Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xenoblade Chronicles

Pienet testit tuli otettua. Hivenen suttuiselta näyttää tuo 720p 4k telkussa mutta ei häiritse pahasti, aika puhdas kuva kuitenkin noin alhaiseksi resoluutioks. Soundtrack on äärimmäisen upea, se päävalikon musiikki oli aika satumaista. Taistelut nyt on aika tuttua Xenobladea, toiset tykkää toiset ei.

En muista oliko alkuperäisessä mutta tässä on expert mode jossa voi rajoittaa hahmon levelin kehitystä ja expot menee pankkiin josta voi myöhemmin niitä sitten käyttää, toki tämä on itselle turha mutta joku saatta pitää siitä että voi vaikuttaa itse vaikeustasoon.

Japani äänillä mennään koska Xenoblade enkku äänet on aina sellaista surkesta keskinkertaiseen vaihtelevaa hahmosta riippuen.

Pitkälle ei päästy mutta onpahan aloitettu, vkl voi sitten tahkota kunnolla.

uusi lisä pitäisi olla expert mode ja itse tykkään siitä kovasti, että voi vetää takaisin päin jos tuli grindattua leveliä liian korkealle. ja mikä parasta jos joku unique/rare monster tyyppi menee liian helposti alas aina voi ottaa uusiksi ja laskea omaa leveliä. en aiokkaan missään vaiheessa peliä olla yli zonen overal monster levelin, niin saa nähdä miten haasteellinen peli kokemus siitä sitten tulee. toivon että haastetta piisaa.

itsekkin otin alkupuraisut ja tein kaikki alkumestan questit, joita muuten riitti, olinki juuri pääsemässä siihen vaiheiseen et jos ei lyö peliä nyt kiinni niin se menee kiinni 5-6 aamuyöstä ku homma alkaa kunnolla. Itse olen ihan tyytyväinen graafiseen tasoon aikalailla samanlainen ku XC2.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa tuo nyt hankittua. Vein Konsolinettiin läjän pelejä, niin jäi vielä kolikoita toiseenkin peliin. Ja sain vielä siistin avaimenperän. Jos näistä ei tule jrpg-ähky, niin ei sitten mistään. Vaikka DQ11 on "pelattu" pleikkarilla läpi. Ei ihan sitä viimeistä puoliskoa.

Mutjoo. En oo ennen Xenobladea pelaillut. Tätä on kehuttu todella paljon, niin pieni mielenkiinto heräsi kun tirkistelin hetken striimiä tästä. Tunteja tähän saa kuulemma upotettua tolkuttoman määrän. Eihän se haittaa kun on lomautus päällä
 

Liitetiedostot

  • IMG_20200529_110714.jpg
    IMG_20200529_110714.jpg
    4,2 MB · Lukukerrat: 11
Mutjoo. En oo ennen Xenobladea pelaillut. Tätä on kehuttu todella paljon, niin pieni mielenkiinto heräsi kun tirkistelin hetken striimiä tästä. Tunteja tähän saa kuulemma upotettua tolkuttoman määrän. Eihän se haittaa kun on lomautus päällä
Kyllä noihin molempiin pitäisi sata tuntia saada hukutettua melko kivuttomasti. Ja jos loppuu pelaaminen kesken niin tuohon kun vielä hommaat XC2 ja XC2 Torna - The golden countryn niin sen jälkeen tartte enää kysellä kuin, että onko pakko palata töihin jos ei oikein kerkeis vielä :D

Sitten XC:n kimppuun, näyttää maistuvan kun topic hiljentynyt. Aina hyvä merkki :cool:
 
Joo itse juuri pääsemässä kunnolla vauhtiin :), kun ohitan sen kohdan mihin asti olen alkuperäistä peliä pelannut. sitten se onkin menoa :), tuo Expert Mode on aivan loistava hahmothan olisi normaalisti about level 20 ja homma olisi mennyt aika faceroll meiningillä mutta siirsin expert modella hahmot tasolle 10 niin nyt on jopa haastettaki ja saa tosiaan käyttää MMORPG peleistä tuttuja rooleja. tämmöstä expert modea kyllä kaipaisi moni muukin JRPG peli. kun itse olen sen tyylinen pelaaja joka tykkää tehdä kaikki questit ja tappaa matkalla olevat vihollisetki. ja tykkään min-max everything. Olen erittäin iloinen että tämä minun tapani pelata pelejä, ei tee pelistä liian helppoa
 
Tuli eilen 8h tahkottua tätä yhdeltä istumalta ja aamukolmen aikaan maltoin laittaa jo procontrollerin latautumaan, vaikka oli huutanut akun loppumista jo muutaman tunnin, tää yksi sivutehtävä vielä. :D Vähän fiiliksiä:

Vaikuttaa kaikinpuolin erinomaiselle tekeleelle! Alun perusteella näyttäisi, että lähtöasetelmat on melko erilaiset kuin kakkosessa ja tästä puuttuu siitä tuttu ns. pokemon- elementti eli bladet, tämä tuli yllätyksenä, luulin sen olevan pelisarjan 'sielu'.

Taistelusysteemi vaikuttaa helpommin sisäistättävämmältä kuin kakkosessa (taisin olla +50h kohdalla siinä ennen kun rupes aukeamaan yhtään kaikki kombo-sarjojen salat), monipuolisuudesta en osaa vielä sanoa, too soon. Nuo avustavat merkit, mitä iskua tulisi käyttää milloinkin on tervetullut lisä tälleen alkuvaiheessa rookielle. Itse tykkään todella paljon tästä 'mikromanegarointiin' perustuvasta taistelusysteemistä, jossa peruslyönti tapahtuu itekseen ja itse hallinnoit kaikkea muuta vs. jatkuva lyöntinapin rämpytys

Aavistuksen nopeammin saisi kaveri juosta, koska välimatkat tuppaa olemaan melkoisia. Itse mielummin koluan nurkat ja juoksen ympäriinsä kuin skippaan suoraan jo käytyyn mestaan. Ei aina meinaa muistaa, että tässä pelisarjassa kaikenlevuset tyypit norkoilee hyvässä sovussa keskenään ja yhtäkkiä 15lvl tyyppiä hakatessa paukalle saattaa pamahtaa täysin samalta näyttävä 83lvl tyyppi kyselemään, että mitäs täällä tapahtuu.

Myöskin kiva, että on toimiva kartta, joka oli XC2:n ylivoimaisesti heikoin lenkki, sivutehtäviäkin on kiva tahkota kun näkee kartasta minne mennä eikä tartte palloilla ihan niin paljon. Ehkä joku välimallin muoto puuttuu, joka neuvois alueelle, mutta ei suoraan kelle puhua.

Grafiikka ei herätä tunteita puoleen jos toiseenkaan, koska en alkuperäistä ole pelannut ja edellinen peli jota tahkosin oli FF7R. Ei mielestäni ihan yhtä näyttävä kun Astral Chain, mutta toki se olikin (erinomainen) putkijuoksu ja tämä avoimen maailman peli, joten ei ehkä vertailukelpoinen verrokki. Mutta ei valittamistakaan.

Tarina vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta ja on napannut kyllä mukaansa, eikä meinaa malttaa sivutehtäviä jauhaa laisinkaan, mutta silti pahiksissa ei ainakaan näin lähtöasetelman perusteella ole samanlaista salamyhkäistä charmikkuutta kuin Jim & Malos kaksikossa.

Jos jotain ärsytystäkin niin noiden arkkujen aukaiseminen erikseen jokaisen taistelun jälkeen on hidasta touhua ja olisi kiva jos tarjoaisi suoraan ilman erillistä A-napin rämppäämistä, että haluatko kamat vai et.
 
Aika hyvin tää uppos, vaikka vähän epäilin. Vaikka vasta muutama tunti takana. Eikä ne taistelut nyt niin vaikeita ole. Vaikka tekisi mieli valittaa niistä vähän. Nämä "hyökkää takaa ja sivulta-artet" toimii vähän hassusti. Tuntuu kuin tuurilla saa sen huutomerkin siihen. Pitää vain pyöriä örkin ympäri, jos vaikka tuurilla sais ajoitettua jonkun arten oikein. Eikö tässä voi tehdä yhdestä hahmosta "tankkia" (Reyn uikkareissa! ), joka pitäisi pörriäiset jossain ruodussa, niin noiden arten tekeminenkin olisi edes vähän kivempaa? Ja onko noiden pakko huutaa joka iskun jälkeen!? Muuten taistelut on ihan kivoja. Tykkään myös siitä, että örkit saattaa oikeasti pudottaa jotain hyödyllistä. Esim. varusteita. Niitähän tässä vissiin piisaa ja paljon? Ja ne myös vaikuttaa hahmon ulkonäköön.

Soundtrack on muuten ihan 1000/100!
 
Hahmojen huudot saa optionsissta pois kun pistää voicet nollille, cutscene äänet on erikseen joten se ei poista niitä.

Itsellä on nyt reilu 5h takana ja mikäli muistan oikein niin taisin juuri ohittaa kohdan johon aikoinaan Wiillä pelin lopetin, eli saavutaan sinne lammelle missä pitää ne 2 otusta tappaa ja pelastaa se poika. Grafiikoista en valita, ne on paljon heinommat kuin enne vaikka Xenobalde 2 tasolle ei päästäkään.

Tästä päästäänkin siihen miltä peli alun perusteella tuntuu, eli lähes kaikki on hitusen parempaa Xenoblade 2. Hahmot eivät ole niin mielenkiintoisia, tarina ei ole oikeen napannut mukaansa samaan tapaan, musiikit vaikka ovat loistavia niin eivät yllä samalle tasolle. Taisteleiminen on hitaampaa ja tuntuu vähän kömpelöltä. Ainut missä tämä uusi versio on parempi niin sivutehtävien tekeminen, kun kaikki näytetään kartassa ei tarvitse pyöriä tuntikaupalla etsimässä jotain oikeaa itemiä/vihua. Toki sivutehtävät on näitä turhia kerää/tapa tämä määrä, tai käy puhumassa tälle hahmolle, jos ne eivät olisi suht nopeita tehdä ja ihan matkan varrella niin jäisi varmaan tekemättä suurinosa.

Paljon valitusta mutta en sano jotta peli olisi huono, päinvastoin sitä on aika hankala lopettaa kesken mutta verrattuna Xenoblade 2 niin tuntuu että siinä parannettiin kyllä kaikkea alkuperäisestä pelistä. No toivotaan että tarina nappaisisi otteeseensa jossain vaiheessa, vielä kun niin alussa mennään.

Niin ja noista arkuista ja juoksunopeudesta olen Kopolon kanssa samaa mieltä.
 
no nyt vihdoin pääsin siihen kohtaa johon WII versio jäi, en muistanutkaan että näinki pitkälle oon tätä joskus pelannu, Mutta heti kun tietyt cutscenet j ja pari henkilöä ilmestyi niin sain flashbackit, että ainiin tähänhän mä jäin, Innolla odottelen mitä tuleman pitää.

Joo ei tämä ainakaan vielä ole itsellänikään päässyt samalle tasolle kun Xenoblade cronickles 2 ja en usko että ainakaan pelimekaniikoiltaan siihen edes pääsee. Siinä pelissä on vaan niin paljon pelkkää hyvää kuten rng painotteinen loot/hahmo systeemi, loistavat English Va:t, Loistavat hahmot, soundtrack god tier tasoa ja mitä vielä.

Toivonkin että mikäli saamme joskus nauttia Kolmannesta Xenobladesta niin se hoitettaisiin samaan tyyliin kun 2 osa. että pakko olla mukana tuo blade systeemi. vieläkin muistan sen fiiliksen kun 3 päivän Legendary Core Crystals farmauksen jälkeen tulee "cutscene" ja sieltä ilmestyy Miss KOSMOS ruutuun. Se oli Hieno tunne :)
 
Viimeksi muokattu:
15h takana ja en tiedä onko vain huonoa tuuria, mutta oman kokemuksen mukaan paikkojen koluaminen on aikalailla turhaa tässä pelissä? Samoja tuntemuksia muilla? Olen muutaman paikan kolunnut äärilaitojaan myöten ja yhtään aarrearkkua/arvokasta tavaraa en ole löytänyt. Vastaavasti XC2:ssa joka nurkan koluaminen palkitsi aina jollain aarrearkulla, josta sai harvinaista tavaraa/aseita/blade-kiviä jne. Tuntuu, että tässä aarrearkut on korvattu vain noilla sinisillä pallukoilla ja ne maistuu kaikki samalta, vaikka välillä kerrotaankin, että "nämä ovat harvinaisia, tarvitset näitä vain viisitoista!". Olen toistaiseksi luopunut koluamisesta ja avannut karttaa vain sivutehtävien sitä vaatiessa.

Mitä tulee karttaan niin muutama (anaali)tappi saisi olla noissa isoissa paikoissa enemmän niin välimatkat pysyisivät järkevinä niissä sivutehtävissä, mitkä pitää käydä aina kuittaamassa jälkikäteen tyypille, että mission accomplished.

Porukka on leveliä 32 ja mennään aika käsikädessä sen suhteen mitä vastustajakin, eli tavanomaista haastetta on riittänyt. Mitään ylilevelittämistä ei siis vielä havaittavissa. Sivutehtäviä olen suorittanut melkolailla paljon. Olen tehnyt siten, että höpöttelen ensiksi kaikki lävitse ja lupailen kaikille ummet ja lammet ja poimin niitä sitten matkanvarrelta sitä mukaan kun eteen tulee. Alkaa jo tympiä, mutta samaan aikaan ei luonto anna periksi juosta huutomerkin ohitsekaan. :D

XC2 oli itselle 10/10 peli ja pelikokemus, josta moitittavaa löytyi vain tarpettoman pornosta ulkoasusta. Tässäkin kaikki toimii, mutta jotenkin tarina on vaan valju, toki koston motiivi on kyllä perusteltu, mutta jotenkin kaverit ottavat silti asian turhan rennosti: katellaan syssymmällä
 
Täytyy kyllä sanoa että vaikka noita sivutehtäviä on ihan järjetön määrä ja varmaan 90% niistä tehnyt tähän mennessä, silti bossi oli 25 lvl vaikka itsekkin olin juuri samalla levelillä joten melkeen pakko tehdä noita jotta pysyy perässä. Edestakas juostavaa on paljon, ilman fast travelia toi peli olis ihan tuskaa.

Juuri tuli joku iso kohtaus pelissä ja vähän parani meininki mutta jotenkin silti vaisu meno tossa juonessa, onko se sitten noi hahmot jotka ei ole läheskään niin mielenkintoisia kun 2. Kartan tutkimisesta on hyötyä sen verran että niistä secret alueista saa paljon expaa kun ne löytää.
 
15h takana ja en tiedä onko vain huonoa tuuria, mutta oman kokemuksen mukaan paikkojen koluaminen on aikalailla turhaa tässä pelissä? Samoja tuntemuksia muilla? Olen muutaman paikan kolunnut äärilaitojaan myöten ja yhtään aarrearkkua/arvokasta tavaraa en ole löytänyt. Vastaavasti XC2:ssa joka nurkan koluaminen palkitsi aina jollain aarrearkulla, josta sai harvinaista tavaraa/aseita/blade-kiviä jne. Tuntuu, että tässä aarrearkut on korvattu vain noilla sinisillä pallukoilla ja ne maistuu kaikki samalta, vaikka välillä kerrotaankin, että "nämä ovat harvinaisia, tarvitset näitä vain viisitoista!". Olen toistaiseksi luopunut koluamisesta ja avannut karttaa vain sivutehtävien sitä vaatiessa.

ootko tietoinen että niillä pallukoilla täydennetään sitä collectopediaa ja siitä saa sitten eri rewardeja, itemeitä ja varsinki noita skill gemejä. Collectopedia löytyy valikosta. itsellä se meni täysin ohite, en edes tiedä selitetäänkö missään vaiheessa peliä. mutta sitten huomasin ku katsoin jpitme streamiä niin huomasin että se tekee sitä niin vasta tänään tajusin et ahaa tässä on tämmönenki. tuli itselleni ainakin heti mielekkäämpää

mutta joo sais se pelin itemisaatio ja lootti sais olla silti monipuolisempaa, ja ei se mitenkään pääse kakkosen tasolle. kiitos sen gonna catch them all systeemin. Tässähän tosin ne rare chestit ja tämmöiset tulee sitten noilta mobeilta. Äskön sain joltaki mobilta Rare chestin ja siellä sain ihan älyttömän kovan miekan eräälle hahmolle.
 
ootko tietoinen että niillä pallukoilla täydennetään sitä collectopediaa ja siitä saa sitten eri rewardeja, itemeitä ja varsinki noita skill gemejä. Collectopedia löytyy valikosta. itsellä se meni täysin ohite, en edes tiedä selitetäänkö missään vaiheessa peliä. mutta sitten huomasin ku katsoin jpitme streamiä niin huomasin että se tekee sitä niin vasta tänään tajusin et ahaa tässä on tämmönenki. tuli itselleni ainakin heti mielekkäämpää
Kiitos tipsistä, tuo paikka olikin jemmattu vähän ovelasti tuonne pääotsikon alle alaotsikoksi. Täytyypä ottaa käyttöön.

Kyllä tää maistuu ja kyllä tähän illan tunnit valahtaa hetkessä, mutta kyllä se pahin polte vaan uupuu vieläkin. Ja suurimmaksi osaksi se johtuu itsellä siitä, että juokseminen on (vieläkin) liian hidasta ja noita välitappeja on liian harvassa ja se tuntuu vaan korostuvan mitä enemmän tunteja tulee mittariin.

En tiedä onko tässä joku asetus, että et voi ylilevelittää tyyppejä peruspelaamisella, vaan vastustajat kehittyy aina samassa suhteessa omien tyyppien leveleihin? Olen nimittäin suorittanut n. 160 +/-10 sivutehtävää ja hakannut kaikki vastaantulijat matkan varrelta (lähimmästä tapista määränpäähän edettynä) ja porukka on lvl 42 ja perus örrimöykyt ja varsinkin vastukset pistää kyllä tämmösen paskemman pelaajan tiukille vieläkin jatkuvasti. Vaikka ajatuksena olisi, että voisi lopettaa sivutehtävien jauhamisen ja keskittyä tarinan loppuun viemiseen ennen kun innostus lopahtaa täysin. Toisaalta kiva, että ei mene ihan läpijuoksuksi, mutta toisaalta ihmettelen, että miten pahasti kuokkaan tulisi jos noita ei jaksaisi suorittaa, koska en ole koskaan ennen noin paljon jaksanut sivutehtäviä suorittaa kesken tarinan ja silti ylivoimaisuus on kaukainen käsite vaikka melkoinen määrä vastaantulijoita tulee kaadettua jatkuvasti.

Ja siis eniten outoutta herättää noiden sivutehtävien turhanpäivänen sisältö. Nyt alkaa olemaan köyhyys sivutehtävien suhteen maksimissaan: olen nyt käyttänyt tunnin siihen, että olen juossut Melian kotipalatsissa sitä pääaulan aukiota, samaa kerrosta reunasta reunaan, välillä vaihtanut vain vuorokauden aikaa päivästä yöhön ja toistepäin ja saanut porukalle sinä aikana reilu 3 leveliä ja 150t paikallista valuuttaa. Ja kertaakaan ei ole aseisiin tarvinnut tarttua. Samaan suoritukseen taistelukentällä olisi vaikea jopa päästä, ellet sitten levelitä jotain tiettyä tyyppiä vastaan jatkuvasti.

Ainakin itsellä noita sivutehtäviä on ollut pakko myös jauhaa, koska noita aseiden skillsejä varten tarvitaan niitä 'opuksia' ja noita perus vastaantulija örkkejä hakkaamalla ei kyllä saa kerrytettyä sellaista määrää rahaa, että voisi noita updeittauksia ostaa.
 
Yks asia mikä itseä ärsyttää myös on se päivän ajan vaihtelu kun et tiedä koskaan mihin aikaan hahmo on paikalla niin siinä sit kokeilet niin kauan kunnes se sinne ilmestyy.
 
Affinity sivulta voi tsekata mihin aikaan tietyt NPC:t on paikalla. Ja sivitehtävien idea lieneekin kasvattaa tuota affinitya paikkojen kanssa, jotta aukeaa uudet kykypuut. Aikamonen grindaus siis edessä. Muutoin ne on kyllä kieltämättä niin tusinatavaraa kuin vaan voi olla.

Sopivasti silti haastetta piisaa. Välillä tulee ihan rehellisesti kuokkaan, mutta se ei juuri haittaa. Pitänee kakkonen hankkia tämän jälkeen.
 
Eilen menin illasta pelin läpi, mittarissa 56h, lvl 81. Sivutehtäviä tuli tahkottua lähemmäs 250.

Vähän kaksjakoset fiilikset pelin suhteen. Varmasti tarjosi mullistavan pelikokemuksen ensijulkaisun aikaan, tarjoaahan peli massiivisen avoimen maailman, uudenlaisen taistelujärjestelmän, eeppisiä mittasuhteita loppua kohti tarjoavan tarinan ja keston, joka lähentelee 60h, mutta ehkä tänä päivänä vähän yllätti open criticin 89 pojotsua.

Pelissä ei varsinaisesti ole mitään vikaa, mutta se ei myöskään loista erinomaisuudellaan juuri millään osa-alueella. Ehkä aika vähän näkyy kasvojenkohotuksen ohella tehdyistä pienistä tarpeellisista parannuspäivityksistä huolimatta.

Tarina sai odotetun eeppiset mittasuhteet loppua kohden, mutta kyllä ensimmäinen kymppi ja vika kymppi pelin parissa oli parasta antia. Kaikki siinä välissä tapahtunut ja tarinaan liittynyt oli vaan päätöntä tarpomista paikasta toiseen ja tarina junnasi paikallaan todella pahasti. Koston sijasta keskityttiin porukan keskinäisiin parisuhdekuvioihin, eikä siinä mitään, mutta kun nekään ei edenneet millään lailla. Matka alun ja lopun välillä koostettuna:
"Ai sä tarttet apua? No mun elämäni rakkaus on jo kuollut, joten... Samakai meidän on pelastaa sun valtakunta ekaksi, kyllä Mechonit sen aikaa varmaan odottaa"
"Ai sunkin kumppani on kuollut? No vittu, sitä on liikenteessä, hyppää remmiin!"
"Ai sulla on tunteita häntä kohtaan, kerro se hänelle! Ai et uskalla? no unohdetaan koko juttu (eikä palata asiaan enää koskaan t. Melia)"
Hahmot ei oikein kehittynyt mihinkään tarinan aikana. Nimensä perusteella Saksalaiseksi luultava Shulk kärsi elämänsä rakkauden menetyksen tuskasta vain Mechoneita kohdattaessa, muina aikoina ei kerennyt potea tuskaa kun oli niin cool miekka ja olihan se hieno. Dunban, joka menetti siskonsa, ei kärsinyt menetyksestä laisinkaan. Rikillä ei ollut mitään muuta annettavaa kun ärsyttävä pon-pon-puhetyyli. Pikkuoravien Alvis hävis vaan kohtauksesta yhtäkkiä ja tuli monta tuntia myöhemmin messiin, eikä kukaan kysy mitään asiasta. Siinä vaiheessa kun pääpahat alkoi saada edes viirun verran persoonaa kaiken uhon keskellä tai ne alko edes vähän ärsyttämään niin ne jo kuopattiinkin jo ja uusia tuli tilalle liukuhihnalta, näitähän riittää. Kaukana oltiin Dragon Quest XI Sylvandon tapaisista värikkäästi pukeutuvista persoonista, tai XC2:n Mythran mustasukkaisuuspulteista. Yritystä sentään oli edes vähän Dicksonin 60-luvun Woodstock tyylissä, jonka täydensi kireät valkoiset farkut ja kokonaisuuden kruunasi sikari suunpielessä.

Tarina olis kaivannut lisää lihaa luiden ympärille matkan varrella tai sitten lopun eeppisyyden verhoa olisi pitänyt alkaa raottaa aika paljon aikaisemmin. Nyt tarina alko saada kierroksia aivan liian myöhäisessä vaiheessa ja sitten sitä syötettiin sellaisia määriä, että kaiken ahmiminen kerralla aiheutti lähinnä vatsanpuruja.

Sivutehtävistä tuli tehtyä kaikki avautuneet, poislukien kaupungin uudelleenrakennukseen levelittämiseen liittyvät. Ei sattunut metsämarjat kohdalleen ja niiden saalistaminen ei motivoinut. Pelin parasta antia olikin, että sivutehtävissä kerrottiin minne mennä ja missä hakattava tyyppi oli, joten niiden tekeminen oli kohtuukivutonta välipalan nauttimista. Ykstoikkoisuudestaan huolimatta. Replikoista tuli hommattua kaikki paitsi MON4, koska yks tarvittava ainesosa olis vaatinut ilmeisesti kaupungin upgreidauksen melko korkealle tasolle, jotta tarvittava lohikäärme olis ilmestynyt. Kasviosta tuli saatua kaikki yli 90%.

Taistelujärjestelmä oli toimiva ja loppupuolella sain jo kaadettua 15-20 lvl korkeempia vihuja, mutta silti en missään vaiheessa oikein saanut kiinni tuosta ketjutuksesta (chain attack) ja sen toiminnasta. Tuntui, että se perustui enemmän tuuriin kuin taitoon. Tai sitten se perustui niin paljon noihin Skill Tree linkityksiin hahmojen kesken, joista itse en oikein päässyt käryllä missään vaiheessa. Ainakaan mitään XC kakkosen tapaista järjestelmää, jossa chain attackin alettua vastakkaisella elementillä Orbin tuhoaminen saisi uuden hutkimiskerroksen - en keksinyt. Hahmoilta löytyi kyllä Break, topple, daze ja näillä säi hetkellisen kooman aikaiseksi, mutta vaikka kuinka monta topplea ketjutti peräkkäin niin se ei taannut uutta kierrosta vaan vaikutus lähinnä oli miten kauan toipuminen kestää. Välillä ketju päättyi kolmeen, välillä täysin samoilla valinnoilla kahdeksaan, en löytänyt kaavaa tämän välillä. Kertokaa ihmeessä jos tässä on joku systeemi, jota en onnistunut vaan kräkkäämään?

Ainoat suoranaiset miinukset on juoksunopeus(!!!), välietappien vähäinen määrä ja loppu päässä aivan liikaa pakollisia rivitappeluita, aivan liikaa. Tuo juoksunopeus ja vähäinen tappien määrä aiheutti kyllä turhautumista ja tuskastumista kun menit haastamaan itseäsi kovempi levelisiä tyyppejä, kuolema korjasi ja juokset 10min samaan paikkaan uutta yritystä varten. Ärräpäiltä ei vältytty.

Tulee varmasti joskus toinen rundi otettua, new game + muodossa, koska tällä ekalla kierroksella tuli liikaa pelattua Shulk & tankki & healer kombolla, koska pataan tuli aika nopeasti saman levelisiltä tyypeiltä, joten ainakin ainoan varsinaisen healerin mukana olo oli lähes välttämätöntä. Loppua kohden kun tuohon chain attackiin ja topple, break, daze - kikkailuun pääsi vähän jyvälle niin ei ollut väliä enää ketä remmissä seisoi mukana.

Antaisin 8/10, hyvä, mutta ei erinomainen.

Sitten lisäosan kimppuun. :cool:
 
Lopputekstit rullaa ruudulla lvl 75 ja 38h, oli loistava seikkailu jonka tarina ei jätä ketään kylmäksi. Hahmotkin parani loppukohden roimasti vaikka eivät 2 osan tasolle yltäneetkään. Musiikit oli suurimman osan ajasta hyvät/erinomaiset mutta välillä oli ihan uskomattomia ratkaisuja mitkä ei sopinu kohtaukseen ollenkaan. Vähintäänkin upeat ympäristöt kruunas kaiken.

Miinuksia tulee ihan hirveästä grindistä jota joutuu tekemään, toistasataa sivutehtävää ja satoja ellei tuhansia mörköjä matalaksi ja silti oli alilevelinen lopussa. Kenttäsuunnitelu oli paikoin hävettävän heikkoa ja kamera tämän johdosta myös aivan perseestä. Jotkut bossit oli todella huonoja vaikka suurinosa ihan hyviä, loppubossi oli kyllä yksi helpoimmista.

Läpäistyäsi pelin aukeaa NG+ ja veikkaankin että tuo pelikerta on paljon miellyttävämpi kun ei ole pakko grindata.

Ei tällaista 40-50h eeposta läpi kuitenkaan pelaa jos jotain ei ole tehty oikein, sellainen 8,5 arvosanaksi ja suosittelen kyllä pelaamaan jos jaksaa vaan hakata tiensä pelin läpi, lopussa kuitenkin on olo että oli se sen arvoista.


Onkos kukaan pelannut tuota lisäosaa sen verran että osaisi sanoa kannattaako pelata ja onko se samanlaista pakotettua grindiä ?
 
Nyt meni myös DLC läpi, 7h näyttää pelikello ja lvl 76. Tarinan puolesta ei millään yllä samalle tasolle edes Tornan kanssa, ei se kuitenkaan surkea ole. Mutta gameplay puolella otettiin kyllä iso harppaus emopelistä, grindaaminen on poissa ja pelissä on sellainen luonnollinen flow ihan kuin 2 oli, teet muutaman sivutehtävän ja tapat jokusen mörkön ja etenet seuraavaan paikkaan. Pelin maailman tutkiminen oli paljon mielenkiintoisempaa kuin emopelissä ja tuli tehtyä paljon sivujuttuja jotka poikkes reitiltä.

Joitain asioita on poistettu kuten skilli puut. Erittäin mielellään pelas läpi vaikka tarina onkin heikointa xenobladea, jos ei lasketa X mukaan mutta se nyt oli niin surkea tekele etten laske sitä osaksi sarjaa.

Varmaan sellainen 8 täytyy antaa sille ja jos nyt sarjan pelattavuudesta tykkää niin eiköhän tämä uppoa.

Ainiin ja peli kerran jäätyi lopputaistelussa, vähän syletti mutta minkäs voit.
 
Tuli sitten heitettyä dna:lta erikoisversio tilaukseen.
WiiU:lla tämä tuli pelattua ja oli myös siitä harvinainen tapaus, että vaikka kyseessä on wii peli niin tämän pystyi pelaamaan ihan WiiU:n gamepadilla kun yleensä wii pelit vaatii myös wiin ohjaimet.

XCX oli oma suosikki ja sen jälkeen tämä oli aika meh. Tarina alkoi kiinnostaa vasta mechoniksen puolella ja mun teki mieli läimäyttää Shulkia monta kertaa kun se ei koskaan saa suutaan auki ja kerrottua ajoissa mitä niissä näyissään näki.
Myös sivutehtävien kohdalla sai olla jatkuvasti lukemassa guidea, koska peli ei muistaakseni mitenkään näyttänyt sitä, että kenellä yleensäkin on joku tehtävä annettavana eikä niissä myöskään ollut mitään quest markereita.

Aikaa mulla muistaakseni meni yli 70 tuntia.

Tässä kuitenkin on uudistuksia ja peli näyttää reitin sivutehtävissä ja muuta mukavaa ja muutenkin aion vetää tämän ihan casual asetuksilla vaikka ei se orkkiskaan vaikea ollut.
Tuo olikin se syy miksi nyt tästä kiinnostuin kun joku listasi gamefaqsissa miten casual vaikeustaso muuttaa peliä:

Doubles the damage you deal
Halves the damage you take
Doubles party gauge building
Negates 90% of spike damage and (IIRC) 50% of spike debuffs
Removes all penalties for fighting enemies 3+ levels above you

Sitten huomasin, että erikoisversion mukana tuleva soundtrack tulee ihan vinyylillä joten ostoon meni.
 
Ylös Bottom