Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen pelialan uutisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sun mielestä siis 30+ miljoonaa potentiaalista asiakasta ei oikein kannata . Mielenkiintoinen ajattelumalli ja veikkaan kyllä Sony on tästä erimieltä.
Kaikki on kiinni siitä paljon pelin porttaaminen maksaa. Kuvitellaan nyt vaikka että Helldivers 2:n tuominen Xboxille maksaa vaikka 3 miljoonaa (tämä on siis täysin mutu esimerkin vuoksi). Pelin hinta on 39,95€, josta Microsoft ottaa 30%. Tällöin Helldiversin pitäisi myydä reilu 100 000 kappaletta, että olisi omat saatu takaisin. Ei minusta noin 30 miljoonan laitekannalla ihan mahdoton juttu.

Tietysti jonkun toisen pelin, mitä ei ole julkaistu PC:lle, porttaaminen voi olla kalliimpaa, vaikka tietysti saman arkkitehtuurin laitteita nämä pohjimmiltaan on.

Ei siis minustakaan täysin mahdotonta että Xboxille portattaisiin pelejä, jos nyt ylipäätään jollekin laitteille portataan.
 
Niin no 30milj vs mitä, yli 100milj. Ja kun vaikuttaa vielä siltä, että MS ajaa pikkuhiljaa konsolipuolta alas niin en tiedä.
Niin ei kai ne tosiaan ole niitä omia asiakkaaitaan minnekkään heivaamassa. Ja kohta jos ja kun Steamin saat myös boksille niin ne pelit jotka on pc:llä on sitten joka tapauksessa saatavilla. Ja Switcille tulevat kumpikin Microsoft ja Sony julkaisemaan pelejä koska sinne nämä firmat menevät missä on asiakkaita. Forza on ollut Microsoftilta erittäin onnistunut julkaisu pleikkarilla joten uskoisin että alkaa kohta sinnekin suuntaan tahti kiihtymään.
 
Etusivun uutisia kun ei aina tänne linkata, niin...

Hideo Kojima ei paljoa perusta nykyisistä AAA-peleistä:


Ja vaikka samalla, että uusi Comic Con -tyylinen tapahtuma Suomeen:

 
Viimeksi muokattu:
Etusivun uutisia kun ei aina tänne linkata, niin...

Hideo Kojima ei paljoa perusta nykyisistä AAA-peleistä:


Tottahan mies puhuu. Pelialasta on tullut niin iso, että etenkin isoilla studioilla, niitten oikeasti pelin kannalta merkityksellistä työtä tekevien ihmisten sijaan, lopullinen päätäntävalta annetaan markkinahenkilöille, erilaisille lautakunnille, sijoittajille ja osakkeenomistajille, sen sijaan että se olisi niillä ihmisillä, jotka oikeasti sitä peliä tekevät. Tähän on toki poikkeuksiakin, kuten nyt lähiaikoina ilmestyneet Death Strandin 2 tai Clair Obscur osoittavat. Mutta, jos pelin julkaisijana toimii esim Ubisoft, EA, Activision on ainakin itsellä sellainen ennakko-odotus, että saadaan peli jossa yksikään luova valinta ei ole mennyt läpi, ennen kuin se on hyväksytty kaikkien jonninjoutavien byrokratiakoneistojen, PR/HR-ammattilaisten ja vastaavien toimesta.

Paljon positiivisia asioita on toki lähiaikoina tapahtunut. Etenkin viime vuonna huomattava määrä näitä isojen julkaisijoiden lautakuntaluomuksia floppasi, tänä vuonna ollaan nähty muutamia todella hyviä ison budjetin pelejä(DS2, Clair, KCD2), ja myös pelialan suurtoimijamaassa USA:ssa, näytetään ottaneen askel kulttuurisesti oikeaan suuntaan. Pelaajien antama viesti ainakin näkyy olevan selvä; läpitunkevaa tuotantokontrollia ei peleihin haluta. Kumpa vain julkaisijatkin tuon jo tajuaisivat.

Ehkä tämä tästä paranee, ja tämä 2020-luvun alku jää vain ikäväksi muistoksi.
 
Ylös Bottom