Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Niin, no nythän tuossa tuli se, millä lauseessa taas on järkeä, eli sinulle 7 pelit on hyviä. Aiemmin vain täräytit tekstin että 'peli sai hyvät arvostelut' vaikka se keskiarvo oli tosiaan seiskalla alkava, jota tuskin enemmistö yleisellä tasolla pitää mitenkään hyvänä keskiarvona.

On siis ihan eri asia puhua yleisesti pelin saavan hyvät arvosanat kuin että itse pitää pelin saamaan arvosanaa hyvänä.

Minäkin saatan ajatella että seiska olisi todella hyvä numero jos saisin sen vaikka ruotsin testistä mutta eihän se erityisen hyvä numero yleisesti ajateltuna ole.

Se oli pointtini, jota yritin jo aiemmassa viestissäkin sanoa.


Ei ollut tarkoitus ottaa kantaa kuin siihen, missä sanottiin että hyvät arvosanat ja keskiarvo oli 7:lla alkava. Siinä oli mielestäni ristiriita, ellei tosiaan puhu jostain subjektiivisesta näkemyksestä tai jonkin poikkeuksen kautta, kuten jo ylempänä yritin selittää.


Minun viestini tarkoitus ei ollut niinkään määrittää "hyvän" tarkkaa rajaa vaan lähinnä sanoa että seiskalla alkava keskiarvo ei sellainen liene.

En todellakaan halunnut ottaa kantaa siihen, että mistä kohtaa "hyvä", "paras", "uskomaton" alkaa tai loppuu, ja mitä sanoja näissä missäkin käytetään.

Toki nyt jouduin skaalaan ottamaan kantaa sen verran että totesin ettei "seiskan" peli liene "hyvät arvostelu saanut".


IGN ja Pelaaja lienee kuitenkin niitä harvoja, jotka skaalaa oikeasti käyttävät laajemmin. Suurin osa muista tuntuu käyttävän sitä suppeammin siinä missä yleisö myös on tottunut tulkitsemaan sitä sillä tapaa.

Itse en edes ajattele pelejä varsinaisesti minkään numeron peleinä. Days Gonekin on minulle vain hyvä peli. Parempia saatan kutsua loistaviksi. Yhdestäkään en puhu numeroilla jo sen vuoksi että en edes muista mitä mikäkin peli on arvosteluista saanut.

Yritin kirjoittaa kommenttini alunperinkin yleiseltä pohjalta käsin.
7 pelit ovat eriomaisia edes 10 arvostelun saavia pelejä ei oikeesti ole olemassa varsinkin jos joku pelisaa 10 arvosanan ja eri koneella sama peli saa 9 niin arvostelia tykkää vaan siitä konsolista enenmän kuin toisesta
 
7 pelit ovat eriomaisia edes 10 arvostelun saavia pelejä ei oikeesti ole olemassa varsinkin jos joku pelisaa 10 arvosanan ja eri koneella sama peli saa 9 niin arvostelia tykkää vaan siitä konsolista enenmän kuin toisesta
Jos mietitään 10 ja 9 saaneen pelien eroja, niin itse näkisin niin että 10 peleissä on hyvin vähän vikoja, ja 9 peleissä sitten enemmän, vaikka eivät nekään ole suuria. Molemmat loistavia arvosanoja, ja melkein poikkeuksetta voi suositella näitä pelejä jokaiselle.

8 ja 7 pelit ovat taas omissa kirjoissani hyviä. Varsinkin kyseisen peli genren ystäville maistuvat hyvin. Tosin, näissä yleensä on keskisuuria ongelmia.

6 ja siitä alaspäin ovat taas niitä isomman alennuksen ostoksia. Korkeintaan peluuseen jos kyseisessä genressä ei ole muuta pelattavaa.
 
Ylös Bottom