Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

YLE Areena PS3:lle, PS4:lle ja PS5:lle

Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

..harmillisesti Muumit on 4:3 kuvasuhteella..

Muumit ovat alunperin 4:3, kuten moni muukin vanhempi ohjelma, dokkari ja leffa.

Kyllä perusperiaate on nimenomaan niin, että tv-kanavat lähettävät materiaalin alkuperäisessä kuvasuhteessa (niin, myös netin kautta) ja katsojat sitten kotona päättävät haluavatko ne "venyttää" 4:3-matskun omalla tv-ruudullaan (joka aika monella siis 16:9).

Eli Muumit edelleenkin 4:3:na, kiitos. :)
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Muumit ovat alunperin 4:3, kuten moni muukin vanhempi ohjelma, dokkari ja leffa.

Kyllä perusperiaate on nimenomaan niin, että tv-kanavat lähettävät materiaalin alkuperäisessä kuvasuhteessa (niin, myös netin kautta) ja katsojat sitten kotona päättävät haluavatko ne "venyttää" 4:3-matskun omalla tv-ruudullaan (joka aika monella siis 16:9).

Eli Muumit edelleenkin 4:3:na, kiitos. :)

Samaa mieltä.

Ohjelma alkuperäisellä kuvasuhteella, ja loppukäyttäjä tehköön kuvalle sitten mitä haluaa.
Ei ole vaikeaa painaa kaukosäätimestä nappia, muuttaakseen kuvasuhdetta, mutta
jo valmiiksi "raiskatulle" kuvalle ei ole enää mitään tehtävissä.
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Sopranos tuli tänään katsottua tällä uudella sovelluksella ja hienosti pelasi. Aikaisemmin olen True Bloodia katsonut PS3-selainversiolla, eikä siinäkään ole ollut mitään ongelmia.

Kuvanlaatuun olen tyytyväinen. Eipä ole tullut True Bloodia nauhoitettua kun tuolta sen saa katsottua niin näppärästi.

Ja parannusehdotuksena: haku olisi tosiaan kiva. Mutta uskon, että tähän nykysysteemiinkin tottuu aika nopeasti ja kyllä ne ohjelmat sieltä löytyvät.
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Normi Pleikan ohjaimella on kyllä kohtuu köykäistä liikkua DVD/Blu-ray-valikoissa, joten sama juttu se on sitten Yle Areenankin kanssa.

Yksilöllistä kai tämäkin. Itse käytän Pleikkaria enemmän leffojen katseluun kuin pelailuun, mutta en silti ole katsonut kaukosäädintä tarpeelliseksi. Olin ostamassa sitä melkein samantien kun konsolin sain, mutta totuin tuohon padiliikkumiseen valikoissa aika äkkiä, enkä ole kokenut lisäostosta tarpeelliseksi.

Mutta Areena on kyllä hieno palvelu ja toivottavasti vain esimakua tulevasta. Jonkinlainen hakutoiminto olisi kyllä ehdoton.
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Haku tähän pitäisi saada ehdottomasti. Eihän tuolta löydä muuten mitään helposti ja nopeasti.

Myös kun aloittaa katsomaan jotain niin ainakin itsellä on ensin se pieni kuva vain siinä vasemmalla niin siitä näkyy vain kaks kolmasosaa videosta. Siis kuva ei ole keskellä siinä ruudussa ja näin osa kuvasta jää näkymättä. Ja ainoa miten saan tähän täysruudun on klikkaamalla kaksi kertaa x pienen kuvan päällä.
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Ja ainoa miten saan tähän täysruudun on klikkaamalla kaksi kertaa x pienen kuvan päällä.

Täyden ruudun saa myös siitä omasta napista vai eikö sekään toimi? Täällä ainakaan mitään ongelmia sen suhteen.

nisupulla-albums-muuta-picture5444-yle-areena-loytyy-kayttojarjestelmasta.jpg
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Täyden ruudun saa myös siitä omasta napista vai eikö sekään toimi? Täällä ainakaan mitään ongelmia sen suhteen.

Siinä se just on kun itsellä tuo Areena näyttää ihan erilaiselta. Itsellä näkyy vain tyyliin 1/3 kuvasta jos se ei ole full screen :confused:

Eli itsellä näkyy vain vasen alanurkka, joten en pääse tuohon nappiin käsiksi tai mihinkään muuhunkaan.
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Mulla jumii kone edelleenkin aina kun yrittää käyttää yle passia.
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Ja ainoa miten saan tähän täysruudun on klikkaamalla kaksi kertaa x pienen kuvan päällä.

Niin, tosiaan ainakin Bravian tv-malleissa homma toimi niin, että klikkasit ohjelman päälle ja se heti muokkasi kuvan "oikein" 16:9-töllön ruudulle (=eli täytti OIKEIN koko ruudun). Tämä siis kun oli kyse 16:9-matskusta.

Ehkä samaa voisi yrittää saada myös Pleikan puolelle? Onhan se vähän turhaa klikkailla jollain kaukosäätimellä ruutua isommaksi tms, varsinkaan kun tuo kaukosäädin ei edes ideaalisti (vielä?) toimi.

Eli klikkaisi palvelusta kerran ohjelma-kuvaketta (jota haluaa katsoa), jonka jälkeen se lähtisi automaattisesti pyörimään ja nätisti täyttäisi koko ruudun oikein (16:9-matsku) tai sitten jättäisi mustat palkit sivuille*(4:3-matsku).

(*=Kun kyseessä 16:9-tv)

Siinä se just on kun itsellä tuo Areena näyttää ihan erilaiselta. Itsellä näkyy vain tyyliin 1/3 kuvasta jos se ei ole full screen

(tämä ihan nopeaa spekulaatiota)
Voiko liittyä jotenkin itse tv:n kuvasuhdevalintoihin tms? Eli sulla on joku "automatic" kuvasuhdevalinnoista päällä, ja tv jotenkin zoomaa kuvaa tms? Tuo "automatic" tv:issä harvoin toimii oikein, vaikka nimi muka niin viittaisi.
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Eli klikkaisi palvelusta kerran ohjelma-kuvaketta (jota haluaa katsoa), jonka jälkeen se lähtisi automaattisesti pyörimään ja nätisti täyttäisi koko ruudun oikein (16:9-matsku) tai sitten jättäisi mustat palkit sivuille*(4:3-matsku).
Mutta tuolla laillahan se toimiikin? Koska kaukosäädintä käytettäessä ei voi ohjata selaimen osoitinta, on focus siellä, missä se on oletuksena määritelty sivulle. Tässä tapauksessa se lienee siis ihan siinä videoplayerissa. Ensimmäinen klikkaus kaukosäätimellä "herättää focuksen", ja toinen aktivoi fullscreen-toiminnon. En näe asiassa mitään suurempaa käytettävyysongelmaa.

16:9-matskut näytetään koko ruudulla ja 4:3-suhteella olevat näytetään 16:9-näytöllä mustien palkkien kera. Eli juuri niin kuin puristit haluavatkin. Jos nyt jotain kaivataan, niin erillinen venytystoiminto, joka venyttäisi 4:3-kuvankin koko ruudulle.
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Mutta tuolla laillahan se toimiikin? Koska kaukosäädintä käytettäessä ei voi ohjata selaimen osoitinta, on focus siellä, missä se on oletuksena määritelty sivulle. Tässä tapauksessa se lienee siis ihan siinä videoplayerissa. Ensimmäinen klikkaus kaukosäätimellä "herättää focuksen", ja toinen aktivoi fullscreen-toiminnon. En näe asiassa mitään suurempaa käytettävyysongelmaa.

Niin, siis ainakin itse klikkasin kerran (itseasiassa tätä ennen olin klikannut jo kerran ja "valinnut" ohjelman) että ohjelma lähti liikkeelle (vielä postimerkkinä Areena-etusivun sisällä) + vielä tuplaklikkaus kuvakkeen päälle että ohjelma saadaan "koko ruudulle". JOS kursori löytyi oikein (kaukarilla kyllä pystyi kankeasti liikkuumaan eri osien välillä, mutta välillä "kursori" hävisi yms).

Ihan vain tarkoitin sitä, että kun kerrat painat haluttua ohjelmakuvaketta, niin se heti täyttäisi sitten ruudun oikein.

(En puhunut varsinaisesti suuresta "käytettävyysongelmasta", lähinnä vain hienosäädöstä.)

EDIT: Jahas, nyt testailin tuota ja kun tulin pois ohjelmasta ja yritin uudestaan niin koko hoito taisi jymähtää. En pääse edes PS3:n menuun enää..

Jos nyt jotain kaivataan, niin erillinen venytystoiminto, joka venyttäisi 4:3-kuvankin koko ruudulle.

Ei kaivata. Jokaisella on "venytystoiminto" omassa tv-menussa. Käyttäköön sieltä ken haluaa. Ylen tehtävänä ei ole venytellä ohjelmia valmiiksi.
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Jokaisella on "venytystoiminto" omassa tv-menussa. Käyttäköön sieltä ken haluaa.
Paitsi että se ei tässä tapauksessa todennäköisestikään toimi. TV:n kannalta katsottuna se saa koko ajan 16:9-kuvaa sisään, joten ei se osaa sitä enää venyttää samaan tapaan kuin 4:3-signaalin kanssa. Erilaiset zoom-toiminnot sen sijaan leikkaavat kuvaa myös ylä- ja alareunasta, joten nekään eivät kelpaa ratkaisuksi.
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Paitsi että se ei tässä tapauksessa todennäköisestikään toimi. TV:n kannalta katsottuna se saa koko ajan 16:9-kuvaa sisään, joten ei se osaa sitä enää venyttää samaan tapaan kuin 4:3-signaalin kanssa. Erilaiset zoom-toiminnot sen sijaan leikkaavat kuvaa myös ylä- ja alareunasta, joten nekään eivät kelpaa ratkaisuksi.

4:3-matskun venyttelyä Areenan suhteen en ole itse testannut, joten en osaa kommentoida tuohon. Joku voi varmaan testata (ja raportoida) jos tuo puoli kiinnostaa.

Itse kuitenkin uskon, että suurin osa täällä arvostaa alkuperäistä kuvasuhdetta (mikä tosin ei ole aina tv:ssä itsestäänselvyys sekään - nim merk. "täysin pan&scan raiskatut Bond-leffat aika ajoin" Maikkarilla). Sen verran porukka tuntuu pikseleitä ja muita syynäävän muutenkin. Ainakaan Ylen ei pidä keskittyä "ratkaisemaan" moisia pulmia Areenan suhteen (vaikka sitten venytys siellä olisi jotenkin hankalampaa vs normi tv-lähetykset).
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Itse kuitenkin uskon, että suurin osa täällä arvostaa alkuperäistä kuvasuhdetta...
Totta kai. Mutta löytyy myös niitä, jotka ovat niin tottuneet venytettyyn kuvaan, että tuntevat olonsa epämukaviksi mustien palkkien kera. Eihän se ole kuvasuhdepuristeilta pois, jos tuollainen mahdollisuus tarjotaan.

Ainakaan Ylen ei pidä keskittyä "ratkaisemaan" moisia pulmia Areenan suhteen (vaikka sitten venytys siellä olisi jotenkin hankalampaa vs normi tv-lähetykset).
Itse asiassa venytys on hyvin helppoa, ja toiminto löytyy lähes jokaisesta vähänkään osaavammasta mediatoistinsovelluksesta. Sitä ei siis tarvitse tehdä lähetyspäässä, vaan se hoituu paikallisesti toistosovelluksessa. Se on sitten eri asia, tukeeko PS3:n selain ja/tai Flash tuollaista suoraan. Jos ei, todennäköisesti toiminnon vaatima lisäkoodaus ei ole enää vaivan arvoista.
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Eihän se ole kuvasuhdepuristeilta pois, jos tuollainen mahdollisuus tarjotaan.

Sitä ei siis tarvitse tehdä lähetyspäässä, vaan se hoituu paikallisesti toistosovelluksessa.

Jep, jos näin "helposti" homma hoituu, niin toki sellaisen mahd. voi lisätä.

(Ja on mullakin pari hyvää kaveria, jotka 4:3-matskun tv:ssä venyttävät. Minkäs teet kun ovat tiensä valinneet. Ei auta vaikka salaa kuvasuhteen tv:stä vaihtaakin, koska kohta se on vaihdettu takaisin.. ;) )
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

(Ja on mullakin pari hyvää kaveria, jotka 4:3-matskun tv:ssä venyttävät. Minkäs teet kun ovat tiensä valinneet. Ei auta vaikka salaa kuvasuhteen tv:stä vaihtaakin, koska kohta se on vaihdettu takaisin.. ;) )

Itse olin pitkään puristi tämän asian suhteen, mutta olen langennut venyttämiseen... Automaattiasetuksella ne mainostaukojen itsekseenvenyttelyt ja -palauttelut alkoivat ärsyttää. Samoin tv tulkitsi yllättävän monen ohjelman signaalin väärin, ja zoomaili miten sattuu.
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Itse olin pitkään puristi tämän asian suhteen, mutta olen langennut venyttämiseen... Automaattiasetuksella ne mainostaukojen itsekseenvenyttelyt ja -palauttelut alkoivat ärsyttää. Samoin tv tulkitsi yllättävän monen ohjelman signaalin väärin, ja zoomaili miten sattuu.

On tullut säädettyä aika monta tv:tä/tv-digiboksi-yhdistelmää tutuille ja sukulaisilla (ihan perussäätöjä siis, ei mitään hifisti-meininkiä) ja aika suoraan voin sanoa, ettei tv:n "automatic" kuvasuhde useinkaan toimi oikein. JOS toimii oikein koskaan. Se todellakin zoomailee kuvaa välillä miten sattuu yms.

Tavallaan voi sanoa, että tuo "automatic" on harhaanjohtava ominaisuus, koska se ei todellakaan aina näytä kuvasuhteita prikulleen oikein. Tätä tosin harvoin mainitaan edes tv-liikkeissä kuluttajalle ("laita vaan se automatic, kato, tv hoitaa homman ju nou").

Voi esim. olla, että digiboksista (jos tv:ssä ei ole omaa sisäistä siis) täytyy laittaa 16:9 kuvasuhde, MUTTA tv:stä 4:3. Sitten vaihtuu kuvasuhteet tv:ssä oikein signaalin mukaan (kun ne joskus vaihtuvat, siis). Tai jotenkin tuohon tyyliin, en ihan kaikkea edes muista kun ihmisillä eri tv/digiboksi-malleja. Sanotaan ainakin, että eri vaihtoehtoja kannattaa kokeilla.

Nyt omassa taulu-tv:ssä on oma valinta 4:3-kuvasuhteelle (tätähän ei ole kaikissa, mikä voi tuoda omat hankaluutensa), jolloin voin määritellä että 4:3-matsku näkyy oikein. Jos olet "kuvasuhdepuristi" (kuten täällä asia on ilmaistu - itse miellän vain katsovani ohjaajan, kuvaajan ym tekijöiden tarkoittamaa kuvasuhdetta), niin kannattaa varmistaa että tv:ssä on oma valinta myös 4:3-kuvasuhteelle. Se "automatic" EI siis useinkaan riitä.
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

2 ohjelmaa kattelin tuolla ja molemmissa oli ääni sekunnin pari viturallaan...pitää koittaa joskus uudestaan...
Ja kyllä minäkin tappelin vaikka kuinka kauan et sai ruudun kohilleen. Plus se että reunoistakin puuttu tekstiä, en muista menikö se kohilleen (ei video vaan sivusto)
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Jos olet "kuvasuhdepuristi" (kuten täällä asia on ilmaistu - itse miellän vain katsovani ohjaajan, kuvaajan ym tekijöiden tarkoittamaa kuvasuhdetta), niin kannattaa varmistaa että tv:ssä on oma valinta myös 4:3-kuvasuhteelle. Se "automatic" EI siis useinkaan riitä.

Kyllä töllöstäni löytyy 4:3-asetus, mutten jaksa sitä erikseen vääntää aina kohdalleen, vaan katson ne tietyt sarjat venytettyinä. Istuu vaikka vähän sivussa telsusta, niin sehän näkyy melkein oikein ;) Leffoille on sitten videotykki, jolla kaikki tulee oikeassa koossaan. Mutta todella harvoin sitä enää tulee tuon kuvasuhteen leffoja katseltuakaan.
 
Vastaus: YLE Areena PlayStation 3:lle

Kyllä töllöstäni löytyy 4:3-asetus, mutten jaksa sitä erikseen vääntää aina kohdalleen, vaan katson ne tietyt sarjat venytettyinä.

En nyt aivan ymmärrä. :) Siis kun laitat 4:3-asetuksen tv:n menusta niin, että 4:3 toistuu "oikein", niin sen pitäisi riittää.. Ei sitä enää tarvitse sieltä muuttaa tms.

Oletuksena ehkä se, ettei sulla ole se "automatic" sitten päällä muuten, koska ehkä se voi sotkea tuotakin 4:3-asetusta..

Täytyykin oikein tsekata miten itsellä tuo on.
 
Ylös Bottom