Vastaus: Xbox One
Millaiset on muuten ensifiilikset boxista ps4sen jälkeen? Tällainen välikysymys.
Vaikka ei minulta kysyttykään niin voin vastata tähän. Itse ostin ensin PS4 keväällä. Aikaisemmin minulla on ollut PS3, Xbox 360 ja tällä hetkellä Xbox One ja Wii U.
PS4 tykkäsin paremmasta ohjaimesta kuin mitä oli PS3 aikoihin. Siihenhän se oikeestaan sitten jäikin. Xbox One on omaan makuuni sopivampi käyttöliittymä, mukavamman näköinen. Ohjain on hyvä edelleen. Pelit ovat kiinnostavampia tällä hetkellä ainakin Xbox One:lla (Forzat, Ryse, Titanfall jne.) ja monet hyvät pelit tulee sekä Xbox One:lle ja PS4:lle (Watch Dogs, NHL jne.) Käytin PS4 noin kuukauden, kuitenkaan pelien vähyyden ja käyttöliittymän vuoksi huomasin PS4:n pölyttyvän eikä kiinnostanut edes avata konetta. Käyttöliittymässä ei varsinaisesti mitään vikaa, se vaan tuntuu jotenkin kliiniseltä, ei herätä tunteita. Tämän jälkeen myinkin koneen pois. Itselle Xboxin vihreä värimaailma ja tunnelma on ollut se kiinnostavampi. Tiedä mistä sitten johtuu, mutta sama toteutui edellisellä konsolisukupolvella. PS3 toimi lähinnä bluray soittimena ja Xbox 360 pelikonsolina. Xbox Onen ostin kesäkuun alussa.
Tykkään enemmän Achievementeista kuin Trophyista. Tämäkin maku asia enkä tiedä mistä tämä johtuu, mutta jotenkin saan enemmän fiilistä Xboxin avatarista/ukosta ja käyttöliittymästä kun PS4 puolelta.
Xbox One on lähinnä hitaampi latauksissa ja tuntuu että kestää tovin kun lataa ohjelmia/pelejä (ei siis nettilatausta, vaan pelaamista varten). Se että jos grafiikka ei ole niin hyvää kuin PS4 (esim. Watch Dogs) ei ole kyllä haitannut yhtään. Grafiikka ei ole huonoa ja mielummin pelaan hyvää peliä huonommilla grafiikoilla (esim. vanha SNES peli, jonka grafiikoissa ei nykypäivänä ole paljoa hurraamista) kuin huonoa peliä hyvillä grafiikoilla. Tosin tämähän ei päde Watch Dogsin kohdalla, koska sehän on hyvä peli molemmilla konsoleilla, mutta kuten sanottu, tykkään enemmän Xboxin Achievementeista. Mukavaa käyttää myös kinectiä kesken pelin sanomalla "Xbox Go Home" tai vaihtamalla peliä netistä ladatusta cd:llä olevaan peliin sanomalla "xbox play disc". Kirjautumalla sisään omaan profiiliin suoraan kinectin kasvotunnistuksella. Jos ei onnistu kasvotunnistus jostain syystä niin "Xbox Sign in, choose this person" ja taas mennään.
Kertaakaan ei ole tullut fiilistä että pitäisiköhän tuo kone myydä. Vaikka lähinnä olen pelannut vain Watch Dogsia, demoja ja Games with Gold ilmaisia latauspelejä. Taas tuli todistettua itselle, että kyllä kannattaa luottaa siihen fiilikseen enemmän kuin järkeen. Järjellä ajateltuna PS4 oli halvempi, nopeampi, parempi. Käytännössä kuitenkin tykkään paljon enemmän Xboxista ja nyt hinnatkin ovat laskeneet paljon alkuperäisestä.
Itse siis olen huomattavasti tyytyväisempi Xbox Oneen kuin PS4:seen, vaikka pitäisi olla se "huonompi konsoli". Kukin päättäköön kumpi konsoleista sopii itselleen paremmin.