Millainen peli tuo Pedestrian on vaikkapa tuohon Gorogoaan verrattuna? Onko vaikeampi tai helpompi? Meneekö suunnilleen saman verran läpäisyyn? Ja oliko mielestäsi vähintään yhtä hyvä tai jopa parempi peli?
Pedestrian on aika jännä peli. Se on tavallaan melko perinteistä tasohyppelyä, jossa kentät vaihtuvat kolmiulotteisessa maailmassa mutta pelihahmo on kaksiulotteinen tikku-ukko. Sen lisäksi kentät/alueet alkavat monimutkaistua ja loppua kohden pitää itse yhdistellä ovi ja tikkaita eri huoneisiin ja esimerkiksi leikkiä niiden välisten yhteyksien kanssa, siis sen enempää spoilaamatta mitä on luvassa.
Alussa ajattelin että kyseessä on aika perinteinen 2D-tasohyppelypuzzle todella yksinkertaisilla grafiikoilla (kentät siis tikku-ukkomaisella grafiikalla) mutta niin että ne ovat kolmiulotteisessa ja nykyaikaisempaa ulkoasua edustavassa maailmassa, johon myös vaikutetaan näiden 2D-kenttien kautta.
Tuon enempää en oikeastaan halua tai osaa kertoa. Peli voi alussa tuntua, ainakin minulla tuntui, melko yksinkertaiselta peliltä, joka vain esitetään uudessa muodossa mutta kyllä ne puzzlet alkoivat mennä todella mielenkiintoisiksi ja sain todella tuntuvia "ahaa"-elämyksiä kun onnistuin selättämään äkkiseltään sekavilta/vaikeilta tuntuvia huoneyhdistelmiä.
Itse asiassa tätä oli vaikea lopettaa ja lapsen nukuttamisetkin meinasi mennä pitkälle kun tätä jauhoi "vielä yhden huoneen"
Gorogoan vaikeus/haaste tuntuu olevan erilaista mitä Pedestrianin ja niitä on vähän hankala suoraan vertailla. Gorogoassa pääsee eteenpäin jo sillä että zoomailee ja yhdistelee ja katsoo tapahtuuko mitään mutta Pedestrianissa täytyy jo vähän hahmottaa mitä on tekemässä tai yrittää tehdä. Tosin aika usein siinäkin sai ainakin alun ihan selväksi ja jos on vaikkapa huone, jossa on ovi vasemmalla ja toinen jossa oikealla, niin on itsestäänselvää että ne täytyy ainakin jossain vaiheessa yhdistää toisiinsa. Tätäkin toki (onneksi) monipuolistetaan ja loppua kohden huoneiden välisiä "yhtäläisyysviivoja" täytyy siirrellä (tämä nollaa kentän/huoneet mutta tulee kikkoja, jolla asia ei haittaa tai sitä voi hyödyntää) ja usein on useita huoneita, joita voi yhdistää toisiinsa eri kohdista.
Pitkä tuo peli ei ole, joten kannattaa testata jos yhtään kiinnostaa. 4 tuntia sanoo How Long to Beat kestoksi ja kiirehditty peluu 1,5 tuntia. Pari iltaa siinä minullakin meni ja nautin paljon. Olisin voinut pelata vähintään tuplasti pidempäänkin.
Gorogoa on loppupuolella ja se on enemmänkin kokemus kuin peli, siinä missä Pedestrian tuntuu enemmän peliltä. Sanoisin siis että Gorogoa täytyy kokea ja Pedestriania kannataa pelata
Voin myös sanoa että on nämä vähintään yhtä hyviä enkä osaisi sanoa kumpi valita jos vain yhtä pitäisi suositella, ovat sen verran erilaisia. Perinteisempään pelaamistarkoitukseen Pedestrian ja "kokemukseen" Gorogoa, joka oli vielä Pedestrianiakin enemmän normipeleistä erottuva tapaus.