Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Series X|S:n tulevat pelit (huhut ja uutiset)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ovat tosiaan luoneet järjestelmän, joka luo objektit pelissä. Itse pelin kehittäjät eivät siis enää tee objekteja, vaan ne ovat tietokoneen luomia. Itse peli tapahtuu vain yhdessä paikassa, kuvissa näkyvässä asunnossa. Joku voi tietenkin väittää, ettei kyseessä ole enään peli. Ninja Theory kommentoi asiaa näin: "We're aiming for an experience that feels real, that doesn't feel like a game and it doesn't feel like a movie".
Tälläisille huuteluille peleistä jotka eivät ole sitä perinteistä bröömbröömpampam-settiä ei voi kuin lyödä kättä otsaan.

Ensimmäisenä tulee mieleen Life is Strange, TLOU, Death Stranding ja The Walking Dead Telltalelta joista tätä samaa huudeltiin aikanaan vahvasti, mutta omasta mielestäni paljosta olisin jäänyt paitsi jos näitä "epäpelejä" en olisi pelannut. Unohtumattomia kokemuksia omissa papereissani jokainen. Ja niitähän ne pelit lopulta ovat - kokemuksia.
 
Ovat tosiaan luoneet järjestelmän, joka luo objektit pelissä. Itse pelin kehittäjät eivät siis enää tee objekteja, vaan ne ovat tietokoneen luomia. Itse peli tapahtuu vain yhdessä paikassa, kuvissa näkyvässä asunnossa. Joku voi tietenkin väittää, ettei kyseessä ole enään peli. Ninja Theory kommentoi asiaa näin: "We're aiming for an experience that feels real, that doesn't feel like a game and it doesn't feel like a movie".
Jep, itsellä tulee ennemminkin mieleen jonkinlainen pelattava proof-of-concept, vähän kuin mitä vaikkapa L.A. Noiren kasvotekniikka oli. Se on hienoa ja aikaisemmin käyttämätöntä teknologiaa, joka ei missään vaiheessa yleistynyt. Esim. L.A. Noiressa hahmojen muu tarkkuus ei vastannut mielestäni mitenkään kasvojen tarkkuutta, vaan pelihahmojen kasvot oikein hyppäsivät esiin.

Tässä tuntuisi olevan aivan sama kyseessä. Tuntuu ennemminkin, että on keksitty teknologia, mutta sille ei ole keksitty oikein viihdekäyttöä, joten sitä halutaan nyt välttämättä käyttää pelissä. Jotenkin omaan silmään "peli" tuntuu enemmänkin tekniikan markkinointimateriaalilta.

edit:
Mitä tässä nyt on jokusen vuosikymmenen katsellut pelien kehitystä, niin en oikein tiedä mitä tämä teknologian käyttäminen korvaa. Tuntuu, että nykyaikaiset pelialan ammattilaiset osaavat luoda realistisia assetteja ilman, että käytetään lasermittausta ja materiaalien valokuvausta yms. Myös pelialue tuntuu oudolta, että on käytetty lasermittausta, kun tämän olisi voinut tehdä suoraan "suurpiirteisesti" vain pohjakuvista mallintamalla ja soveltamalla. Tässä siis pelialue on pitänyt ensin "rakentaa fyysisesti", jotta se saadaan luotua digitaalisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuo ole kuitenkin ns. perus proceduraalista generointeja tiettyjen mallien mukaan.. mikä ei tietty huono asia ole kun pystyy tuomaan perus kloonien sijaan hiukan eri muotoisia ja näköisiä objekteja pienellä kustannuksella.
 
Hiukka olisi aikaa pelien tuloon, taitaa mennä sinne katsotaan kun on ajankohtaista lokeroon, ei ehkä vielä kannata alkaa hypettyä. :D
 
Hiukka olisi aikaa pelien tuloon, taitaa mennä sinne katsotaan kun on ajankohtaista lokeroon, ei ehkä vielä kannata alkaa hypettyä. :D

Juu ei ihan vielä kannata nostaa lippua ja lähteä torille. Ehkä sitten kahden vuoden päästä nähdään jokin cinematic-traileri jos New Vegas 2 on tulossa. :D Sinänsä se nyt on mahdollista, kun Microsoftin tallissa on Obsidianin lisäksi Bethesda.
 
Tuosta New Vegasin jatko-osasta on kyllä huhuiltu jo jonkin aikaa, mutta hitto, jos kaikkien pelien ilmestyminen venyy monen vuoden päähän. Alkaa tulla vähän epätoivoinen olo, jos ei Elders Scrollsiin tai Falloutiin ole luvassa lisäosia lähivuosina. Itse uskon optimistisesti, että seuraava Elder Scrolls tulisi kahden vuoden sisällä. Uuden enginen teko on hidastanut varmasti pelien kehitystä, mutta ei sen pitäisi hidastaa niitä monella vuodella.
 
Onhan tuota huhuttu jo puoli vuotta että studioita olisi useita ostoslistalla ja Bethesda olisi vasta päänavaus.

Microsoftilla on varaa laittaa menemään. Joku viisikosta Activision/Ubi/EA/Take-Two/Sega, savua ilman tulta, tulta ilman savua? Itse kuitenkin veikkaan pienempiä indie-kehittäjiä.
 
Onhan tuota huhuttu jo puoli vuotta että studioita olisi useita ostoslistalla ja Bethesda olisi vasta päänavaus.

Microsoftilla on varaa laittaa menemään. Joku viisikosta Activision/Ubi/EA/Take-Two/Sega, savua ilman tulta, tulta ilman savua? Itse kuitenkin veikkaan pienempiä indie-kehittäjiä.
Segasta on ollut vihjailua ja Japanilaista studioita mikkis on halunnut.. Ehkä se on Sega, ehkä ei..
 
Olisihan Sega hyvä lisäys katalogiin.

Ja siis näin varsinkin, jos Microsoftin resursseilla Sega saisi aikaan laadukasta tuotantoa kautta linjan, niin mikäs siinä. Pelaajille tämä voisi olla tosiaan hyväkin homma. Game Passille tämä olisi jälleen kerran yksi askel lisää siihen suuntaan, että pitäisi varmaan alkaa tippaamaan, kun hinta-laatusuhde nykyisellä hinnoittelulla olisi sitten epäreilun edullinen.
 
Ja siis näin varsinkin, jos Microsoftin resursseilla Sega saisi aikaan laadukasta tuotantoa kautta linjan, niin mikäs siinä. Pelaajille tämä voisi olla tosiaan hyväkin homma. Game Passille tämä olisi jälleen kerran yksi askel lisää siihen suuntaan, että pitäisi varmaan alkaa tippaamaan, kun hinta-laatusuhde nykyisellä hinnoittelulla olisi sitten epäreilun edullinen.

Jep. Pelaajat vain voittavat, kun yksinoikeuksia lisätään. Eiku miten se menikään? Näitä Mikkisoftan studio-ostoja on kauhisteltu jo ensimmäisen Xboxin ajoista, mutta onneksi se jäi aikanaan Rareen. Ilmeisesti vasta nyt Microsoft on luovuttanut ja siirtynyt perinteisempään tyyliinsä, eli kilpailijoiden ostamiseen pois. Samalla saadaan näppärästi ohjattua ihmiset tilauspalvelun äärelle. Täällä sitten taputellaan käsiä ja poksautellaan sampanjapulloja, kun optiset asemat vähitellen poistuvat laitteista ja vaihtoehdot rajautuvat kuukausiveloitteisiin tilauspalveluihin.
 
Game passin koko idea on, että se tuntuu liian hyvältä ollakseen totta. Tuskin MS:n uudet hankinnat nostavat hintaa seuraavina vuosina, vaikka tosi isoista hankinnoista on puhetta. Voi tulla useampikin iso nimi lyhyen ajan sisällä. Minulla on Segan suhteen vähän kaksijakoiset tunteet. Olen aika kova Sega fani, mutta en varsinaisesti pidä kovin monesta Segan pelistä. Sonicit esim. ovat aina olleet pakkopullaa. Oikeastaan Segan klassisista sarjoista Afterburner, Space Harrier, Crazy Taxi ja Tietysti Sega Rally ovat ne, joista on hyviä muistoja, eli kolikkopelipuoli ei kotikonsolien tuotokset. Segan mukana tulisi myös mm. Creative Assembly ja Relic Entertainment.
Täällä sitten taputellaan käsiä ja poksautellaan sampanjapulloja, kun optiset asemat vähitellen poistuvat laitteista ja vaihtoehdot rajautuvat kuukausiveloitteisiin tilauspalveluihin.
Ei ole yhtään Game pass ekslusiivista peliä vielä. MS:n tavoitteena ei tunnu olevan ekslusiivisuuden lisääminen tällä hetkellä, toisin kuin kilpailijoilla. Voihan siellä olla tosiaan kauhea salajuoni, joka paljastuu vuosien kuluttua, mutta tällä hetkellä MS näyttäisi toimivan niin, että se lisää kilpailijoihin (Amazon, Google, Sony jne.) nähden vaihtoehtoja ja pelistudion päätyminen juuri MS:lle on paras vaihtoehto, jos ne ovat kuitenkin johonkin yhdistymässä.
 
Game passin koko idea on, että se tuntuu liian hyvältä ollakseen totta. Tuskin MS:n uudet hankinnat nostavat hintaa seuraavina vuosina, vaikka tosi isoista hankinnoista on puhetta. Voi tulla useampikin iso nimi lyhyen ajan sisällä. Minulla on Segan suhteen vähän kaksijakoiset tunteet. Olen aika kova Sega fani, mutta en varsinaisesti pidä kovin monesta Segan pelistä. Sonicit esim. ovat aina olleet pakkopullaa. Oikeastaan Segan klassisista sarjoista Afterburner, Space Harrier, Crazy Taxi ja Tietysti Sega Rally ovat ne, joista on hyviä muistoja, eli kolikkopelipuoli ei kotikonsolien tuotokset. Segan mukana tulisi myös mm. Creative Assembly ja Relic Entertainment.

Ei ole yhtään Game pass ekslusiivista peliä vielä. MS:n tavoitteena ei tunnu olevan ekslusiivisuuden lisääminen tällä hetkellä, toisin kuin kilpailijoilla. Voihan siellä olla tosiaan kauhea salajuoni, joka paljastuu vuosien kuluttua, mutta tällä hetkellä MS näyttäisi toimivan niin, että se lisää kilpailijoihin (Amazon, Google, Sony jne.) nähden vaihtoehtoja ja pelistudion päätyminen juuri MS:lle on paras vaihtoehto, jos ne ovat kuitenkin johonkin yhdistymässä.

Microsoftin yksinoikeus muuttuu todella vaivattomasti Game Pass-yksinoikeudeksi. Mikäli Microsoftin sometiimin kaveri- ja meemitwiittien jälkeen tällainen ajatus kuulostaa kauhealta salajuoniteorialta, kannattaa tutustua Microsoftin toimintaan Xboxin ulkopuolella.
 
Jos jonkun valmistajan (Xbox, Nintendo tai Sony) pitäisi ostaa studioita niin mielummin Microsoft, joka julkaisee pelejänsä Xboxin lisäksi PC:lle ja pienempiä teoksia Switchille. Jos Nintendo tai Sony ostaisi jonkun suuren studion niin tuskin ihmiset spekuloisivat, että tulisivatko ne pelit muillekin alustoille. Jos Microsoft ostaisi studioita ja julkaisisi pelejä vain yhdelle alustalle, en pitäisi siitä.
 
Jos jonkun valmistajan (Xbox, Nintendo tai Sony) pitäisi ostaa studioita niin mielummin Microsoft, joka julkaisee pelejänsä Xboxin lisäksi PC:lle ja pienempiä teoksia Switchille. Jos Nintendo tai Sony ostaisi jonkun suuren studion niin tuskin ihmiset spekuloisivat, että tulisivatko ne pelit muillekin alustoille. Jos Microsoft ostaisi studioita ja julkaisisi pelejä vain yhdelle alustalle, en pitäisi siitä.

Tämä on kyllä hyvä pointti, aikalailla samoilla linjoilla meikäkin on.
 
Ylös Bottom