Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

XCOM 2

  • Viestiketjun aloittaja OK
  • Aloituspäivämäärä
Vastaus: XCOM 2

Peli näyttää todella hyvältä mutta totalbiscuitin wtf videon perusteella peli kaipaa muutaman patchin ennenkuin se kannattaa ostaa, mutta kyllä se jossain vaiheessa lähtee peluuseen.
 
Vastaus: XCOM 2

Eipä käynnisty peli. Herjaa tuota Aplication Error: 0xc000007b-erroria kun yrittää käynnistää. Asensin DirectX:n sieltä Xcom2-levyltä, poistin .NET Frameworkit sillä poistajalla ja asensin uusimman 4.5.2 Frameworkin + päivitykset, jotka Windows Update ehdotti.

Koneen tiedot:

Windows: Windows 7 Pro Service Pack 1
Prosu: Inter Core i5-2500k 3.3 GHz
Muistia: 8GB
Näytönohjain: Nvidia GTX 560

Kovalevytilaa c-asemalla vain 3 gigaa (peli vaatii sen 45GB), mutta Steam + peli asennettuna F-kansiolle, jolla on vähän alle 90 gigaa tilaa. Ei auttanut myöskään pelin käynnistäminen Administratorina.

Mistä siis kiikastaa? Kone on ainakin ihan riittävä pelin pyörittämiseen, vaikka näytönohjain onkin minimin ja suositellun välimaastosta.
 
Vastaus: XCOM 2

Peli näyttää todella hyvältä mutta totalbiscuitin wtf videon perusteella peli kaipaa muutaman patchin ennenkuin se kannattaa ostaa, mutta kyllä se jossain vaiheessa lähtee peluuseen.

Eipä käynnisty peli. Herjaa tuota Aplication Error: 0xc000007b-erroria kun yrittää käynnistää.

Ugh. Onneksi peruin tammikuussa GMG 37,50€ ennakkotilauksen.

Katsellaan joskus loppuvuodesta mikä on tilanne. Vähän vain pelkään että osa ongelmista on osa peliä nyt ja ikuisesti. Vajaa vuosi sitten tuli pelattua kertaalleen Enemy Unkown läpi ja peliä edelleen riivasi samat vanhat kamera ja naattien heittely ongelmat, mitkä aiheuttivat päänvaivaa julkaisussa.
 
Vastaus: XCOM 2

Edellinen osa on niitä harvoja pelejä, jotka hommasin sekä boksille että pc:lle ja hakkasin vielä molemmilla läpi useampaan otteeseen. Eilen meni tämä kakkonen ekaa kertaa läpi ja kovaa mättöä oli, ei voi kuin suositella. :) Peliä rikkovia bugeja ei tullut vastaan, mutta bladestorm rangeria jos viper yritti kuristaa.. niin pääsi katsomaan aika huvittavaa animaatioglitchiä, jossa ranger liukui maata pitkin kuristusasennossa loppumission ajan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: XCOM 2

Edellinen osa on niitä harvoja pelejä, jotka hommasin sekä boksille että pc:lle ja hakkasin vielä molemmilla läpi useampaan otteeseen. Eilen meni tämä kakkonen ekaa kertaa läpi ja kovaa mättöä oli, ei voi kuin suositella. :) Peliä rikkovia bugeja ei tullut vastaan, mutta bladestorm rangeria jos viper yritti kuristaa.. niin pääsi katsomaan aika huvittavaa animaatioglitchiä, jossa ranger liukui maata pitkin kuristusasennossa loppumission ajan.
Mulla kävit samat, tappoi kuristusasennolla samalla vuorolla vielä lähestyvän Mutoninkin miekallaan ja sitten kun tuli seuraava vuoro, tuo kuritusasento korjaantui kun vetelin miekalla sileäksi Adventin sotilaan joka oli lähistöllä.

Windows 7 piti asentaa kokonaan uusiksi ja nyt toimii. Jotain oli rikki siis omasta Windowsistani.
 
Vastaus: XCOM 2

E3 -messujen alla saatiin vahvistus PS4 & X1 -versioille. Julkaisupäivä on 9. syyskuuta ja käännöksestä vastaa ulkopuolinen studio. Tiedä sitten onko tämä hyvä vaiko huono asia ettei kehityksestä vastaa Firaxis. Linkki Pelaajan uutiseen.

Pakko sanoa ettei itsellä ole pahemmin mitään mielenkiintoa peliä kohtaan. Edellistä XCOM:a on tullut pelattua reilut 230 tuntia PC:lla ja jatko-osa oli itselle odotetuin peli tälle vuodelle. Kuitenkin ennen julkaisua ja julkaisun jälkeen nähdyt pelivideot latistivat varsin tehokkaasti mielenkiinnon. Nähtävästi en ollut ainoa kun tarkastelee Steamin käyttäjäarvioita:

XCOM Enemy Unknown: 95% arvosteluista positiivisia
XCOM Enemy Within: 92% arvosteluista positiivisia
XCOM 2: 76% arvosteluista positiivisia

Lopullisen/tappavan iskun teki Darkest Dungeon joka osoittautui erinomaiseksi XCOM korvikkeeksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: XCOM 2

Onneksi tulee konsoliversiot, tulee olemaan pakko-ostos. Hyvällä tuurilla konsoliversio olisi bugittomampi kuin PC-versio julkaisussa, toisaalta käännöksien myötä voi tulla uusia bugeja... Toivotaan parasta :)
 
Vastaus: XCOM 2

Jokohan tuo pc versio olis siinä kunnossa et sen vois steamin kesä alesta ostaa. [emoji16]
 
Vastaus: XCOM 2

Jokohan tuo pc versio olis siinä kunnossa et sen vois steamin kesä alesta ostaa. [emoji16]

Steamin mukaan 25h peliaikaa ja ei vielä ole kertaakaan kaatunut. Mitään DLC:tä en tosin ole hommannut. Ne ovat joillakin ilmeisesti aiheuttaneet häikkää.
 
Vastaus: XCOM 2

Joskohan se Darkest Dungeonkin saataisiin viimein konsoleille, niin saattaapi jäädä tämä odottamaan alelaareja. Vuoropohjaista stratehiaherkkua ei tosin ole liikaa tarjolla.. Valintoja, valintoja.
 
Vastaus: XCOM 2

Joskohan se Darkest Dungeonkin saataisiin viimein konsoleille, niin saattaapi jäädä tämä odottamaan alelaareja. Vuoropohjaista stratehiaherkkua ei tosin ole liikaa tarjolla.. Valintoja, valintoja.
Ei todellakaan. Invisible Inc helpottaa DD konsoliversioiden odottelua. Muutama kuukausi takaperin Klei julkaisi PS4 -version joka arvosteluiden perusteella näyttäisi olevan kelpo käännös.
 
Vastaus: XCOM 2

PS4-versiota on nyt pari iltaa väännetty. PC-versiota en ole kokeillut, mutta bugeja on harmillisesti, vaikka päivityspakettiakin lykkäsi heti. Peli kaatuilee joskus tehtävien jälkeen ja animaatiot nykivät pahasti, vaikka graffa itsessään ei ole kovin erikoista. Raivostuttavin on toiminnallinen bugi, jossa kriittistä pakettiauton ovea ei saakaan auki, autoa (ja pelastettavaa) räjäyttämättä. Vaikeustasokin on aika raju, helpoimmallakin menettää solttuja lähes joka tehtävässä. Mutta ei se kuitenkaan minua haittaa, tuo haasteita peliin.
 
PS4-versiota on nyt pari iltaa väännetty. PC-versiota en ole kokeillut, mutta bugeja on harmillisesti, vaikka päivityspakettiakin lykkäsi heti. Peli kaatuilee joskus tehtävien jälkeen ja animaatiot nykivät pahasti, vaikka graffa itsessään ei ole kovin erikoista. Raivostuttavin on toiminnallinen bugi, jossa kriittistä pakettiauton ovea ei saakaan auki, autoa (ja pelastettavaa) räjäyttämättä. Vaikeustasokin on aika raju, helpoimmallakin menettää solttuja lähes joka tehtävässä. Mutta ei se kuitenkaan minua haittaa, tuo haasteita peliin.

Minulla taas peli on toiminut ihan hyvin - pitää varmaan koputtaa puuta. Ei ole kaatuillut ja kaikki toiminnot on toiminut kuten pitääkin. Peli voisi pyöriä toki sulavammin, mutta tällaisissa peleissä (vuoropohjainen strategiapeli) ei heikompi ruudunpäivityskään pääse niin häiritsemään.

Omien kokemusten pohjalta voin kyllä suositella konsoliversiota, mikäli ei ole PC:tä, jolla pelata uusinta XCOMia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: XCOM 2

Viikko takaperin XCOM 2 tuli hankittua PC:lle Humble Bundlesta. XCOM: Enemy Unknown oli yksi edellisen sukupolven lempparipeleistä ja Enemy Within lisäosa oli yhtälailla onnistunut tekele. Vähemmän yllättäen odotukset jatko-osaa kohtaa olivat varsin korkealla ja näin jälkikäteen on ikävä todeta, että XCOM 2 oli karvas pettymys.

Aloitetaan positiivisista seikoista.

- Hahmoluokat tuntuvat olevan paremmin tasapainossa kuin EU ja EW peleissä. Tosin se on sanottava, että maksimitasolle kehitetty Psi sotilas on aikamoinen viikatemies taistelukentällä.

- Tehtävien aikarajat. Tämä pakotti pelaajan siirtymään agressiivisesti suojapaikasta toiseen, mikä taas väistämättä johti siihen, että pelaaja joutuu kinkkisiiin tilanteisiin hätäilyn vuoksi. Omaan makuun tämä oli loistava lisä, koska XCOM 2 tarjosi useita "vaikeuksien kautta voittoon" -hetkiä, mitä ei olisi syntynyt, jos eteneminen olisi ollut yhtä hidasta ja varovaista kuin edellisessä XCOM:ssa.

Sitten valituksen aiheita. [Sisältää mm. mietoa spoileria lopputehtävän rakenteesta]

- Vaikeustaso on enemmän tai vähemmän rikki. Pelasin kampanjan läpi oletus vaikeustasolla + ironmanilla. Kaikkiaan suoritin 41 tehtävää, jonka aikana menetin vaivaiset kaksi sotilasta: yksi joutui alieneiden kaappaamaksi, kun tämä jäi pari ruutua vajaaksi Evac pisteestä, kun aika loppui kesken ja toinen kuoli pomotaistelussa, joka tuli täysin puskista. Kampanja tuntui hyvällä tapaa haastavalta ensimmäisen kymmenen tunnin ajan, kun sotilaiden piti sohia perus hernepyssyillä ilman minkäänlaista haarniskaa. Siinä kohtaa kun sain päivitettyä ryhmälle 2. tierin aseet ja haarniskan muuttui peli merkittävällä tavalla helpommaksi. Haaste entisestään väheni mitä pidemmälle etenin pelissä. Kun olin saanut 3. tierin aseet & haarniskan, niin ei ollut lainkaan epätavallista että tehtävät tuli suoritettua flawless -kymmenen pistettä & papukaijamerkillä.

- Tunnelma (tarina, hahmot, äänimaailma, visuaalinen tyyli). Voin kuvitella ettei valtaosaa kiinnosta nämä tekijät strategiapelissä, mutta meikäläiselle näillä on merkitystä. Etenkin kun viime vuosina on tullut tahkottua mm. Banner Saga, Darkest Dungeon ja Invisible Inc. titteleitä, jotka tarjoavat a) haastavan & kiinnostavan strategiapuolen JA b) mielettömän hyvän tunnelman. XCOM 2:n tarjoaa suht pihvisen strategiapuolen, mutta muut osa-alueet ovatkin parhaimmillaan keskinkertaista höttöä. Tarina on huonolla tapaa pöljä, joka kaiken lisäksi loppui kuin seinään. Ajattelin että tässä olisi jokin twisti tai second act, mutta nähtävästi olin väärässä. Musiikki on yhdentekevää jankutusta, mihin kyllästyin ensimmäisen parin tunnin jälkeen. Taiteellinen suuntaus on yksinkertaisesti ruma ja epäkonsistentti, mikä eritoten häiritsi vihollisissa. Tilan säästämiseksi spoilereissa pari esimerkkiä vihollisista:

latest

latest

latest

latest
Ulkoisen olemuksen suhteen näissä ei ole mitään yhdistävää piirrettä. Edelleen varmasti monelle yhdentekevä juttu, mutta itseä tämä seikka pisti silmään.

- Puuduttava lopputaistelu. Edellisen XCOMin suurin ongelma oli se, että pelin viimeinen tehtävä oli aikamoista persepaskaa kentän ollessa järkyttävän pitkä & kapea tunneli. Aivan käsittämätöntä että sama desing pätee myös jatko-osan viimeisessä tehtävässä! En voi millään muotoa ymmärtää, miksi Jake Solomon & kumppanit päätyivät jälleen kerran tähän ratkaisuun. Vertailun vuoksi XCOM 2:n perus tehtävissä pelaajan eteen heitetään ~9-15 vihollista. Tehtävissä missä Avatar projektia lykätään vihollisten lukumäärä on ~22-25. Pelin viimeisessä tehtävässä pidin kirjaa ja kaikkiaan peli heitti eteen 64 vihollista (luku olisi suurempi, jos ottaisin vielä huomioon Codex vihollisten kopiot)! Pelisessio tuli aloitettua klo 17:30 (tai 18:30) ja tämä loppui klo 20:45. Mitään erityistä haastetta tämä ei tarjonnut, sillä (aivan kuten edellisen XCOMin päätöstehtävässä) viholliset ilmestyivät 3-6 hengen ryhmissä, jotka oli helppo napsia pois. Tämän jälkeen aseet tuli ladattua ja siirryttyä 50 metriä eteenpäin, jolloin uusi 3-6 hengen ryhmä ilmestyi eteen, rinse & repeat. Suoraan sanottuna surkeaa pelisuunnittelua ja pelkästään tämän seikan vuoksi en aio läpäistä uudestaan kampanjaa.

- Tekninen toteutus. Vaikka PC -version julkaisusta on kulunut lähestulkoon vuosi löytyy pelistä harmillisen paljon graafisia bugeja. Osa näistä on ainoastaan ns. kauneusvirheitä, mutta osa taas kusee suoraan pelaajan muroihin:

  • Pelaaja ei voi siirtää sotilasta ruudulle, vaikka ko. ruutu on vapaa.
  • Hiiviskelytilassa vihollisen punaiset lattialaatat eivät aina piirry pelaajan eteen. Esimerkki: Siirrät sotilaan kentässä eteenpäin -> Näet vihollisen, muttet lainkaan punaisia laattoja -> Vaihdat toiseen sotilaaseen ja sitten vaihdat takaisin edelliseen sotilaaseen -> Punaiset laatat näkyvät.
  • Yhdessä tehtävässä siniset ja keltaiset liikkumalaatat eivät piirtyneet maastoon.
  • Muutaman kerran vihollinen on muuttunut näkymättömäksi. Sotilaiden on mahdollista tähdätä & ampua, mutta näytöstä ei näe minkä tyyppisestä vihollisesta on kyse, kuinka paljon tällä on healttia jne.
Varmasti muitakin ihmeellisyyksiä ilmeni kampanjan aikana, mutta nämä tulivat nyt ensimmäisenä mieleen. Lisäksi tekoäly teki muutaman kerran hyvin eriskummallisia päätöksiä, mitä en koskaan ymmärtänyt. Esimerkki: [1. siirto] Vihollinen kiertää sotilaan selustaan -> [2. siirto] Sama vihollinen päättää ampua toista sotilasta, joka on huomattavasti kauempana ja kaiken lisäksi suojan takana. Logiikka?

- Mech hahmoluokan puute. Yksi syy miksi tarinan lopetus tuli yllätyksenä johtui siitä, että luulin XCOM 2:n sisältävän mahdollisuuden rakentaa Mech alueen tukikohtaan, missä sotilaista voi rakentaa kyborgeja. Harmillista ettei tätä ominaisuutta tuotu jatko-osaan, sillä kyseinen hahmoluokka oli virkistävän erilainen vrt. muihin luokkiin Enemy Within -lisäosassa.

Muitakin nillityksen aiheita löytyy (tukikohdan rakentelu on yliyksinkertaistettu, kampanjasta ei löydy yhtäkään ikimuistoista tehtävää/tapahtumaa jne.), mutta näistä en jaksa sen tarkemmin avautua.

TL;DR. Jos tarkastelussa on tämän sukupolven pelit, niin kyseessä on itselle luultavasti MGSV:TPP jälkeen kovin pettymys. 3/5.
 
Vastaus: XCOM 2

PS4:lle tuli päivitys 1.03, mutta en mistään ole löytänyt tietoa mitä siinä tuli. Google ei tunnu kertovan mitään. Tietääkö täällä joku?
 
Vastaus: XCOM 2

Eipä tarvitse näemmä tällä koneella pelata Long War 2-moodia. Lagitti aivan perkeleellisesti tuo peli, verrattuna siihen alkuperäiseen XCOM2-peliin.
 
Vastaus: XCOM 2

Eipä tarvitse näemmä tällä koneella pelata Long War 2-moodia. Lagitti aivan perkeleellisesti tuo peli, verrattuna siihen alkuperäiseen XCOM2-peliin.
Pari päivää sitten Pavonis Interactive julkaisi 1.1 version, jonka myötä osa kartoista on nyt pelikelvottomia. Lisäksi eilen tuli huomattua, että vihollisten line of sight on rikki. Tämän myötä joskus viholliset spottaavat pelaajan hahmot, vaikka peli kertoisi näiden olevan piilossa. Aivan kuten vanilla versio, myös LW2 on pettymys.

- - - - -

Pakosti tuntuu siltä, että XCOM 2 on kärsinyt melkoisesta kehityshelvetistä. Enemy Unknown julkaistiin 2012, studio käytti samaa pelimoottoria jatko-osassa ja peli kehitettiin ainoastaan yhdelle alustalle... Ja tästä huolimatta XCOM 2 kärsi lukuisista teknisistä ongelmista PC:llä ja osa ongelmista on edelleen läsnä.
 
Vastaus: XCOM 2

Ostin tämän pelin sonyn kauppapaikalta. Viikko pari sitten. Eka kosketus koko pelisarjaan mutta oma ennakko arvio piti paikkansa siitä miten peli tulee maistumaan. Lähellä parasta peliä minkä oon ostanu PS4 aikana. Suosiolla piti aloittaa helpoimmalla ja silläkin vasta toinen yritys on ollut onnistunut. Tosin sekin vaikeustaso on vaikeampi kuin suurinosa nykypeleistä vaikealla. Bugeja aika paljon mutta olkoot kun hyvät asiat vie huomion niistä pois.
 
Vastaus: XCOM 2

E3-messuilla julkistettiin War of the Chosen laajennus, joka vaatii pääpelin toimiakseen. Julkaisu: elokuu 29. päivä.

[video=youtube;n3bENBYSucQ]https://www.youtube.com/watch?v=n3bENBYSucQ[/video]
 
Ylös Bottom