Huhhuh mitä settiä sieltä tulee. Sääli ja myötätunto on kaks eri asiaa. Myötätunto voi oikeasti auttaa "kärsivää" ihmistä. Sääli on pahinta mitä voi kuvitella, siitä ei oo mitään apua. Ei voivottelua kiitos, se ei hyödytä ketään. Usko tai älä mut huumori auttaa rankassa tilanteessa. Mulla on yks pahimmista sairauksista, mitä tässä maailmassa on, nii mä tiedän kuule mistä puhun. Ymmärrät mun juttuja tahalleen väärin, tai sit et oikeasti ymmärrä näitä asioita. Jos toista aidosti haluaa auttaa, nii pää-asia että sille autettavalle tulee hyvä mieli. Ohan se mahtavaa "auttaa” toista, jos vain itselleen tulee hyvä olo, et jes nyt tein hyvän teon. Ehkä sitä Raamattua ei kannata lukea, jos se aiheuttaa näin harhaisia/todellisuudesta irtaantuneita juttuja.
Huhhuh itsellesikin vaan sinne. Vetelet aika kovia oletuksia. Tietenkin sääli ja myötätunto ovat kaksi eri asiaa, mutta sääli usein johtaa myötätuntoon. Ensin tuntee sääliä jotain kohtaan, sen jälkeen myötätuntoa ja sitten ehkä haluaakin auttaa omien mahdollisuuksiensa mukaan.
Se on hyvä, jos sinun kohdallasi huumori auttaa, mutta ei sitä sovi yleistää kaikkien kohdalle. Ja tietysti pääasia on, että autettavalla olo paranee, mutta on se vain upea tunne itsellekin, jos se lahja tai joku muu vastaava, jolla toista auttaa, osuu selvästi kohdalleen.
Valitsen myös ihan itse kirjat, joita luen. En todellakaan ole mikään fundamentalisti, enkä tulkitse Raamattua sanatarkasti, mutta olen elämäni aikana kokenut, että sieltä on tarttunut mukaan monia hyviä elämän ohjeita. Sellaista moraalia ja lähimmäisen rakkautta lähinnä. Tekstit sinänsä ovat niin vanhoja, etteivät ne enää kirjaimellisesti tulkittuna varmaan tähän päivään sovellu, mutta ne perusopetukset hyvään elämään ovat kuitenkin siellä. Plus tietysti jos ja kun historia kiinnostaa, niin siihenkin kyseinen kirja on oikein hyvä.
(ääri)vasemmistolaiselta kuulostaa taas se et kaikkia heikommassa asemassa olevia pitäisi voivotella. "Voi voi ku niillä on elämä kauheaa"
Missäänhän en sanonut, että kaikkia pitäisi sääliä tai voivotella. Lähinnä pointti oli, että miksei sitä auttaisi lähimmäistä, jos siihen on mahdollisuus, eikä se auttaminen olisi edes itseltä mitenkään pois. Laittaa hyvän kiertämään sen sijaan, että heittäisi jotain jollekin toiselle hyödyllistä pois.