Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen pelialan uutisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sun mielestä siis 30+ miljoonaa potentiaalista asiakasta ei oikein kannata . Mielenkiintoinen ajattelumalli ja veikkaan kyllä Sony on tästä erimieltä.
Kaikki on kiinni siitä paljon pelin porttaaminen maksaa. Kuvitellaan nyt vaikka että Helldivers 2:n tuominen Xboxille maksaa vaikka 3 miljoonaa (tämä on siis täysin mutu esimerkin vuoksi). Pelin hinta on 39,95€, josta Microsoft ottaa 30%. Tällöin Helldiversin pitäisi myydä reilu 100 000 kappaletta, että olisi omat saatu takaisin. Ei minusta noin 30 miljoonan laitekannalla ihan mahdoton juttu.

Tietysti jonkun toisen pelin, mitä ei ole julkaistu PC:lle, porttaaminen voi olla kalliimpaa, vaikka tietysti saman arkkitehtuurin laitteita nämä pohjimmiltaan on.

Ei siis minustakaan täysin mahdotonta että Xboxille portattaisiin pelejä, jos nyt ylipäätään jollekin laitteille portataan.
 
Niin no 30milj vs mitä, yli 100milj. Ja kun vaikuttaa vielä siltä, että MS ajaa pikkuhiljaa konsolipuolta alas niin en tiedä.
Niin ei kai ne tosiaan ole niitä omia asiakkaaitaan minnekkään heivaamassa. Ja kohta jos ja kun Steamin saat myös boksille niin ne pelit jotka on pc:llä on sitten joka tapauksessa saatavilla. Ja Switcille tulevat kumpikin Microsoft ja Sony julkaisemaan pelejä koska sinne nämä firmat menevät missä on asiakkaita. Forza on ollut Microsoftilta erittäin onnistunut julkaisu pleikkarilla joten uskoisin että alkaa kohta sinnekin suuntaan tahti kiihtymään.
 
Etusivun uutisia kun ei aina tänne linkata, niin...

Hideo Kojima ei paljoa perusta nykyisistä AAA-peleistä:


Ja vaikka samalla, että uusi Comic Con -tyylinen tapahtuma Suomeen:

 
Viimeksi muokattu:
Etusivun uutisia kun ei aina tänne linkata, niin...

Hideo Kojima ei paljoa perusta nykyisistä AAA-peleistä:


Tottahan mies puhuu. Pelialasta on tullut niin iso, että etenkin isoilla studioilla, niitten oikeasti pelin kannalta merkityksellistä työtä tekevien ihmisten sijaan, lopullinen päätäntävalta annetaan markkinahenkilöille, erilaisille lautakunnille, sijoittajille ja osakkeenomistajille, sen sijaan että se olisi niillä ihmisillä, jotka oikeasti sitä peliä tekevät. Tähän on toki poikkeuksiakin, kuten nyt lähiaikoina ilmestyneet Death Strandin 2 tai Clair Obscur osoittavat. Mutta, jos pelin julkaisijana toimii esim Ubisoft, EA, Activision on ainakin itsellä sellainen ennakko-odotus, että saadaan peli jossa yksikään luova valinta ei ole mennyt läpi, ennen kuin se on hyväksytty kaikkien jonninjoutavien byrokratiakoneistojen, PR/HR-ammattilaisten ja vastaavien toimesta.

Paljon positiivisia asioita on toki lähiaikoina tapahtunut. Etenkin viime vuonna huomattava määrä näitä isojen julkaisijoiden lautakuntaluomuksia floppasi, tänä vuonna ollaan nähty muutamia todella hyviä ison budjetin pelejä(DS2, Clair, KCD2), ja myös pelialan suurtoimijamaassa USA:ssa, näytetään ottaneen askel kulttuurisesti oikeaan suuntaan. Pelaajien antama viesti ainakin näkyy olevan selvä; läpitunkevaa tuotantokontrollia ei peleihin haluta. Kumpa vain julkaisijatkin tuon jo tajuaisivat.

Ehkä tämä tästä paranee, ja tämä 2020-luvun alku jää vain ikäväksi muistoksi.
 
Playstation 6 huhu että tulisi kannettava versio myös. Mielenkiintoista jos pitää paikkansa mutta taidan kuitenkin ostaa konsolin enkä kannettavana. Olisko jo aika tehdä Playstation 6 oma ketju kun se on kuitenkin tulossa?

 
Ostaisin perinteisen mallin, ihan kuten ostaisin Switchistäkin jos siitä sellainen olisi. Pelaan kuitenkin melkein aina television kautta. Tosin pakko myöntää että koska Switchin voi vain napata nojatuolille mukaan, tulee sitä myös joidenkin pelien kanssa tehtyä. Mutta pitää olla sitten sellainen peli, joka ei kaipaa isoa ruutua. En vaikka jotain Tears of the Kingdomia pelaisi kannettavana. Paitsi jos kyse olisi jostain ns. nuohouksesta, jossa vain tekee jotain jäljelle jääneitä pikkujuttuja. Mutta noin yleensä koen että pelit pitää kokea kuten elokuvat: mahdollisimman isolta ruudulta.
 
Kerralla Kolme mallia Playatation 6 konsolista tuloillaan.
PlayStation 6 -konsoleita tuleekin kolme - Respawn.fi https://share.google/rlXtxIrElWVUHj0bU
Mielenkiintosia on noi hinta-arviot. Hirveen hankala nähdä tilannetta että näitten tulevien elektroniikkavehkeitten hinta laskis tän hetkisistä. Ja mitä tulee konsolien lukumäärään niin ymmärtäisin kyllä sen että julkastais kannettava + kotikonsoli mutta eiköhän kolmas versio oo jo vähä liikaa.
 
Jos Sonylta tosiaan tulisi jopa kolme PS6 mallia heti julkaisussa, niin oma kiinnostus kohdistuisi selvästi eniten kannettavaan malliin. Siinä olisi ainakin nykyisten tietojen valossa jotain mitä Xbox ei suoraan tarjoa (toki ROG Xbox Ally on lähellä tätä ja voihan olla että Xbox on myös kehittämässä omaa kannettavaa laitetta). Kannettava PlayStation voisi ihan tosissaan kilpailla omalla kohdalla peliajasta Switch 2:n kanssa, kun taas perinteinen kotikonsoli on niin samanlainen Xboxin kanssa, ettei sillä ole oikein mitään mahdollisuuksia.

Mitä huhuiltuihin hintoihin tulee, niin vaikuttavat aivan liian alhaisilta peilattuna PS5:n hintoihin. Saa satasen tai kaksi laittaa jokaisen mallin hintaan lisää että nuo näyttää realistisilta.

Mitä taas tulee mahdolliseen S -malliin ja sen tehoihin, niin jos tekevät kannettavan PS6:n, niin eikö siinä mene se tehokortti joka tapauksessa? En myöskään näe että tämä nyt varsinaisesti jarruttaisi kehitystä. Tai että edes Xbox Series S ihan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta on ollut millään tavalla esteenä. Lähes kaikki pelit julkaistaan nykyään PC:llä ja sen kannettavilla pelilaitteilla, joten "kehityksen jarruttamista" tapahtuu niin laajalla rintamalla, että näen ihan järkevänä konsolivalmistajan tavoitteen kosiskella erilaisilla laitteilla erilaisien tarpeiden ja hintahaitarin kuluttajia.
 
En myöskään näe että tämä nyt varsinaisesti jarruttaisi kehitystä. Tai että edes Xbox Series S ihan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta on ollut millään tavalla esteenä. Lähes kaikki pelit julkaistaan nykyään PC:llä ja sen kannettavilla pelilaitteilla, joten "kehityksen jarruttamista" tapahtuu niin laajalla rintamalla, että näen ihan järkevänä konsolivalmistajan tavoitteen kosiskella erilaisilla laitteilla erilaisien tarpeiden ja hintahaitarin kuluttajia.
Ja onko Series S edes oikeasti jarruttanut kehitystä missään vaiheessa? Joo se ei tue saman konsolin co-oppia Baldur's Gate 3:ssa eikä jaksaisi pyörittää Wulongia, mutta onkohan yhtään peliä joka olisi voinut olla aivan jotain muuta kaikilla alustoilla muttei ikinä saavuttanut sitä Series S:n takia? Enpä oikein jaksa uskoa. Kyllä pelit optimoidaan kuntoon jos asiakaskunta on tarpeeksi iso.

Generaatioloikat muutenkin pienenee koko ajan ja vanhaa generaatiota tuetaan pidempään ja pidempään. PS5 saattaa aivan hyvin roikkua koko PS6 generaation mukana.
 
Ja onko Series S edes oikeasti jarruttanut kehitystä missään vaiheessa? Joo se ei tue saman konsolin co-oppia Baldur's Gate 3:ssa eikä jaksaisi pyörittää Wulongia, mutta onkohan yhtään peliä joka olisi voinut olla aivan jotain muuta kaikilla alustoilla muttei ikinä saavuttanut sitä Series S:n takia? Enpä oikein jaksa uskoa. Kyllä pelit optimoidaan kuntoon jos asiakaskunta on tarpeeksi iso.

Generaatioloikat muutenkin pienenee koko ajan ja vanhaa generaatiota tuetaan pidempään ja pidempään. PS5 saattaa aivan hyvin roikkua koko PS6 generaation mukana.
Series S:n pahin kompastuskivi on ollut Baldurs Gate 3:n cooppi, mutta minusta tämä on hyvin vähän "kehitystä jarruttavaa". On se toki sitä vähän, mutta aika vähän.

Nyt kun halutaan oikeasti saavuttaa valtava generaatioloikka, niin se maksaa liikaa. Oli se sitten grafiikan tai muunkin pelisuunnittelun osalta. Paljon on nähty puhuttavan termistä "diminishing returns", joka käytännössä kääntyy, että käytettyä aikaa ja rahaa vastaan saadaan vähemmän ja vähemmän näkyviä tuloksia mitä korkeammalle tähdätään.
 
Eihän Series S pelkkänä laitteena ole mikään ongelma tai jarru. Ongelmaksi muodostuu se, että MS:n piti luvata että kaikki pelit mitkä toimii Series X:llä, toimii myös S:llä. Se oli selkeästi liikaa luvattu.

Vastaavasti ei kannattaisi mennä lupaamaan että kaikki mikä toimii PS5:lla, toimii myös Switchillä. Ei se vain välttämättä onnistu.

Laite itsessään ei siis ole jarruttamassa asioita, ellei sitä pakoteta sinne asioita jarruttamaan. Eihän pc:lläkään (luultavasti?) oteta kaikkia vanhimpia ja hitaimpia näyttiksiä huomioon uusia pelejä tehdessä, joten ne laitteet on olemassa olematta ongelma.

Mutta jos jokainen peli pitäisi saada toimimaan myös vaikka Switchillä tai Series S:llä, niin totta kai se jarruttaisi kehitystä.
 
Mutta jos jokainen peli pitäisi saada toimimaan myös vaikka Switchillä tai Series S:llä, niin totta kai se jarruttaisi kehitystä.
Mutta toiselta suunnalta kun katsoo täysin pleikkarin yksinoikeusjuttuja, vaikka Spider-man 2 tai Ratchet & Clank pelejä, niin eipä niissä näy mitään niin mullistavaa eikä niitä varmastikaan ole suunniteltu Series S tai joku muu heikompi laite mielessä. Suurin uutuus oli nopeat latausajat, mutta niihin nyt pystyy kaikki tämänhetkiset uusimmat konsolit.
 
Ylös Bottom