Yleinen virtuaalitodellisuuskeskustelu

OK

Well-Known Member
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Onhan tuo nyt selvää, ettei tuosta tuolla hinnalla mitään suurten massojen tuotetta tule, eikä varmaan sellaista sitten vielä odotetakaan.
Jep. Tähän väliin on hyvä linkata parin päivän takainen BBC uutinen.

Less than 1% [=13 million] of of the PCs expected to be in use globally in 2016 will be powerful enough to run the best virtual reality technology, graphics-chip company Nvidia has said.
 

Beetzu

New Member
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Superdata julkaissut kattavan raportin eri valmistajien vuoden 2016 arvioiduista myyntimääristä.

Googlen 20 dollarin pahviVR tulisi olemaan se gateway huume 27.1 miljoonan myynnillä. Oculus + HTC yhteensä 6.6m, samsungin mobiili vr 2.5m ja viimeisenä sonyn psvr 1.9m. Kehitteillä olevista sovelluksista Oculuksella sopivia on 71%, Googlelle 24% ja Sonylle vain 5%.

Mielenkiintoisesti tavallisista kuluttajista enää 54% olisi "erttäin kiinostuneita" vr laitteesta jos hinta olisi 280$. Tätä kun vertaa nyt paljastuviin hintoihin niin kyllähän tuo eliitin leluksi tulee jäämään ellei sieltä joskus jotain codin suosion tasoista sovellusta tule.
 

Aphex

Active Member
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Aiemmista Luckeyn ym. puheista huolimatta en ole yllättynyt hintatasosta. Aika normaali, tai jopa edullinen hinta uudelle teknologialle, joka vasta nyt on tulossa early adopter -kuluttajien saataville. Moni maksaa iPhonestaan ja tietokonenäytöstään saman hinnan ja televisiostaan reilusti enemmän... Vieläpä kun huomioidaan että tämä vaatii rinnalleen teho-pc:n, en näe miksi hinta nähdään niin suurena. OK:n sivun alussa lainaama teksti kertoo olennaisen tästä.

Veikkaan että Vive tulee olemaan jonkin verran edullisempi kuin tämä, lähinnä valmistusmaasta johtuen.
 

OK

Well-Known Member
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Superdata julkaissut kattavan raportin eri valmistajien vuoden 2016 arvioiduista myyntimääristä.

Googlen 20 dollarin pahviVR tulisi olemaan se gateway huume 27.1 miljoonan myynnillä. Oculus + HTC yhteensä 6.6m, samsungin mobiili vr 2.5m ja viimeisenä sonyn psvr 1.9m
Mitenköhän 6.6M ennuste muuttui tämänpäiväisen hintajulkistuksen myötä? Oculus Riftin/Viven myyntihinta kun oli arvioitu jopa niinkin alhaiseksi kuin $300.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Siellä ovat toimittajat päässeet kokeilemaan lasien mukana toimitettavia pelejä. Hauska on nähdä miten kuvakulman ei tarvitse välttämättä olla ensimmäisestä persoonasta toimiakseen lasien kautta pelattuna.


https://youtu.be/bgRP__wW-gc
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Kolmas ketju samasta aiheesta, kyllä. Kahden edellisen jäädessä alustakohtaiseksi, voidaan tämä pyhittää yleisketjuksi koko teollisuudelle. Alalle on povattu valtavia myyntejä jo aloitusvuodelle 2016.

Pohjustukseksi keskustelulle menestystekijä, jonka moni varmaan jo arvaa. Se sama joka vei VHS:n ohi paremman BetaMaxin:

 

OK

Well-Known Member
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Pohjustukseksi keskustelulle menestystekijä, jonka moni varmaan jo arvaa.
Onko tämä? Ihan rehellinen kysymys, koska muut vaihtoehdot ovat huomattavasti vaivattomampia & edullisempia. En ole koskaan ymmärtänyt VR-pornon viehätystä. Ehkä itsellä on vain matala vaatimustaso.
 

Gameskeeper

Active Member
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Pohjustukseksi keskustelulle menestystekijä, jonka moni varmaan jo arvaa. Se sama joka vei VHS:n ohi paremman BetaMaxin
Tuo nyt on lähinnä myytti. Videokasettiformaattien ratkaisevat erot liittyivät kapasiteettiin ja varsinkin hinnoitteluun:

When it came to selling VCRs, they were trying to pitch two different things. Betamax was offering quality to consumers. They offered people the ability to record shows with a sharper image and superior sound. The major downfall of Betamax was it could only record for two hours. They were physically capable of recording for longer, but the quality would be poorer. Sony decided to go against doing that, hoping their superior product would win out. VHS had two things going for it: It could record for four hours and it was less expensive than Betamax.

In the end, what is most likely the biggest contributor to the downfall of Betamax was the price difference. On average Betamax players were about $1,000 while a VCR that played a VHS tape was around $300. The consumer simply was not willing to pay that much more for slightly better picture and sound. Especially when VHS was a good product, even if it wasn’t as good as Betamax. The reason Betamax lost the war was simply because VHS was a better deal.
http://knowledgenuts.com/2014/03/05/betamax-didnt-lose-to-vhs-because-of-adult-films/

Kolme kertaa kalliimpi kilpailija ei yllättäen voittanut.
 

Beetzu

New Member
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Onko tämä? Ihan rehellinen kysymys, koska muut vaihtoehdot ovat huomattavasti vaivattomampia & edullisempia. En ole koskaan ymmärtänyt VR-pornon viehätystä. Ehkä itsellä on vain matala vaatimustaso.
Samaa voi sanoa juuri peleistä...

Pornon kuluttajia on pelaajiin verrattuna aivan käsittämättömästi enemmän. Sieltä löytyy runsain mitoin niitä jotka ovat valmiita investoimaan laitteeseen päästäkseen sen "typyn tai poitsun" kanssa samaan tilaan immersion kautta. Tähän kun vielä liitetään robotti tekemään "jotain" niin saattaa maailman vanhin ammatti kokea hieman inflaatiota tai siirtyä vieläkin enemmän bittiverkkoon.

Auttaako porno laitteen myyntiä? Kyllä.
Onko porno merkittävin syy laitteen hankkimiselle? Ei ainakaan vielä, koska esim Oculus on toistaiseksi kieltäytynyt virallisesti tukemasta vrpornoa Riftissä.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Auttaako porno laitteen myyntiä? Kyllä.
Onko porno merkittävin syy laitteen hankkimiselle? Ei ainakaan vielä, koska esim Oculus on toistaiseksi kieltäytynyt virallisesti tukemasta vrpornoa Riftissä.
Otamme ehkä turhan herkästi keskusteluun kalliin Riftin, kun kuitenkin se yleisempi tie virtuaalimaailmoihin tulevat olemaan nämä älykännyköihin nojaavat ratkaisut.

Itseltä löytyy hyllystä Google Cardbox, joka taitellaan pahvista ja sisään ujutetaan iOS- tai Android-älypuhelin. Kurkistelin tällaiseen viime kesän Gamescomissa. Esittelijän kännykän ruudun kautta pääsin "sisälle" panssarivaunuun, jossa pään liikkeet toistettiin saumattomasti ruudulla. Wargaming selvästi jo tunnustelee VR-versiota tankkipelistään.
 

Baron

Active Member
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Eiköhän VR todellisuus tule kaatumaan huhuiltuihin hintoihin. Jos Oculus Riftin hinta on 600$ ja Valve/HTC :n Viven hinta lähentelee 1500$ niin auf wiedersehen vaan, ei tule breikkamaan ja koko harrastus tulee kaatumaan liian vähäisten käyttäjien määrään. Jos tuotantokulut liikkuvat noissa sfääreissä, niin Sony saa kyllä taiteilla todella tarkasti softspot hintapisteensä kanssa.

Toki kaikki nykyiset hinta-arviot voivat olla silkkaa hypetystä ja pankki räjäytetään E3 messuilla 199€/299€ hinnan muodossa. Mene ja tiedä, mutta VR joko elää tai kuolee hintansa mukana.
 

Aphex

Active Member
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Ei koko VR enää tässä vaiheessa kaadu hintaan. Sitä paitsi PC-pelaajilla on kyllä rahaa ostaa VR-laite, jos on varaa sen sujuvaan käyttämiseen pystyvään tietokoneeseenkin. Sonyn VR-laitteen kohtalo on eri juttu, ellei sille löydy todellista killer appia. Toki laitteiden ensimmäinen varsinainen sukupolvi tulee jäämään pieneksi, mutta muuten teknologia ja sen näkyvyys muuallakin kuin pelimaailmassa on jo sillä tasolla, että kehitys jatkuu vaikka ensimmäisiä tuotantoeriä ei myytäisikään miljoonittain.
 

ohjeah

Well-Known Member
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Kyllä virtuaalitodellisuus jäädäkseen tulee. Se, tapahtuuko varsinainen läpilyönti jo nyt ensimmäisen sukupolven myötä vai joudutaanko odottelemaan vielä pidempään jää vaan vielä nähtäväksi. Paljon on kiinni Sonysta ja siitä, millä hinnalla päätyvät PS VR:ää myymään.

Oculus Rift ja Vive jäävät väkisinkin vielä suht pienten piirien leluiksi korkean hinnan ja kovien laitteistovaatimusten vuoksi. Sonyn iso etu on, ettei heidän laitteensa vaadi kaverikseen muuta kuin muutaman satasen hintaisen konsolin, joka jo monista kodeista löytyy. Tosin nähtäväksi jää, miten PS4:n vaatimattomat tehot riittää tuossa hommassa..

Jännä olisi tietää, millaisia suunnitelmia Microsoftilla on pöydällään. Jos VR toden teolla lyö läpi jo lähitulevaisuudessa, niin saattavat olla vähän pulassa, jos eivät Xboxillekin jotain vastaavaa saa taiottua.
 

RT1

New Member
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Tuo hintataso kokonaisuudessaan vaikuttaa ehkä tämän "ensimmäisen aallon" VR-laitteissa sellaiselta, että niitä kyllä käsiteltiin mediassa vähän vääränlaisesta näkökulmasta, eli melkein pelikonsoleihin verrattavana massatuotteena. Todellisuudessa softineen 700-1000+ euroa lähentelevät kustannukset ovat 50 e tabletteihin ja puoli-ilmaisiin kännyköihin/sovelluksiin tottuneille kuluttajille ennemminkin kasari tai ysäriaikojen jätti-tv hintatasoa (tai miksei myös uudemmat alkuaikojen plasma/lcd/led-telkut tai jopa ensimmäisiin matkapuhelimiin tai pc-tietokoneisiin verrattavissa), jotka olivat suoraan hyvin varakkaille teknologiaorientoituneille ihmisille suunnattuja tuotteita.

Ihan kaikkea ei tietenkään ole vielä paljastettu ja esim. Playstation VR saattaa muuttaa paljonkin (ja mahdollisesti puun takaa tulevat uudenlaiset virtuaalitodellisuuden huippuhienot/hyödylliset sovellukset/innovaatiot), mutta osin syyttävä sormi voisi osoittaa myös valmistajia. "Virtuaalilaseja" hypetettiin lähes parin-kolmen sadan suht. edullisina lisälaitteina pitkään, kun todellisuudessa saattaa olla, että 400-500 euroakin olisi ehkä aika tappiollista bisnestä nykyhinnoittelun perusteella.

Kiinnostus (ja investoinnit) virtuaalitodellisuutta kohtaan on ollut niin suurta, että se ei varmasti tule enää mihinkään katoamaan, mutta ehkäpä tässä vaiheessa uskaltaa jo sanoa eräiden viihde- ja pelialan taustavaikuttajien tavoin, että nykyinen teknologia ei ehkä ole vielä ihan sitä, mitä sen pitäisi olla (jos esim. riittävän tehokkaat PC:t ovat muutamissa prosenteissa) + ainakin pariin-kolmeen vuoteen voi olla suhteellisen hankalaa kääntää ihan keveimpiä softia/tuotantoja lukuunottamatta VR-bisnestä voitolliseksi. Vaikka vähän harmittaakin alustava synkistely, niin pakko edelleen sanoa, että onhan tuo virtuaalitodellisuus silti niin hieno ja potentiaalia omaava juttu, että on helppoa ymmärtää, miksi siitä on kohuttu ainakin 90-luvulta saakka, jolloin hämärästi muistan jossain aamu-tv:ssä tai uutisissa esitellyn laitteistoa, jossa näkyi lähinnä muutama laatikko mustalla taustalla :) Siitä ollaan menty onneksi niin paljon eteenpäin, että käyttökelpoiset sovellukset ovat jo nyt realismia (hinnasta huolimatta).
 

Robotti

Active Member
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Esittelijän kännykän ruudun kautta pääsin "sisälle" panssarivaunuun, jossa pään liikkeet toistettiin saumattomasti ruudulla. Wargaming selvästi jo tunnustelee VR-versiota tankkipelistään.
Eikö siinä ala särkeä silmiä? Jos laitan oman puhelimen parin sentin päähän silmistä, jo sekunnissa iskee sellainen olo, että nyt muuten riitti.

Virtuaalitodellisuus kiinnostaa kyllä sinänsä, mutta muistissa on vielä ne 90-luvun viritykset. Silloin oli kyllä mukava katsella niitä psykedelisiä visioita, että mitä se virtuaalitodellisuus tulisi "sitten joskus" olemaan. Ja todellisuus oli sitten toista luokkaa.

Pessimisti ei pety.
 

Lebe80

Well-Known Member
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Eikö siinä ala särkeä silmiä? Jos laitan oman puhelimen parin sentin päähän silmistä, jo sekunnissa iskee sellainen olo, että nyt muuten riitti.
Kyllä särkee, jos et käytä Nisun mainitsemaan Cardboard -viritelmää. Näissähän on luonnollisesti erilliset linssit, joilla kuva kuin maagisesti siirtyy kauemmaksi, jolloin et tarkenna silmiäsi siihen sentin päähän.
 

Lebe80

Well-Known Member
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Tällaiset 99 euron ja vielä halvemmat ratkaisut lienevät kuitenkin se luontevin tie virtuaalitodellisuuteen suurten massojen kohdalla. Olemassa oleva älykännykkä saa uuden viran.

Lähde: http://www.samsung.com/global/galaxy/wearables/gear-vr/
Ainoa heikkous noissa Samsungin-laitteissa on se, että nuo VR-laitteet ovat rajattu vain tietyille luureille. Taisi olla vieläpä niin, että he tekivät omat VR-lasit eri luureille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Ainoa heikkous noissa Samsungin-laitteissa on se, että nuo VR-laitteet ovat rajattu vain tietyille luureille. Taisi olla vieläpä niin, että he tekivät omat VR-lasit eri luureille.
Suunta on kuitenkin kohti älykännyköitä. Pahvista taiteltavia sankoja jaellaan tyyliin muropakettien mukana ja kannessa QR-koodattu polku VR-sovellukseen. Arkipäiväistyy
 
Ylös Bottom