Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yksi standardoitu konsolialusta vs Konsolisota(tm)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Paolo

Active Member
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Gabe Newell ei edelleenkään pidä PS3:sta:
I think [PS3 is] a waste of everybodys time. Investing in the Cell, investing in the SPE gives you no long-term benefits. Theres nothing there that youre going to apply to anything else. Youre not going to gain anything except a hatred of the architecture theyve created. I dont think theyre going to make money off their box. I dont think its a good solution.

http://www.next-gen.biz/index.php?option=com_content&task=view&id=7422&Itemid=61
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

XShava sanoi:
ööö ja hän on, kuka?
Perustanut sellaisen pelifirman kuin Valve, joka on jäänyt jumiin Half-Lifeen ja sen johdannaisiin.
Herra mm. haluaisi, että konsolelle(kin?) saataisiin yksi (MS?) käyttis, jota tukevia laitteita voisivat sitten valmistaa monet firmat. Jee?
Valven kiinnostus konsoleihin heräsi vasta Microsoftin myötä...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Perustanut sellaisen pelifirman kuin Valve, joka on jäänyt jumiin Half-Lifeen ja sen johdannaisiin.
Herra mm. haluaisi, että konsolelle(kin?) saataisiin yksi käyttis, jota tukevia laitteita voisivat sitten valmistaa monet firmat. Jee?
Pakko tarttua tähän... Oletko miettinyt mitä etuja tuosta yhdestä konsolialustasta olisi mm pelaajille?

Ensinnäkin, jos tämän hetken kolme konsolifirmaa Sony Ms ja nintendo tulisivat siihen tulokseen että kehittäisivät yhdessä semmoisen alustan että kaikki pelit toimisivat sillä. Pelaajien ei tarvitsisi ostaa silloin kun se yksi laite jolla toimii kaikki pelit, ei tarvitse sijoittaa kolmeen laitteeseen. Näin pelaajat voivat itse päättää laitteen lisäominaisuuksien mukaan itselleen sopivimman, kun pelit ovat kaikilla samat jokatapauksessa.

Pelinkehittäjille tästä olisi taas semmoinen jännä hyöty että heillä olisi aina 100% konsolikunta millä myyvät peliään.

Sitten, jokainen näistä kolmesta toki voivat päättää erilaisia ratkaisuja mitä konsoliinsa sisällyttävät, mutta yksi olisi jokaisella silti sama, ne pelit.

Tuosta Newellin visiosta ei käytännössä olisi juurikaan muuta kuin hyötyä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Herra mm. haluaisi, että konsolelle(kin?) saataisiin yksi (MS?) käyttis, jota tukevia laitteita voisivat sitten valmistaa monet firmat. Jee?

OH GOD NO!
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kuuleri sanoi:
Pakko tarttua tähän... Oletko miettinyt mitä etuja tuosta yhdestä konsolialustasta olisi mm pelaajille?

Ensinnäkin, jos tämän hetken kolme konsolifirmaa Sony Ms ja nintendo tulisivat siihen tulokseen että kehittäisivät yhdessä semmoisen alustan että kaikki pelit toimisivat sillä. Pelaajien ei tarvitsisi ostaa silloin kun se yksi laite jolla toimii kaikki pelit, ei tarvitse sijoittaa kolmeen laitteeseen. Näin pelaajat voivat itse päättää laitteen lisäominaisuuksien mukaan itselleen sopivimman, kun pelit ovat kaikilla samat jokatapauksessa.

Pelinkehittäjille tästä olisi taas semmoinen jännä hyöty että heillä olisi aina 100% konsolikunta millä myyvät peliään.

Sitten, jokainen näistä kolmesta toki voivat päättää erilaisia ratkaisuja mitä konsoliinsa sisällyttävät, mutta yksi olisi jokaisella silti sama, ne pelit.

Tuosta Newellin visiosta ei käytännössä olisi juurikaan muuta kuin hyötyä.


Ongelma nousee esiin siinä vaiheessa, kun tapellaan tuon kyseisen alustan minimivaatimuksista. Toiset haluaisivat siihen välttämättä 8 Celliä, kun taas toiset olisivat sitä mieltä, että on mukavampi maksaa vähemmän hieman vanhemmasta raudasta. Ja oltaisiin taas lähtöpisteessä.

Aika PC-sentrinen tuo ajattelumalli on. Kaunis ajatus, mutta toimii käytännössä yhtä hyvin kuin kommunismi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kuuleri sanoi:
Ensinnäkin, jos tämän hetken kolme konsolifirmaa Sony Ms ja nintendo tulisivat siihen tulokseen että kehittäisivät yhdessä semmoisen alustan että kaikki pelit toimisivat sillä. Pelaajien ei tarvitsisi ostaa silloin kun se yksi laite jolla toimii kaikki pelit, ei tarvitse sijoittaa kolmeen laitteeseen. Näin pelaajat voivat itse päättää laitteen lisäominaisuuksien mukaan itselleen sopivimman, kun pelit ovat kaikilla samat jokatapauksessa.
Ihanaa! Ja milloinkas kompromissit ovat ikinä vieneet mitään eteenpäin?
Kilpailu on se, mikä tuo kehitystä. Onneksi se nykyään toimii ihan markkinataloudessa, kun reilu 50-vuotta sitten tekniikan kehityksen vauhditamiseen vaadittiin oikeaa sotaa.

Ja aikaisempaan palatakseni, Newell on raketti-insinööri John D. Carmackin *) ohella toinen henkilö, jotka voisivat lopettaa kitinän pelinkehityksestä konsoleille, kun käytössä ei ole puolta maailman tiedonkäsittelykapasiteetista. :p
Miehet ovat kuitenkin joskus olleet koodaajia, jolloin tarkoitus oli saada parasta aikaan käytössä olevalla raudalla, eikä joka mutkassa huutaa: "Mutku muisti ei riitä! (enkä mä keksi miten sen voisi kiertää)".

*) XShavalle: Tämä mies on ollut perustamassa id Softwarea, jolta on nähty mm. Doom ja Quake.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kuuleri sanoi:
Et oikeasti kysynyt että kuka on Gabe Newell? :) pikkuvinkki, Valve Software:rolleyes:

Ei nimi sano mitään enkä ole kaveriin törmännyt...eikä kyllä kiinnostakkaan. Half-Lifestä ja valvesta olen silloin tällöin kuullut ohimennen. Mutten ole HL pelannut muistaakseni.


Oliver sanoi:
John D. Carmackin *)
*) XShavalle: Tämä mies on ollut perustamassa id Softwarea, jolta on nähty mm. Doom ja Quake.

Kyllä mä tästä kaverista olen kuullut :) No doomia vai oliko doom2 tuli pelattua ahkerasti co-oppina PC:llä joskus sillon muinoin. Kivaa oli.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kuulerin ajatusmalli takaisi 100 euroa maksavat pelit, vaikka ne olisivat tyyliin Super Mario Bros (se eka) tai Crash 1... Jee jee.. Mä muistan sen ajan, kun Nintendo meso Suomessa yksin, ja pelit maksoi 700-900 markkaa..
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Janus sanoi:
Kuulerin ajatusmalli takaisi 100 euroa maksavat pelit, vaikka ne olisivat tyyliin Super Mario Bros (se eka) tai Crash 1... Jee jee.. Mä muistan sen ajan, kun Nintendo meso Suomessa yksin, ja pelit maksoi 700-900 markkaa..
Itseasiassa, se takaisi nykyistä halvemmat pelit.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kuuleri sanoi:
Itseasiassa, se takaisi nykyistä halvemmat pelit.
Niin, aivan varmasti sen yhtenäisen (ja aika varmasti pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan speksatun) pelialustan omistaja perisi nykyistä pienempiä maksuja pelien julkaisusta alustalleen, kun kilpailua ei juuri olisi. :rolleyes:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kuuleri sanoi:
Itseasiassa, se takaisi nykyistä halvemmat pelit.

Et varmasti elänyt siihen aikaan, kun Nintendo hallitsi konsolimarkkinoita. Siihen aikaan Nintendon pelit maksoivat aivan järkyttäviä hintoja (700-900 markkaa siihen aikaan) ja euroopassa käytiinkiin oikeudenkäyntejä Nintendoa vastaan juuri hintojen takia.

Tosiasia on, että jos mikä tahansa yhtiö saa monopolin, he nostavat pelien hintoja huimasti (eivät ikinä laske). Monopolit eivät tiputa koskaan hintoja, paitsi jos ne pakotetaan siihen. Eikä niiden tarvitse kehittyäkään, koska se vain vähentää tuloja.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Untamo sanoi:
Et varmasti elänyt siihen aikaan, kun Nintendo hallitsi konsolimarkkinoita. Siihen aikaan Nintendon pelit maksoivat aivan järkyttäviä hintoja (700-900 markkaa siihen aikaan) ja euroopassa käytiinkiin oikeudenkäyntejä Nintendoa vastaan juuri hintojen takia.

Tosiasia on, että jos mikä tahansa yhtiö saa monopolin, he nostavat pelien hintoja huimasti (eivät ikinä laske). Monopolit eivät tiputa koskaan hintoja, paitsi jos ne pakotetaan siihen. Eikä niiden tarvitse kehittyäkään, koska se vain vähentää tuloja.
Turha se on vertaa kahta eri aikakautta toisiinsa, täysin päätöntä.

Itse uskaltaisin veikata niin että jos tämmöinen yksi laite olisi jolla toimisi kaikki pelit niin pelien hinta varmasti laskisi koska niille on huomattavasti suurempi ostajakunta kun ei tarvi kolmeen eri leiriin panostaa.

Ja mitään monopoliasemaahan tässä ei syntyisi, koska jos jonkun toisen pelitalon peli maksaa 100e ja toisen pelitalon 50e, Vaikkakin täysin eri peli olisi, veikkaan että se 100e hintainen peli jäisi monelta hyllyyn.

Tämä siis minun mielipiteeni asiasta.

(Ja kyllä elin, vaikkakin nuori olin, muistan nuo ajat aivan hyvin)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Untamo sanoi:
Tosiasia on, että jos mikä tahansa yhtiö saa monopolin, he nostavat pelien hintoja huimasti (eivät ikinä laske). Monopolit eivät tiputa koskaan hintoja, paitsi jos ne pakotetaan siihen. Eikä niiden tarvitse kehittyäkään, koska se vain vähentää tuloja.
Voisihan sitä unelmoida, että homma toimisi niinkuin CD-levyissä, DVD-leffoissa ja PC-peleissä (aika kohtuuhintoja verrattuna konsolipeleihin).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kuuleri sanoi:
Turha se on vertaa kahta eri aikakautta toisiinsa, täysin päätöntä.

Itse uskaltaisin veikata niin että jos tämmöinen yksi laite olisi jolla toimisi kaikki pelit niin pelien hinta varmasti laskisi koska niille on huomattavasti suurempi ostajakunta kun ei tarvi kolmeen eri leiriin panostaa.

Ja mitään monopoliasemaahan tässä ei syntyisi, koska jos jonkun toisen pelitalon peli maksaa 100e ja toisen pelitalon 50e, Vaikkakin täysin eri peli olisi, veikkaan että se 100e hintainen peli jäisi monelta hyllyyn.
Mikäli kilpailua ei olisi kasvaisi pelialustan haltijalle maksettavan kovauksen osuus väistämättä ja senhän maksaisivat lopulta pelaajat. Eikä ole mitään epäilystä siitä, etteikö hintaa nostettaisi "kipurajaan" asti.

Ja yhtenäisen formaatin edullisuuden esimerkkinä voi toimia vaikka CD-levy, joka tuli 80-luvulla markkinoille noin 120 markan (+20) hintaisena. Vinyylialbumit maksoivat tuolloin 70-80 markkaa.
Tietenkin lupailtiin, että kun massatuotanto alkaa, niin CD-levyjen valmistus tulee niin paljon halvemmaksi, että kohta niitä myydän uutena alle vinyylien hintojen.
Sellaista vahinkoa ei tainnut ikinä päästä käymään...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Janus sanoi:
Ei vetäydy... Toisaalta Kuulerin mukaanhan se alentaisi hintoja, jos vetäytyisi... Joten olisi oikeastaan vaan hyvä, jos vetäytyisi. ;)

Eiköhän se pelien hintoja tiputtaisi, jos konsolivalmistajat saisivat sovittua jonkinlaisen standardin jolle pelit voitaisiin kehittää. Tämän standardin päälle voisivat eri valmistajat lisätä omat lisämausteensa ja hinnoitella koneensa sen mukaan.

Sori vaan, mutta mä en näe tässä tapauksessa kuin win-win-tilanteen. Pelien kehittäminen halpenisi huomattavasti (tai rahaa voitaisiin käyttää enemmän olennaiseen) ja samalla markkinoille voisi tulla uusia konsolivalmistajia jotka lisensoisivat kyseisin standardin. Teknologinen kehitys kyllä saattaisi jossain määrin hidastua, mutta standardoinnista saatavat hyödyt kuittaisivat tämän moninkertaisesti.

Tietenkin tilanteessa jossa olisi vain yksi dominoiva konsolivalmistaja, jolla ei olisi minkäänlaista kilpailua, olisi huonoin mahdollinen tilanne.

Valitettavasti standardista pelikonsolista ollaan edelleen kaukana ja konsolisota jatkuu.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Count_M sanoi:
Eiköhän se pelien hintoja tiputtaisi, jos konsolivalmistajat saisivat sovittua jonkinlaisen standardin jolle pelit voitaisiin kehittää. Tämän standardin päälle voisivat eri valmistajat lisätä omat lisämausteensa ja hinnoitella koneensa sen mukaan.

Sori vaan, mutta mä en näe tässä tapauksessa kuin win-win-tilanteen. Pelien kehittäminen halpenisi huomattavasti (tai rahaa voitaisiin käyttää enemmän olennaiseen) ja samalla markkinoille voisi tulla uusia konsolivalmistajia jotka lisensoisivat kyseisin standardin. Teknologinen kehitys kyllä saattaisi jossain määrin hidastua, mutta standardoinnista saatavat hyödyt kuittaisivat tämän moninkertaisesti.

Tietenkin tilanteessa jossa olisi vain yksi dominoiva konsolivalmistaja, jolla ei olisi minkäänlaista kilpailua, olisi huonoin mahdollinen tilanne.

Valitettavasti standardista pelikonsolista ollaan edelleen kaukana ja konsolisota jatkuu.
Siinä, kuunnelkaa järkipuhetta ja menkää koloihinne itkemään senkin pakanat! :)
Minä lähden nukkumaan ja odottamaan että saan pgr4:n käsiini huomenna, öitä mussukat.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kuulerihan puhuu asiaa! Tuota mallia on esittänyt pelialalla ainakin parin kaverin olen nähnyt tuosta jauhavan Newellin lisäksi. Hommahan ei ole heidän keksintö, vaan ilmesesti ihan akateemisestikin tutkittu malli - joka ei tietenkään ole mikään tae laadusta mutta silti - ja käytännö esimerkkejäkin on olemassa.

Mitä etuja tuolla olisi ideaalitilanteessa:

Pelit olisivat halvempia: Esim sama formaatti kaikilla takaisi sen, että kukaan ei pääsisi kikkailemaan formaattirojalteilla (tyyliin DS). Toisekseen, kilpailu kiristyisi peliosastojen välillä. PC-pelien halpuus ei perustu pelkästään volyymiin, mutta isommat volyymit (yksi alusta) mahdollistaisi hintojen laskun. 60+ euroa uudesta pelistä on todella monelle liikaa. Kehittäminen olisi huomattavasti halvempaa.

Kuluttaja hyötyisi: tietää aina, että ostipa minkä laitteen vain, pelit toimivat aina. Valmistajia tulisi kilpailuun lisää (laskisi myös hintoja konepuolella). Nämä nykyiset kolme esim. kilpailisivat sisältöpalveluiden kautta (rauta olisi kaikissa samaa) - leffat, musiikki, multimediaominaisuudet, nettiselain, lisäpalikat kuten wlan/usb, digitv jne jne. Pelit olisivat kuitenkin kaikilla toimivia koska käyttis ja rauta olisivat samat.

Joku ei tietenkään ikinä haluaisi tuohon mukaan. Ja fanittajille toi malli voi tuntua pikkaisen oudolta.. mutta tosiaan mitään monopoleja ei kyllä pääsisi syntymään. Ja kuluttajahan olisi erittäin iloinen kun saisi juuri sen mitä milloinkiin haluaa, tärkeimmän eli sen sisällön ostamatta montaa laitetta. Tai miettimättä kuka voittaa (esim blu-ray hd dvd, tai tämä nykykonsolisota).

Sonyn teknisellä osaamisella, yhdistettynä ms:n softa- ja nettiosaamiseen plus nintendon omaperäisyys ja innovointi voisivat luoda parhaimmillaan sellaisen superpelialusta, että huh huh.

Ja jatkossa pelinkehitys on entistä kalliimpaa (poislukien jos kehitys menee Wii:n suuntaisesti). Jotain tulee kyllä tapahtumaan mutta mitä ja onko se firmojen yhteinen alusta omilla konsoleilla ja lisäkilpailulla..? Siihen on tietenkin ainakin nykytilanteessa vaikea uskoa, mutta olisi mielenkiintoista nähdä tuon päivän koittavan. Itse kun en näe tuossa mallissa kun hyvää jos se tehdään kunnolla (eikä siten kuin esim joku Symbian).

Huonoja puolia: konsolisodasta menisi suurin hehku :confused:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kuuleri sanoi:
Nakertaako kun sille omalle konsolille ei ole niitä pelejä? ;)
Jos jättäisit ne turhat kommentit pois, ketju on konsolisotaa varten, ei Konsolifinkäyttäjien sotaa varten.

Siis tä? Multa löytyy XO, PS3, PS2, PSP... Mille niistä ei ole pelejä? Mulla on joku parikytä peliä venaamassa, että mulla olisi töiltä aikaa pelata.. Ja en muuten turhia kommentteja jakele. Turha kommentti on se, että joku selittää kuinka kommentti on turha.

Mitä taas tulee Count Mn kommenttiin, niin ei, yhtenäinen arkkitehtuuri ei todellakaan laskisi pelien tai laitteiden hintoja. PCllä ei ole yhtenäistä arkkitehtuuria, turha edes vääntää sitä mukaan tähän. Näin ollen meillä olisi laitteisto, jonka käytöstä kehittäjät joutuisivat maksamaan sinne sun tänne, ja koska ei olisi mitään kilpailua, ei laitteisto myöskään kehittyisi. PCllä kehitystä ajaa eteenpäin hurja kilpailu.. Kun taas vanhemmilla laitteistoilla (Amiga, Atari, C64) kehitys päättyi siihen, että firma joutui oikeastaan kilpailemaan itseään vastaan (ja tietysti piratismi).

Konsoleissa juuri se, kellä on se paras vie kehitystä eteenpäin. Kehitystä ei ole se, että laite on hiukan X-Box 1stä tehokkaampi ja pelit näyttävät kahteen muuhun verrattuna todella kököiltä. Kehitystä tuossakin lootassa tapahtui ohjaimessa.. Se on oikeasti hieno kehitysaskel. MS ja Sony oikeasti vievät teknologiaa eteenpäin, aivan kuten Intel/AMD tai nVidia/Radeon vievät PC-maailmassa laitteistoa eteenpäin. Nintendon innovaatio on tuoda kasariluvulla kehitetty ohjain takaisin, mutta parempana. Mikäs siinä, mutta puhtaasti rautapuolelta tarkistettuna se ei oikeastaan ole kauhea harppaus eteenpäin.
 
Ylös Bottom