Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen virtuaalitodellisuuskeskustelu

Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tuossa tuli yhtenä iltana pohdittua, millaista olisi pelata datalasien kanssa erilaisia ajopelejä. Esimerkiksi F1 peleissä voisi olla jopa huomattavasti helpompaa pelata ns. cockpit cam -kuvakulmalla, koska ei tarvitsisi painaa nappien kautta. Toki tässä tapauksessa pitäisi rajata kääntösädettä (kypärä ja niskatuki estävät pään kääntymisen. Myös syksyllä tuleva Project C.A.R.S voisi olla aika toimiva paketti datalasien kanssa. Taidan kuitenkin vielä odottaa ja katsoa mihin suuntaa tämä datalasien kehitys menee eli tuleeko laajempikin tuki vai jääkö se vähäiseksi.

Niillä Sonyn 3D laseilla GT5:sta pelailin ja suurin ongelma oli se, että päätä käänsit, koska tuntui että niin tulee tehdä. Sitten auto pelissä ja oma pää kääntyi. Aivot vaan sanoi, että koko muu kroppa jatkaa mutkasta suoraan. Tämä oli juuri se joka aiheutti todella huonon olon. Vielä kun et voi ottaa missään välissä katsettasi pois "ruudulta" nähdäksesi ympärillesi (Huoneeseen), niin aivot ovat sekaisin kokoajan.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Otin ja ennakkotilasin Riftin Devkit2:en. Ei malttais odottaa kesään asti. iRacingillä ja Assetto Corsalla ainakin jo tuki ja näiltä peleiltä odotankin paljon. Erityisesti iRacing voi olla kova kokemus, jos tuki on tehty hyvin. Saapi nähdä, tuleeko kokemukselle vielä lisää hintaa, jos PC:tä pitää päivittää, jotta pelit pyörivät riittävällä tasolla :).
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Kannattanee odotella koneen päivittämistä siihen kun Oculuksen kuluttajaversio tulee, huhumyllyn mukaan loppuvuodesta.

Tilasin itse myös DevKit 2:n, pakkohan nämä palaset historiaa on omistaa. :)

Muutamia poimittuja asioita GDC-viikolta Oculus Riftiin liittyen:

1) DevKit 2:ssa on vain yksi 4,5m johto, jonka päässä USB ja HDMI liittimet. Tämä johto kiinni koneeseen ja homma toimii.

2) Kuluttajaversioon kehitellään integroidut kuulokkeet, joita ei toki pakko käyttää jos haluaa ottaa omat kuulokkeet käyttöön.

3) Kuluttajaversion speksit ovat Oculuksella jo tiedossa ja sopimimukset valmistamisesta melkein valmiina. Firman edustajalta on lipsahtanut, että marraskuu olisi tavoitteena saada kuluttajaversio myyntiin.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

PABglfp.gif


Ennen postausta piti tarkistaa ettei ole 1. huhtikuuta. Oculus Rift on päätynyt uudelle omistajalle. Ennen kuin X1 omistajat heittävät ylävitosta on mainittava ettei ostaja ole MS vaan


E: Business Insider uutisoi diilin olevan 2 miljardia dollaria. Katseet kohti Morpheusta?
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Näin äkkiseltään valitsen sinisen pillerin ja hyppään Morpheuksen reppuselkään. Muuten varmaan ihan hyvä uutinen Oculuksen tuotannon kannalta, luulisin.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Melkoinen uutispommi. Osoitus siitä ettei pelkästään peliväki näe sitä valtavaa potenttiaalia jota massamarkkinoille suunnatulla Oculus Riftillä voisi olla. Opetus, sosiaalinen yhdessäolo, jopa työnteko näiden lasien kautta voi mullistaa taas kerran kaiken. Kun rahaa tulee ikkunoista ja ovista, piipunhormia myöten - on millä mällätä. Toivotaan firmalle hyvää jatkoa turvatun taloudellisen puolen siivittämänä.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

aRXivLP.gif


Joo-o, piti itsekin katsoa onko nyt jo aprillipäivä...

notch oli muuten jo twitterissä sanonut että perui Minecraftin Rift-version josta olivat ollut puheissa, koska "facebook creeps me out".
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tässä on kyllä todellinen menestystarina:

Kickstarterista kahdessa vuodessa 2 miljardin arvoiseksi.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Eikös se facebook ole ostellu kaiken näköistä samantyylisesti ylihintaan? Miljardit lentelee sinne tänne ja ei tunnu missään.

Miten tämä nyt sitten vaikuttaa itse laitteeseen tai mihinkään?
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Eikös se facebook ole ostellu kaiken näköistä samantyylisesti ylihintaan? Miljardit lentelee sinne tänne ja ei tunnu missään.

Miten tämä nyt sitten vaikuttaa itse laitteeseen tai mihinkään?
Ei mitenkään tässä vaiheessa. Facebookin osalta laitteen kehitykseen ei aiota puuttua. Oculuksella on nyt ainakin rahoitus turvattuna, siten se vaikuttaa.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Eikös se facebook ole ostellu kaiken näköistä samantyylisesti ylihintaan? Miljardit lentelee sinne tänne ja ei tunnu missään.

Miten tämä nyt sitten vaikuttaa itse laitteeseen tai mihinkään?

"As for exactly how Facebook will monetize Oculus, CEO Mark Zuckerberg said on the call to investors, "We're clearly not a hardware company. We're not going to try to make a profit off of the hardware long-term...but if we can make this a network where people are communicating, and buying virtual goods, and there might be ads down the line...that’s where the business could come from."

Sen lisäksi laite tullaan huhujen mukaan brändäämään Facebookin tyylillä ja käyttöliittymällä. Eli loppupeleissä laite tulee olemaan täynnä mainoksia ja kaikki data mitä sitä käyttämällä kerätään tullaan myymään eteenpäin.

Mä en tiedä onko tää sen pahempi kuin Sonyn systeemi, mutta en mä iloinen ole siitä että juuri Facebookin pitikin mennä ostamaan tää. Melkein yhtä paska vaihtoehto kuin jos Microsoft tai Google olisi ostanut. Mutta turha kai tästä on spekuloida sen enempää ennenkuin nähdään miten konkreettisesti tämä tulee vaikuttamaan.

Se on ainakin varmaa, että HC-pelaajien keskuudessa tää on suuri PR-tappio Oculukselle, kuten ulkomaisia foorumeita sekä Reddittiä (r/oculus) lukemalla voi todeta.

Onneksi myös Valve on tekemässä omaa VR-systeemiään AFAIK, joten jos tän takia Oculus Rift onkin paskaa niin ehkä Valven systeemi ei ole...
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Facebook is buying Oculus VR, a startup that makes virtual reality headsets, in a $2 billion deal.

Few years later: Sign in with facebook to use this device.

Ehkä olen vähän turhan pessimistinen, mutta joo. Katsotaan nyt kuinka tuo projekti etenee nyt kun sillä on tukenaan valtava kasa rahaa.

Onneksi myös Valve on tekemässä omaa VR-systeemiään AFAIK, joten jos tän takia Oculus Rift onkin paskaa niin ehkä Valven systeemi ei ole...

Itsekin nostan katseeni kohti Valvea. Sieltä voisi odottaakin tulevan jotain hyvää(mikäli Valven porukka hoksaa intergroida steam -kaupan suoraan VR -laitteen sisälle).
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Onneksi myös Valve on tekemässä omaa VR-systeemiään AFAIK, joten jos tän takia Oculus Rift onkin paskaa niin ehkä Valven systeemi ei ole...


Itsekin nostan katseeni kohti Valvea. Sieltä voisi odottaakin tulevan jotain hyvää(mikäli Valven porukka hoksaa intergroida steam -kaupan suoraan VR -laitteen sisälle).

Valve ei ole laitevalmistaja, ja siksi se esimerkiksi jakoi omaa VR-tietämystään Oculuksen kanssa. En siis olisi kovin toiveikas Valven omasta VR-headsetistä. Toisaalta Valve saattaa hyvinkin kääntää kelkkansa ja ryhtyä tukemaan jotakin muuta kehittäjää, nyt kun Oculus "petti pelaajat".

Kaikki Oculuksen keräämä hyvä karma varsinkin pelaajien keskuudessa meni tämän kaupan myötä kankkulan kaivoon. Toisaalta se tuo varmasti näkyvyyttä mainstream-mediassa.

"Zuckerberg said he could envision people visiting virtual worlds where they can buy goods and are served advertisements." lähde

Game over man, game over.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

No ei yllätys että mainoksia luvassa. Tosin en ole ostamassakaan laitetta joka toimii vain pc:llä oma kiinnostus on noissa sonyn omissa ja mielenkiinnolla odotan mitä niistä tulee.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Onneksi myös Valve on tekemässä omaa VR-systeemiään AFAIK, joten jos tän takia Oculus Rift onkin paskaa niin ehkä Valven systeemi ei ole...
Onko ollut puhetta (= huhua) milloin Valven VR tulisi kauppojen hyllylle asti? Jotenkin on sellainen muistikuva, että Giant Bombcastin väki puhui tämän olevan vielä ainakin parin-kolmen vuoden päässä.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Sonylla voisi kyllä olla nyt oikein hyvät saumat saada "pelikansa" innostumaan Morpheuksesta.

Kysymys onkin sitten, että missä vaiheessa heikäläiset aikovat jakaa lisää tietoa laitetta tukevista peleistä, videopalveluista jne.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tämä oli kyllä aikamoinen uutinen. Morpheus alkoi kiinnostamaan heti hitosti enemmän.

Tässä mielenkiintoinen avautuminen aiheesta:

"The problem with this deal is that Oculus' crowdfunded background and public support made it feel like the next big thing in tech could maybe, possibly be a movement powered by enthusiasts and hobbyists instead of venture capitalists and giant corporations. It would have been DEEPLY satisfying for a beloved Kickstarter to IPO and the best chance we've seen at that just vanished."

http://boingboing.net/2014/03/25/oculus-vr-could-have-changed-b.html
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Peruin ennakkotilaukseni!

ps.
En ollut ennakkotilannut Oculus Riftiä, mutta kuten internetissä on tapana, näin kuuluu sanoa jokaisesta hiemankin negatiivisesta uutisesta. Facebook voi tuoda Oculus Riftin massoille, mutta ymmärrän erittäin hyvin kunnianhimoisempien" kehittäjien (Carmack, Notch) tunteet asiasta.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Jep, kyllähän tämäkin imagollisesti pelaajien keskuudessa valuu Sonyn voitoksi ja Oculuksen (FB) tappioksi. Uutispommi todellakin.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Onko ollut puhetta (= huhua) milloin Valven VR tulisi kauppojen hyllylle asti?

Ei Valve ole tainnut edes suunnitella tekevänsä valmista tuotetta, vaan ainoastaan tutkinut teknologian mahdollisuuksia. Valve ei ole laitevalmistaja eikä kuluttajatuotteiden kauppias sen enempää kuin Facebook, joten sille puolelle lähteminen edellyttäisi suuria investointeja ja uuden osaamisen hankkimista.

Voi olla, että Oculuksen omistajavaihdoksen ja väistämättä edessä olevan uuden strategian myötä Valvella mieli muuttuu, tai ehkä ryhtyvät tekemään yhteistyötä Sonyn kanssa.
 
Ylös Bottom