Olen tähän varmasti vastannut joskus aiemminkin mutta minusta on outoa että pelinkehittäjät käyttäisivät aikaa turhan tekemiseen, joten lähtökohtaisesti oletan että kaikki sisältö on tehty pelattavaksi. Minusta on paljon oudompaa lähteä siitä ajatuksesta että sisältöä voi vain jättää tekemättä.
Parhaiten tätä kaavaa on rikkoneen pelit kuten Witcher 3 ja Kingdom Comet. Niissä joku tavallisena hakutehtävänä alkava homma voi mennä niin ihmeellisiin suuntiin että kaikki tekeminen tuntuu tekemisen arvoiselta. Nämä pelit myös kestää sen sata tuntia mutta silti ei ole tullut samaa oloa kuin Ubin monissa peleissä, joissa tehdään tehtäviä vain tekemisen ja suorittamisen takia. Niistä puuttuu täysin motiivi, miksi niitä olisi mieluista tehdä. Ja kysyn, onko järkevää täyttää peli "tekemisellä", joka ei ole tekemisen arvoista? Ketä se oikeasti palvelee? Ne turhat tehtävät kuuluu korkeintaan tutoriaaliin, jossa opetellaan peliä eikä niitä taida olla KCD-peleissä edes niissä.
Ehkä olen vain nähnyt että asiat voidaan tehdä niin paljon paremminkin, niin nuo pelien "makaronilaatikot" ei jaksa oikein innostaa.
Missä tämä on päätetty? Minä en ole tällaista paperia tai sopimusta allekirjoittanut vaan vaadin peliltä oikeasti pelaamisen arvoista sisältöä. Jos se ei ole sitä, sille lätkäistään "Ubi-kaavan"-lätkä aiheesta päälle. Se tarkoittaa että peli ostetaan ehkä alesta ja sittenkin jää hyllyyn odottelemaan "sopivaa hetkeä". Miksi pelata koko peliä, jos sen sisältö on muutenkin täytetty "ei ole pakko pelata"-tason kamalla? Outoa että jollekin tuo on joku normi ja ihan ok asia. Ei pelkän keston pitäisi merkitä yhtään mitään jos se on tylsää tai turhaa saman toistoa.
Pelasin tuota ylläkin mainittua KCD2:sta varmaan 100-150 tuntia (en tiedä mikä laskuri näyttää oikean määrän) ja en olisi halunnut lopettaa pelaamista. Vaihtoehtoja siis todellakin on.
Mutta nuo AC-pelit ja vastaavat on juuri sellaisia "burger-pelejä", joita ei oikeast tarvitse pelata vaan enemmän vain suorittaa. Voi vaikka kuunnella podcastia tai muuta samalla kun keräilee parituhatta höyhentä tai muuta mielenkiintoista.
Et ole täysin väärässä mutta toisaalta et myöskään oikeassa muuten kuin "Ubi-kaavan" pelien suhteen. Muiden pelien kanssa nuohoaminen ja kaiken tekeminen ei aiheuta samaa ongelmaa. Sanon siis yhä että ongelma on "Ubi-kaava" eikä pelitavat. Ei tietysti haittaisi ottaa rennommin mutta minulle on ollut paljon tyydyttävämpi ratkaisu jättää huonot pelit pois. Ubin pitkät kökkäreet ei vain enää jaksa innostaa. Kerran jo aiemminkin niihin ehdin kyllästyä siinä AC3:n aikaan vaikka olin alunperin käytännössä pelisarjan jonkinlainen fani.
En minä oikeastaan suorita missään muualla kuin peleissä.

Se ehkä tulee enemmän sieltä kun ennen wanhaan sai pelin kerran vuodessa, niin siitä sitten kanssa pelattiin ihan kaikki mitä irti sai. Ei se sen kummempaa taida olla. Työt nyt on viimeinen asia missä suoritan. Teen sen mitä on sovittu mutta en yhtään enempää. Elämä on liian lyhyt siihen että vetäisin töissä itseni piippuun. Harrasteissa voin sitten panostaa enemmän mutta en niissäkään suorittamiseen asti.
En voi sanoa Valhallasta mutta olen lukenut siitä juuri sellaista että se on pahimpia tapauksia tästä. Omat kokemukset on kaikista aiemmista peleistä sillä juuri Valhallasta eteenpäin olen (jostain tottumuksesta kai) vain ostanut pelit (alesta toki) kaappiin pölyttymään. Intoa pelaamiseen ei ole ollut kun tietää että 1) ne vie helvetisti aikaa ja 2) ne ei anna sille ajankäytölle vastinetta.
Minä voin laittaa 100-200 tuntia peliin jos se olisi vaikkapa Kingdom Come 3. Hitto, minä jopa toivon että se tarjoaisi pelaamista niin pitkään jos se on samaa mitä kakkonen oli. Mutta en jaksa hypätä Ubin peleihin jos nuo kaksi kohtaa täyttyy, kuten ne yleensä tekee.
Siinä ei myöskään paljon maailma, oikeat hahmot ja paikat auta, jos se tekeminen on silti sitä mitä sanoit: "ei ole pakko tehdä". Itse tykkäsin nimenomaan Originsin aavikosta ja muista maisemista. Ja se olikin näistä uudemmista pelaamistani AC-peleistä melko virkistävä tapaus. Mutta jo Odyssey lähti taas vetämään tutuille Ubi-urille siihen malliin että ei enää Valhalla ole jaksanut pelaamaan asti innostaa.
Jaa, taas tämä että toistelen vain muka muiden mantraa. Kyllä se yhä on ihan oma näkemys, joka perustuu niihin pelattuihin peleihin. Epäilen myös että Valhalla ja sen seuraajat olisivat asiaa muuttaneet niin että olisinkin täysin väärässä tässä asiassa - varsinkin kun niin paljon olen kuullut juttuja että pelillä on yhä ne samat ongelmat kuin Ubilla aina. Samaa mitä on sanottu myös Shadowsista.
En sanonut että tuo olisi hyvä ollutkaan. Ainoastaan bambujen pätkimisessä oli jotain oikeaa haastetta. Tsushimaa auttoi lähinnä se, ettei se ollut ihan yhtä pitkä kuin AC-pelit tuppaa nykyään olemaan. Mutta kertonee paljon että ilmeisesti pelkästään lyhyemmällä kestolla on monet pitäneet peliä AC-pelejä parempana.
Minusta tuohon kuvailemaasi asiaan ei eläimen vaihto olisi vaikuttanut mitenkään. Sama kaava se on silti. Jos noin vähäinen "muunnelma" riittää niin ei ihme jos AC-pelitkin toimii. Itse näen noiden läpi aika heti ja lähinnä huikailen että jaa, sama tehtävä, jonka päällä uusi skini. Eihän tuo ole sen kummoisempi kuin että linnoituksen valloituksessa olisi eri väriset vastukset vastassa. Sama homma se on silti. Kritisoin muuten myös uusia Zeldoja siitä että vihuissa "vaihtelua" on ollut niiden eri värit. Ihan yhtä tylsää ja laiskaa kuin muukin kierrätys.
Itse pidin Tsushimassa sen lähtökohdista, tarinasta ja erityisesti taistelusta. Päällä sitten aika perinteinen "Sony-kaava" (elokuvamainen yksinpeliseikkailu), johon oli vähän otettu mallia Ubilta. Ihan kiva peli ja silti parempi kuin perinteisempi "Ubi-kaava". Peli jätti nimenomaan paremman maun koska ei kestänyt ikuisuuksia. Sillä on oikeasti iso merkitys että ehtiikö kyllästyä vai jääkö nälkä.
Toisaalta KCD2 oli niin perhanan hyvä että vaikka kesti hitosti niin jäi silti nälkä. Eli ei ole kestosta kiinni että mikä maku suuhun jää. Mutta jos peli on yhtään vähemmän innostava, niin parempi maku siitä jää jos ei ehdi myös kyllästyä. Ja AC-pelit nyt on aika nähty, joten se että niitä pitkitetään ei kauheasti auta niiden asiaa.
Pelaajat on toki osa ongelmaa. Siis ne, jotka aina huutavat "rahalle vastinetta". Tai siis "vastinetta" ja "sisältöä", jota ei ole pakko pelata. Mikä järki on muuten vaatia peleiltä tiettyä tuntimäärää ja sitten todeta että "ei ole pakko pelata kaikkea"? Eli halutaan että peli kestää 100 tuntia mutta juostaan tarina läpi ja 20-40 tunnin jälkeen vaihdetaan peliä. Mikä järki? Eikö olisi parempi että pelillä on se 40-50 tuntia laadukasta sisältöä tarjolla?
Ei kai kukaan olekaan sanonut ettei näihin peleihin mahtuisi hyvääkin sisältä ja paljonkin. Se on kuitenkin kaiken sen tauhkan alla. Vähän sama kuin olisi helvetin hyvä kakku ja joku paskoisi sen päälle että etsikää ne hyvät syötävät palat sieltä alta ja seasta, olkaa hyvät - ei ole pakko syödä kaikkea. (Öö, vertasinko itseäni juuri paskansyöjään?).
Nämä asiat näkee paremmin niissä kiertoajelukokemuksissa eikä näiden arvostaminen, kokeminen tai näkeminen myöskään vaatisi sitä että Ubisoft laittaa pelinsä täyteen sitä turhaa, "ei ole pakko pelata"-sisältöä. Eikä kukaan myöskään ole tainnut sanoa etteikö AC-peleissä olisi hienoja asioita juuri maailman ja muiden suhteen. Tässä on kritisoitu sitä pelattavaa sisältöä, koska se on se ongelma koska se ei ole pelaamisen arvoista. Sinä itsekin sanoit ettei sitä ole pakko pelata.
COD-pelien kampanjoista voi olla montaa mieltä mutta eikös ne vuoristoratamaisina kokemuksina ole juuri antiteesi tylsälle toistolle? Gameplay on toki pelistä riippumatta aina enemmän tai vähemmän sitä samaa, totta kai. Outoa edes kritisoida gameplaytä, kun sen koko idea on olla jatkuva looppi.
Aika erikoiset asiat koet toistona mutta sitten kuitenkin jaksat puolustella Ubin menoa. En oikein tiedä mitä sanoa. En pysty oikein sanomaan muuta kuin että ei nuo yksinkertaisesti minusta ole sellaista toistoa mitä tässä on Ubin tehtävistä kritisoitu. Ellet halua alkaa saivartelemaan ja sanoa että "tasohyppelypeleissä vain hypitään kokoajan" tai jotain muuta pöljää.
Jos nyt vaikka tuo tasoloikka otetaan mukaan, niin kyllähän niissä on jatkuvasti uusia kenttiä ja kohteita mitä kohti mennä. Kerättäviä kamoja eri paikoissa kuin aiemmassa kentässä, joka on ollut ihan erilainen. En ymmärrä miten joku voisi edes vitsillä sanoa että nuo esimerkit, tasoloikkapelit tai kauhupelit, vieläpä yleisesti mainittuina ilman esimerkkejä, on muka "toistoa".
Ei kukaan ole Ubin jutuissa yleensä kritisoinut hahmoja, tarinaa, maailmaa tai edes kummemmin pelimekaniikkoja, joten miksi edes keskityt niihin? Haluatko kenties viedä aiheen pois siitä ongelmasta, eli niistä turhista "ei ole pakko pelata"-tekemisistä? En minä halua että esimerkiksi KCD-pelisarjan mekaniikat kauheasti muuttuisi mahdolliseen kolmanteen osaan kuin korkeintaan hiomalla ja lisäämällä puuttuvia asioita. Ja totta kai senkin pelin tekeminen on sitä samaa: meni tänne, ota jotain/tappele tai molempia, palaa takaisin, puhu hahmoille. Mutta se, miksi näitä tehdään on se mikä merkitsee. KCD antaa kaikelle sellaiset raamit ja motiivit että tappaisin vaikka tuhat rottaa jos siellä on taustalla joku hyvä pillipiiparitarina jossa Hans ja Henry auttavat tätä rottainvaasion hoitamisessa. Kunhan niitä helvetin rottia ei tarvitse tappaa joka alueella kymmeniä kertoja ilman kunnollisia tarinoita.
Ei se ole lopulta sen kummoisempi asia kuin antaa hyvä syy tehdä jotain.
Se Ubin copypaste, jos et sitä ollut vielä hoksannut, on aina liittynyt ainakin minun mielestäni nimenomaan tekemiseen. Kaikki muuhan on Ubin peleissä todella toimivaa. Ne on vain niin onton tuntuisia, kuin hieno kakku, joka tyhjä sisältä. Tai jotain vastaavaa huonoa vertausta.
Otetaan vielä tuo KCD mukaan (koska rakastan niitä pelejä): niiden maailmassa ei tunnu olevan mitään sellaista, mikä olisi siellä vain pelaajaa varten. Jos siellä on joku linnoitus, niin sinne luultavasti saa jonkin elämää suuremman tarinallisen syyn mennä. Voi sinne mennä myös aiemmin ja sekoittaa asioita tarinasta mutta sekin on juuri vain hiton hienoa. AC-peleissä taas on linnoituksia satoja (liioiteltuna ainakin) ja kaikki ne on siellä pääosin siksi, että pelaajalla on "jotain tekemistä". Ne on siis samaan aikaan "tekemistä" ja eivät minkään oikean vuoksi olemassa.
Ehkä ne Ubin maailmat siis tuntuu nimenomaan tehdyiltä pelaajaa varten kun paremmissa peleissä tuntuu että pelin maailmassa pelaaja on vain vieraana. Tuntuu että se maailma voisi olla olemassa ilmankin että se on tehty pelaajan seikkailtavaksi. Siltä se ero ainakin tuntuu kun mietin AC- ja KCD-pelien eroja.
Vastasin toki jo ylempänä tähän samaan mutta laitanpa vielä tähänkin:
Miksi on muka ok tehdä täysin turhaa sisältöä, jota kenenkään ei ilmeisesti pidä, tarvitse tai kannata pelata? Se ihmettelette että miksei noita vain jätä pelaamatta mutta minä ihmettelen että miksi ne edes on siellä jos ne ei ole pelaamisen arvoisia. Pidemmin olen vastannut ylemmäs, joten toivon että luet myös sieltä enemmän jos jaksat/haluat.
Tiivistettynä vielä: jos päätarina kestää 15-30 tuntia ja peli muuten 100 tuntia, niin ainakin itselle haisee tuollaisessa heti ns. "filleri". Voidaan sitten mainostaa että näin paljon saa rahalle "vastinetta" ja porukka ostaa. Sitten pelaa vain sen 30 tuntia ja on tyytyväisiä vaikka ostivat sen takia että kestoa luvattiin 100 tuntia. Kuinka paljon voi itseäänkin huijata kun tuo menee läpi?
Onko se muka niin vaikea ostaa lyhyempi peli tietäen että koko lyhyempi kesto on laatua alusta loppuun kuin ostaa peli, josta ehkä 30 % on sellaista, jonka jaksaa pelata.