Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen virtuaalitodellisuuskeskustelu

Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Vantaan Flamingon viihdekeskuksessa pääsee kohta pelaamaan Vivellä vanhanajan pelihallityyliin. Tammikuun 13. päivästä eteenpäin Pikseli nimisessä paikassa saa 30min peliaikaa parilla kympillä.

"320-neliöisessä Pikselissä on 14 eri pelitilaa, jotka ovat kooltaan noin 2,5 kertaa kolme metriä. Jokaisessa tilassa on pc-tietokone ja HTC Vive -virtuaalilasit."

"Pikselissä käytettävää HTC Viveä pidetään nyt myynnissä olevista virtuaalilaitteista kehittyneimpänä. Muun muassa sen takia, että se mahdollistaa oikean kävelemisen pelin sisällä: eli kun käveleskelee virtuaalilasit päässä, pelihahmo liikkuu pelissä samaan tahtiin."

http://www.hs.fi/nyt/art-2000005025491.html
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Mielenkiintoinen haastattelu uudelta suomalaiselta pelistudiolta 3rd Eye Studios, jonka taustalla kotimaisen peliteollisuuden veteraaneja (Mm. Remedy).

Kari Koivistoinen: I have been a gamer my whole life, but nothing excites me more than VR now.
Throwing out the old rules, inspired to figure our new things, and creating something that was never possible before. I can’t imagine better platform to tell stories than VR.



Tuossa kommentissa on toimitusjohtaja hyvin tiivistetänyt sen syyn miksi VR innostaa meitä monia. Mennään sinne mihin kukaan ei ole vielä yltänyt. Pelaajana hakee vastaavasti uusia elämyksiä. Nyt viimeisimpänä Resident Evil 7 on niitä tarjonnut lupaavasti. Osoittanut hyvin sen, miten täysimittaisen AAA-artikkelin voi hyvin valjastaa myös laseille.

Lähde: http://uploadvr.com/3rd-eye-studios-company-reveal/
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Virtuaalitodellisuudelle luvassa kovat kasvulukemat.

C5MgzTTW8AIDV8a


Lähde: https://twitter.com/_superdata/status/834851577265582081
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Virtuaalitodellisuudelle luvassa kovat kasvulukemat.

Lähde: https://twitter.com/_superdata/status/834851577265582081

Ennen kuin samppanjapullot poksautetaan auki, muistetaan SuperDataMyAssin aiempia ennustuksia viimeisen vuoden ajalta:

- Oculus Riftin ja Viven yhteismyynnit yltävät 6,6 milj. vuonna 2016. Vuoden lopussa firma korjasi arvion 0,78 milj.

- PSVR myynnit yltävät 1,9 milj. vuonna 2016. Vuoden lopussa firma nosti ennusteet 2,6 milj., koska that makes sense, kun tarkastelee miten hyvin kuluttajille maistui OR/Vive. Ennen vuodenvaihdetta arvio muutettiin 0,75 milj.

- Eikä unohdeta sitä, että samainen tutkimuslaitos arvuutteli PSVR olevan keskimäärin kallein vaihtoehto kolmesta high-end kypärästä.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Hauska idea nuo opetus"pelit". Varmasti maistuu monelle tuollainen opiskelu paremmalta kuin kirjasta pänttääminen ja tilanteeseen tulee enemmän konkretiaa.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Pakko ottaa kantaa tähän virtuaalihössötykseen nyt kun vihdoin pääsin "kunnolla" sitä kokeilemaan. Pleikkarin vr ei ole tuttu, mutta aikaisemmin pääsin vähän maistelemaan velipojan 6 euron vrlaseja ja youtuben vr klippejä. Kamalaltahan se näytti ja jo parin minuutin käytön jälkeen tuli niin paha olo, että päätin ettei tämä ole mua varten.

Nyt kuitenkin päätin kokeilla uudestaan kun ostin uuden puhelimen ja sen mukana tuli Samsungin omat vr gear lasit. Nyt oli meininki aivan eri tasolla. Huonosta olosta ei ollut tietoakaan ja olin ja olen yhä aivan myyty. Varsinkin kauhupelit ovat aivan parhautta. Eikä vähään aikaan ole tullu naurettua yhtä paljoa kun katselee 4 vuotiaan pyörivän sohvalla ympyrää kun yrittää etsiä kaloja ja muita mereneläviä. Jo pelkästään tämän perusteella voin suositella kokemusta ja voin vain kuvitella kuinka huikeaa immersio on kunnon vekottimilla.

Ainoa harmitus on ettei Sampparin vekotin tietenkään ymmärrä vartalon liikkeitä ja kypärässä oleva kosketuspaneelin käyttö vaatii pientä totuttelua mutta äkkiä se unohtuu kaiken ihmettelyn lomassa. :D 360 materiaalin katselu on aika huikeeta myös. Tykkään kovasti! Terveisin entinen epäilijä.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

No ei varmana :D PSVR on kuitenkin liian hinnakas mun makuuni joten toistaiseksi ei tule hommattua. Näillä pärjää siihen saakka oikein mainiosti.

Ostin 3 eurolla kauhupelin jota en uskalla edes pelata [emoji23] Kyllä se vain niin on ettei grafiikka ratkaise kaikkea. Onnistunut äänimaailma kuulokkeiden kanssa nautittuna takaa elämyksen. Tai siis ei koska en uskalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Ostin 3 eurolla kauhupelin jota en uskalla edes pelata [emoji23] Kyllä se vain niin on ettei grafiikka ratkaise kaikkea. Onnistunut äänimaailma kuulokkeiden kanssa nautittuna takaa elämyksen. Tai siis ei koska en uskalla.

Virtuaalisen tilan kokeminen "totena" ei ole niin kiinni grafiikasta. Aivoja on ilmeisen helppo huijata ja kun ne saadaan mukaan jujuun, tulee muu perässä. Pelintekijöiden ei pidä hakea realismia, vaan jotain ihan omaa joka ei ole tästä maailmasta. Sen kun oivaltavat, on VR taas askeleen hauskempaa.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Nintendo työskentelee yhdessä Bandai Namcon kanssa VR:n parissa. Siitä osoituksena tämä Mario Kart VR. Tulossa pelisaleihin Tokiossa.

 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Siistin näköistä menoa mario kartissa, toisaalta jos joillain tulee herkästi ajopeleissä huono olo, niin tuossa sitten aivan 100% varmasti. En osta myöskään ihan täysin tuota liikeohjainten ja ratin comboa, vähän alkaa olla jo liikaa muuttujia.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Siistin näköistä menoa mario kartissa, toisaalta jos joillain tulee herkästi ajopeleissä huono olo, niin tuossa sitten aivan 100% varmasti. En osta myöskään ihan täysin tuota liikeohjainten ja ratin comboa, vähän alkaa olla jo liikaa muuttujia.

Ratin tilalle normi konsolin peliohjain gyroskoopilla. Aivan kuten tapahtuu jo nyt. Toisaalta tuo ratin ja lasien -yhdistelmä on jo PSVR+Dirt Rallylla koettu, ja hyväksi havaittu. Pahoinvoinnista ei mitään tietoa.

Nättiä on kyllä Mario Kart VR. Toivottavasti Nintendo tästä intoutuu vielä tuomaan oman VR-laitteensa. Voisiko se olla rakennettu nykyisen Switchin tabletin ympärille?
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Mäkin siedän tosissaan suht. hyvin VR-pahoinvointia ja Dirt/Driveclub ei aiheuta pätkääkään. Silti jotkut vuoristoratademot aiheuttaa hienoista huimausta ja tuo Mario Kartti meininki näytti vähän sellaiselta. Korkeus-suunnassa paljon liiketta aiheuttaa ehkä enemmän pahoinvointia. Noh pitää testata, mutta videolta tuli jo sellainen fiilis, että tuo olisi rankempaa kuin Dirtti.
 
oculus_quest_white_backdrop_1.jpg


Varovaisen innostunut Oculust Questista. Autonomiset lasit, jotka pärjäävät ilman tietokonetta ja piuhoja. Kaikki mitä tarvitset on visiiri ja kaksi ohjainta, jotka tulevat samassa myyntipaketissa. Hintaan 449 €. Julkaisu 21.5.

Tässä ollaan nyt lähimpänä valmista kuluttajatuotetta kuin aiemmin Oculuksella on tehty. Kilpailee jo PSVR:n kanssa. Kokemus on oletettavasti aika päräyttävä jo VR-pelanneidenkin keskuudessa kun ns. Room Scale, fyysinen liikkuminen VR-tilassa on "rajoittamatonta". Et ole enää piuhojen ja majakoiden varassa.

New Yorkin poliisi NYPD harjoittelee videolla tämän tapaisella ratkaisulla.

K18
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom