Vastaus: Yksi standardoitu konsolialusta vs Konsolisota(tm)
Yksi pelialusta on siinä mielessä paska idea, että se joka tarjoaa halvimmalla eniten palveluja tai ostaa eniten yksinoikeuspelejä (niin yksi pelialusta ei tarkoita, että kaikki pelit tulevat pyörimään kaikissa eri valmistajien versioissa, koska valmistajat haluavat saada tavaransa myytyä ja heillä saattaa olla omat tapansa varmistaa, että heidän konsoli ostetaan).
Suuret brandit myyvät, suuret pelisarjat myyvät, uutuuksia tulee vähän koska yhteisestä pelialustasta huolimatta pelien tekeminen maksaa eikä varmuutta ole enää ellei peliä myydä jollekin valmistajalle.
MAC, Linux eivät ole suunniteltu pelialustoiksi. PC:n rauta on "yhtenäinen", tosin DX10 tuo pienen eron "alustoihin". Mutta mitä käy tulevaisuudessa AMD/ATI on kusessa taloudellisesti, Intel/Nvidia porskuttavat eteenpäin hirmuisia tuloksia tehden. Mikä tämän sai aikaan? Kilpailu, eri tuotteet kilpailivat samoista markkinoista ja tekniikka kehittyi. Ei yksi pelialusta konsoleilla ole se oikea ratkaisu, koska se vähentää kilpailua. Ei ole enää innovatiivisia pelejä vaan suuria pelitaloja jotka tekevät peleistä vuosittaiset versiot pienillä parannuksilla.
Lisäksi yhteinen pelialusta ei todellakaan tarkoita sitä, että kaikki pelit pyörivät kaikissa konsoleissa. Yhteinen pelialusta on pelinkehittäjille. Pelihän voidaan tehdä samoin, mutta sitten myöhemmin joudutaan siihen tekemään suojauksia etc. muutoksia. Konsolit varmaan tulisivat halvemmiksi tai ilmaisiksi, verkkopalvelut maksaisivat enemmän ja pelien hinnatkin olisivat korkeat, koska hardwarella ei saataisi enää niin suurta etumatkaa ellei se ole halpaa.
Uskomatonta on, että pelinkehittäjien mielestä hyvä idea ei olisi välttämättä paras mahdollinen pelaajalle. Mutta näin se on. En millään jaksa uskoa, että Nintendo, Sony tai MS luovuttaisi enää bisnestään vaan kehittäisi oman version pelialustasta, omat palvelut, pitäisivät itsellään suosituimmat pelit rahalla, etc.