Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Series X|S:n tulevat pelit (huhut ja uutiset)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heh, tuosta kommentoinkin discordin puolella että näköjään Minecraftista voi saada vieläkin mielenkiinnottoman lisäämällä siihen PVP:n.
Onneksi makuja on erilaisia.
Hmm. Mitenkäs PVP-pelaamisen optio pilaa pelin? Eikös pelissä kuitenkin ole mahdollisuus pelata nimenomaan soolona tai myöskin co-oppina. En ole koskaan ymmärtänyt sitä ongelmaa minkä jotkut kokevat siitä, että esim. yksinpelin lisäksi tarjotaan co-op-pelaamista ja/tai PVP-pelaamista. Mitä monipuolisempi peli, sen parempi vain. Itseäni varsin usein harmittaa, jos peli on rajattu pelkäksi yksinpeliksi, tai vaikkapa pelkäksi moninpeliksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm. Mitenkäs PVP-pelaamisen optio pilaa pelin? Eikös pelissä kuitenkin ole mahdollisuus pelata nimenomaan soolona tai myöskin co-oppina. En ole koskaan ymmärtänyt sitä ongelmaa minkä jotkut kokevat siitä, että esim. yksinpelin lisäksi tarjotaan co-op-pelaamista ja/tai PVP-pelaamista. Mitä monipuolisempi pelin, sen parempi vain. Itseäni varsin usein harmittaa, jos peli on rajattu pelkäksi yksinpeliksi, tai vaikkapa pelkäksi moninpeliksi.
No, eipä se niin oikeastaan teekään. Tuo oma kommenttini oli lähinnä pieni kärjistys siitä ettei tuo kyllä lisännyt yhtään kiinnostusta minecraftia kohtaan. Toimi ehkä paremmin livechatissa kuin foorumipostauksena, myönnän.
 
Ehkä sopii tähän ketjuun paremmin:

Ei voi kyllä muuta kuin ihmetellä mikkisoftan betshesda ym. kauppoja kun tälläistä skeidaa suolletaan ulos.

No tähän mennessä ZeniMax-kaupan jälkeen on julkaistu Deathloop, Ghostwire Tokyo, Hi-Fi Rush ja nyt sitten Redfall. Eli Bethesdalta ei sinänsä ole studiona vielä tullut mitään uutta, vaikka ex-ZeniMaxin alta on nyt tosiaan tullut useampi teos. Deathloop ja Redfall on Arkanen kahden eri studion tuotoksia, Hi-Fi Rush ja Ghostwire Tokyo on taas Tangon tuotoksia.

Näiden julkaisujen Metacriticin keskiarvot (Xboxilla):

Deathloop 89
Hi-Fi Rush 87
Ghostwire Tokyo 82
Redfall 64

Redfall on tosiaan nimenomaan se poikkeus toistaiseksi ja hyvinkin todennäköisesti tässä on lähdetty vähän liiankin paljon etsimään kaupallisesti parempia apajia ZeniMaxin/Bethesdan toimesta, ihan siis jo konseptin tasolla ja siinä on varmasti paljon mietittävää, että miten tähän tilanteeseen päädyttiin, eikä enää Microsoftin alla toisteta näitä virheitä.

Toivottavasti Arkane Austinille laitetaan seuraavaksi jotain heille tuttua kehitykseen (vaikkapa Preyn jatko-osa) ja annetaan sitä kautta mahdollisuus palata takaisin mahdollisimman nopeasti. Kyseessä on kuitenkin päivänselvästi ja todistetusti lahjakas tiimi, joka nyt epäonnistui valitettavasti, mutta katse kohti tulevaisuutta vaan rohkeasti.
 
Ehkä sopii tähän ketjuun paremmin:



No tähän mennessä ZeniMax-kaupan jälkeen on julkaistu Deathloop, Ghostwire Tokyo, Hi-Fi Rush ja nyt sitten Redfall. Eli Bethesdalta ei sinänsä ole studiona vielä tullut mitään uutta, vaikka ex-ZeniMaxin alta on nyt tosiaan tullut useampi teos. Deathloop ja Redfall on Arkanen kahden eri studion tuotoksia, Hi-Fi Rush ja Ghostwire Tokyo on taas Tangon tuotoksia.

Näiden julkaisujen Metacriticin keskiarvot (Xboxilla):

Deathloop 89
Hi-Fi Rush 87
Ghostwire Tokyo 82
Redfall 64

Redfall on tosiaan nimenomaan se poikkeus toistaiseksi ja hyvinkin todennäköisesti tässä on lähdetty vähän liiankin paljon etsimään kaupallisesti parempia apajia ZeniMaxin/Bethesdan toimesta, ihan siis jo konseptin tasolla ja siinä on varmasti paljon mietittävää, että miten tähän tilanteeseen päädyttiin, eikä enää Microsoftin alla toisteta näitä virheitä.

Toivottavasti Arkane Austinille laitetaan seuraavaksi jotain heille tuttua kehitykseen (vaikkapa Preyn jatko-osa) ja annetaan sitä kautta mahdollisuus palata takaisin mahdollisimman nopeasti. Kyseessä on kuitenkin päivänselvästi ja todistetusti lahjakas tiimi, joka nyt epäonnistui valitettavasti, mutta katse kohti tulevaisuutta vaan rohkeasti.
No ehkä ois pitänyt erikseen vielä korostaa noita "vain" boxille olevia pelejä. Deadloop ja ghostwire on ihan hyviä pelejä mutta molemmat julkaistu ekana ps5 lle ja molemmista löytyykin performance mode.( Itsellä toi ghostwire löytyykin ps5 ja on hyvä....vissiin series x llä peli ei yhtä hyvin pyöri mitä lukenut ???)....hifirush arvostelujen mukaan myös ns. Xbox exluista onnistui hyvin mutta ei niin omaan makuun ole ja ei voida puhua mistään AAA pelistä. Tarkoitin sitä että kun microsoft ostellut kovalla rahalla näitä studioita tekemään pelejä yksinoukeudella niin toivon hartaudella että tämä redfall jäisi vaan hutilaukaukseksi ja starfield putsaisi pöydän....mutta en voi mitään että oksennus meinasi lentää samantien kun julkistettiin että sekin lukittu 30 fps.... En tule itse ostamaan yhtäkään peliä series x/ ps5 missä ei ole performance modea( 60 - 120 fps).

Itseasiassa poistelin series x kovolta jokaikisen vanhankin pelin joka lukittu 30 fps.... Toimii kyllä niin paskasti kun tottunut sulavampaan pelikokemukseen.

Täytyy joskus pelailla niitä makkarin one x llä ja telkkarilla missä game motion plussa niin ei ihan niin oksennukselta tunnu. ( Feikki 60 fps efekti.)

Huomannut kun yrittää noita lukittuja ( 30 fps) pelejä uudemmilla VRR telkkareilla pelata niin on kyllä niin karun näköisiä on sitten oledia, faldia tai minilediä alla.
 
Aivan samaa mieltä muutoin, mutta kyllä siellä isoja mutliplattereita toki on ollut Xboxillekin. Ja itse asiassa itselleni ovat nuo multiplatterit olleet parhaita pelejä sekä pleikkarille että boxille moniin vuosiin. Paras pleikkarille ostamani peli ikinä oli Elden Ring. Niin loistava peli, että ostin sen sitten alesta boxillekin, ja tulen silläkin sen vielä jossain vaiheessa pelaamaan läpi. Ja seuraavaksi parhaat ostamani pelit boxille ovat viime vuosina olleet Cyberpunk 2077 sekä AC Valhalla, juuri tuossa järjestyksessä.

En minä oikeasti innostu juuri lainkaan nykyään noista Sonynkaan elokuvapeleistä, vaikka on niissä kai se hyvä puoli, että ne yleensä julkaistaan ainakin kohtuullisen viimeisteltyinä. Mutta ei niiden sisältö vaan ole aikoihin itselleni kolahtanut. Esim. God of War Ragnarok tuntui niin pahasti saman toistolta ja uudelleenlämmittelyltä, että jäi kesken n. 5 tunnin pelaamisen jälkeen. Oli jotenkin niin puisevaa ja väkinäistä sen pelaaminen, että en ole millään saanut motivoitua itseäni pelaamaan sitä loppuun.

Kai se pitää toki vielä mahikset antaa, kun kuitenkin GoW 2018 oli minulle huippupeli, vaikkakin siinäkin alkoi jotenkin loppua kohden intoon hyytymään. Sama tuppaa noissa melkein kaikissa Sonyn yksinoikeuspeleissä minulla käymään. Spider-Man jäi pitkälle tauolle, kunnes sen lopulta sain sitten puoliväkisin pelattua parin vuoden tauon jälkeen loppuun. DLC:eitä sitten vähän aloitin, ja olivat sitten niin kuraa, etten kauaa niiden parissa jaksanut. Horizon Forbidden Westkin oli jonkin sortin pettymys, kun sekin tuntui kovin toistolta monessa suhteessa. Siinä kuitenkin on saatu pelimaailmaan sen verran mielenkiintoista sisällytettyä, että sitä ei kovin väkinäisesti ole tarvinnut pelata.

Sonyn elokuvamaisissa peleissä ärsyttää ja tylsistyttää minua erityisesti se Hollywoodmainen tarinankerronta erityisesti hahmojen kuvausten osalta. Jotenkin siirappisia ja tönkköjä kovin usein minun mieleeni. Ja muutenkin kovin samaan tapaan laskelmoituja tuntuvat nuo Sonyn yksinoikeuspelit olevan, ainakin minun makuuni.

Parhaat Sonyn yksinoikeuspelit PS5:lle ovat minulle olleet Astro sekä Gran Turismo 7. Gran Turismon voittaja löytyi kuitenkin boxille Forza Horizon 5:n muodossa, vaikka toki vaihtelun vuoksi on ollut mukavaa välillä vaihtaa FH 5:stä GT 7:ään. Molemmissa on toki puolensa.
Siis isoja multiplattareita kyllä löytyy, sori, olisi pitänyt olla tarkempi. Ja ne multiplattarit pelaan aina Xboxilla. Mutta Xboxilta puuttuu ne isot yksinoikeuspelit mitkä aiheuttaisi sellaista samanlaista "WOW"-fiilistä kuin pleikkarilla jotkut sarjat aiheuttaa. Pleikkarilla on ihan tajuton määrä suosittuja yksinoikeuspelisarjoja. Xboxilla Halo, Gears of War ja Forza. Ja noista en itse enää jaksa edes innostua. Koska pidän vaan enempi niistä indie-peleistä. Tai vaikkapa Pentiment oli itselleni viime vuoden kovin peli. Kai tullut jotenkin vanhaksi. Tai sitten musta on kuoriutunut tekotaiteellinen hipsterimulkku joka pelailee vaan niitä erilaisia pelejä. En enää edes tiedä mitä selitän, valvonut yli vuorokauden tässä. :D
 
No ehkä ois pitänyt erikseen vielä korostaa noita "vain" boxille olevia pelejä. Deadloop ja ghostwire on ihan hyviä pelejä mutta molemmat julkaistu ekana ps5 lle ja molemmista löytyykin performance mode.

Molemmat oli sidottu tosiaan ajallisiksi PS-yksinoikeuksi ennen kauppoja ja Microsoft näitä sopimuksia kunnioitti. Rahat noista kuitenkin siis kilahti Microsoftin kirstuun jo ja sinänsä nämä tulivat uuden omistajan kautta, kuten nyt nämä kaksi Xboxin konsolialustan yksinoikeutta Hi-Fi Rush ja Redfall.

Jokainen näistä peleistä oli jo kuitenkin kehityksessä, kun Microsoft osti ZeniMaxin, myös tämä Redfall, joten vasta se ns. seuraava aalto Arkanelta ja Tangolta on sitten puhtaammin MS:n vaikutuksen alaisena kehitetty - ja sitä kautta ne kiitokset/risutkin sitten kokonaisvaltaisemmin voi siihen suuntaan osoittaa.

hifirush arvostelujen mukaan myös ns. Xbox exluista onnistui hyvin mutta ei niin omaan makuun ole ja ei voida puhua mistään AAA pelistä.

Nämä ovat tietenkin makuasioita, itselleni Hi-Fi Rush on tähän mennessä GOTY ja erinomainen irtiotto Tangolta yleisesti siitä, mistä heidät on tunnettu. Shadowdrop oli myös hieno tapa julkaista peli. Riskit korkealla onnistuminen teki hyvää Tangolle.

Tango ja Arkane eivät kumpikaan ole omaan silmääni tehneet mitään massojen tunnistamia, varsinaisia AAA-pelejä, vaan ovat toki sinänsä ihan laadukkaita studioita nimenomaan siellä valtavirran reunamilla.

Se on kuitenkin totta, että Redfall on mahdollisesti isoin satsaus Arkane Austinilta koskaan ja ehkä lähimpänä AAA-luokkaa heidän osaltaan.

Tarkoitin sitä että kun microsoft ostellut kovalla rahalla näitä studioita tekemään pelejä yksinoukeudella niin toivon hartaudella että tämä redfall jäisi vaan hutilaukaukseksi ja starfield putsaisi pöydän.

Toistaiseksi Redfall on tosiaan nimenomaan poikkeus, Arkanen ensimmäinen ohilaukaus. Uskoisin ettei Arkane Austin enää lähde jatkossa haastamaan näin vahvasti oman alueensa ulkopuolella olevaa tuotantoa, vaan palaa juurilleen ja sitä kautta tullee palaamaan onnistumisien äärelle.

Starfield ei kuitenkaan ole mitenkään sidoksissa Redfalliin, se on Bethesdan käsialaa ja sinänsä yhtenä alan isoimmista AAA-projekteista jotain ihan eri kokoluokkaa. Tässä projektissa tiimi on aika puhtaasti kuitenkin sen oman osaamisensa ytimessä, ainakin sen osalta mitä projektista jo tässä vaiheessa tiedetään ja konseptiin/pelifilosofiaan liittyy hyvin paljon vähemmän epävarmuutta. Lootershooter-Open World ei ole se mistä Arkane Austin tunnetaan, mutta massiiviset WRPG:t on nimenomaan Bethesdan osaamisen kovaa ydintä.

Starfield on näitä maksimissaan kerran sukupolvessa tapahtuvia julkaisuja ja odotukset sitä kohtaan on joka tapauksessa ihan omissa sfääreissä - ja olisi ollut ilman Microsoft 1st Party statustakin. Redfallin onnistuminen ei olisi näitä odotuksia vähentänyt, mutta sen epäonnistuminen niitä kyllä kieltämättä nostaa. Microsoft tarvitsee Starfieldin tuomaan myötätuulia loppuvuoteen enemmän kuin koskaan.
 
Kesäkuun The Xbox Games Showcasen virallinen grafiikka on julkaistu ja sen avulla voi yrittää päätellä, että mihin peliin tällä kertaa viitataan. Avowed ehkä?

Xbox-Starfield-Direct-Hero-Image-37faabd65d647fb77b68.jpg

 
Phil Spencer näköjään ollut XCastin haastattelussa ja haastettelijoiden Xbox-taustasta huolimatta ihan kiperiä kysymyksiä siellä esitettiin, joihin Spencer vastailee kohtuullisen avoimesti:



Redfallin osalta Spencer harmittelee sitä, että eivät tarpeeksi ajoissa olleet jeesimässä Arkane Austinia teknisesti (mainitsee mm. Raren ja Coalitionin Unreal-osaajina joita olisi voinut hyödyntää), mutta sanoo Redfallin "mock review" (arvostelu simulointi) pisteiden olleen selvästi toteutumaa korkeammalla, joten jonkinlainen yllätys heikko menestys kuitenkin ilmeisesti oli. Samalla mies puhuu myös hyvin selvästi siitä, ettei myöhästyminen ehkä kuitenkaan olisi tätä pelin ydintä voinut enää pelastaa, mistä moni muukin on ilmeisen samaa mieltä. Mies myös jätti heittämättä Arkanen bussin alle ja sanoo ettei usko siihen, että studioiden pitää pysyä "omassa osaamisessaan" kiinni, vaan ottaa myös rohkeasti luovia riskejä. Tuon perusteella haluaisin uskoa, että ajatus ja aloite lähteä pois omalta mukavuusalueelta on tullut nimenomaan Arkane Austinilta itseltään.

Ja tulevasta kesän The Xbox Showcasesta mielenkiintoista oli kuulla, että siellä tullaan kuulemaan uusista peleistä ja tämän lisäksi mies puhuu myös nimellä mm. Avowedista, joten voisiko tämä olla gameplayn puolesta näytillä. Saataisiinko tästä myös jo julkaisusta joku tieto? Hellblade 2 on myös jälleen mainittu, joka entisestään vahvistaa sitä tunnetta, että pelille tullaan ainakin saamaan julkaisupäivä. Tuleeko jo tänä vuonna vai jääkö ensi vuodelle?
 
Xbox Showcasea ja Starfield Directiä pääsee katsomaan leffateatterissa. 25 teatteria mukana ja liput ilmaisia. Aika siisti juttu.



Muoks.

Näin sopivasti paria viikkoa ennen showta Double Fine kiusoittelee peräti kahdella uudella nimikkeellä. Ehkä kuullaan lisää 11. kesäkuuta.

 
Viimeksi muokattu:
Double Fine nousi erinomaisen Psychonauts 2:n myötä yhdeksi kovimmista studioista omissa silmissäni, joten toivottavasti myös tuollaista isomman mittakaavan projektia heillä olisi myös kehitysputkessa.
Psychonauts 2 oli todella hyvä. Studiolla on hurjasti osaamista, mutta jotenkin luulen että seuraava peli on jälleen pienempi projekti. Toisaalta Psychonauts 2:sta on kohta jo kaksi vuotta. Periaatteessa vähän isompikin projekti voisi olla jo hyvässä vauhdissa.
 
Studiolla on hurjasti osaamista, mutta jotenkin luulen että seuraava peli on jälleen pienempi projekti.

Näin mielestäni ovat myös vähän vihjanneet, eikä siinä mitään, myös pienemmät projektit maistuu kyllä ja ilmeisesti studion sisällä pitävät näiden tekemisestä myös, joten antaa mennä vaan.

Toisaalta Psychonauts 2:sta on kohta jo kaksi vuotta. Periaatteessa vähän isompikin projekti voisi olla jo hyvässä vauhdissa.

Näin myös itse kuvittelen, enkä siis odota sitä, että isommasta projektista vielä mitään tarkempaa esittelisivät, vaikka sellainen olisikin jo vauhdissa. Rauhassa vaan ja esittelevät sitten, kun ovat siihen valmiita.

Tärkeintä on, että eivät enää joudu kipuilemaan budjetin kanssa. Microsoftin ansiosta Psychonauts 2:een saivat palautettua takaisin mm. pomotaistelut ja muutenkin pääsivät tekemään pelistä sellaisen kuin olivat suunnitelleet, vähempää en odota myöskään seuraavilta tuotannoilta.
 
Ah Starfieldin lähetys pitää kyllä katsoa, näyttäisi sopivasti vapaille osuvan tuo lähetys niin ei oo kiirekkään mihinkään.
 
Tämän viikon sunnuntaina klo 20:00 pärähtää kahden tunnin show päälle. Microsoft on julkaissut artikkelin, josta käy ilmi mistä kaikkialta lähetystä voi seurata.

https://news.xbox.com/en-us/2023/06/05/xbox-games-showcase-starfield-direct-how-to-watch/

Vaihtoehtoina on tietysti Youtubea, Twitchiä ja Facebookia ja käsittääkseni tämän pääsee seuraamaan suoraan Xboxiltakin. Xboxin ja Bethesdan Youtube kanavat näyttävät lähetyksen 4K@60fps laaduilla, joten trailereista saa niin sanotusti kaiken irti.
 
Ylös Bottom