Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Rontti900

New Member
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Onko kukaan palauttanut uutta avaamatonta peliä VPD:lle? Kauanko kestää lähetyksestä, että saa massit pois kuleksimasta?:rolleyes:
 

McNutty

New Member
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Onko kukaan palauttanut uutta avaamatonta peliä VPD:lle? Kauanko kestää lähetyksestä, että saa massit pois kuleksimasta?:rolleyes:
Jos on ollut pre-order koodeja tai muuta etukäteen toimitettua eivät suostu kauppaa perumaan vaikkei tuotetta olisi lähetettykään. Nimim. Kokemusta
 

Jopo

Member
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Jos on ollut pre-order koodeja tai muuta etukäteen toimitettua eivät suostu kauppaa perumaan vaikkei tuotetta olisi lähetettykään. Nimim. Kokemusta
Vaikka nyt kokemustakin olisi niin eiköhän se nyt mene ihan näin:

Palautusoikeus

Tilaajalla on kuluttajasuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilauksensa tai osa siitä neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Palautettavan tuotteen pitää olla käyttämätön. Palautettavien tuotteiden on ehdottomasti oltava avaamattomia ja sinetöityjä. Jos pelin tai tuotteen suojamuovi/sinetti on avattu, palautusoikeus raukeaa.
 

WildLag

New Member
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Muistelenko oikein jotta tämä palautusoikeus mahdollisuus olisi nykyään vapaaehtoista, jotta sitä ei enää laki velvoittaisi. Verkkokaupat saavat itse määritellä sen. Korjatkoon viisaimmat minut jos olin väärässä.
 

stammy

Well-Known Member
Muistelenko oikein jotta tämä palautusoikeus mahdollisuus olisi nykyään vapaaehtoista, jotta sitä ei enää laki velvoittaisi. Verkkokaupat saavat itse määritellä sen. Korjatkoon viisaimmat minut jos olin väärässä.
Palautusoikeus ei ole vapaaehtoinen, mutta verkkokauppa saa halutessaan periä palautuskulut (postikulut).
 

McNutty

New Member
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Vaikka nyt kokemustakin olisi niin eiköhän se nyt mene ihan näin:

Palautusoikeus

Tilaajalla on kuluttajasuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilauksensa tai osa siitä neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Palautettavan tuotteen pitää olla käyttämätön. Palautettavien tuotteiden on ehdottomasti oltava avaamattomia ja sinetöityjä. Jos pelin tai tuotteen suojamuovi/sinetti on avattu, palautusoikeus raukeaa.
Nämä pre-order koodit ovat keino estää tuo. Eli jos osin digitaalisen tuotteen tai palvelun toimittaminen on aloitettu ei kauppaa voi enää perua, vaikka osa tuotteista olisi fyysisiä. [emoji108]
 

Rontti900

New Member
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Kiitoksia, mutta kellään ei näytä sitä kokemusta tästä asiasta olevan :D Tottakai olen lukenut heidän säännöt, ja peli on täysin uusi, käyttämätön ja ilman mitään koodeja. Peli omissa muoveissaan. Tahdoin vain tietää, jos joku olisi joskus lähettänyt pelin takaisin, niin kuinka kauan on saanut odotella rahoja. :eek:
 

stammy

Well-Known Member
Nämä pre-order koodit ovat keino estää tuo. Eli jos osin digitaalisen tuotteen tai palvelun toimittaminen on aloitettu ei kauppaa voi enää perua, vaikka osa tuotteista olisi fyysisiä. [emoji108]
Menee harmaalle alueelle. Olisi aika kohtuuton tulkinta, mikäli lainmukainen peruutusoikeus estyisi jonkin vähäarvoisen bonarin takia, jota ilman ei voi ennakkotilausta edes tehdä.

Harmaalle alueelle tulkinta menee myös, koska pelkän koodin toimittamalla digitaalista toimitusta ei ole vielä aloitettu. Digitaalista toimitusta on lataaminen tai suoratoisto.

Mutta kauppojen kannalta nihkeys on ymmärrettävää, koska on vaikeaa tietää onko koodi käyttämätön vai ei.
 

McNutty

New Member
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Menee harmaalle alueelle. Olisi aika kohtuuton tulkinta, mikäli lainmukainen peruutusoikeus estyisi jonkin vähäarvoisen bonarin takia, jota ilman ei voi ennakkotilausta edes tehdä.

Harmaalle alueelle tulkinta menee myös, koska pelkän koodin toimittamalla digitaalista toimitusta ei ole vielä aloitettu. Digitaalista toimitusta on lataaminen tai suoratoisto.

Mutta kauppojen kannalta nihkeys on ymmärrettävää, koska on vaikeaa tietää onko koodi käyttämätön vai ei.
Kaivoin vanhan spostin. Tilanne oli juuri VPD:n kanssa. Toistuvasti kieltäytyivät vastaanottamasta peruutusta kun koodi DLC:n oli etukäteen laitettu spostin.

KKV, kuluttajaoikeusneuvoja:

Olit yhteydessä kuluttajaneuvontaan koskien peliä. Kuluttajansuojalaki 16 § (30.12.2013/1211)

Peruuttamisoikeuden rajoitukset

Jollei toisin sovita, kuluttajalla ei ole 14 §:ssä säädettyä peruuttamisoikeutta, jos:

1) palvelu on kokonaan suoritettu tai digitaalisen sisällön toimittaminen sähköisesti on aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä kuluttajan 15 §:ssä tarkoitetun pyynnön tai suostumuksen johdosta ja kuluttajalle on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta tällaisessa tapauksessa;



Lainkohdan perusteluissa todetaan, että sähköisesti toimitettavat tuotteet rinnastetaan kohtaa sovellettaessa palveluksiin. Esimerkkinä mainitaan tietokoneohjelmat.



Tuo maininta peruutusoikeuden puuttumisesta on ilmoituksen yhteydessä.

Koska tuotteet myydään yhdessä, kauppaa arvioidaan kokonaisuutena ja peruutusoikeuden rajoitus koskee mielestäni myös tuota jälkimmäistä tuotetta.

Jos siis myös tilausvahvistuksessasi mainitaan myös tämä peruutusoikeuden rajoitus, niin kauppaa ei voi perua tilauksen jälkeen.
 

stammy

Well-Known Member
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Hyvä tietää, että näin toimitaan! Tuo on kuitenkin hiusten halkomista ja tulkinnanvaraisessa tilanteessa pitäisi mennä kuluttajan oikeuksien mukaan. Äkkiä tulee kyseeseen kuluttajansuojalain kiertäminen, jos peli maksaa 70e ja palauttamisen estää 50 sentin arvoinen pre-order weapon skin, joka tulee kaupan päälle. Tai se, että palautus riippuu siitä, onko preorder koodi lipukkeena pelin sisällä vai toimitetaanko se sähköisesti, jota ei voi aina tietää.

Siitä vaan testaamaan asiaa kuluttajariitalautakuntaan, jotta saadaan ennakkopäätös. Se on ilmaista.
 

McNutty

New Member
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Parannuksia verkkokaupoista tilailuihin tiedossa:

Netflixiin lomaoikeus, kuluttajille lisää valinnanvapautta ja toimituskulut alas? Nämä muutokset EU haluaa verkkokauppaan
#uutisvahti

http://yle.fi/uutiset/netflixiin_lo...ma_muutokset_eu_haluaa_verkkokauppaan/8909516

Moni suomalainen kuluttaja on voinut törmätä ongelmaan, ettei ulkomaisesta nettikaupasta saa ostettua tuotteita Suomeen. Toinen kuluttajille tuttu ongelma on, ettei verkkokauppa välttämättä hyväksy suomalaista pankki- tai luottokorttia maksuvälineeksi.
 

Pawe

Member
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Parannuksia verkkokaupoista tilailuihin tiedossa:

Netflixiin lomaoikeus, kuluttajille lisää valinnanvapautta ja toimituskulut alas? Nämä muutokset EU haluaa verkkokauppaan
#uutisvahti

http://yle.fi/uutiset/netflixiin_lo...ma_muutokset_eu_haluaa_verkkokauppaan/8909516

Moni suomalainen kuluttaja on voinut törmätä ongelmaan, ettei ulkomaisesta nettikaupasta saa ostettua tuotteita Suomeen. Toinen kuluttajille tuttu ongelma on, ettei verkkokauppa välttämättä hyväksy suomalaista pankki- tai luottokorttia maksuvälineeksi.

Netflix on jäätävän halpa, joten se on yksi ja sama. Mutta ettei kelpaa pankkikortti/luottokortti maksuvälineeksi? Mistä ihmeestä sitä porukka oikein yrittää ostaa? Jos ei kortit yleisesti kelpaa, on siellä aina se paypal...
 

maverick

New Member
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

En tiedä onko muut vielä huomanneet mutta Amazon.de sivuilta löytyy seuravaa infoa...

***
Amazon customers across Europe can now receive FREE Delivery

Amazon customers from the newly-added countries - the Czech Republic, Denmark, Sweden, Finland, Hungary, and Slovakia - can now enjoy Free Standard Delivery on tens of millions of items on qualifying orders over 39 EUR when shopping on www.amazon.de. Customers with eligible orders over 39 EUR are automatically offered Free Standard Delivery at the checkout stage.

Free Delivery on orders over 39 EUR is available on products that are marked with “FREE Delivery” on the Amazon mobile app and at www.amazon.de.

MORE ABOUT FREE DELIVERY

What items qualify for Free Delivery?
Free Delivery applies to items that are shipped to you directly from amazon.de and from third-party sellers who dispatch to you from Amazon Fulfilment Centres (Fulfilled by Amazon). Third-party sellers on the Amazon.de Marketplace set their own shipping rates for items not fulfilled by amazon.de, and delivery fees may apply in these cases. For more information please visit our help page about Ordering from a Marketplace Seller and Deliveries of amazon.de Marketplace orders (page currently only available in German).

Gift Cards, Gift Vouchers, Digital Downloads and Kindle eBooks do not contribute to the minimum spend thresholds.
***

Elikkäs amazon.de:stä saa jatkossa ison osan tuotteista ilman toimituskuluja. Lisäksi tuo de-sivu on jo jonkin aikaa tarjonnut kieleksi myös Englantia eli ei tarvi välttämättä osata Saksaa :)
 

pelle

Well-Known Member
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Vuosi lähenee taas loppuaan ja jälleen on pakko kehua cdon.comin cdon+ jäsenyyttä.
Jos tuolta yhtään enemmän tilailee niin tuo on kyllä pirun hyvä diili varsinkin kun yleensä 12kk jäsenyyden saa jostain joulukalenteri tarjouksesta n.10e hintaan. Normaalisti tuo taitaa olla 29e.
Tuollahan saa siis yli 15e arvoiset tilaukset postikuluitta. Yleensä postikulut esim peleille ja leffoille on 2.95e.

Itse uusein viime vuonna jäsenyyteni 19e hintaan ja äsken tsekkasin tilaushistorian ihan uteliaisuuttani. Olen säästänyt tuon ansiosta n.88e pelkissä postikuluissa.
Lisäksihän jokaisesta ostosta saa hieman "bonusta" ja sitäkin on kertynyt jo 42e edestä. Kun nykyinen jäsenyyteni loppuu perjantaina niin saan koodin jolla saa seuraavasta tilauksesta tuon verran pois hinnasta.

Toimitusajatkin on olleet ihan kohtuulliset viime aikoina. Eilen tuli perjantaina tilattu skyrim ja tänään to-pe yönä tilattu infinite warfare.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Routa

Well-Known Member
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Minäpä kehun VPD:n toimintaa. Forza 7 lähti matkaan vasta maanantaina (julkaisu tiistaina), olisin odottanut että laittavat jo perjantaina, kiitos postin tiistai perseilyn. Olisin myös saanut pelin tiistaina ja vielä ovelle tuotuna, mutta kun ei tullut puhelimeen vastattua, eikä takaisin soiteltua. Joka tapauksessa peli tuli Also Finland Oy:n lähettämänä pakettina, vpd:n 1. luokan kirjeen hinnalla, 0,49€. Tiedämpän jatkossa, että saattaa pelit tulla jotain muutakin kautta.
 

Traddash

Active Member
Ostin Stayhome:sta USB-piuhoja ja USB-hubin. Kaikki tuli ja ne tuotteet mitä testasin toimivat. Sunnuntaina tilasin, maanantaina meni postiin ja keskiviikkona saapui lähinoutopaikkaan.
 
Kysymys CDONista, kuinka monta päivää heillä menee postittaa yksittäinen tuote?
Otin 14 pvn maksuajalla Blops 3'n pleikkarille, muttei näy, kuulu, eikä palautteeseenkaan vastata. o_O
 

Zod

Active Member
Kysymys CDONista, kuinka monta päivää heillä menee postittaa yksittäinen tuote?
Otin 14 pvn maksuajalla Blops 3'n pleikkarille, muttei näy, kuulu, eikä palautteeseenkaan vastata. o_O

Kyllä se pelien kohdalla viikon ottaa. Juuri tilasin pelin sieltä ja ei ollu nopeutunut yhtään pelien toimitukset yhä kestää viikon. Tilasin myös Ladattavan hiiren ja sitä keräiltiin varastostakin monta päivää vaikka sitä oli heillä tilaushetkellä siellä.
 
Jo on ihme touhua. Kiinan tilauksetkin hyvällä tuurilla alta kahdessa viikossa perillä.
Muistan lukeneeni hallaa postituksista ja laskutustavoista, mutta siitäkin on jo vuosia aikaa.
Eivät ilmeisesti ole vieläkään ottaneet vinkkejä huomioon.
 
Ylös Bottom