Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen virtuaalitodellisuuskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tuli pikainen kokeilu tehtyä työkaverin laseilla. Lasit istuu ok, näkymä on varsin laaja ja asennon tunnistus nopea. Huonoin puoli on tuo matala reso ja näkyvä pikseli verkko... kuvaa ei mielestäni saa kauhean paljon paremmaksi vielä 1080p paneelillakaan.. tuon koon kuvaan ei saata riittää edes 1080p per silmä. Ehkä sellainen paneeli jossa pienempi pikseliverkko ja vähän ohi fokusointi auttaisi tilannetta.
Kuva tuli muuten varsin lähelle..ihan kuin syvyys olisi noin 30 sentistä reiluun metriin ja fyysinen kohdistus juuri tuossa 30cm kohdassa. Odotin pidempää skaalaa mutta se nyt on ohjelmallinen tekijä (+ linssivalinta)
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Ensi vuonna ilmestyvä hc-ajosimulaattori Project Cars pitää sisällään tuen Oculus Riftille : project C.A.R.S. trailer - Speed and Sound on Vimeo

Eri asia sitten yltääkö tämä myös konsoliversioihin. Varmasti huikea kokemus tulossa ajopelien ystäville. Ehkä datalasit saavat nopeammin tukea kuin uskommekaan?
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Titanfall May Support Oculus Rift - IGN

Aika hassua että noinkin merkittävä pelistudio sai oman Kickstarter palkintonsa näin myöhään. Onko joku nähny jossain mitään selitystä miksi toimitukset tökkii?

...niin itse asiaan, mä en oikein usko että Oculus toimisi nopeatempoisessa ja kilpailuhenkisessä FPS:ssa kovin hyvin. Jotenkin musta tuntuu että käsi-silmä koordinaatio on paljon vaikeampaa kuin käsi-käsi koordinaatio.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

nisupulla-albums-lanit-picture11270-viimein-paasi-testaamaan-naito-laseja-virtuaalitodellisuuteen-mahtuu-viela-rillit-assembly-summer-2013.jpg



Lauantaina pääsi Assyilla viimein itse testaamaan näitä laseja virtuaalitodellisuuteen. Demona pyöri aiemmin videoissakin esillä ollut vuoristorata. Vei tasapainoaistin mennessään. Siellä on kohtia jossa todella tulee kauhun hetkiä kun tajunta tietää kaiken olevan ok, mutta aistit viestittää jotain ihan muuta ja sen mukana mennään. Esittelijä kertoi ongelmia tasapainon kanssa olevan useammin miehillä kuin naisilla. Vinkkinä, testatkaa tätä seisoen. Resoluutio ei ole kummoinen, mutta tämähän oli vasta kehitysversio ja muualla ovat jo päässeet kokeilemaan fullhd-versiota.

Tähän kun vielä liitetään Move-ohjaus ja kamera, alkaa paketti olla next genin kohdalla odotuksien mukainen. Lähtee tilaukseen heti kuluttajaversion ilmestyessä, eli joskus ensi vuonna.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Muutama hyvä pätkä aiheesta:

Virtuaalikävelyllä Mars-planeetalla
[video=youtube_share;UyqjmrPrJ8s]http://youtu.be/UyqjmrPrJ8s[/video]

iRacing + Oculus Rift, virolaisen kommentoimana
[video=youtube_share;vqlmbtdoMUk]http://youtu.be/vqlmbtdoMUk[/video]
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Olipas vähä outo kuvakulma tossa autopelissä. Kun olis takapenkiltä ajanut (:
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Olipas vähä outo kuvakulma tossa autopelissä. Kun olis takapenkiltä ajanut (:
Huomaa, että kuvaa näytettiin monitorista. Silmien normaali näkökenttähän on hyvinkin laaja, ja kun kuva on tuotu Oculuksella silmien eteen, niin tuollainen laaja näkökenttä näyttää jo paljon luonnollisemmalta. Oculuksen kautta "monitorin normaali" näkökenttä näyttäisi jo siltä, kuin autoa ajettaisiin kiikarit päässä.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Potenttiaalia tuntuu löytyvän, kun pelialan pioneerit ovat hyppäämässä kelkkaan mukaan. John Carmack (perustaja iD Software, mm. Quake) nimitetty Oculus Riftin teknisen puolen johtajaksi (Chief Technical Officer).

john_530_big.jpg


“I have fond memories of the development work that led to a lot of great things in modern gaming – the intensity of the first person experience, LAN and internet play, game mods, and so on. Duct taping a strap and hot gluing sensors onto Palmer’s early prototype Rift and writing the code to drive it ranks right up there. Now is a special time. I believe that VR will have a huge impact in the coming years, but everyone working today is a pioneer. The paradigms that everyone will take for granted in the future are being figured out today; probably by people reading this message. It’s certainly not there yet. There is a lot more work to do, and there are problems we don’t even know about that will need to be solved, but I am eager to work on them. It’s going to be awesome!”


Lähde: http://t.co/gc9BRQjuvX
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Pelintekojamien Open Call -kategorian voittaja CIESS. Vaikuttava on ainakin traileri ja pelikin on yksinkertaisuudessaan nerokas. Ohjaus näppikseltä tai konsolin ohjaimella.

[video=youtube_share;GOpzdDCkosA]http://youtu.be/GOpzdDCkosA[/video]

[video=youtube_share;bp2dpse2mOI]http://youtu.be/bp2dpse2mOI[/video]


Peli imuroitavissa Windows ja Mac-ympäristöihin täältä: Ciess - E McNeill
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Ilmoitetaanpa nyt tänne, jos jotain kiinnostaa... Eli tällä viikolla on Verkkokauppa.com:in jokaisessa myymälässä Oculus Rift kaiken kansan ihmeteltävänä. Suosittelen käymään kokeilemassa :)
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Project Update #54: Elite: Dangerous will support Oculus Rift
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

TechRadarin haastattelussa Oculus Riftin keksijä Palmer Luckey:

http://www.techradar.com/news/gamin...r-too-limited-for-what-we-re-planning-1198420

Tärkeimmät pointit:

"Consoles are too limited for what we want to do,"

"The problem with consoles in general is that once they come out they're locked to a certain spec for a long, long time. Look at the PCs that existed eight years ago. There have been so many huge advances since then. Now look at the VR hardware of today. I think the jump we're going to see in the next four or five years is going to be massive, and already VR is a very intensive thing, it requires rendering at high resolutions at over 60 frames a second in 3D."

"We're seeing games that are already saying they're gonna run in 720p on next gen so they can barely hit 60 in 2D," says Luckey. "It's hard to imagine them running a VR experience that's on par with PC.

Lisäksi:

"Charizard's actually competitive again now that you have mega Charizard Y because his ability brings the sun out, so he's a great sweeper."
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Oculus Rift on mennyt taas harppauksin eteenpäin! Viive puolitettu 30ms, paneelit vaihdettu lcd -> oled ja resoluutio nostettu 1080p. Tämän hetkisessä prototyypissä vielä kamera mukana, joka tarkentaa liikkeentunnistusta, toivottavasti saavat systeemin toimimaan tarpeeksi tarkasti ilman tuota kameraa. Hinta tulee määrittämään menestyksen, tuotteelle on suuri kysyntä ja laatu tuntuisi olevan kohdallaan...jos vaan hinta pysyy kontrollissa niin ihan selkee hitti.
http://www.wired.com/gadgetlab/2014/01/oculus-rift/

Sony julkaisi samoilla messuilla kilpailevat lasit: HMZ-T3Q
Noiden lasien edellinen malli (ilman liikkeentunnistusta ja ilmeisesti pienemmällä resolla) maksavat ~1300 euroa, joten vaikea ennustaa menestystä. Toisaalta on vaikea ennustaa että Oculuksenkaan eurohinta painuisi sinne 300 euron tietämiin (vaikka sitä hintaluokkaa ovatkin kaavailleet), joka mun mielestä on taso joka pitäisi saavuttaa jotta liikkuvat kaupan hyllyltä.
http://venturebeat.com/2014/01/06/sony-vr/
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tuossa tuli yhtenä iltana pohdittua, millaista olisi pelata datalasien kanssa erilaisia ajopelejä. Esimerkiksi F1 peleissä voisi olla jopa huomattavasti helpompaa pelata ns. cockpit cam -kuvakulmalla, koska ei tarvitsisi painaa nappien kautta. Toki tässä tapauksessa pitäisi rajata kääntösädettä (kypärä ja niskatuki estävät pään kääntymisen. Myös syksyllä tuleva Project C.A.R.S voisi olla aika toimiva paketti datalasien kanssa. Taidan kuitenkin vielä odottaa ja katsoa mihin suuntaa tämä datalasien kehitys menee eli tuleeko laajempikin tuki vai jääkö se vähäiseksi.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tuossa tuli yhtenä iltana pohdittua, millaista olisi pelata datalasien kanssa erilaisia ajopelejä.

Vaikea sanoa mitään varmaa vielä tässä vaiheessa, kun varsinaiset omat kokemukset ovat tältä osin ottamatta. Sen mitä Oculus Riftin vuoristorata jo kertoi, on se aistien tuleminen osaksi pelikokemusta ihan toisella tavalla kuin ennen. Huimaus, tunne vatsan pohjassa, tasapainon korjailu jne. Aistien ristiriitaiset viestit ottavat vallan eikä siinä järkeilyt auta.

Se miten tämä tulisi näkymään DriveClubin tapaisessa kaahailussa on tosiaan vielä iso kysymysmerkki. Kyseessä on kuitenkin pitkäaikainen haave joka on pakko kokea lasien läpi.
 
Ylös Bottom