Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan valittaminen on tässä vaiheessa ainoa keino, minkä aion tietysti tehdä. Tällainen täysin mielivaltainen asioiden pyörittely ja suorastaan valheellisiin väittämiin perustuvat lausunnot, joilla jopa takautuvasti pyritään nyhtämään viimeisetkin sentit pois
Kirjoituksesi ja tilanteesi on kuin minä olisin sen kirjoittanut. Tässä parasta aikaa teen valitusta sosiaali-asioiden muutoksenhakulautakuntaan, kun kela hylkäsi ensin sairauspäiväraha hakemuksen ja sitten sen päätöksen valituksen. Ja se lausunto/perustelu minkä kela kehtasi lähettää hylkäyksen perusteeksi on jotain aivan käsittämättömän törkeää. Siitä näki selvästi että lauseet on keksitty nopeasti päästä. Ne oli täysin todenvastaisia. Vaikka minulla on 14 vuoden ajalta päivänselvät lausunnot kymmeniltä lääkäreiltä että olen täysin työkyvytön, niin kela kehtasi kirjoittaa että voisin tehdä mitä työtä tahansa. Muutoksenhakulautakunnan jälkeen voi vielä ainakin vakuutusoikeuteen tehdä valituksen.

Työkkäri alkoi taas painostamaan orpon hallituksen alkaessa ja vaatimaan muutosta vuosien hiljaiselon jälkeen. Samaan aikaan kela hylkää kaiken. Olen ollut jo vuosia täysin väärällä tuella. Olen työkyvytön työnhakija ja työkkärissä kaiken työvoiman ulkopuolella. Täysin järjetöntä pelleilyä.
 
Sale sais kyllä jatkaa pressana. Hänestä ei ole mitään valittamista. Muuten tämä nykyhallitus vituttaa kyllä raskaasti. Heti kun orpon hallitus tuli kuvioihin niin ongelmat alkoi esim. Kelan kanssa. Kela ei hyväksy enää mitään ja vinkuu ja kyselee aivan turhia juttuja kun haetaan esim. etuutta. Kaikki mitä kela nykyään tekee on pelkkä keskisormen näyttö. Nykytouhu on kyllä aivan käsittämätöntä kun ainoa tavoite on kyykyttää köyhiä ja saada tavallinen tallaaja mahdollisimman huonoon kuntoon. Marinin hallituksen aikaan kelan kanssa ei ollut ongelmia eikä kysellyt mitään tälläsiä mitä nykyään tekee...
Presidentti on erisuuri kuin hallitus ja heidän tekemät toimet :)
Otan kantaa vain siihen että olen samaa mieltä kanssasi, Salen pitäisi saada jatkaa mutta suomen perustuslainsäädännön mukaan se ei ole mahdollista.
 
Vaikka en ole mikään nykyhallituksen kannattaja, työkkäri ja kela ovat kyllä olleet peppulista jo aika paljon pitempään, enkä usko hallituksen siihen vaikuttaneen suuntaan tai toiseen. Suomessa on aika tarkka lainsäädäntö siitä, miten viranomaiset saavat toimia, mutta sitten käytäntö on usein jotakin ihan muuta ja valittamisessa menee ikä ja terveys, hyötyä siitä harvemmin kuitenkaan on.

Työkkäri ja kela toimii vähän sellaisella keskitysleiriperusteella, että niiden "asiantuntijat" ovat kuin kapoja, eli keskitysleirivankien joukosta valittuja vapaaehtoisia, jotka sitten hoitavat likaisimmat hommat varsinaisten vartijoiden puolesta ja saavat sen perusteella parempaa kohtelua. Tässä tapauksessa nämä virkailijat ovat heikossa työmarkkina-asemassa olevia esim. merkonomeja, joilla ei oikein ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin tehdä tuollaista hommaa tai olla itse työttömiä. Nyt varmaan monella työkkärin asiantuntijalla korvat punertuvat, mutta näin olen asian analysoinut.

Paskoja päätöksiä tehdään, koska ei uskalleta laittaa vastaan esihenkilöille, jotka vaativat tuloksia, eli heikoimpien rääkkäystä ja kielteisiä päätöksiä. Työolosuhteet ovat noissa hommissa saatanalliset ja työntekijät ajetaan loppuun työkuorman alle eikä ihme, jos sieltä ei ymmärrystä enää riitä asiakkaille, eli meille Suomen kansalaisille, kun asiakasmäärät ovat järjettömiä. Suomessa on ollut noin 30 vuotta vallalla linja, että ilmaista rahaa ei saa jakaa kenellekään ja köyhiä pitää kyykyttää, vaikka se maksaisi eikä siitä olisi mitään hyötyä. Kustannukset tuon sortobyrokratian pyörittämisestä ovat usein suurempia kuin siitä saatavat hyödyt.

Niin, olin sanomassa, että Suomessa on kyllä tarkka ja hyvä lainsäädäntö, esim. hallintolain hyvän hallinnon periaatteet, jotka sitovat kaikkea viranomaistyötä. Niillä kuitenkin nämä muutamat aika kyseenalaisilla malleilla toimivat instituutiot, kuten työkkäri ja kela lähinnä pyyhkivät takapuolensa ja tilanne ei kyllä etene mihinkään, jos ihmiset eivät oikeasti tajua isommalla joukolla, että tämä ei ole oikein. Harmi, että näiden porukoiden hampaisiin joutuneet kärsivät turhaan ja epäoikeutetusti lain vastaisesta toiminnasta. Vaikea tuollaisessa tilanteessa oleville on mitään tsemppiviestejä kirjoittaa.
 
Omasta tapauksestani vielä pieni pohdinta. Siitä, että teen laskuttaen töitä ja kuvaan vapaaehtoisesti paikallista alasarjafutista, on kahdenlaisia seurauksia. Ensinnäkin laskutusmahdollisuuden kanssa töitä on tarjolla huomattavasti enemmän kuin pelkän verokortin varassa toimien, mistä seuraa tuloja, ja sitä kautta merkittävästi vähentyvä tarve sosiaaliturvalle. Tästä seuraa sekä säästöä sosiaaliturvassa että tuloja maksetuissa veroissa valtiolle. Toisekseen vapaa-ajan harrastuksesta on hyötyä ja iloa paikalliselle seuralle ja yhteisölle sen ympärillä, se pitää omaa ammattitaitoani yllä, olematta kuitenkaan keneltäkään pois. En vie toiminnallani keneltäkään työpaikkaa tai -mahdollisuutta pois, vaan seuraukset ovat lähinnä yleisesti kasvanut kiinnostus seuraan ja joukkueeseen, mikä välillisesti voi näkyä esim. suurempina lippu- tai mainostuloina seuralle. Jos toiminta muuttuisi oikeasti kannattavaksi, alkaisin mielelläni tehdä sitäkin rahaa vastaan. Tosiasia on kuitenkin, että alasarjafutista tämän kokoisissa seuroissa käytännössä joko kuvataan ilmaiseksi tai ei kuvata ollenkaan.

Työkkärin päätös lukea minut ympärivuotisesti päätoimiseksi yrittäjäksi asettaa minut tilanteeseen, jossa on mietittävä, onko minulla varaa jatkaa laskutuspalvelun käyttöä, eli työntekoa. Jos pelkästään kevytyrittäjyyden kautta saadut tulot eivät riitä elämiseen mutta minut silti katsotaan päätoimiseksi yrittäjäksi, niin ainoa vaihtoehto on lopettaa laskutuspalvelun käyttö ja siirtyä hakemaan töitä vain verokortilla, ja samalla siirtyä takaisin työmarkkinatuen piiriin. Alallani se on nykyään käytännössä sama kuin kokonaan työttömäksi jääminen. Kesän työkalenteri näyttää nyt onneksi olevan riittävän hyvä jotta työnteko voi jatkua, mutta syksyllä pitää taas tehdä tämä pohdinta uudelleen; onko minulla varaa tehdä töitä? Ei tämän kyllä varmaan ihan näin pitäisi mennä, mutta näin se nyt vaan menee. Tervetuloa Suomeen.
 
Mulla on viimeset muistikuvat sosiaalituesta kun olin jotain 17v. Asuin jo tuolloin noinkin nuorena yksinään ja löysin keinot selvitä. Muistan että sossutäti antoi 150 markkaa silmälaseihin muiden tukien lisäksi (asumiskulut). Edelleenkään tosin käytä tai tarvitse silmälaseja.

Tämä joskus ysärin alussa

//Edit: Sen jälkeen mennyt ihan omillani. No, okei, tein pimeesti töitä joskus siinä noihin samoihin aikoihin ja elin kun intiaanipäällikkö ('palkka' + tuet) mutta kyllä 20 vuotiaasta eteenpäin on eläkekertymä kasvanut. Niin ja aika vitusti veroja.. :S Lähentelee kolmeakymppiä niin turha tulla moralisoimaan :mad:

//Edit2: noi pimeät duunit on jo rikosteknisesti vanhentunut niin voi rottanaan laulaa täällä :D Oli TVshopin varastolla.. Kannoin sieltä kaikkea paskaa kotio mm. 'flying lure' kalastustarvikkeita. Tietäjät tietää :D
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo nyt ihme, että tukien saajan elämää vaikeutetaan kun palkkatyössä olevaa veronmaksajaakin hallituksen toimesta kiusataan?
 
Onko tuo nyt ihme, että tukien saajan elämää vaikeutetaan kun palkkatyössä olevaa veronmaksajaakin hallituksen toimesta kiusataan?
Mä kuulun siihen porukkaan, joka ei kärsi nykyhallituksen toimista pätkääkään; itse asiassa joka kuukausi jää muutama kymppi enemmän käteen.

Mutta kovasti ihmettelen, että miten tämän pitäisi olla yhteiskunnan kannalta jotenkin edullista. Aikaisemminkin rahaa on joka kuukausi jäänyt säästöön, joten selkeästikään en kuluta edes kaikkea tienaamaani rahaa. En siis oikein usko siihen, että nämä ylimääräiset kympit jotenkin voitelisivat kansantalouden rattaita ja sitä kautta parantaisivat verokertymää.

Perkele, verottaisivat minua enemmän ja antaisivat rahaa niille, jotka panisivat sen saman tien kiertoon. Työpaikat (ja verotulot) kun syntyvät kulutuksesta, ei siitä, että keskiluokalla on enemmän jemmassa pankkitileillään.
 
Mä itseasiassa jättäydyin taas hetkeksi pois työelämästä nykyhallituksen ansiosta, eli hallituksen toimet ovat minun osaltani toimineet täysin tavoitteiden vastaisesti. Koska aikuiskoulutustuki lakkautetaan, nyt on viimeiset mahdollisuudet opiskella ansiosidonnaisesti tuettuna. Toki olisin normaalitilanteessa ollut mielummin töissä ja maksanut niitä veroja, mutta hallituksen toimien ansiosta olen nyt sitten varmaan koko vuoden poissa töistä. En tiedä sitten, kärsinkö tästä.

Olen niin sairaan työhullu, että edes nyt opintovapaallakaan minulle ei jää juuri aikaa pelaamiseen tai muuhun harrastamiseen, mutta onhan opiskelu vähän sellaista luksusta työelämään verrattuna, kun ei tarvitse 6:30 herätä joka arkiaamu kahdeksan tunnin työpäivää varten. Pitäisi siis varmaan kiittää hallitusta? Toivottavasti edes loppuvuodesta jää enemmän aikaa löysäilylle, kun olen saanut suurimman osan tarvittavia opintoja valmiiksi. Tavoitteena on tehdä kaksinkertaisella nopeudella opintoja tavalliseen opiskelijaan verrattuna, joten ei ole ihan löysää kuitenkaan.
 
Kolmosta äänestin, koska se oli ehdokkaista ainut, jonka haluaisin pressana nähä. Saas nähä miten sitten toisella kierroksella, koska en mitään Stubbia, Halla-Ahoa tai Haavistoa rupee äänestämään
 
Kolmosta äänestin, koska se oli ehdokkaista ainut, jonka haluaisin pressana nähä. Saas nähä miten sitten toisella kierroksella, koska en mitään Stubbia, Halla-Ahoa tai Haavistoa rupee äänestämään

Tärkeintä että käytit kuitenkin äänioikeutesi nyt.
 
Ihan hyvä on olla äänestämättä, jos ei tunnu kukaan sopivalta. Minulle on käynyt jopa niin, että kerran äänestin Halosta ensimmäisellä kierroksella mutta sitten päätin, etten halua äänestää häntä enää ja jätin toisella kierroksella äänestämättä ketään. Ihan ok presidentti Halonenkin oli silti mielestäni, vaikka häntä on haukuttu paljon, pääasiassa aiheettomasti tosin. Jossain vaiheessa aloin äänestämään ennakkoon, ettei sitten poliitikkojen sekoilut juuri ennen vaaleja enää häiritse harkintaa.
 
Ihan hyvä on olla äänestämättä, jos ei tunnu kukaan sopivalta. Minulle on käynyt jopa niin, että kerran äänestin Halosta ensimmäisellä kierroksella mutta sitten päätin, etten halua äänestää häntä enää ja jätin toisella kierroksella äänestämättä ketään. Ihan ok presidentti Halonenkin oli silti mielestäni, vaikka häntä on haukuttu paljon, pääasiassa aiheettomasti tosin. Jossain vaiheessa aloin äänestämään ennakkoon, ettei sitten poliitikkojen sekoilut juuri ennen vaaleja enää häiritse harkintaa.

Tottakai jos ei sopivaa löydy niin kannattaa olla äänestämättä.
 
No olipas tylsät tulokset ennakkoäänistä. Nyt on aika hyvin selvillä, ketkä pääsevät jatkoon. Haavisto on sen verran hyvin Stubbin perstuntumassa, että voi vielä pienellä todennäköisyydellä voittaa ensimmäisen kierroksen, jos osaan yhtään arvioida tuloksia. Viime vaaleissa ei ole kyllä mennyt ihan samalla tavalla kuin ennen nuo ennakkoäänten ja varsinaisen vaalipäivän tulokset. Aiemmin ikäihmisten ehdokkaat ovat olleet kärjessä ennakkoäänissä ja nuorempien suosimat ehdokkaat sitten nousseet varsinaisena vaalipäivänä. Uskon, että Halla-aho nousee paljon ja Haavisto jonkin verran vielä illan aikana. Rehnin kannatus tulee laskemaan. Siinäpä ne olennaiset olikin.

Punakone jäi yskimään, vaikka Li ja Jutta ovat molemmat ihan hyviä ehdokkaita. Melkoinen rimanalitus, ottaen huomioon, miten otollinen tilaisuus olisi ollut tehdä hyvä kampanja. Joskus Suomessa on ollut vasemmistoenemmistö, nyt on semmoinen yhteensä 10% kannatus vasemmiston ehdokkailla näissä vaaleissa. Jos joku vielä valittaa, että Suomi on liian vasemmistolainen, niin ei näillä numeroilla.
 
Punakone jäi yskimään, vaikka Li ja Jutta ovat molemmat ihan hyviä ehdokkaita. Melkoinen rimanalitus, ottaen huomioon, miten otollinen tilaisuus olisi ollut tehdä hyvä kampanja. Joskus Suomessa on ollut vasemmistoenemmistö, nyt on semmoinen yhteensä 10% kannatus vasemmiston ehdokkailla näissä vaaleissa. Jos joku vielä valittaa, että Suomi on liian vasemmistolainen, niin ei näillä numeroilla.
Oletko kuullut vihervasemmistosta? Eiköhän osa vasemmiston kannattajista äänestänyt taktisesti (Pekka Haavistoa), jotta Jussi Halla-aho ei mene toiselle kierrokselle. Tehtävä onnistui.
 
Oletko kuullut vihervasemmistosta? Eiköhän osa porukasta äänestänyt taktisesti (Pekka Haavistoa), jotta Halla-aho ei mene toiselle kierrokselle. Tehtävä onnistui.
En oikein usko että sentään niin isossa määrin että olisi vaikuttanut lopputulemaan.. Tiiä häntä..
 
En oikein usko että sentään niin isossa määrin että olisi vaikuttanut lopputulemaan.. Tiiä häntä..
Katsopa esimerkiksi vasemmiston edustajien määrää eduskunnassa (~27 %) ja vertaa sitä sitten vasemmiston kannatukseen presidentinvaaleissa (~9 %).

Aivan.
 
Katsopa esimerkiksi vasemmiston edustajien määrää eduskunnassa (~27 %) ja vertaa sitä sitten vasemmiston kannatukseen presidentinvaaleissa (~9 %).

Aivan.
Kirjoitin tuonne yle areenan chattiinkin että mielestäni presidentinvaalit menee yli puolueiden. Tai siis pitäisi mennä. Tai siis omalla kohdalla menee :D
Suomen presidentti ei enää presidenttinä edusta mitään puoluetta, vaan Suomen kansaa. Saatan toki olla aika naaivi ajatusteni kanssa. En itse ole sementoitunut mihinkään suuuntaan poliittisesti.
 
Kirjoitin tuonne yle areenan chattiinkin että mielestäni presidentinvaalit menee yli puolueiden. Tai siis pitäisi mennä. Tai siis omalla kohdalla menee :D
Suomen presidentti ei enää presidenttinä edusta mitään puoluetta, vaan Suomen kansaa. Saatan toki olla aika naaivi ajatusteni kanssa. En itse ole sementoitunut mihinkään suuuntaan poliittisesti.
Toki puoluekortti lentää virkaan astuvalla presidentillä heti alkajaisiksi roskikseen. Mutta sitä edeltävä presidentinvaaliosuus on mitä suurimmassa määrin puoluepoliittinen.

Ajattelepa vaikka näin: aika harva vasemmiston/vihreän kannaja äänestäisi perussuomalaista presidenttiehdokasta, olipa kyseessä miten hyvä tyyppi hyvänsä.

Nytkin vaalien toisella kierroksella on käytännössä vastakkain oikeisto ja vihervasemmisto.
 
Toki puoluekortti lentää virkaan astuvalla presidentillä heti alkajaisiksi roskikseen. Mutta sitä edeltävä presidentinvaaliosuus on mitä suurimmassa määrin puoluepoliittinen.

Ajattelepa vaikka näin: aika harva vasemmiston/vihreän kannaja äänestäisi perussuomalaista presidenttiehdokasta, olipa kyseessä miten hyvä tyyppi hyvänsä.

Nytkin vaalien toisella kierroksella on käytännössä vastakkain oikeisto ja vihervasemmisto.
Niinhän se varmaan on.
Itse olen aina äänestänyt ihan täysin henkilöä ehdokkaiden puoluehistoriasta riippumatta.
 
Ylös Bottom