Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xenoblade Chronicles

Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Palkitaanko maailman tutkimisesta ihan oikeasti oikeasti? Ärsyttää Zeldoissa kun mitään oikeasti hyödyllistä ei koskaan löydy mistään ihme kolkasta. Korkeintaan sydämen pala,
yhdeksän kertaa kymmenestä vaan iso kasa rahaa joka ei mahdu matkaan.

Kyllähän tuosta palkitaan, varsinkin jos jaksaa noukkia talteen kaikki alueen kerättävät esineet.

Yleensä kun on 100% kerättynä alueelta, niin plakkariin tupsahtaa jokin hyvä esine tai jalokivi.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Mikä ihmeen epäusko Nintendolla on Xenobladen suhteen? Ensin sitä ei meinata millään saada Japanin ulkopuolella ja nyt Eurooppaan painettujen pelien määrä on ollut surkean pieni. Peli on nimittäin myyty loppuun käytännössä koko Euroopasta. Pikainen ja suppea tarkistus saatavuuteen kertoo, että
  • Verkkokauppa.com: -9 kpl
  • Thehut: "Within a month"
  • Amazon UK: Out of stock
  • Cdon.fi: Ei voi edes varata
Pääasiassa peliä ei siis ole saatavilla, mutta satunnaiskappaleita varmasti löytyy etenkin vähemmän suosituista kaupoista. Henkilökohtaisestihan tämä kyrsii siksi, että varasin ennakkoon jo kesällä TheHutista kyseisen pelin mutta (tod. näk. kuninkaallinen) posti onnistui hävittämään sen jonnekin. Vaikka TheHutista luvattiin lähettää uusi tilalle pikaisesti, niin eipä se paljon nyt ilahduta kun peli tulee ehkä joskus loka-marraskuussa. Omasta mielenkiinnosta olen käynyt läpi tamperelaisia marketteja, elektroniikkaliikkeitä ja paikallisen Gamestopin enkä ole vielä nähnyt yhtään Xenobladea missään.

Luulis olevan ollut fiksua Nintendon takoa silloin kun rauta oli kuumana. Niinköhän myynti enää lähtee uuteen kasvuun kun lisää Xenobladeja saadaan aikaan joskus syksyn mittaan. Peli sai myyntilistoilla hyvän alun, mutta nyt on tullut syvä sukellus ihan yksinkertaisesti siksi, ettei ole mitä myydä.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Tampereen Game Housessa oli peliä ainakin viime katsomalla.

Harmihan se on että peli on loppu, mutta toisaalta tarkoittaa Xenoblade on ylittänyt odotukset reippaasti. Ehkä The Last Storyn kohdalla osataan varautua paremmin.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Marketeissa noita on osuillut silmään ihan reilusti. Ei muuta ku luuri käteen ja Mansen Prismat läpi ;)
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Marketeissa noita on osuillut silmään ihan reilusti. Ei muuta ku luuri käteen ja Mansen Prismat läpi ;)

Niin... enpä taida tässä välissä kuitenkaan lähteä ostoksille kun sitten on kohta kaksin kappalein Xenobladeja jos/kun Hut saa joskus tuotteensa toimitettua. Kai se on vain asiakkaan nöyristeltävä "ylivoimaisten" esteiden satuttua tavaran toimittajalle. Tässä välissä kerinnee jonkin muun Wiin pelin pelata läpi. Jos vaikka Metroid Other M:ää tai GoldenEyeä kävis kuikuilemassa jostain...

En vaan pysty ymmärtämään, että tällainen iso lanseeraus ja Wiin roolipelien merkkipaalu mennään sössimään myyntiosasto puolelta näin pahasti. Joku jossain päättävässä virassa ei seuraa ollenkaan mitä pelaajien keskuudessa puhutaan ja halutaan. Tai voihan se olla niinkin, että marketit eivät ole älynneet ennakkotilata peliä valikoimiinsa riittävästi ja valmistusmäärät on mitoitettu sen mukaan.

Ehkäpä tämä riittää miun urputuksen osalta... vielä se joskus saapuu...
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Nyt ainakin näyttää Hut että in stock ja Amazonilta tuli postia että ensi viikolla tulee tavaraa lisää.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Noniin, nyt kun lopulta olen päässyt minäkin Xenobladeen käsiksi niin täytyy kyllä suurimpana yllätyksen aiheena todeta, että onpa harvinaisen käyttäjäystävälliseksi suunniteltu peli. Osasin jo varautua normaaleihin kankeuksiin, joita nykypeleissä tuppaa olemaan, mutta tässä on kyllä mietitty noita käyttöliittymän juttuja pitkälle. Moneen kertaan olen jo positiivisesti yllättynyt siitä, että toiminto, jota juuri olin hakemassa, onkin aivan käden ulottuvilla. Ihan muutamana esimerkkinä voin mainita vaikka:
  • Maailmaa voi tutkia samalla kun alavalikkoa selailee eikä peli mene turhaan pauselle.
  • Kun tehtäviin tai taitoihin tulee päivityksiä, niin plus-napilla pääsee hyppäämään suoraan kyseiseen kohtaan valikossa.
  • Pelin voi tallentaa milloin vaan.
  • Maailmassa liikkuminen on nopeaa kun kartalta voi hypätä suoraan landmarkkeihin.
  • Esineitä vertailtaessa uuden esineen vaikutus esim. damageen tai defenceen näkyy suoraan hahmon tiedoissa.
  • Tehtävien suorittamiseen riittää usein jonkin tavaran löytäminen ilman, että sitä tarvitsisi viedä takaisin tehtävän antajalle (kuten esim. Dragon Agessa on usein tehtävä).
Hienoa, että joillakin on vielä resursseja tehdä pelaajaystävällisiä pelejä!
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Viimeinkin uskaltauduin tätä kokeilemaan, ja kyllähän tämä hyvältä vaikuttaa. Mittarissa n. 10 pelituntia ja tuntuu että peli ei olisi vielä edes kunnolla alkanut. Taistelusysteemi tuntuu aluksi yllättävän vaikealta (monipuoliselta), mutta onneksi sitä opetetaan pelaajalle pikkuhiljaa monen tunnin ajanjaksolla. Vieläkään en ole sen kaikkia hienouksia ehtinyt oppimaan. Vaikka taistelu onkin jatkuvaa mätkimistä, se tuntuu sopivalta roolipeliin ja siinä on ihan yhtälailla taktisia ominaisuuksia kuin esim. vuoropohjaisessa taistelussa. Vierestä katsomalla se saattaa vaikuttaa aivottamalta mäiskeeltä, mutta pelaaja tietää paremmin.

Ohjaustapoja olen kokeillut molempia. Vanhalla Classicilla n. 2-3 tuntia, ja Motella n. 6-7 tuntia. Ensinnäkin pelaajan on hyvä tiedostaa, että kummassakin ohjaustavassa on puutteita. Classic Controller on teoriassa parempi (kamera toimii paremmin), mutta pelaaminen on melkoista sormi-akrobatiaa iskujen valitsemisen osalta. Wiimotella taistelukomentojen antaminen on paljon sujuvampaa, ja se sujuu luontevasti myös liikkumisen yhteydessä. Sen sijaan kameran liikuttelu pienissä tiloissa on kamalaa. Kameraongelmista huolimatta päädyin lopulta Moteen, sillä se on kuitenkin mielestäni helpompi vaihtoehto kahdesta hankalasta.

Heti taistelusysteemin jälkeen haluan mainita juonen, sillä se on oikeasti hyvä. Kymmenen tuntia on mennyt juonta seuratessa yhdessä hujauksessa, ja seuraavaa välivideota odottaa aina innolla. Sen takia sivutehtävät ovatkin toistaiseksi jääneet aika vähään. Mutta onneksi matkustaa voi myös teleporttaamalla, joten sivutehtäviin ehtii palata sitten myöhemminkin.

Maailma on muuten ihan pirun massiivinen, harvemmin sitä tuntee itseään pelimaailmassa näin pieneksi. Välillä nousee pala kurkkuun, kun jotain uutta aluetta tutkiessa tuleekin vastaan 10 kertaa itseä kovempi vastus. Auttamatta tulee fiilis, että tänne haluan tulla sitten aikanaan uudestaan. Tuntuu aivan hullulta, että pystyn jo tässä vaiheessa peliä sanomaan nämä asiat, sillä luvassa on varmasti vielä moninkertainen määrä uusia alueita. Pelin grafiikat ovat ehdottomasti Wiin parhaimmistoa, mutta silti peli pistää miettimään kuinka hienoa tämä olisi kokea teräväpiirtona. Toisaalta, jos tämä peli oltaisiin tehty teräväpiirtona, niin olisiko maailma koskaan voinut olla näin massiivinen?

Milläs ohjaimella te muut KonsoliFINittäjät muuten olette peliä pelanneet, ja mitä mieltä te olette pelin ohjauksesta yleensäkään? Vaikea, helppo, outo?

edit: Noniin 18 tuntia takana, ja lyhyet yöunet luvassa. Juoni vaan jaksaa pitää otteessaan, ja taistelusysteemiin tulee vieläkin uusia juttuja. Hom Hom Happy!

edit2: Noniin, nyt on 35 tuntia takana, ja kyllähän tää vieläkin koukuttaa. Maailma on kyllä tosiaan aivan mahtava, oli tarkoitus tehdä pari sivutehtävää jotta sais rahaa skilleihin, mutta yhtäkkiä sivutehtäviin olikin hujahtanut melkein 10 tuntia :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Täälläkin on päästy Xenobladen makuun! Ja aika mukavasti alkuun päästiinkin, 6h putkeen tuli näet pelattua. En muista milloin olisin viimeksi noin pitkään istunut ohjain kädessä.

Pakko antaa iso käsi pelin title screenille, tuota jäin tuijottelemaan astetta pidemmäksi aikaa ihan tuon musiikin takia jo. Aevan loistava ensikosketus Xenobladen maailmaan! Pelailu tuntuu hyvältä, etenkin tuo pelimaailman "jos näet sen, pääset sinne" -mekaniikka on alussa ainakin todella muikea. Muutenkin pelailu tuntuu hyvältä, mutta ainoa mikä itselläni tökkii, on tappeleminen. En kovinkaan hyvä näemmä siinä ole, tai en ainakaan sen hienouksia ole vielä saanut sisäistettyä. Olen saanut nolosti turpaani esimerkiksi kalaparvelta, ylikasvaneelta panssarieläimeltä sekä myös yhdeltä isommalta vihulaiselta, jolle menin hölmöyksissäni aukomaan päätäni. Hakusessa on, että mitä iskuja kannattaa laukoa ja milloin. Vaatinee harjoitusta omalta osaltani. Joka tapauksessa RPG-pelien ystäville suosittelen!

ps. Gameranking-tekstejä tällä nimikkeellä ei ole vielä yhtään. Kuka ehtii ensimmäisenä moisen kirjaamaan? ;) Uutinen asiasta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Xenoblade Chronicles

Mitenkäs Xeno' maistuu, onko kukaan saanut vielä tarinaa päätökseen asti? Itselläni on todella hidas, ympäristöjä tutkiva pelityyli, joten 70h on jo takana, enkä usko olevani mitenkään lähellä loppua. Sivutehtäviin käytetty aika tuskin häviää kovin paljoa itse juonen eteenpäin viemiselle.

Itse olen nyt vasta menossa...
...Fallen Armissa, pitäisi alkaa kipuamaan toista jättiä ylöspäin. En tiedä onko tuo pitkällä vai ei, eikä itse asiassa tarvitse tietääkään, joten älkäähän spoilatko. :)
Onkos kukaan muuten saanut hankittua itselleen tuota "Pick a fight you have no hope of surviving and ace it" -achievementtiä? Kannattanee hommata ennen kuin hahmot ovat saavuttaneet korkaimman mahdollisen levelin. Ei sillä, että näiden keräämisellä sinänsä väliä olisi, mutta olisihan se hieno tuokin kerätä plakkariin matkan varrella.

Itse olen tykästynyt pelaamaan moten avulla, vaikka classic controllerikin tuntuu toimivan hyvin.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles

Hyvin maistuu! Viime viikkoina jonkin verran tätä pelaillut taas pitkästä aikaa. Nimenomaan tullut noita sivutehtäviä suoriteltua, kun piti ilmestymisen aikoihin niin kiireellä pelata pääjuonta arvostelun vuoksi. Onhan tämä edelleen silkkaa terästä ja paluu pelin pariin tuntuu aina yhtä mukavalta. Maailma on toteutettu harvinaisen hienosti ja tekemistä riittää käsittämättömän paljon. The Last Storylla on kyllä kova työ, jos mielii tätä paremmaksi tekeleeksi.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles

Mitenkäs Xeno' maistuu, onko kukaan saanut vielä tarinaa päätökseen asti? Itselläni on todella hidas, ympäristöjä tutkiva pelityyli, joten 70h on jo takana, enkä usko olevani mitenkään lähellä loppua. Sivutehtäviin käytetty aika tuskin häviää kovin paljoa itse juonen eteenpäin viemiselle.
Koko helmikuuhan tuota on tullut hakattua ja ihan samoilla hoodeilla pyöritään, joskin pikkuisen korkeammalla ja kymmenkunta tuntia vähemmän pelikellossa. Ja kyllä, on aivan tajuttoman komea ja laaja JRPG. Alunperin odotukset eivät olleet korkealla. Puheet reaaliaikaisesta taistelusta ja aakeista laakeista pelloista eivät innostaneet lainkaan mutta hitto vie, siellähän on takana loistavia ja mieleenpainuvia henkilöhahmoja, upeaa musiikkia ja höyryjunan lailla puksuttavaa juonta täynnä draamaa, komediaa, kickass-toimintaa ja jopa romanssinpoikasta! Awsum!

Taistelukin on loppujen lopuksi ihan mukavaa, kiitos varsinkin ei-skaalautuvien vihujen. Vähän sähläämiseksi tuo vieläkin tuppaa menemään eikä lukuisia erikoisliikkeitä osaa vieläkään käyttää murhaavan tehokkaasti mutta samapa tuo kun grindaaminen toimii ja myöhemmin voi palata antamaan aiemmin ikäville öttiäisille oikein isän kädestä :p

Kaikkein hienoimmin Xenoblade loistaa kuitenkin ympäristöillään. Käsittämättömän isoja karttoja koluaa todella mielellään ja kun ihan joka suunnasta ponnahtelee vastaan koukuttavia sivutehtäviä, jää juoni väkisinkin säännöllisille tauoille. Noin muutenkin todella harvoin kävelee vastaan tämän lajityypin edustajia, joissa näidenkään tuntimäärien jälkeen ei ole ollut tylsää vielä kertaakaan.

Tämän kotikonsolisukupolven aikana todelliset merkkitapaus-JRPG:t ovat olleet äärimmäisen harvinaisia mutta Xenobladen myötä niiden lista taitaa viimeinkin kasvaa kahteen; yhtä kivaa on viimeksi ollut Lost Odysseyn parissa ja siitä on jo aivan liian kauan!
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles

Kaikkein hienoimmin Xenoblade loistaa kuitenkin ympäristöillään. Käsittämättömän isoja karttoja koluaa todella mielellään ja kun ihan joka suunnasta ponnahtelee vastaan koukuttavia sivutehtäviä, jää juoni väkisinkin säännöllisille tauoille. Noin muutenkin todella harvoin kävelee vastaan tämän lajityypin edustajia, joissa näidenkään tuntimäärien jälkeen ei ole ollut tylsää vielä kertaakaan.

Etenkin tuo alueiden laajuus on paikoitellen varsin huikeaa kyllä ja musiikit toimivat myös oikein hyvin, enkä reilun 150 tunnin aikana ehtinyt kyllästyä. Edes siinä kun maksimoi hahmojen levelin, tosin ihan kaikkia skillejä en vielä, ne sitten loppuun New Game+:lla joskus myöhemmin.

Tämän kotikonsolisukupolven aikana todelliset merkkitapaus-JRPG:t ovat olleet äärimmäisen harvinaisia mutta Xenobladen myötä niiden lista taitaa viimeinkin kasvaa kahteen; yhtä kivaa on viimeksi ollut Lost Odysseyn parissa ja siitä on jo aivan liian kauan!

Eniten tässä yllättää oikeastaan se, että tämä näinkin hyvä ja innostava pelitapaus tuli Wiille, jonka olin jo lähes täysin hylännyt. Lisäplussaa pelille siitä ettei huitomiskontrolleja ole käytetty.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles

Eniten tässä yllättää oikeastaan se, että tämä näinkin hyvä ja innostava pelitapaus tuli Wiille, jonka olin jo lähes täysin hylännyt. Lisäplussaa pelille siitä ettei huitomiskontrolleja ole käytetty.
Hear, hear! Kaipa tuo wiimotenuntsakombokin toimisi mutta klassisella pädillä ei ole ollut mitään valittamista eikä mistään koe jäävänsä paitsi. Vahvistaa vain uskoa siihen, että vaikka huitominen toimiikin joissain hyvin rajatuissa pelityypeissä, on sen ymppääminen "perinteisiin" peleihin aika tyhjän kanssa.

Mitä alustavalintaan tulee, nimenomaan HD-aika on torpedoinut JRPG:t ikävänkin tehokkaasti. Xenoblade on käytännössä tupaten täynnä kaikkea sitä, mitä vaikka nyt sitten Square Enix on todennut kustannussyihin vedoten mahdottomaksi toteuttaa HD-tasoisena. Lopputulos on silmiinpistävän alhainen reso mutta kokonaisuutena samalla yksi heittämällä kauneimmista, ilmeikkäimmistä ja värikkäimmistä seikkailuista pitkään aikaan.

Ns. "vanhan hyvän ajan" japaniropet eivät toki ole koskaan menneet mihinkään ja ovat jo muutaman vuoden jatkaneet eloaan DS/PSP-puolella mutta on silti mukava nähdä, että myös Wii liittyy eläkevuosillaan samaan seuraan.

BTW, New Game+ kuulostaa muuten näin puolimatkassakin erittäin lupaavalta. Säilyvätkö siinä myös suoritetut sivutehtävät? Pääjuonta haluaisi kovasti jatkaa eteenpäin mutta jatkuvasti löytää itsensä jos jonkinmoisilta sivuraiteilta ihan vaan siinä pelossa, että sitten kun tämä massiivinen matka on päättynyt niin se on sitten siinä.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles

Mitenkäs Xeno' maistuu, onko kukaan saanut vielä tarinaa päätökseen asti?

Hyvin maistuu edelleen Xenoblade ja mukavasti tulee koko ajan pientä uutta pelin edetessä. Itsellä pelikellossa on jotain 40 tuntia ja hahmojen levelit samoilla luvuilla. Saavuin vähitellen
Makna Forestiin ja Noponien kylään. Näyttää siltä, että aika monta sivutehtävää on pikku-Noponeilla minulle luvassa, joten pääjuoni ei taida taas edetä nyt taas pieneen hetkeen.
Hiukan hidasta tämä eteneminen kun tykkään tonkia joka nurkan heti kun alueisiin vaan on pääsyä. Sivutehtävistä on jäänyt muutamia suorittamatta ihan vain koska en löydä kaikesta tonkimisesta huolimatta tarvittavaa esinettä tai mörköä. Sivutehtävien ansiosta levelit nousee kuitenkin niin hyvää tahtia, että vastaan tulevien perusöttiäisten lahtaaminen on jopa hieman tylsää. Onneksi erilaisten taito- ja hahmokombinaatioiden kokeilu on hauskaa ja muutaman isomman mörön kanssa on joutunut todella tiukoille. Kuolemiakin on toki tilillä kymmenittäin.

Pelin vuoksi tosin hieman pistää kyrpimään joidenkin toisen pelien tekijöiden urputus Wiin rajallisesta kapasiteetista. Xenoblade on todellakin näyttänyt mihin Wiillä pystytään kun laitetaan vain riittävästi viitseliäisyyttä, vähän taiteellista silmää ja resursseja peliin. Harmi, että tämä ilmestyi vasta näin laitteen elinkaaren loppupuolella, sillä Wiin julkaisupelinä tämä olisi voinut näyttää esimerkkiä muille ja asettaa rimaa hieman korkeammalle. Noh, ehkä Xenoblade kehittäminen on vain kestänyt niin pitkään ettei sitä olisi ollut mahdollistakaan julkaista heti Wiin tullessa markkinoille. Wiin pelatuimmat pelit minun koneellani ovat Fire Emblem, n. 96 tuntia, ja Twilight Princess, n. 67 tuntia. Saas nähdä meneekö Xenobladen peliaika ensimmäisenä yli sadan tunnin.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles

On muuten aika siistejä nää "ei-skaalautuvat" monsterit. Aikoinaan Makna Forestissa, kun en vielä ollut koskenut sivutehtäviin, tuli Bossi vastaan jota en voittanut sitten millään. Lopulta googletin, ja selvisi etten vain ollut tarpeeksi korkealla levelillä. Tuli vähän tyhmä olo, koska jotenkin se vain on niin loogista, vaikka muissa peleissä juonta edetessä näin ei ole koskaan käynyt :p

Tällä hetkellä olen n. 50h kohdilla, jäänyt taas vähän pelailu vähemmälle, pitäis taas ottaa itseään niskasta kiinni ja jatkaa :)
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles

Jahas, Xenoblades jää nyt tauolle, sillä tänään tuli The Last Story. Saapa nähdä onko siitä viemään sukupolven parhaan jrpg:n titteliä XC:ltä.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles

BTW, New Game+ kuulostaa muuten näin puolimatkassakin erittäin lupaavalta. Säilyvätkö siinä myös suoritetut sivutehtävät? Pääjuonta haluaisi kovasti jatkaa eteenpäin mutta jatkuvasti löytää itsensä jos jonkinmoisilta sivuraiteilta ihan vaan siinä pelossa, että sitten kun tämä massiivinen matka on päättynyt niin se on sitten siinä.

Se on sitten siinä, ei ole mitään pelin lopun jälkeistä vapaan haahuilun vaihetta. Pelikin mainitsee että nyt mennään sitten loppuun asti jos tästä jatkat kun loppuvaihe alkaa. Viimeiset vapaat haahuilut tehtävä sitä ennen.

NG+:ssaan siirtyy hahmot samoilla tasoilla millä olivat pelin lopussa kaikkine kykyineen, mukaan voi valita rajatun määrän aseita, asusteita, materiaaleja yms. (päällä olevat automaattisesti), tiimin väliset ystävyyssuhdetasot säilyy. Muutoin sitten kaikki sivutehtävät ja paikat resetoituvat. NG+:ssa myös tuntuisi olevan rajallisempi inventaario eri kamoille ja monsut näyttäisivät olevan NG+:ssa tismalleen samalla tasolla kuin ekallakin kierroksella.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles

NG+:ssaan siirtyy hahmot samoilla tasoilla millä olivat pelin lopussa kaikkine kykyineen, mukaan voi valita rajatun määrän aseita, asusteita, materiaaleja yms. (päällä olevat automaattisesti), tiimin väliset ystävyyssuhdetasot säilyy. Muutoin sitten kaikki sivutehtävät ja paikat resetoituvat. NG+:ssa myös tuntuisi olevan rajallisempi inventaario eri kamoille ja monsut näyttäisivät olevan NG+:ssa tismalleen samalla tasolla kuin ekallakin kierroksella.
Jesh, kiitoksia infosta! Pitänee sitten myllätä maailma läpikotaisin jo ensimmäisellä pelikerralla. Tuppaa vain noita sivutehtäviä löytymään niin älyttömästi, että silloin tällöin tulee ähky ja pääjuonta on melkeinpä pakko jatkaa vaihtelun vuoksi eteenpäin :) Mites muuten nuo ystävyyssuhteet? Ei taida yhdellä pelikerralla olla kovinkaan helppoa saada niitä kaikkia tappiin?
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles

Jesh, kiitoksia infosta! Pitänee sitten myllätä maailma läpikotaisin jo ensimmäisellä pelikerralla. Tuppaa vain noita sivutehtäviä löytymään niin älyttömästi, että silloin tällöin tulee ähky ja pääjuonta on melkeinpä pakko jatkaa vaihtelun vuoksi eteenpäin

Sivutehtäviä on jotain reilut 450 kappaletta, joten tekemistä riittää. Osa on tosin toisensa poissulkevia, mutta tuollaisia on vain muutamia. Toki suurin osa on perinteisiä 'kerää x kpl tavaraa y' ja 'tapa x kpl monsuja y', mutta löytyy joukosta vähän vaihtelevampiakin.

Kehutaan nyt vielä tuota menusysteemiä tehtävien osalta, näkyy avoimet ja vaiheessa olevat, niin ei tarvitse itse ihmetellä että missä olikaan menossa ja mitä pitäisi tehdä.

Mites muuten nuo ystävyyssuhteet? Ei taida yhdellä pelikerralla olla kovinkaan helppoa saada niitä kaikkia tappiin?

Nopein tapa lienee antaa niitä tavaroita toisille (Collectibles ja menusta joku give present tms). Tappeluidenkin aikana se kyllä nousee niiden kannustusten myötä etenkin myöhemmin leveleitä grindaillessa, mutta lahjonta tässäkin nopeinta, jos sopivia roippeita on. Jos ei itse halua arpoa että mitkä ovat tehokkaimpia niin netistä löytyy listaa.
 
Ylös Bottom