Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yksi standardoitu konsolialusta vs Konsolisota(tm)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Janus sanoi:
Siis tä? Multa löytyy XO, PS3, PS2, PSP... Mille niistä ei ole pelejä? Mulla on joku parikytä peliä venaamassa, että mulla olisi töiltä aikaa pelata.. Ja en muuten turhia kommentteja jakele. Turha kommentti on se, että joku selittää kuinka kommentti on turha.

Mitä taas tulee Count Mn kommenttiin, niin ei, yhtenäinen arkkitehtuuri ei todellakaan laskisi pelien tai laitteiden hintoja. PCllä ei ole yhtenäistä arkkitehtuuria, turha edes vääntää sitä mukaan tähän. Näin ollen meillä olisi laitteisto, jonka käytöstä kehittäjät joutuisivat maksamaan sinne sun tänne, ja koska ei olisi mitään kilpailua, ei laitteisto myöskään kehittyisi. PCllä kehitystä ajaa eteenpäin hurja kilpailu.. Kun taas vanhemmilla laitteistoilla (Amiga, Atari, C64) kehitys päättyi siihen, että firma joutui oikeastaan kilpailemaan itseään vastaan (ja tietysti piratismi).

Konsoleissa juuri se, kellä on se paras vie kehitystä eteenpäin. Kehitystä ei ole se, että laite on hiukan X-Box 1stä tehokkaampi ja pelit näyttävät kahteen muuhun verrattuna todella kököiltä. Kehitystä tuossakin lootassa tapahtui ohjaimessa.. Se on oikeasti hieno kehitysaskel. MS ja Sony oikeasti vievät teknologiaa eteenpäin, aivan kuten Intel/AMD tai nVidia/Radeon vievät PC-maailmassa laitteistoa eteenpäin. Nintendon innovaatio on tuoda kasariluvulla kehitetty ohjain takaisin, mutta parempana. Mikäs siinä, mutta puhtaasti rautapuolelta tarkistettuna se ei oikeastaan ole kauhea harppaus eteenpäin.

Tää sun ajattelumallin on niiiiiiin faeture driven. Mutta ihmiset ei halua (vain, eikä edes kaikki aikaiset omaksujat vrt. Applen iPod tai iPhone) tekniikkaa, vaan ihmiset haluaa sisältöä. On hyvä että konsolitkin kehittyy oli se suunta sitten ohjaus tai tehokkuus, mutta kvartaalitaloudessa se kehitys tarkoittaa nimenomaan sitä PC-maailman tapaista jatkuvaa päivittämistä parempaan (vertaa matkapuhelinala jossa on tähän asti kilpailtu pelkästään ominaisuuksilla ja ollaan päädytty pisteeseen, jossa jo yksi iso valmistaja tuo parhaimmillaan lähemmäs 100 mallia vuoden aikana markkinoille) tai sitä, että jos MS|Sony|Nintendo tuo mallin ulos niin muutkin on pakotettuja niin tekemään. Konsoleiden elinkaari lyhenee, mitään ei koskaan opita kunnolla optimoimaan, ja kehittäjillä ei ole aikaa tai rahaa tehdä sitä sisältöä parhaalla mahdollisella tavalla. Ja pitkässä juoksussa se vaatii helvetisti rahaa (jonka Nintendo ilmeisesti tajusi, koska heidän kassalla ei ole siinä kisassa pitkässä juoksussa mahdollisuuksia).

Ja jos olisi tosiaan standardi alusta, ei mitään jätetunkio-PC -tilannetta pääsisi syntymään. Sama homma kun jossain DVD soittimissa. On laatuvehkeitä ja vähemmän laadukkaita, hinnat 20-2000 mutta aina se ostamasi levy toimii siinä halvemmassakin (melkein aina). Jokin laadunvalvonta tietysti pitäisi olla, että tosiaan kaikki jotka mukaan halajaa olisivat pakotettuja käyttämään tiettyjä komponentteja. PC-arkkitehtuuria ei tosiaan kannata tähän mukaan vetää, koska se ei ole tuon ajatuksen ideana jos sitä konsolimaailmaan siirettäisiin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Yhden konsolin malli on kaikin puolin aivan älytön, eikä konsolibisnes yksinkertaisesti toimi niin. Koko alan pitkän historian ajan on aina ollut kilpailijoita. Täytyy olla aika vääristynyt näkövinkkeli jos ei näe konsolien eri laitteistojen tarjoamassa valinnanvapaudessa jo sinällään mitään hyvää. Mihin tätä ajattelumallia jatketaan, täytyykö saman konsolin toimia kotikonsolina ja käsikonsolina? Vai integroidaanko samat perusominaisuudet kännykkään johon ahdetaan myös TV-ulostulo ja liitinportti ulkoiselle optiselle asemalle? Jostain kumman syystä se bisnes on karkaamassa juuri sieltä PC-puolelta konsoleille, vaikka tätä yhden ainoan ideaalikonsolin huuhaata julistavien perusteella tilanteen pitäisi olla juuri toisin päin.

Janus sanoi:
Konsoleissa juuri se, kellä on se paras vie kehitystä eteenpäin.

Mutta nyt vain sattuu olemaan sellainen hassu tilanne että se huonoin myy vaikka ei viekään kehitystä yhtään eteenpäin, etenkään isompiin pikselilukuihin? :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mahewcoro sanoi:
Yhden konsolin malli on kaikin puolin aivan älytön, eikä konsolibisnes yksinkertaisesti toimi niin. Koko alan pitkän historian ajan on aina ollut kilpailijoita. Täytyy olla aika vääristynyt näkövinkkeli jos ei näe konsolien eri laitteistojen tarjoamassa valinnanvapaudessa jo sinällään mitään hyvää.

Konsoleilla on yksi tarkoitus: pelit. Ennen näin olikin - koneessa oli kasettiaukko johon laitettiin peli ja poweri päälle ja pelaamaan. Nykykoneista Wii on tuota lähinnä, mutta varmaan ainoastaan juuri sen takia, kun ei niillä ole rahaa ja varaa kehittää semmoisia systeemeitä kun Sonylla ja MS:llä (en puhu nyt siis pelkästään raudasta). Ja silloin tuo businessa saattoi toimia aivan hyvin, vieläpä viime sukupolvessakin. Myös kustannukset olivat tuhannesosia siitä kaikin puolin mitä ne ovat nykyään.

Mutta olisihan tuossa yhden ALUSTAN (ei yhden konsolin) mallissa olisi edelleen kilpailijoita.

Mikäs sulla on perusteluna sille, että konsolibisness ei yksinkertaisesti toimisi noin - faktat vai oma tunne "kun aina on ollut näin"? Tuollaiseen tilanteeseen pääseminenhän olisi aivan vitun hankalaa kun jokainen juurikin haluaisi ne omat juttunsa mukaan. Mutta sille että miksi tuo olisi hyvä asia, sille on faktaperusteita. Mitkä on ne perusteet miksi tuo ei olisi hyvä asia?

Edit: ja nyt nukkumaan, joten jos vastaat, luen sen vasta aamulla töissä :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Vielä vähän siitä yhteisestä konsolihankkeesta:

Oikeasti, jos tulisi tuollainen standardi, niin kuka päättäisi milloin on aika päivittää rautaa..?
..ja miksi vaivautua, jos kaikkien pelien pitää sillä vanhalla standardilla kuitenkin toimia.

Kotvasen aikaa kun menisi, nousisi uusia yrittäjiä, jotka haastaisivat tämän konsolikonseptin, ja taas oltaisiin lähtöruudukossa.

Ps. eikös tuo venäjällä jo ole ikäänkuin testattu..kaikki tehtaat puskee ladaa, optioina saa valita haluaako neliskulmaiset vai pyöreät lamput. :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oletetaan että jostain hassun hauskan kummasta aivopierun syystä Sony, MS ja Nintendo
päättävät tehdä yhteisen alusta. Kiva.
Mutta mikä estää muita yrittäjiä tulemasta markkinoille?
Jos vaikka EA lähteekin tekemään omaa konsolia kun markkinoilla olisi tilaa ja pätäkkää ja näyttöä yhteistyö kumppaneita varten löytyy

Ei toimi yhteinen alusta ei.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

karibu sanoi:
Mutta mikä estää muita yrittäjiä tulemasta markkinoille?

Ei toimi yhteinen alusta ei.

Minkä ihmeen takia se pitäisi estää? Ei sellaista maata taida ollakaan, jossa edes lainsäädännöllä se voitaisiinkaan estää. Ei avoimen alustan idea ole muutenkaan estää kilpailua.

karibu sanoi:
Kotvasen aikaa kun menisi, nousisi uusia yrittäjiä, jotka haastaisivat tämän konsolikonseptin, ja taas oltaisiin lähtöruudukossa.

Jos MS, Sony ja Nintendo olisi pelimaailman yhteisen standardin takana, niin enpä tiedä kovinkaan montaa firmaa joka sitä voisi lähteä haastamaan. Ja jos jollain olisi pokkaa, niin mikä ettei? Tuota vartenhan pitäisi olla jokin DVD foorumin kaltainen organisaatio, jossa myös kehittäjiä ja muita osapuolia kuultaisiin. Se sopuun pääseminenhän olisi vaikein osa.

Tämä ajatus yhteisestä pelialustasta on ilmeisesti liian villi ja täysin mahdoton käsittää? Minusta olisi pirun hienoa kun kaupassa valitsisin (kuten nyt esim teen kun ostan viritinvahvistimen, tai kaiuttimet, tai soittimen jne) vain ne tuotteet jotka nään hintansa arvoisiksi, mutta itse se käyttötarkoitus eli tässä tapauksessa CD-levy olisi aina se sama. Tuon tilalle vaihtakaa vaikka DVD, tai sähkövirta (mitä jos Suomessa saisi vapaasti valita, millaista virtaa taloihin tungetaan ja markkinoilla olisi supertehokkaita ja vähemmän tehokkaita laitteita - *unohtakaa* nykyinen sähköinfrastruktuurimme joka sitä ei tietenkään edes mahdollista, vaan kuvitelkaa vain mitä *jos* olisi) jne jne.... Onko tuo koko ajatus niin pelottava ettei edes kiinnosta pohtia mitä mahdollisuuksia tuommoisessa olisi. Ja se ei todellakaan olisi mitään kommunismiin verrattavaa.

Siis vastaperustelut on nyt olleet tuohon ajatukseen luokkaa: onhan tätä testattu ladoilla, kommunismi, ei vain toimi, konsolibusiness ei ole koskaan toiminut noin, sopuun ei voisi päästä, mitä jos joku muu tulisi markkinoille, johtaisi monopoliin ja hintojen nousuun.. muutama täysin triviaali kommentti ja lopuissa ei mitään vakuuttavia perusteluita.

Sen sijaan järkevä ja validi perustelu on tuo tekniikan kehittymisen hidastuminen - koska niinhän vääjäämättä kävisi (laskentatehossa - mikään ei estäisi valmistajaa tunkemasta laitteeseen uusia tekniikoita ja härpäkkeitä kuten vaikka HD digiboksia tai sisäänrakennettua puhelinta tai mitä tahansa, jos alusta vain tarjoaisi mahdollisuuden näin tehdä -> kunhan rauta joka pyörittää pelejä ei vain muuttuisi.). Itse olen henk. kohtaisesti sitä mieltä, että jos vain tekniikan perässä juoksee kannattaa muutenkin siirtyä PC-mieheksi. Siellä ollaan jo monin verroin konsoleita edellä mitä tehoihin tulee.

Edit: jotain perustietoa lisäviitteineen, etuineen ja kritiikkineen standardoinnista http://en.wikipedia.org/wiki/Standardization
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Scatterbrain XO sanoi:
Tämä ajatus yhteisestä pelialustasta on ilmeisesti liian villi ja täysin mahdoton käsittää?
Ei oikeastaan. Tuollainen alusta on olemassa: Windows-PC.

Tosin siellä on sitten omat ongelmansa, kuten laitteiston jatkuva kehittyminen, jonka takia uudet pelit eivät pyöri kaksi vuotta sitten ostetulla koneella, mutta se on hinta joka täytyy maksaa siitä, että kuka tahansa voi tulla laitemarkkinoille ja kilpailua käydään rajapintojen sijaan laitteiden tehoilla ja ominaisuuksilla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Janus sanoi:
Mä muistan sen ajan, kun Nintendo meso Suomessa yksin, ja pelit maksoi 700-900 markkaa..

Jaguarin pelit maksoi 1000 - 1500mk. Megadriven pelit jonkun verran alle snesin hintojen. Snes-pelien hinnat oli kutakuinkin linjassaan tuohon aikaan, vaikka summat kuulostaakin tähtitieteellisiltä nykypäivänä. Snes-pelien laatu oli monesti parempi ja pelitkin hieman kalliimmat.

Jaguar ylitti hinnoittelullaan selvästi kipukynnyksen, Megadrive ei taas tarjonnut tarpeeksi kovaa laatua edullisemmilla hinnoilla. Mieluummin maksettiin vähän extraa, että saatiin "takuuvarma" peli.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Smirre sanoi:
...Megadrive ei taas tarjonnut tarpeeksi kovaa laatua edullisemmilla hinnoilla. Mieluummin maksettiin vähän extraa, että saatiin "takuuvarma" peli.

Eiköhän kyse ollut silloinkin yhden merkin saturoimista markkinoista. Videopeli oli silloin
sama kuin Nintendo. Vähän samoin kuin Playstation jokunen vuosi sitten (ja vielä vähän
nyttenkin). Segan markkinointi oli vähäistä, Nipa taas julkaisi sarjakulehteä ja Iltasanomissa
pelivinkkipalstoja.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Scatterbrain XO sanoi:
Minkä ihmeen takia se pitäisi estää? Ei sellaista maata taida ollakaan, jossa edes lainsäädännöllä se voitaisiinkaan estää. Ei avoimen alustan idea ole muutenkaan estää kilpailua.

En sitä nyt ajanutkaan takaa että se pitäisi estää.
Vaikka yhteinen alusta saataisiin, niin markkinoille olisi silti halukkaita
kun kilpailijoita ei ole liikaa.
Sen takia, vaikka eteerinen ajatus onkin, yhteinen alusta ei toimi.
Aina on joku tulossa pelibisnes pullaa jyrsimään. Sega lähti, Mikkis näykkäs kiinni.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Itekkin muistan kun ostin SNES:lle jonkun "tositiukan" uutuuden jollain 680mk:lla. Ei herranenaika mitä hintoja. Kuinka moni maksaisi nykyään pelistä 120? Useimmille 50 tuntuu olevan liikaa.

Omituista sinänsä, sillä noihin NES:n/SNES:in kulta-aikoihin verrattuna ihmisillä on tällähetkellä huomattavasti enemmän ns. ylimääräistä rahaa.

P.S Nintendo-klubi lehti oli rautaa ;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Yhden konsolin mallista on taidettu haaveilla jo 90-luvun alusta lähtien. Super Powerin alkuvuosina ottivat aiheen tapetille pääkirjoitusta myöten. Oikeasti se on aika käsittämätöntä, että noita pelipömpeleitä pitää olla joka merkiltä omanlaisensa. Näin se vaan on aina ollut, eikä sitä kukaan edes ajattele kyseenalaistavansa. En silti jaksa uskoa, että yhteisen konsolin sopuun päästäisiin vuosikymmeniin.

HD-DVD, Blu-ray ja vielä joku kolmas merkittävä formaatti ja saadaankin ulotettua tämä typerä pelleily jo elokuvamaailmaan (ehkä musiikkiin myös). Woop-De-Doo!
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Yhden Konsolin Ihmemaassa nousisi sellainenkin realiteetti, että pelit ovat vastuussa omista myyntiluvuistaan - kirjaimellisesti. Pelien täytyisi tasapainoilla markkinoitavuuden ja erottuvuuden välimaastossa. Keskinkertaiset ja huonommat pelit myisivät vähemmän koska ei olisi sitä mahdollista alustan rajoittamaa ongelmaa, että ei olisi hyvää ostettavaa ja pelattavaa. Wiitä on myyty melkolailla ja surettaa katsella tuota kuinka suuri osa peleistä on täyttä tuubaa, mutta ne silti myyvät kun väki haluaa pelata edes jotain. Pelifirmoilla on eräässä mielessä helpompaa nykytilanteessa.

Jäisikö tässä YKI:n realiteetissa pienemmät pelinkehittäjät armottomasti massiivirahoitettujen peliprojektien jalkoihin? Voisiko pieni pelitalo nousta hyvällä idealla ja oivalluksella? Kummatkin mahdollisuudet ovat todennäköisiä ja henkilökohtaisesti toivoisin että kilpuuttelu tapahtuisikin pelien kesken, eikä konsolien myyntilukujen, kuten asia tuntuu nykyään olevan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

jryi sanoi:
Ei oikeastaan. Tuollainen alusta on olemassa: Windows-PC.

Onhan tuollaisia alustoja muitakin kun Win-PC. Mikään ei vaatisi sitä, että konsoleilla sen alustan täytyisi toimia samalla tavalla, tai samoilla periaatteilla (eikä saisikaan). Kyllä PS3 on hinnan ja teknisen huippukehityksen esimerkki siitä, samoin kun PC-maailmassa joku 8800/2900 vastaavasti siitä, kuinka moni oikeasti on valmis siitä uusimmasta uudesta maksamaan (esim steamissä muistaakseni oli alle 5% käyttäjistä sellaisia joilta jompi kumpi ko. korteista löytyi - jossain uutisessa siitä oli maininta). Ja nuokin tekniikat on ensi vuoden ensimmäisen kvartaalin lopussa tietokonepiireissä antiikkia kun tulee uudet arkkitehtuurit markkinoille..

Esim. PS3:en kannattajilta on monesti kuultu argumenttia (suoraan kuin Sonyn PR-henkilöiden suusta) että laitteen elinikä on 10-12 vuotta. Minä mukaanlukien olen tuolle naureskellut, mutta en siksi etteikö se olisi minusta HYVÄ ja kuluttajalle parempi vaihtoehto, vaan siksi, että tässä nykymallissa se ei ole millään muotoa realistinen niin kauan kun on yksikään varteenotettava kilpailija. Olisi mukava tietää miten paljon konsolin keskimääräinen elinikä on 80 luvun-alusta laskenut, mutta ainakin varmaa se on että laskenut se on ja tulee laskemaan jatkossakin.

Voisi käydä vaikka aivan hyvin sillä tavalla, että seuraavassa sukupolvessa ollaankin jo taas lähempänä PC:tä. Nytkin jo voidaan vaihtaa koneisiin kovalevyt itse. Seuraavassa sukupolvessa sitten lisätä muistia? Tai vaihtaa näyttis? Vai toisiko MS kenties Windows Liten seuraavaan konsoliin, joka tietäisi (vielä nykyistä enemmän kun puhutaan PC vs 360 välisestä kääntämisestä) samoja markkinoita kehittäjän näkökulmasta, tekisipä pelin sitten PC:lle tai MS:n konsolille? Tai jos PS3 nousee tuhkista ja blu-ray tulee olemaan se juttu, johon kuluttajat pakotetaan siirtymään. Tai ehkäpä tosiaan Wii näyttää lopullisen suunnan, että (rauta)tekniikka ei ole aina se juttu.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Scatterbrain XO sanoi:
Voisi käydä vaikka aivan hyvin sillä tavalla, että seuraavassa sukupolvessa ollaankin jo taas lähempänä PC:tä. Nytkin jo voidaan vaihtaa koneisiin kovalevyt itse. Seuraavassa sukupolvessa sitten lisätä muistia? Tai vaihtaa näyttis? Vai toisiko MS kenties Windows Liten seuraavaan konsoliin, joka tietäisi (vielä nykyistä enemmän kun puhutaan PC vs 360 välisestä kääntämisestä) samoja markkinoita kehittäjän näkökulmasta, tekisipä pelin sitten PC:lle tai MS:n konsolille? Tai jos PS3 nousee tuhkista ja blu-ray tulee olemaan se juttu, johon kuluttajat pakotetaan siirtymään. Tai ehkäpä tosiaan Wii näyttää lopullisen suunnan, että (rauta)tekniikka ei ole aina se juttu.

Omissa toiveissa on, että tämä kehityssuunta ei toteudu. Nämä nykysukupolven kiintolevykoon kasvattamiset vielä sulatan, koska se ei vaikuta pelikokemukseen millään lailla. Siitä eteenpäin liikutaankin todella vaarallisilla vesillä. Koneen suorituskykyyn jälkeenpäin vaikuttaminen tuohoasi koko konsolien ajatusmallin. Pahin skenaario olisi tietysti PC-puolelta tuttu pelien takakannen tuijottelu tyyliin: "pyöriiköhän tämä viime vuonna ostetulla PS4/XBox1080:llä"
Itse en tähän usko, mutta jos totetuu, niin meikäläinen heittää ohjaimen nurkkaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tuossa on se toinen jannu jonka jutun mutta nimeä en muistanut tästä ajatuksesta. Eli Denis Dyack, Silicon Knightsin toimitusjohtaja.

Kävin pikaisesti myös googlettamassa ulkomaisia foorumeja. Tosi moni näyttää uskovan suoraan, että hinnat ei laskisi vaan nousisi koska olisi vain yksi konsoli. Alusta-ajattelua ei tajuta.. Ms/Sony/Nintendo ei häviäisi mihinkään, edelleen voisi ostaa sen "oman merkkinsä".

Tässä hyvin yksinkertainen rautalankamalli:

Me [Sony/MS/Nintendo] olemme luoneet kaikille avoimen standardin jossa käyttöjärjestelmänä on [X] ja jonka ylläpidosta tämä foorumi vastaa ja jonka speksit [speksit ja apit] ja arkkitehtuuri [arkkitehtuurispeksit] on määriteltynä. Olemme päätyneet, että seuraavan sukupolven kone tulee pitämään sisällään seuraavan raudan: muistit [X], prosessorin [X], grafiikkakortin [X] sekä minimissään [X] kokoisen massamuistin tallennuksille. Jäsenyys on avoin kaikille jotka haluavat tuoda oman konsolimallinsa markkinoille. Lisälaitteilla tai sisällöllä (ohjelmilla joita konsolin käyttöjärjestelmän päälle voidaan kehittää ja tuoda, käyttöliittymän ulkonäöllä, laitteen koolla yms) ei ole väliä, kunhan rautaspeksit pitävät jolloin jokainen laite on yhteensopiva markkinoille tuotavien pelien näkökulmasta.

Tuossa siis ajatus todella yksinkertaistettuna. Tietysti kaiken maailman lakipykälää ja muuta tuohon kuuluisi. Näin minä siis itse tuon idean yhdestä konsolista ymmärrän.

Edit: "Koneen suorituskykyyn jälkeenpäin vaikuttaminen tuohoasi koko konsolien ajatusmallin."

Juuri tuossa mentäisiin samaan tunkiosuuntaan, missä PC-maailma on. Meikä vihaa sitä, vaikka olenkin vuosittain konettani päivittävä nörtti. Edit 2: tänä vuonna olen päivittänyt konetta jo kahdesti :D

Edit 3: tietenkään tässä kinastelemalla onko idea hyvä vai ei ole mitään vaikutusta mihinkään tai siihen mitä valmistajat oikeasti tekevät, mutta onpa mukava kinastella välillä jostain muustakin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Scatterbrain XO sanoi:
Juuri tuossa mentäisiin samaan tunkiosuuntaan, missä PC-maailma on. Meikä vihaa sitä, vaikka olenkin vuosittain konettani päivittävä nörtti. Edit 2: tänä vuonna olen päivittänyt konetta jo kahdesti :D

Jepjep. Ei tuo sinänsä kuulosta kovin mukavalta ajatukselta, mutta toisaalta.... Tuntuu se vähän turhalta ruveta ostamaan kokonaan uutta konsoliakaan sen takia, kun sitten jossain vaiheessa esim muisti alkaa loppumaan kesken.

Pienillä päivityksillä voitaisiin kasvattaa konsolin elinikää huomattavasti, kunhan tarjolla olisi edulliset helposti kaikkien saatavilla olevat päivityspaketit.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Joku puhui täällä PC-pelin hinnoista.
Väittäisin että suurempi syy siihen miksi pc puolella pelit ovat halvempia on piratismi.
Jos pc-pelit maksaisivat ~70e niin ostaisiko niitä kukaan. Kun pelit eivät maksa liikaa ei peruspentti jaksa tapella kaikenmaailman kräkkien yms kanssa vaan ostaa sen pelin kaupasta.
Konsolipuolella piratismi ei rehota samalla tavalla, joten voidaan pitää kovempaa hintaa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

konsolipelien hinnasta iso osa on lisenssikuluja Sonyn, Nipan ja Microsoftin taskuun.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
konsolipelien hinnasta iso osa on lisenssikuluja Sonyn, Nipan ja Microsoftin taskuun.
Toisaalta MS ja Sony käyttävät näitä tuloja konsoliraudan hinnan subventointiin. Jos olisi yksi yhtenäinen alustastandardi, noita lisenssimaksuja ei kerättäisi (tai niitä ei tuloutettaisi laitevalmistajille), jolloin raudan hinta nousisi. Nyt ryöstöhintainen PS3 korvautuisi kolme kertaa kalliimmalla vastineella.

Piratismi on hyvä pointti. Kopiosuojauksethan ovat valmistajakohtaisia, ja standardiraudassa tuollaiset voisi olla mahdollista kiertää. Joku voi tietysti väittää, että lisenssiehdot määräisivät kopiosuojauksesta, mutta niinhän ne määräävät DVD-soittimissakin, ja kenen soitin oikeasti ei mahdollista aluekoodien kiertämistä? Piratismi on tietysti omiaan painamaan pelien hintoja alaspäin, mutta kuinka houkuttelevaksi tuo mahdollisuus tekisi kyseiselle alustalle kehittämisen?

Tää keskustelu kuuluisi omaan ketjuunsa (ja kohta onkin sellaisessa).
 
Ylös Bottom