä kertoo sen että palvelun hinta-laatusuhde kohtaa todella hyvin.

Kysyn saman kysymyksen uudelleen. Mitä väliä vaikka Game Pass tuottaisi tappiota seuraavat 10 vuotta? Miksi maalailla uhkakuvia Office-lisenssien ynnä muiden hinnannousuista, jos mitään viitteitä siihen ei ole. Microsoft voi edelleen saada Game Passin tuottamaan ilman hintojen nousuakin. Se riippuu tilaajamääristä ja varmaan vaikka kuinka monesta muusta seikasta, joita me ei tiedetä. Lisäksi eiköhän tuo Activision Blizzardin ostohinta allokoida yrityksen sisällä sillä lailla nätisti, että näyttää paperilla hyvältä. Eikö tällaiset jutut aina hoideta näin?

Jos Game Passin hinta joskus tulevaisuudessa nousee perusinflaatio nousua enemmän, niin sittenhän sitä voi murehtia. Eipä tässä paljon muutakaan voi.
 
Se tilaajamäärä nyt vaan ei kerro mitään siitä TUOTOSTA, jonka perään kyselin. No okei, oma vika, kun en edelliseen viestiini älynnyt ratakiskosta tuota termiä vääntää, niin pääsit nyt sitten saivartelemaan. Tilaajamäärällä voi brassailla, mutta lopulta se, mikä määrittelee suuret linjat, on TUOTTO, eli siis tulot miinus menot.

TUOTOSTA ei ole Microsoft hiiskunut käytännössä sanaakaan ja siltä pohjalta voi aika hyvin olettaa, ettei TUOTTOA tule niin paljoa, että sitä kannattaisi julkisuuteen kertoa. Jossain vaiheessa Microsoft varmasti sitä TUOTTOA haluaa Game Passinkin puolelta ja silloin se alkaa vaikuttamaan kuluttajaankin hintojen kautta. Se kannattaa tiedostaa ja pitää mielessä.

Miksi se tuotto on niin suuri juttu? Ei minua kuluttajana kiinosta miten isot firmat rahansa tekee kunhan minä saan omille vastinetta. Kyllä kaupatkin rahansa saa vaikka kahvit myydään persnetolla.
 
Tuoton määrä on varmasti yksi päätekijä tuotteen hintaa pohtiessa. Pohtiessa sitä, tarvitseeko tuotteen hintaa nostaa. Jos Game Pass nykyisellään ei tuota juuri mitään, mutta peliosastoon on kuitenkin kulutettu suuri määrä rahaa, jotta Game Passiin saadaan lisää tavaraa, niin kyllähän se hintapolitiikkaan voi vaikuttaa. Sitä kautta se vaikuttaa myös kuluttajaan. Tämän pitäisi olla ihan selvää logiikkaa ja selvä asia.

Toisen kappaleen kysymykseen vastasin laajasti aikaisemmin ylempänä. Voit lukea siitä. En näe tarvetta tai velvollisuutta toistaa itseäni.
 
Ylös Bottom