Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox-pelikuulokkeet & keskustelua audiocodeceista [Dolby Atmos, DTS X jne.]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gimble
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    xone xsx

Gimble

Well-Known Member
1615552693167.png

Nyt katkesi kamelin selkä! Niin monta informatiivistä viestiä on jo hautautunut massaan kun otsikon mukainen keskustelu on sirpaloitunut sinne tänne foorumilla. Pelikuulokkeet on ohjaimen jälkeen monelle tärkein lisävaruste ja pikkuhiljaa on aika keskittää tieto samaan paikkaan. Eli lyödäänpä uutta ketjua tulille viimeinkin, helpompi keskustella ja varsinkin löytää tietoa jälkikäteen kätevästi samasta paikasta ja ei tarvi samaa pyöriä keksiä koko ajan.

Ajattelin, että myös tuo Dolby Atmos, DTS X jne. codec liittyy niin kiinteästi kuulokkeisiin, että sekin tarina mahtuu tähän samaa säikeeseen.

Siitä en ole ihan varma, että meneekö sillisalaatiksi jos puhutaan täällä poikki ja pinoon myös Playstation kuulokkeista? Ehkä menee ja kenties olisi paree laittaa oma ketju tulille Pleikkarille. Jos taas tuntuu siltä, että mennään yhdellä niin editoidaan otsikkoa.



Onko teillä suosituksia hyvistä langattomista kuulokkeista? Mulla on ikivanhat Turtle Beachin Ear Force Deltat, joista molemmat sangat on korjattu kovettuvalla jesseteipillä. Muuten toimii, mutta tuossa uudessa ei taida olla enää optista lähtöä, niin noiden kuulokkeiden taru loppuu sit siihen.



Olen katsonut halpoja ja kalliita, mutta koska en itse oikein tiedä mitä haluan niiltä, ja mitkään ei ole kaikista hyvät, joten olen lopulta täysin lamaantunut tämän ongelman edessä.



Kriteerit: Langattomasti XsX:ään kiinni, hyvä äänenlaatu, hyvä mikrofoni. Saa olla myös halvat jos on hyvät. Ei saa painaa rillejä pään sisään. Pitää sopia isopäisille. (Kaikki ei oikeasti sovi kaltaisilleni ihmistikkareille.)



LucidSound LS50X jo harkitsin, mutta

1) ne on törkeän kalliit (n. 250$)

2) niitä ei tahdo saada suomesta

3) mikkiä ei ole kehunut kukaan.



Suosittelin näitä, hämmentävän edulliset laatuun ja langattomuuteen nähden. Yhdistyy konsoliin ilman mitään lisäkikkaretta, josta plussa. Dolby Atmos codec on täällä käytössä ja suuntakuulo on erinomaista. Samoin "superhuman hearing" ominaisuus on joskus ollut tiukalla hetkellä tosi kätevä. Kuten PUBGissa sisätiloissa, tai vaikka Warzonen Kulagissa.


Kun olivat ihan bränikät tuntui päässä ehkä vähän "karheilta" ja siinä sitten heti tuli reagoitua ja tilasin pehmeämmät sämpylät korviin täältä. Oli vähän kalliit, mutta en ole silti katunut.


Huomasin kuitenkin siinä "Ameriikan sämpylöitä" odotellessa, että alkuperäiset alkoikin ajan mittaan tuntumaan paremmalta. Ehkä upgrade ei ollut pakollista.

Isoveli versio 700 X G2 on aika samat luurit muutoin, mutta niissä on suoraan viimeisen päälle kupit! On myös jotain puhelinomaisuus jne. juttuja, mutta en tiedä kuinka paljon sellaisista on oikeasti lisäarvoa. Pidän siitä kun laite on simppeli, joten ei ehkäpä ole bugaamisriskiä niin paljon. Päädyin osittain senkin takia "yksinkertaisempaan" 600 X G2 malliin. Hintakin aika lyömätön. Onhan nämäkin tänäpäivänä ihan bugisia usein out of the box, 600 X G2 myös ehdottomasti pitää ensimmäisenä päivittää kun ottaa laatikosta. Joku aivan järkyttävä side tone bugi kuulemma, eli tyyliin naapurin puhekin kuuluu korviin ennen päivitystä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vinkeistä, tuli haettua Powerista kun sai vielä Black Friday hintaan :cool: Meinasin sortua Astro A20:iin mutta olivat satkun enemmän niin kokeillaan ensin näitä.
IMG_20201127_121537.jpg
 
Suosittelin näitä, hämmentävän edulliset laatuun ja langattomuuteen nähden. Yhdistyy konsoliin ilman mitään lisäkikkaretta, josta plussa. Dolby Atmos codec on täällä käytössä ja suuntakuulo on erinomaista. Samoin "superhuman hearing" ominaisuus on joskus ollut tiukalla hetkellä tosi kätevä. Kuten PUBGissa sisätiloissa, tai vaikka Warzonen Kulagissa.

Oletko testannut Atmoksen lisäksi DTS:Xää? Omiin korviin Arctis 9xillä se kuulostaa selkeämmältä ja suunnat erottuu paremmin. Tykkäsin siitä enemmän Forza 4sessa, mutta taas Gears 5sessa se tuntuu huonommalta... Varsinkin puhe kuulostaa hieman oudolle.
 
Dolby atmos lisenssi on tarjouksessa. Dolby atmos apissa
 
Ootko huomannut, että onko sulla sellaista tasaisen väliajoin tulevaa äänen "räpsähtämistä"/häiriötä?
Mulla tulee jokaisessa pelissä (Watch Dogs Legion, NhL21, Division 2, F1 2020, Forza Horizon 4) mitä testasin niin joku häiriö ääneen, tyyliin 20-30s välein kuuluu hyvin nopeasti pieni räpsähdys. Ei väliä, että onko Windows Sonic vai Dolby Atmos käytössä.
Forza 4:ssa sitten taas aivan jäätävä rätinä äänessä, sillon kun peli latautuu ja ennenkun pääsee ajamaan, helpottaa kun käy alotusnäytössä..

Muuten ihan ok luurit, oikea korvan lehti vaan hinkkaa ärsyttävästi kuulokkeen sisällä kangasta :confused:
Edelliset on HyperX Cloud Alphat niin näiden langattomuus on iso plussa mutta tuo äänen häiriö ärsyttää. Ja ennenkun otin käyttöön niin tein heti firmiksen päivityksen kuulokkeille:D
 
Oletko testannut Atmoksen lisäksi DTS:Xää? Omiin korviin Arctis 9xillä se kuulostaa selkeämmältä ja suunnat erottuu paremmin. Tykkäsin siitä enemmän Forza 4sessa, mutta taas Gears 5sessa se tuntuu huonommalta... Varsinkin puhe kuulostaa hieman oudolle.

Perhana kun menin lataamaan sen ilmaisen kokeilujakson liian aikaisin ja se ei vissiin toiminut vielä siinä vaiheessa kuin Insider firmiksellä, joten jäi sitten kokeilematta. Tosin silloin vielä oli käytössä Sennheiser G4me Onet. Musta nimittäin tuntuu, että jostain syystä 600 X toimii tuo suuntakuulo paremmin kuin Senkuilla jostain syystä. Senkut kyllä muutoin oli aivan ihanat ja luulin niiden kestävän ikuisesti. Sen verta laadukkaan oloiset oli ukoisesti_olin väärässä. Suosittelin niitä kaikille estoitta! Kunnes....copypastea toisesta ketjusta:

:confused: Joudun vähän nyt perumaan puheitani RIP senkut. Piti alkaa tänään pelaamaan Rogue Companya, niin sankaa kääntämällä mute pois päältä, täysin spontaanisti NAKS sanka poikki juuresta ja se on kyllä sillä tavalla rikki, että siitä ei saa enää taitavampikaan suutari kalua.

Siellä on nyt Senkun toimistolla menneet lujuuslaskelmat pieleen, 6 vuoden aikana mutea on renkutettu luultavasti tuhansia kertoja ja muovi on ajanmittaan väsynyt ja nyt tuli sitten tunnit täyteen ja kuulokemikrofoni muuttui kuulokkeiksi. Siellä olisi ehdottomasti pitänyt olla metallituki rungossa niin olisivat olleet "ikuiset" Ei näitä nyt sitten voikaan täysin bulletproofiksi enää luonnehtia joskin onhan 6 vuotta ihan ok elinkaari pelikuulokkeille...katselin, että uudemmissakin Senkuissa on tuon sangan kanssa vähän samantyylinen design.


Mutta mitä tulee tuohon suuntakuuloon Atmos for Headphones vs DTS X, niin kiinnostaisi myöskin kuulla kokemuksia. Tosin onhan nämä aika subjektiivista myös ja tuon Senkut vs 600 X kokemuksen jälkeen tuntuu että kuulokkeet voi vaikuttaa yhtälössä myös. Tyyliin toisillä luurilla toinen voi natsaa paremmin, ja sitten sama toisinpäin toisilla luureilla?

Yksi juttu mistä pidän Atmoksessa on Equalizer eli voi säädellä soundia omille korville sopivammaksi, ettei tyyliin pää räjähdä kun ampuu Awikalla PUBGissa, tai jos vaikka haluaa kuulla vihulaisten askeleet paremmin niin voi nostaa vähän 2K ja 4K taajuusalueita niin saattaa vähän jeesata!

Ilmeisesti DTS X ei ole ainakaan vielä tuota EQua vai?
 
Perhana kun menin lataamaan sen ilmaisen kokeilujakson liian aikaisin ja se ei vissiin toiminut vielä siinä vaiheessa kuin Insider firmiksellä, joten jäi sitten kokeilematta. Tosin silloin vielä oli käytössä Sennheiser G4me Onet. Musta nimittäin tuntuu, että jostain syystä 600 X toimii tuo suuntakuulo paremmin kuin Senkuilla jostain syystä. Senkut kyllä muutoin oli aivan ihanat ja luulin niiden kestävän ikuisesti. Sen verta laadukkaan oloiset oli ukoisesti_olin väärässä. Suosittelin niitä kaikille estoitta! Kunnes....copypastea toisesta ketjusta:

:confused: Joudun vähän nyt perumaan puheitani RIP senkut. Piti alkaa tänään pelaamaan Rogue Companya, niin sankaa kääntämällä mute pois päältä, täysin spontaanisti NAKS sanka poikki juuresta ja se on kyllä sillä tavalla rikki, että siitä ei saa enää taitavampikaan suutari kalua.

Siellä on nyt Senkun toimistolla menneet lujuuslaskelmat pieleen, 6 vuoden aikana mutea on renkutettu luultavasti tuhansia kertoja ja muovi on ajanmittaan väsynyt ja nyt tuli sitten tunnit täyteen ja kuulokemikrofoni muuttui kuulokkeiksi. Siellä olisi ehdottomasti pitänyt olla metallituki rungossa niin olisivat olleet "ikuiset" Ei näitä nyt sitten voikaan täysin bulletproofiksi enää luonnehtia joskin onhan 6 vuotta ihan ok elinkaari pelikuulokkeille...katselin, että uudemmissakin Senkuissa on tuon sangan kanssa vähän samantyylinen design.


Mutta mitä tulee tuohon suuntakuuloon Atmos for Headphones vs DTS X, niin kiinnostaisi myöskin kuulla kokemuksia. Tosin onhan nämä aika subjektiivista myös ja tuon Senkut vs 600 X kokemuksen jälkeen tuntuu että kuulokkeet voi vaikuttaa yhtälössä myös. Tyyliin toisillä luurilla toinen voi natsaa paremmin, ja sitten sama toisinpäin toisilla luureilla?

Yksi juttu mistä pidän Atmoksessa on Equalizer eli voi säädellä soundia omille korville sopivammaksi, ettei tyyliin pää räjähdä kun ampuu Awikalla PUBGissa, tai jos vaikka haluaa kuulla vihulaisten askeleet paremmin niin voi nostaa vähän 2K ja 4K taajuusalueita niin saattaa vähän jeesata!

Ilmeisesti DTS X ei ole ainakaan vielä tuota EQua vai?
Ei ole Equalizeria, mutta löytyy joihinkin kuulokkeisiin valmiit ääniprofiilit ja parantaa laatua ihan kivasti.

Tuon lisäksi tämä DTS:X tuntuu toimivan myös peleissä joissa ei tukea sille ole tai ainakin huomasin eron, kun pelasin AC: Valhallaa, mutta toimii tietenkin paremmin jos löytyy täysi tuki.

Nyt on Insider testissä DTS:X kotiteattereille ja tuon saa tuolla samalla lisenssimaksulla, kun tulee yleiseen jakoon.
 
Ootko huomannut, että onko sulla sellaista tasaisen väliajoin tulevaa äänen "räpsähtämistä"/häiriötä?
Mulla tulee jokaisessa pelissä (Watch Dogs Legion, NhL21, Division 2, F1 2020, Forza Horizon 4) mitä testasin niin joku häiriö ääneen, tyyliin 20-30s välein kuuluu hyvin nopeasti pieni räpsähdys. Ei väliä, että onko Windows Sonic vai Dolby Atmos käytössä.
Forza 4:ssa sitten taas aivan jäätävä rätinä äänessä, sillon kun peli latautuu ja ennenkun pääsee ajamaan, helpottaa kun käy alotusnäytössä..

Muuten ihan ok luurit, oikea korvan lehti vaan hinkkaa ärsyttävästi kuulokkeen sisällä kangasta :confused:
Edelliset on HyperX Cloud Alphat niin näiden langattomuus on iso plussa mutta tuo äänen häiriö ärsyttää. Ja ennenkun otin käyttöön niin tein heti firmiksen päivityksen kuulokkeille:D

Tämä oli varmaan suunnaatu kyssäri mulle ja ei ole kyllä mitään säännöllistä räpsyä. Koska puhutaan radioliikenteenä kulkevasta signaalista sulkisin ensimmäisenä pois ulkoisen tekijän. Ettei ole joku "naapurin mikraaltouuni tai ulkolämpömittarin lähetin" pilaamassa feng suita? Jos olisi mahdollista koittaa kuulokkeita toisessa paikkaa, että toistuuko vika. Aika ahkerasti googlettelin silloin ennen kuin ostin, ei ollut mitään viitteitä mokomasta viasta.

Mitä tulee tulee tuohon mahdolliseen kuppivaivaan joka itselläkin (aluksi) oli, niin tämän videon kuvauksesta saa itselleen alennuskupongin "Ameriikan korvatyynyille" ja tuossa videossa on toki myös muutakin infoa ko. luureista. (Playstation veli-mallista)

 
Tuon lisäksi tämä DTS:X tuntuu toimivan myös peleissä joissa ei tukea sille ole tai ainakin huomasin eron, kun pelasin AC: Valhallaa, mutta toimii tietenkin paremmin jos löytyy täysi tuki.

Joo noissa kaikissa tilaääni vaihtoehdoissa pitäisi olla 5.1/7.1 konversio. Se mikä häritsee ettei DTS:Xästä oikein löydy listaa mitkä on täydellä tuella. Periatteessa kun noi kaikki kolme (Sonic, Atmos ja DTS:X) tulee saman Spatial Sound APIn kautta peli joka tukee yhtä pitäisi tukea kaikkia, mutta en tiedä tukeeko sitten käytännössä.

Omalta osalta meni Atmos testiaika umpeen niin pitää varmaan ostaa se ja vielä vähän verrata DTS:Xään.
 
Olenko käsittänyt tän DTS:X systeemin oikein? Eli storesta ostan sen lisenssin ja sen jälkeen järjestelmä kytkee sen päälle automaattisesti pelissä missä se on mahdollista?

PS. Arctics 9X käytössä
 
Olenko käsittänyt tän DTS:X systeemin oikein? Eli storesta ostan sen lisenssin ja sen jälkeen järjestelmä kytkee sen päälle automaattisesti pelissä missä se on mahdollista?

PS. Arctics 9X käytössä

Lataat DTS Sound Unbound appin storesta. Kun avaat sen niin voit aloittaa 14 päivän ilmaiskokeilun ja ostaa sen myöhemmin kympillä. Sen jälkeen voit näpäyttää DTSän päälle joko appistä tai konsolin pääasetuksista vaihtaa mitä tilaääniteknologiaa (Sonic, Atmos tai DTS:X) haluat käyttää vaikka kesken pelin.
 
Pelailen juuri Controlia One X:llä ja testailen DTS:X ja Atmosta (vaikka peli ei niitä tuekkaan) ja tässä Atmos kuulostaa paljon paremmalta, kun taas DTS:X tuntuu, että osa äänistä jää pois. Joissakin peleissä taas tilanne on toinen, että DTS:X kuulostaa paremmalta.

Atmoksen asetuksista valitsin tuon Music asetuksen, kun kuulostaa omaan korvaan parhaimmalta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pelailen juuri Controlia One X:llä ja testailen DTS:X ja Atmosta (vaikka peli ei niitä tuekkaan) ja tässä Atmos kuulostaa paljon paremmalta, kun taas DTS:X tuntuu, että osa äänistä jää pois. Joissakin peleissä taas tilanne on toinen, että DTS:X kuulostaa paremmalta.

Atmoksen asetuksista valitsin tuon Music asetuksen, kun kuulostaa omaan korvaan parhaimmalta.

Lähdettä en nyt muista, enkä tähän hätään löydä...mutta olen antanut itseni ymmärtää, että nykypäivän Xbox firmiksellä ilmaiesti molemmat parantaa asioita oli pelille sitten "sertifioitu" tuki codecille tai ei. Tuolla tavalla se sitten taitaa mennä, että aika lotolla jompikumpi on paree.

Pelaillut vain Atmoksella ja äänimaailma on kyllä nin perhanan upea, että en oikein osaa kaivata parempaa. Täytyy kuitenkin ehkä jossain vaiheessa ottaa tuo DTS X työstöön, onko se muuten vielä halvennuksessa atm?
 
Lähdettä en nyt muista, enkä tähän hätään löydä...mutta olen antanut itseni ymmärtää, että nykypäivän Xbox firmiksellä ilmaiesti molemmat parantaa asioita oli pelille sitten "sertifioitu" tuki codecille tai ei. Tuolla tavalla se sitten taitaa mennä, että aika lotolla jompikumpi on paree.

Pelaillut vain Atmoksella ja äänimaailma on kyllä nin perhanan upea, että en oikein osaa kaivata parempaa. Täytyy kuitenkin ehkä jossain vaiheessa ottaa tuo DTS X työstöön, onko se muuten vielä halvennuksessa atm?
En tiedä onko vielä alennuksessa, kun tuon hinnan näkee vasta, kun on ladannut sovelluksen, niin jonkun joka ei ole sitä ostanut pitää se tarkistaa.
 
En tiedä onko vielä alennuksessa, kun tuon hinnan näkee vasta, kun on ladannut sovelluksen, niin jonkun joka ei ole sitä ostanut pitää se tarkistaa.

On rabatissa, no kyllähän se nyt piti add to basket osastolle laittaa!

IMG_20201128_153950.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Oho, aika sopivan hintaiset Turtle 600 X Gen 2, vielä muutama jäljellä.

 
Tein itsekin vertailua eilen Dolby Atmosin ja DTS X:n välillä Modern Warfarea pelatessa. Testasin sekä perusmoninpeliä että Warzonea. Omaan korvaan Dolby Atmos kuulosti kyllä ainakin siinä pelissä paremmalta ja tarkemmalta. Päädyinkin lopulta hommaamaan itselleni Dolby Atmosin, kun sen vielä tarjoushintaan sai. Kuulokkeina käytin HyperX CloudX Flight -kuulokkeita ja konsolina toimi Xbox Series X.
 
Yksinpuheluksi menee, mutta jotain hämminkiä näissä 700x kuulokkeissa on Series X:n kanssa. Tetris Effectissä tason läpäisyn jälkeen alkaa äänet pätkimään ja pätkiminen jatkui valikossa kunnes heilautin ohjaimen tattia. Hetken kun antaa olla rauhassa, niin sama jatkuu. Kuulokkeet paritettu uusiksi, mutta ei auttanut. Pätkiminen tuntui häviävän kun poistin ohjaimen parituksen, mutta palasi heti takaisin kun ohjaimen paritti. Alkuvaiheen bugeja ja päivitystä odotellessa?

Näyttäisi olevan samaa muillakin: https://www.windowscentral.com/xbox...eported-turtle-beach-steelseries-and-more?amp

Mikä ohjain, Series X mukana tullut vai? Onko sulla mahdollista kokeilla toisen ohjaimen kanssa? En ole vielä ko. ohjainta parittanut Series X kanssa kun pelaan Elitellä. Ehkä voisi jossakin vaiheessa ihan mielenkiinnosta kokeilla.
 
Mikä ohjain, Series X mukana tullut vai? Onko sulla mahdollista kokeilla toisen ohjaimen kanssa? En ole vielä ko. ohjainta parittanut Series X kanssa kun pelaan Elitellä. Ehkä voisi jossakin vaiheessa ihan mielenkiinnosta kokeilla.
Tein testiä juuri Xbox One X:n mukana tulleella ohjaimella. Ei vaikutusta, äänet pätkivät kovasti. Gears Tacticsin käynnistin, niin se oli pelikelvoton ku ei mitään kuulunut kunnolla.
 
Sama homma noilla 600x G2 luureilla mitkä hain viime viikolla, testattu Windows Sonic ja Dolby Atmos.
Jumalatonta äänen rätinää ja pätkimistä aiheuttaa itsellä mm. Forza Horizon 4, Gears 5, Watch Dogs Legion, MotoGP 19, F1 2020. Tuossa jatkuvassa rätinässä auttaa hetkeksi kun käy boxin alotusvalikossa. Lisäks on ongelmana se mitä aikasemminki sanoin, että ääni pätkäsee hyvin nopeasti tasaisin väliajoin.
Testiksi pelasin samat pelit kahdella eri Series X ohjaimella + HyperX Cloud Alphat (3,5mm piuhalla) ja hyvin toimii.
Toistaseks sitä mieltä, että palautukseen Turtlet menevät :(
 
Ylös Bottom