Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen virtuaalitodellisuuskeskustelu

Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Mielenkiintoisinta tuossa Microsoftin versiossa on mahdollinen työelämään integrointi. Avokonttorin hälinää pääsee karkuun virtuaalityöpöydän ääreen juuri sinne minne tekee mieli, vaikka hiekkarannalle. Exelit ja cadit ihan uudessa ympäristössä.

Universaalin käyttöliittymän rakentaminen VR-ympäristöön lienee Microsoftilla jo vähintäänkin suunnittelupöydällä. Tuollaiselle löytyy varmasti tilausta ja käyttöä aina mobiileja myöten. Sitä vain on vuosien mittaan oppinut pessimistiksi firmaa kohtaan, kun yleensä innovaatiot on kopioitu/ostettu naapurista (mm. MS/DOS, Windows, Internet Explorer). Onko Microsoftista kehityksen kovaksi kärjeksi vai ilmestyykö siihen joku musta hevonen, esimerkiksi Google?
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Business Insiderissa otetaan kantaa Microsoftin VR-julkistukseen. Kirjoittajan näkemys on kohtuullisen positiivinen: "Microsoft will immediately leapfrog much of its VR competition. It's going to be the easiest, most affordable way to experience high-end VR and puts the company in a position to dominate the category."

Itse en olisi ihan noin luottavainen, koska varsinkin huipputeknologiasta puhuttaessa pitää paikkansa vanha viisaus: jos haluaa halpaa ja hyvää, täytyy ostaa kaksi. Monet ovat sitä mieltä, että PSVR noin neljän sadan euron hintaisena on liian köykäinen, ja tuohon hintaan ei edes lasketa headsetin asentoa mittaavaa kameraa. Miten Microsoft onnistuu rakentamaan sisäisen asennontunnistuksen vielä halvemmalla, siinä kysymysmerkki. Varsinkin kun MS ei varmasti subventoi Dellin tai Lenovon myymiä laseja.

Myös tuo "mikä tahansa $500:n hintainen PC pystyy pyörittämään virtuaalitodellisuutta" on aikas optimistinen lausuma. Ilman tiukkaa laadunvalvontaa (kuten Sony tekee PSVR:n kanssa) on vaikea uskoa, että esim. ruudunpäivitys on jokaisessa julkaisussa just eikä melkeen.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Kouluissakin jo herätty tutkimaan miten VR:ää voisi hyödyntää opetuksessa. Sisällön puute tuntuu sielläkin haittaavan kehitystä.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/1...natomiaa-virtuaalimaailmoista-apua-opiskeluun

Opetuksen pelillistäminen ja VR yhdessä voisivat olla aika onnistunut yhdistelmä. Jopa luokan takarivin osastoa myöten. Suomesta löytyy jo alan firmoja ja varmasti ovat tätä mahdollisuutta myös tutkineet. Eikä siihen välttämättä edes tarvita muuta kuin oma älypuhelin ja pahvista taitetut raamit ympärille. Ensimmäisenä tulee mieleen kemia ja fysiikka, jotka voisivat tästä saada havainnollistavan ja osallistavan työkalun.

Tässä kuvassa eri alustojen ennakoidut myynnit tälle vuodelle:

SuperData-VR-headset-sales-comparison-2-700x305.jpg


Lähde: http://immersivevreducation.com/psvr-release/
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Jopa luokan takarivin osastoa myöten.

Siellä on se tietty kiintiö jota ei kyllä pelasta edes Matrix-tason "letkutakaraivoon"-VR tai aikamatkailu, näkyi tossa "kuvataan YouTubeen kun opettajalla kärisee, huudetaan väliin vähän imehuorakyrpää ja pidetään saavutuksena kun opettaja saa fudut"-keississä. :(
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Ohhoh, 2.6M myynti psvr:lle olisi kyllä huikea tulos jo senkin vuoksi että se motivoisi kehittäjiä tekemään yhä parempia pelejä VR:lle. Luvuhan nähtäneen vasta tammikuussa.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Aika moni joka on tuon PSVR:n ostanut, on pistänyt sen eteenpäin. Tämä tietty nyt perustuu oman kaveripiirin otantaan, jossa ~15 PSVR omistajasta yli kymmenen on päättänyt luopua laittestaan. En kyllä yhtään ihmettele miksi, ilman fanilasiefektiä tuo on mielestäni melko keskinkertainen ja sisältö vallan olematonta. Luulisi että tämän kanssa olisi Sony kehittänyt jonkun killerappsin, joka ottaa ensimmäisen aallon tuotteista hyödyt irti. Tai vastaavasti jos tuo maksaisi sen 50€, eikä kymmenkertaista summaa. :rolleyes:
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Tänään taas parin viikon tauon jälkeen psvr meni päähän (sairasloma ja lääkitys estänyt) ja kyllä olen aivan eri mieltä tuosta keskeneräisyydestä. Kyllä se toimii siten miten ensimmäinen kuluttajamassatuote vain voi toimia. Toki parannettavaa on, mutta ei se siitä jää kiinni.

Sisältö on alusta asti ollut tiedossa ja ollut tiedossa, että sitä alkaa vuoden vaihteen jälkeen joskus ensivuonna vasta tulemaan. Eli ei tämä alkupään sisältö pitänyt kenellekään yllätys olla.

Tuntuu aika hullulta, että 15 kaveria ostanut koneen ja niistä kymmenen pistänyt eteenpäin noiden syiden takia. Joko ei ole ottanut yhtään mitään selvää, tai sitten ei ole alunperinkään ollut tarkoitus kuin koittaa ja myydä eteenpäin.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

...tai ihmiset eivät vaan näe tuota mitenkään ylimalkaisen hienona asiana? Itselleni tuo ei nappaa yhtään ihan senkin vuoksi, koska mm. Oculus Rift on paljon parempi ja sekin oli parhaimmillaankin "hyvä". PSVR tuntui kuin olisi astunut sukupolven taaksepäin, joten siksi en henk. koht. voi mitenkään innostua asiasta, joka tehdään toisaalla paremmin ja tyylikkäämmin. Ei minulla mitään ennakko-odotuksia ollut kummastakaan, enkä usko että MS:n tuleva VR olisi yhtään tätä parempi. Toki varmasti plegefoorumilla siitä ollaan keskimäärin enemmän innoissaan kuin tavan kuluttajien keskuudessa ja se on täysin ymmärrettävää. Se ei vaan hirveästi auta, että "joskus tulevaisuudessa tulee jotain pelattavaa parin tunnin ajaksi" -porkkana on tällä hetkellä ainoa mitä tarjotaan. Ja edelleen Oculus Rift tekee saman, mutta paremmin. Ymmärrän ettei se PC ole kaikkien suosikkipelikone (en minäkään hirveästi siitä välitä ellei kyseessä ole Blizzardin peli) mutta kun se on vaan VR:n osalta tällä hetkellä huonoista ratkaisuista paras. Mielipiteitä toki.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

OR:ää en pitäisi ihan samanlaisena vertailukohtana, koska nyt puhutaan massalaitteesta. Toisia on tarkoitus myydä useampia miljoonia ja toisissa puhutaan sadoista tuhansista. Tämä heijastuu suoraan myös jatkossa sisällön määrään.

Sen toki ymmärrän jos kokemusta on OR tyyppisestä laitteesta ja mahdollisuus sellaisella pelailla.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

"Itselleni tuo ei nappaa yhtään ihan senkin vuoksi, koska mm. Oculus Rift on paljon parempi ja sekin oli parhaimmillaankin "hyvä". PSVR tuntui kuin olisi astunut sukupolven taaksepäin, joten siksi en henk. koht. voi mitenkään innostua asiasta, joka tehdään toisaalla paremmin ja tyylikkäämmin. Ei minulla mitään ennakko-odotuksia ollut kummastakaan, enkä usko että MS:n tuleva VR olisi yhtään tätä parempi. Toki varmasti plegefoorumilla siitä ollaan keskimäärin enemmän innoissaan kuin tavan kuluttajien keskuudessa ja se on täysin ymmärrettävää."

Juu... Oculusta ja PSVR:ää molempia kokeilleena voisin tohon muutaman oman mielipiteen sanoa.

Oculus on kyllä tekniikaltaan parempi ja aivan varmasti monissa asioissa huomattavasti edellä PSVR:ää, mutta PSVR hoitaa muutamia asiota kyllä omasta mielestä Oculusta paremmin. Ensinmäinen on fyysinen istuvuus ja säätäminen. PSVR on huomattavasti mukavampi päässä ja helpompi/nopeampi säätää omaan päähän sopivaksi/paikoilleen.
Toinen mihin yllätyksekseni kiinnitin huomion heti alusta asti oli pikseliverkon näkyminen. Oculuksessa näin/kiinnitin siihen huomiota huomattavasti enemmän kuin PSVR:llä. J

Olen pitkään ollut sitä mieltä että kun omat lasit hommaan tulevat ne ehdottomasti PC:lle, mutta nyt kun PSVR on ollut verrattavana, niin voipa olla että herätäostoksena PSVR eksyykin omaan talouteen ennen Oculusta tai Viveä (Vive vielä kokematta).

Pelaan nykyisin lähes kaikki yksinpelit PC:llä (yksinoikeuksia lukuunottamatta), ja moninpelit PS4 (koska pelikaverit). Jotenka fanilaseja ei ole :)
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Miltä kuulostaisi pelata Job Simulatorin ja Gone Homen tyylistä tankkipeliä VR-laseilla? Ei mitään WoT:n kaltaista räiskintää, vaan juonnellinen tarina ja kokemus tankin miehistön jäsenenä vähän Fury-elokuvan tapaan. Nykypelien puuduttava räiskintä olisi korvattu tunnelmalla ja mahtavilla surround äänillä!

No sitten vaan toivomaan tai tekemään sellaista!

On edelleen huolestuttavaa, että siellä lähitulevaisuudessa ei näy mitään mielenkiintoisia projekteja. Toki jo nyt löytyy muutamia ajopelejä eri laseille (ETS2 varmaan näistä yksi parhaista) ja RE7 sekä Fallout on jo julkistettu, mutta ne eivät tule toistaiseksi ilman ongelmia.

Itse seuraan pelialaa paljon ja tämä uusi todellisuus on toki ajatuksen tasolla jo mielenkiintoista sekä tarjoaa parhaimillaan ainutlaatuisen kokemuksen. Haluaisin silti myös innostua niistä tulevista peliprojekteista, eikä niitä ainakaan omaan tietämykseen ole vielä tullut vastaan tai ainakin ne harvat on jo ehtinyt unohtaa.

PSVR tosiaan sai jo sen jalan kuluttajien oven väliin todella upeasti, mutta nyt se ovi pitäisi avata kokonaan vuonna 2017 jollain pelillä. Eikä sitä vielä toistaiseksi ole näkyvissä. Enkä hae tällä ajatuksella mitään kunnon isoa 50h AAA-peliä, mutta PSVR ansaitsi muutaman sellaisen pelin jonka takia ihmiset ostaisivat lasit eikä pelit olisi vain kerta kokeiluja (hieman kärjistetysti).
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Onko sulla Ac3way VR:ää lainkaan? Vaikka AAA-pelejä ei vielä ole tehty, saa VR:lle jo ihan kelvollisesti pelattavaa. En ole vielä kokenut mitään huutavaa pelipulaakaan.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Onko sulla Ac3way VR:ää lainkaan? Vaikka AAA-pelejä ei vielä ole tehty, saa VR:lle jo ihan kelvollisesti pelattavaa. En ole vielä kokenut mitään huutavaa pelipulaakaan.
Ei ole, eikä todennäköisesti tule. Ostaisin kyllä vaikka heti, jos rahaa olisi. Sen verran hyvältä kokemukselta PSVR kuitenkin vaikuttaa, kun ymmärsi kääntää katseet vr-laseilla pelaamisesta enemmänkin sen kokemuksen suuntaan.

Kyllä jo julkaistuista peleistä joillekin ihmisille varmasti riittää iloa nyt ja tulevaisuudessa. Yleisesti kuitenkin moni odottaa jo sitä tulevaa sisältöä ja vielä sitä ei ole näköpiirissä. Sitä moni pelitoimittajakin on pitänyt huolestuttavana jo ennen PSVR julkaisua tai saatika nyt, kun "honeymoon is almost over".
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Nyt vaikuttaisi löytyneen muutakin kuin ajeluja VR:lle jota jaksan pelailla. Ice Lakes on ollut jo pitkään ostettuna Steamin pelikirjastossa, mutta en ole ehtinyt kokeilemaan virtuaali pilkkimistä, tänään sain aikaiseksi asentaa ja olen pilkkinyt heti aamutuimaan pari tuntia, aikainen pilkkijä kalan nappaa :)
Tässä kevään oikeita pikkikelejä odotellessa hauskaa hupia. Ice Lakes voisi olla potentiaalinen PSVR pelikin ja toimisi varmasti hyvin Movella, ainakin Viven omilla ohjaimilla toimii hienosti.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Conan seikkailemassa virtuaalitodellisuudessa. Löytää itsensä matkan varrella Job Simulatorista, joka löytyy myös PSVR:ltä ja on ollut yksi parhaita läsnäolon kokemuksia. Alussa piirtää kolmiulotteisessa tilassa, joka yhä säväyttää. Paikkana YouTuben VR-keskus.

 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Assetto Corsa koettu HTC Vivellä ja ratilla tänään. Ihan hieno kokemushan tuo on, ei siinä mitään. Siellä olemisen tunne on aika voimakas, kun voi kurkkia jalkotilaan tai vaikka nousta autosta ulos ja ihastella sitä vierestä. Ei se kuitenkaan niin sykähdyttävä vielä ole, että olisi vaaraa unohtaa pelaavansa peliä. Resoluutio ja katselukulma ovat liian huonot. Fov lienee jotain luokkaa 55(?) astetta. Lisäksi kanaverkkoefekti on hyvinkin selkeä, kun yrittää kohdistaa katsetta kauemmas tiehen. Immersio on toki voimakas, mutta odotin vielä vähän hurjempaa kokemusta.

Vaikka tuo silmikko mukava päässä onkin, niin ei sitä ainakaan lyhyessä sessiossa unohtanut pitävänsä päässä. Pahoinvointia en kokenut, vaikka välillä vähän hassu olo tulikin ja penkistä noistua fiilis oli hetken hieman hassu.

Jos jotain kehitettävää pitää vielä mainita yllä olevien puutteiden lisäksi, niin omat kädet kun saisi näkyviin virtuaalimaailmassa. Kun näkisi, miten oma käsi siirtyy ratilta vaihdekepille, niin se lisäisi immersiota paljon enemmän, kuin graafiset asiat.

Lopuksi on todettava, että edelleen pelaan illan mittaisen session mieluummin isolta ruudulta. Paljon mieluummin.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Tulipa kokeiltua mikkisoftan hololens.Näyttöalue pieni kuten odotinkin mutta laite sai kyllä kuvan kiinnitettyä taustaan erinomaisesti ja viive oli huomaamaton. Pikselikoon huomasi selkeästi mutta pääasiassa vain kuvan reunoilla portaisuutena. Pikseliverkkoa ei näkynyt. Tekniikassa on potentiaalia, 4-9x kuva-ala toki tarvitaan kuluttajakäyttöön.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Lopuksi on todettava, että edelleen pelaan illan mittaisen session mieluummin isolta ruudulta. Paljon mieluummin.

Ajopelit ovat tietysti ensimmäisten joukossa, joita voisi ajatella pelaavansa VR:llä. Kiva kokea tilan tuntu ja viimein katsoa peilit päätä kääntämällä. Pidän yhä ajatuksesta siinä määrin, että Driveclub VR on hankintalistalla - demon kokemuksiin pohjaten. Lisäarvo tälläisellä sunnuntai-kuskille on riittävä.

En kuitenkaan lähtisi tarkastelemaan tyystin uudentyyppisen pelialustan potentiaalia perinteisten tv-pelien kautta. Kuten en lähde mobiilipeleiltä odottamaan Battlefieldin toisintoa. Kukin alusta omilla vahvuuksillaan.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Ajopelit ovat tietysti ensimmäisten joukossa, joita voisi ajatella pelaavansa VR:llä. Kiva kokea tilan tuntu ja viimein katsoa peilit päätä kääntämällä. Pidän yhä ajatuksesta siinä määrin, että Driveclub VR on hankintalistalla - demon kokemuksiin pohjaten. Lisäarvo tälläisellä sunnuntai-kuskille on riittävä.

En kuitenkaan lähtisi tarkastelemaan tyystin uudentyyppisen pelialustan potentiaalia perinteisten tv-pelien kautta. Kuten en lähde mobiilipeleiltä odottamaan Battlefieldin toisintoa. Kukin alusta omilla vahvuuksillaan.
Tähän oikeastaan kiteytyy koko ongelma itselle. VR:lle ei juurikaan tuoteta sellaisia pelejä, jotka itseä jaksaisivat kauheasti innostaa. Sen verran, mitä olen noita nähnyt sekä nyt itse kokenut Vivellä, niin ei se ole hintansa väärtiä sisältöä. Laitteiston setuppi on myös sen verran kömpelö, että mieluiten tuolle pitäisi olla kokonaan oma huone. Kapulat kädessä, kun lähtee huitomaan, niin siinä ei polvenkorkuisia kalusteita tai taaperoita hirveästi kaivata jalkoihin. Kaapelihelvetti on myös suht karmea setti hallittavaksi.

Summa summarum. Ihan ok päänavaus tämä uusi ensimmäinen VR sukupolvi kuitenkin on. Mitään kokemusta pahasti rikkovia puutteita ei näissä enää ole ja jokainen oppii parissa minuutissa, miten virtuaalimaailmassa liikutaan ja käytetään käsiä. Kokemus on parhaimmillaan hyvin vaikuttava. Vaikuttavat kokemukset illasta toiseen riippuvat varmaan hyvin paljon ihmisestä. Itse en ole sellaista heittäytyjä tyyppiä, mutta kovalle eläytyjälle hupia irtoaa varmasti ihan eri tavalla. Pelillinen anti on itselle se isoin puute. Okei, perinteiseen pelaamiseen vertaaminen on vähän kuin vertailisi omenoita ja appelsiineja. Mutta kuten olen todennut ennekin, nautin sisällöstä, joka haastaa älyllisesti tai pelillistä kyvykkyyttä. Tämä ei ole oikein tarkoitettukaan sellaiseen.

Matkapahoinvointi on toinen ongelma. Joku hävittäjä tai avaruuslentelysimu olisi varmasti todella hieno, kunnon lentotikulla tms. Itsellä tuppasi vaan tulla huono olo heti, kun maailma pyörii liian vinhasti. Assettossakin tätä esiintyi vähän, jos spinnasi tai pakitti äkisti.
 
Ylös Bottom