Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xboxin Audio/Video liitännät & RGB (USA)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

hna

New Member
Xboxin Audio/Video liitännät

Jenkki boxeissa tulee vakiona RCA piuhat.
Ja lisäpurkeilla saa sitten svideo ja dolby digitalin.
Onko kukaan ostanut kyseessä olevaa purkkia?
Onko kuva huomattavasti parempi
(eli kannattaako kaikkien laittaa rahaa peliin ja ostaa samanlainen)?

Mulla on svideo piuha (lik-sangista ~40mk),
mutten ole päässyt testaamaan kun xbox ei ole vieläkään saapunut.

http://www.copyxbox.com/cgi-bin/ubbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=000478
Tuolla puhutaan rgb-kaapelista (joka olis hyvä)
mutta ohjeet on amiksen käyneellekkin hieman epäselvät...
Jos joku testaa (eli vissiin silpoo yhden xboxpiuhan että saa oikeanlaisen liittimen) olen hyvin kiinnostunut tietämään miten merkinnät pitää tulkita.

-hna-

Re: Xboxin Audio/Video liitännät

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan hna
Jenkki boxeissa tulee vakiona RCA piuhat.
Ja lisäpurkeilla saa sitten svideo ja dolby digitalin.
Onko kukaan ostanut kyseessä olevaa purkkia?
Onko kuva huomattavasti parempi
(eli kannattaako kaikkien laittaa rahaa peliin ja ostaa samanlainen)?

Mulla on svideo piuha (lik-sangista ~40mk),
mutten ole päässyt testaamaan kun xbox ei ole vieläkään saapunut.

-hna-

Lainaas mulle sitä svideota :) No ei vaan, mut DVDBO ei ole VIELÄKÄÄN lähettänyt mulle svideota.

Kuten wanhalla boardilla oli juttua, Jonjes tilasi kimppatilauksena parit RGB:t kaukaa kaukoidästä, joten jos kaikki menee nappiin, hän pystyy pian kertomaan miltä näyttää rgb. Ja minä sen jälkeen kun oon käynyt yhden kaabelin ryöstämässä jonjesiltä pois :D

Ero RCA:lla ja Svideolla on suuri, riippuu tietysti myös tv:stä, mutta etenkin tekstit ja värit ovat paljon tarkempia svideolla

TÄSSÄ aika hyvä esimerkki, katso etenkin kirjaimia ja värejä. RCA:lla ne ovat aika suttua. Halon kuvat on siellä ketjun alaosassa, Kaji-nimisen hepun postaamana. RGB tosin on vielä tarkempi kuin svideo.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Re: Re: Xboxin Audio/Video liitännät

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Code
TÄSSÄ aika hyvä esimerkki, katso etenkin kirjaimia ja värejä. RCA:lla ne ovat aika suttua. Halon kuvat on siellä ketjun alaosassa, Kaji-nimisen hepun postaamana. RGB tosin on vielä tarkempi kuin svideo. [/B]

Onko tossa rgb kaapelissa optista lähtöö vahvarille.

Eli... Svideo käy joka tv:seen, ei väliä sen iästä (no siis... ei nyt mikään mustavalkonen kumminkaan)?

mut RBG kaapeli vaatii tv:ltä tuen?

Mun tv on aika vanha, ja siel ei oo muuta ku scart ja sit se normi kaapeli piuha... eli voinko käyttää Svideoo

(kuten läpi kuultaa, olen newbie näissä hommissa)

ja jos ei muukaan auta niin sit varastan olkkarista meijän uudemman tv:n jossa on jos jonkinlaista liitintä persiissä...

Jep, on se tyhmää kun konsolista tehdään niin tehokas ja kyvykäs et TV:tkään ei pysy vauhdissa mukana... kohta tulee joku oma X-Box TV jolla saa full detailit näkyyn...

T: Wombut (olin ennen stombe mut uudelle boardille siirtyminen sekotti koko touhun)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wombut
Eli... Svideo käy joka tv:seen, ei väliä sen iästä (no siis... ei nyt mikään mustavalkonen kumminkaan)?

mut RBG kaapeli vaatii tv:ltä tuen?

Mun tv on aika vanha, ja siel ei oo muuta ku scart ja sit se normi kaapeli piuha... eli voinko käyttää Svideoo

(kuten läpi kuultaa, olen newbie näissä hommissa)

ja jos ei muukaan auta niin sit varastan olkkarista meijän uudemman tv:n jossa on jos jonkinlaista liitintä persiissä...

No siis svideo ei käy joka tv:seen, ensinnäkin on kai jollain vielä telkkuja joissa ei kuin pelkkä antenniliitäntä? Ja lisäks jos ei ole omaa svideo-liitintä telkussa, telkun scartissa pitää olla tuki svideolle että se sovittimen kanssa siinä scartissa toimii. Yleensä se menee niin että tv:ssä on 2-3 scarttia ja vain yksi niistä tukee svideota.

Eli sun nyt pitää kaivaa tv:n manuska esiin tai sitten etsiä netistä siitä tietoa että saat selville tukeeko se scartin kautta svideota.

Voinko mä liittää mun Sony MHG-RG40 Xboxiin tai johonki ku siin on sellanen gamesync ja audio L/R ja Video input??

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ZuBer
Voinko mä liittää mun Sony MHG-RG40 Xboxiin tai johonki ku siin on sellanen gamesync ja audio L/R ja Video input??

siissiis mikäs toi sun mylly edes on? en löytänyt mitään tollasta, MHC-RG40:n kylläkin ja se on mini-stereosarja.

onko toi mhG-rg40 siis TV? :)

EDIT: tai siis tarkoititko kenties että haluat äänet ton poppikoneen(?) kautta? kyllähän se onnistuu.

onko toi mhG-rg40 siis TV? :)

EDIT: tai siis tarkoititko kenties että haluat äänet ton poppikoneen(?) kautta? kyllähän se onnistuu.

Sori, siis MHC-RG40:D. Joo äänet jos sais läpi sen ni olis hyvä:).

svideo

Svideo kaapelin pin-out (lik sangista ostettu)
0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2
-----------------------------
_| + + + + + + + + + + + |_
| + + + + + + + + + + + + |
---------------------------------
1 1 1 1 1 1 1 2 2 2 2 2
3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4

1 - punanen, audio signaali
5 - hyppy -> 17
6 - hyppy -> 18
10 - punanen, audio maa
11 - svideo, pinni 2 (Luminance + sync)
12 - valkoinen, audio maa
14 - valkoinen, audio signaali
17 - hyppy -> 5
18 - hyppy -> 6
22 - svideo, pinni 3 (Chrominance)

Viimeistään huomenna on tarkoitus viritellä tuosta piuhasta RGB scartti jenkkien ohjeitten avulla.
Kerron mitä tapahtuu

RGB-piuha valmis

0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2
-----------------------------
_| + + + + + + + + + + + |_
| + + + + + + + + + + + + |
---------------------------------
1 1 1 1 1 1 1 2 2 2 2 2
3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4

1 - punainen(right), audio signaali
2 - punainen(right), audio maa
4 - RGB switching signal

5 - hyppy -> 17
6 - hyppy -> 18
7 - hyppy -> 19

8 - sininen maa
9 - sininen signaali
10 - vihreä maa
11 - vihreä signaali

14 - valkoinen (left), audio signaali
15 - valkoinen (left), audio maa

17 - hyppy -> 5
18 - hyppy -> 6
19 - hyppy -> 7

20 - AV select signal (eli telkkari vaihtaa kanavalle kun havaitsee signaalin (Samalla lailla videoita katseltaessa tv vaihtaa videon kanavalle)
21 - punainen maa
22 - punainen signaali
23 - komposiitti maa
24 - komposiitti signaali

http://www.pin-out.com :sta scartin pin-outin, tosin useimmissa irrallisissa scarteissa on ainakin osa numeroista merkattuna...
xboxin pin -> scart pin:
1 -> 2 (tai RCA:n keskilanka (esim. vahvariin))
2 -> 4 (tai RCA:n kuori (esim. vahvariin))
4 -> 16
8 -> 5
9 -> 7
10 -> 9
11 -> 11
14 -> 6 (tai RCA:n keskilanka)
15 -> 4 (tai RCA:n kuori)
20 -> 8
21 -> 13
22 -> 15
23 -> 17
24 -> 20

ja xboxin liittimen kuori sekä scartin kuori (pinni 21) saisi olla yhdessä (maadoitus)

Alkuperäinen johto oli lik-sangista tilattu svideo piuha, joka ei telkkarin vanhuudesta johtuen toiminut meillä värillisenä, joten päätin pistää sen säleiks ja virittää siitä RGB-johdon, koska kovasti puhuttiin Dreamcastin aikoihin että sen kanssa saa parhaan kuvan.
Kyseisestä johdosta käytin hyväkseni ääni-rcat, koska a) radioduosta ei löytynyt 14+ lankaista johtoo ja
b) vahvarissa ei ole tukea yli dolby pro logicin, eikä ole aikeita ostaa uutta vahvaria. (eli ei tarvetta sp-dif johdolle jonka avulla irtoaisi täysi DD5.1)

Joten ostin radioduosta pari metriä 8+3 lankasta johtoo (8 erillistä piuhaa, joista 3:ssa "suoja"-langat, joita käytin eri R G B-maina, osassa piuhoista oli vielä lisäksi erilliset maat, jotka yhdistin kuoreen..)
hinta noin 2.5EUR/metri
uros-scart liitin, hinnan unohdin, tuskin edes kahta euroa.

Kaikenkaikkiaan operaatioon kului ensin monta päivää kun etsin eri lähteistä kunnollisia vahvistuksia oikeille pinnijärjestyksille (ja vasta kun näytin pikkuveljelleni piuhaa ja kyselin mihin mikäkin piuha menee tajuttiin miten päin kaapelia pidetään kädessä että saadaan pinnit laskettua oikein) ja kun ne oli vahvistettu päästiin asiaan --
piuhojen kuoriminen ja lankojen tinaaminen oli hyvä valmistelu (ja kolvin lämmittäminen).
Sen jälkeen vähän korjailuja svideo piuhan maihin ja itse svideo-liittimen lankojen irroittelu.
Sitten hermoja raastava pari tuntinen kun saatiin neljällä kädellä väännettyä kaikki langat kohdalleen ja mitattua ohmi-mittarilla ettei vierekkäiset pinnit ota toisiinsa kosketusta...
Sitten ratkaiseva hetki ja yritettiin saada xbox-liittimen pää takaisin metallikuoreen..
Se ei tietenkään mahtunut kun kolvaus vaiheessa oltiin tyytyväisiä että saatiin langat yleensä ottaen kiinni oikeisiin pinneihin saati sitten että oltaisi tarkistettu ettei langat tunge liikaa ulospäin korkeussuunnassa...
PIenehkön vääntämisen jälkeen liitin sujahti metallikuoren suojiin ja kytkentä oli valmis.
tv päälle, xbox päälle, ja pim! SE TOIMII!
itse en huomannut kuin lievän eron kuvan tummuudessa, pikkuveljen mukaan paljon smoothimmat-tekstit, eli huomattava ero.
Odotellaan pelejä ja testaillaan pgrrää normaalilla rca:lla ja rgb:llä josko nähtäisiin huimaa eroa.

(Luin jostain jenkki foorumista että televisioissa saattaa olla ns. kampasuodatin sisäänrakennettuna, jolloin itse tv suorittaa jo jonkinasteista "kuvanparannusta", jolloin esim rca->svideo muutos ei näy juuri lainkaan kuvassa.)

-hna-

ja opiskelet amiksessa?

hehe, vitsi... hyvä että joku jaksaa koittaa... itseltäni loppui viimeinenkin mielenkiinot omien patenttejen käyttöön kun työnsin moponi järveen (rip)

Re: RGB-piuha valmis

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan hna

Alkuperäinen johto oli lik-sangista tilattu svideo piuha, joka ei telkkarin vanhuudesta johtuen toiminut meillä värillisenä, joten päätin pistää sen säleiks ja virittää siitä RGB-johdon, koska kovasti puhuttiin Dreamcastin aikoihin että sen kanssa saa parhaan kuvan.

-hna-

Onko siis näin todella, että RGB tuki löytyy kaikista töllöistä, missä on vain scart, koska sieltä löytyy R ja G ja B kanavat. Eli teoriassa saat s-videota paremman kuvan huonompaankin töllöön, RGB piuhalla?

Aikas jännä, jos todella näin, luulin aiemmin, että RGB tuki pitää löytyä töllöstä erikseen, vaikka scart lovi onkin töllön pyllyssä.

Kun katselin uudempien töllöjen teknisiä tietoja, siellä mainostettiin että scart1 s-video ja scart2 RGB -tuki. Luulisi että jos kaikki scartit tukee RGB:tä, niin sitä ei tarvisi erikseen kehua.

Vai onko kyseessä joku viritys, joka tavallaan emuloi 'oikeaa' RGB tilaa? Kumma nimittäin, jos hna ei huomannut juurikaan eroa RCA:n ja RGB piuhansa välillä, kyseessä pitäisi olla kuitenkin huonoin ja paras tapa kytkeä kuva...

Re: Re: RGB-piuha valmis

Originally posted by Flamingo
Kumma nimittäin, jos hna ei huomannut juurikaan eroa RCA:n ja RGB piuhansa välillä, kyseessä pitäisi olla kuitenkin huonoin ja paras tapa kytkeä kuva...

RGB:llä esim. värien vuotamisen pitäisi lakata kokonaan ja eron pitäisi olla todella selkeä.

Esim. Project Gothamin nopeusmittari on hyvä esimerkki värin vuotamisesta. Viisarin punainen väri leviää ainakin omassa töllössäni komposiitilla ihan mihin sattuu. Innolla odotan RGB-piuhaani saapuvaksi.

Re: Re: Re: RGB-piuha valmis

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Ronkka

Esim. Project Gothamin nopeusmittari on hyvä esimerkki värin vuotamisesta. Viisarin punainen väri leviää ainakin omassa töllössäni komposiitilla ihan mihin sattuu. Innolla odotan RGB-piuhaani saapuvaksi.

Juu ei ne leviävät jarruvalotkaan kauniita ole...

Innolla odotellaan RGB-piuhaa täälläkin, tuntuu vaan olevan lieviä kommunikaatio-onkelmia kaukoidän kauniisti sanottuna puusilmien kanssa :D

Mutta eiköhän se tästä...

Re: Re: RGB-piuha valmis

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Flamingo
Onko siis näin todella, että RGB tuki löytyy kaikista töllöistä, missä on vain scart, koska sieltä löytyy R ja G ja B kanavat. Eli teoriassa saat s-videota paremman kuvan huonompaankin töllöön, RGB piuhalla?
Ei todellakaan riitä, että töllön perseestä löytyy scartti vaan kyllä niitä scartteja on erillaisia. Tieto, syökö scartti/scartit RGB:tä löytyy tölsyn manuaalista.

Re: Re: Re: Re: RGB-piuha valmis

Innolla odotellaan RGB-piuhaa täälläkin, tuntuu vaan olevan lieviä kommunikaatio-onkelmia kaukoidän kauniisti sanottuna puusilmien kanssa :D
no mihis hiivattiin se mun viesti katos...noh otetaan uudelleen eli:
puusilmä on kyllä lievää pahempaa vähättelyä
huono vanha amerikkalainen komedia kiinalaisine pesuloineen ehkä lähempänä totuutta...:D
ja televisuunin scart-liitännässä täytyy olla rgb-tuki.TV:n manuellistä selviää...:)

Xbox ja RGB

Dodiin, nyt on sitten RGB-kaapeli Xboxilleni.Ostopaikka oli Lik-Sang.

Roudasin Xboxin kaverilleni että voisin kokeilla Haloa ja Gothamia 100Hz laajakuva-Sonylla, ja täytyy sanoa yhtään liioittelematta että kuvanlaatu räjäytti sukat jalastani ;). Hyppy on kuin PC:llä vaihtaisi 640x480 resosta 800x600 resoon (älkää ottako tätä kirjaimellisesti) ,pelit ovat kuin toiselta planeetalta. Etenkin Gothamin reaaliaikaheijastukset ja ajovalot yms pääsevät oikeuksiinsa vasta komponentti-kuvalla. Gothamin grafiikka, sen värit, tarkkuus ovat vähintään tuplasti paremmat kuin komposiitilla. Myös Halo näyttää nyt entistä upeammalta, mutta jotenkin tuo Gotham kärsi paljon enemmän standardi-rca-piuhojen suttuisesta kuvasta.

Olen toki ennenkin hämmästynyt komposiitti->komponentti muutoksesta mm. DC:n ja PS2:n kohdalla, ero niissäkin on todella dramaattinen, mutta jälleen kerran se yllätti minut suuruudellaan.

Nyt vieläkin vähemmän ymmärrän niitä pelaajia jotka pelailevat onnellisen tietämättömänä komposiitti-kuvalla konsoleillaan....

Ainiin, varoituksen sana lopuksi, älkää ostako halpaa, se ei näköjään koskaan kannata. Oma töllöni, halpis-laajakuva-32"-50Hz-Sharp, välkkyy oudosti satunnaisissa kohtaa ruutua RGB-johdon ja Xboxin kanssa. Voihan toki olla että vika on vain minun telkussa, ei kaikissa Sharpeissa tai muissa halpis-telkuissa. Kaverin Sonylla ei siis ollut minkäänlaista ongelmaa. Noo tässä erittäin hyvä syy ostaa itselleni uusi televisio, se kun ollut jo pidemmän aikaa haaveissa.. :)

Re: Xbox ja RGB

Originally posted by Code
Ainiin, varoituksen sana lopuksi, älkää ostako halpaa, se ei näköjään koskaan kannata. Oma töllöni, halpis-laajakuva-32"-50Hz-Sharp, välkkyy oudosti satunnaisissa kohtaa ruutua RGB-johdon ja Xboxin kanssa. Voihan toki olla että vika on vain minun telkussa, ei kaikissa Sharpeissa tai muissa halpis-telkuissa. Kaverin Sonylla ei siis ollut minkäänlaista ongelmaa. Noo tässä erittäin hyvä syy ostaa itselleni uusi televisio, se kun ollut jo pidemmän aikaa haaveissa.. :)

Jooh syyksi alkaa varmistua Sharp. Kaivoin 6 vuotta vanhan Philipsin 14" matkatelkun komerosta esille ja piruuttani testasin sillä. Ensinnäkin ihmetys oli suuri että se tuki NTSC-kuvaa. Toisekseen, Xbox ja RGB toimii siinä moitteettomasti. Aika huvittavaa kun vanha matkatelkku toimii mutta 32" Sharppi ei.

Opetus: Älkää ostako Sharppia peli-tv:ksi (tai no tuskin kannattaa ostaa mihinkään käyttöön...)

Nyt pitää mennä kauppaan riehumaan takuukuitin kanssa ja vaatimaan kaupan purkamista :)

Re: Xbox ja RGB

Originally posted by Code
Roudasin Xboxin kaverilleni että voisin kokeilla Haloa ja Gothamia 100Hz laajakuva-Sonylla, ja täytyy sanoa yhtään liioittelematta että kuvanlaatu räjäytti sukat jalastani ;).

Jep, ei mulla oo tähän mitään lisättävää. Näinhän siinä komposiitti vs. komponentti vertailussa aina käy, hehee.

Ja Jonjes hei, jos joskus saa ne piuhat, niin ostan sen yhden RGB piuhan sultakin, senhän voi vaikka myydä kunhan euro xbox tulee, jos ei löydy itelle käyttöä.

Ainiin Code, se mun töllö oli Sony KV-29X1E, eikä esiintynyt kuvailemaasi häikkää.

Yks juttu on kyllä totaali-anaalista. Rahastusviisaudessaan MS ei ole laittanut MITÄÄN erillistä ääniulostuloa XBoxiin esim. optinen a la PS2. Ei saa kunnon ääniä vahvariin tämän piuhan kanssa :(

Ylös Bottom