Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleistä keskustelua avoimen maailman peleistä

Itse kyllä pidän nimenomaan avoimen maailman peleistä. Se on erityinen suosikkigenre itselleni pelaamisessa. Rockstarin pelit eivät kuulu genressä kuitenkaan suosikkeihini, koska en pidä mitenkään erikoisesti juuri Rockstarille tyypillisistä pelien toteutuksen elementeistä. Se ongelma on siinä, että eivät ole panostaneet riittävästi itselleni peleissä olennaisiin asioihin, mutta kaikenlaiseen varsin epäolennaiseen on sitten satsattu. Itselleni pelattavuus on kuningas peleissä, ja valitettavasti juuri pelattavuus huonojen ja kankeiden kontrollien ja pelimaailman heikohkon palkitsevuuden kautta ovat varsin huonolla tolalla Rockstarin peleissä. Eivätkä nuo heidän peliympäristötkään mitenkään, ainakaan omaan silmääni, erityisen hienosti ole mallinnettu. Ihan ok toki, mutta en silti löydä mitään ylivertaista avoimen maailman pelien parhaimmistoon nähden.

Tällaista mielipiteiden ja näkökulmien vaihtoa kutsutaan keskusteluksi, ja niin kauan kuin se tehdään asiallisessa hengessä kohdistamatta henkilökohtaisuuksia kehenkään yksilöön, ollaan käsittääkseni ihan tällaisten keskustelufoorumeiden olemassaolon merkityksen ydinalueilla.
Avoimen maailman pelejäkin on aika moneen lähtöön. Grand theft autoihin verrokeiksi ottaisin ehkä esim. Mafiat, Saint's row:t, Watch dogsitkin yms., ja jos vaikka Metacritic -pisteitä katotaan, niin eihän noi pääse lähellekään. Jotkut Far Cry:t ja Elden ring menee mun mielestä taas ihan eri genreihin, vaikka avoimeen maailmaan sijoittuukin.

Keskusteluhan on tietysti ihan toivottavaa keskustelufoorumilla, mutta en välttämättä ymmärrä miks pitää samasta asiasta jatkuvasti vääntää.
 
Just näin, ja jos ei tän tyyppisestä pelistä tykkää, niin sillehän ei mitään mahda. En minäkään mene marisemaan esim. Palworld tai Helldivers -ketjuihin siitä, miten ei nappaa tommoset pelit yhtään, enkä ymmärrä niiden suosiota.
Jep. Ja vaikea käsittää mikä näiden pelien suosiossa on niin hankalaa ymmärtää vaikkei näistä itse perustaisikaan. Ihmellistä ja turhaa valitusta, joka toistuu tasaisin väliajoin kaikkien suosittujen pelisarjojen pelien ketjuissa.

Onhan näissä upean eläväiset, yksityiskohtaiset ja kauniit maailmat ja allekirjoitan täysin, että RDR2 maailma on yksi pelihistorian upeimpia pelimaailmoja. Kaikki ne ”turhat” yksityiskohdat tekevät kokonaisuuden, jollain sellaista mitä ei muissa open world peleissä vain olla nähny.
 
Avoimen maailman pelejäkin on aika moneen lähtöön. Grand theft autoihin verrokeiksi ottaisin ehkä esim. Mafiat, Saint's row:t, Watch dogsitkin yms., ja jos vaikka Metacritic -pisteitä katotaan, niin eihän noi pääse lähellekään. Jotkut Far Cry:t ja Elden ring menee mun mielestä taas ihan eri genreihin, vaikka avoimeen maailmaan sijoittuukin.

Keskusteluhan on tietysti ihan toivottavaa keskustelufoorumilla, mutta en välttämättä ymmärrä miks pitää samasta asiasta jatkuvasti vääntää.
Ihan asiallista keskusteluahan tämä on ollut, eikä mitään vääntämistä. Useampia ihan hyviä ja perusteltuja mielipiteitä on esitetty. Toiset Rockstarin pelien puolesta ja toiset kriittisemmin niiden puutteita esiin tuoden.

Sen olen sinänsä huomannut, että joskus varsinaiset fanit saattavat ottaa minkäänlaisen kritiikin fanittamaansa peliä kohtaan jonain ikävänä ja epäreiluna vääntämisenä. Ei se vaarallista ole, että kaikki eivät fanita sitä peliä niin kuin itse sattuu fanittamaan tai jopa enemmistö fanittaa. Itse rakastan Elden Ringiä yli kaiken ja pidän sitä parhaana koskaan pelaamanani pelinä. Olen kuitenkin täällä lukenut joidenkin kritisoineen peliä, mutta ei se minun näkemystäni pelistä ole mihinkään muuttanut, enkä ole jaksanut lähteä edes kiistelemään pelin huikeudesta sen enempää, koska asia on minulle niin kiistaton, etteivät toisen ääripään näkemykset hetkauta minua suuntaan tai toiseen, tai edes harmita mitenkään. Ehkä näinkin voisi suhtautua siihen jos fanittamaansa peliä kritisoidaan?

Ja ei muuta kuin vasta-argumenttia kehiin, jos on eri mieltä esitetystä kritiikistä ja haluaa mielipiteensä esille tuoda. Mutta henkilökohtaisuudet ja eri mieltä olevan alentaminen älykkyyden vähättelyllä tai muulla pilkalla pois keskustelusta. Ja itse toivoisin myös muunlaisia argumentteja kuin ne iänikuinen myynnit ja suosio, tai vaikkapa Metacritic-keskiarvo. Ne kun eivät sinänsä kerro mitään pelin todellisista hyvistä ja huonoista puolista, sekä siitä miten kukakin ne kokee,
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai ne turhat yksityiskohdat ketään häiritse mutta kun niiden tilalla voisi olla oikeasti mielekästä tekemistä. Paino sanalla: tekemistä. Päätarinan ohella RDR2:ssa on paljon näkemistä mutta: vähän tekemistä. Eikä minkäänlaista haastetta. Tämä oli mulle se suurin pettymys lupaavan alun jälkeen. Ja kyllä sen saa sanoa ääneen.
RDR2 on kuitenkin ainut Rockstarin peli jonka mä olen jaksanut pelata läpi ja onhan se maailma pirun kaunis. Pisteet siitä.
 
Ei kai ne turhat yksityiskohdat ketään häiritse mutta kun niiden tilalla voisi olla oikeasti mielekästä tekemistä. Paino sanalla: tekemistä. Päätarinan ohella RDR2:ssa on paljon näkemistä mutta: vähän tekemistä. Eikä minkäänlaista haastetta. Tämä oli mulle se suurin pettymys lupaavan alun jälkeen. Ja kyllä sen saa sanoa ääneen.
RDR2 on kuitenkin ainut Rockstarin peli jonka mä olen jaksanut pelata läpi ja onhan se maailma pirun kaunis. Pisteet siitä.
Tottakai saa sanoa ääneen eikä näistä ole pakko pitää. Itse kommentoin vain siihen, että näiden hienous ja maailman kehuminen on jotenkin vaikea asia ymmärtää. Sitten on taas eri asia sanoa mielipiteensä ja jankuttaa sitä samaa omaa mielipidettä loputtomiin tasaisin väliajoin. En tosin sano, että sinä olisit niin tehnyt.

Ehkä myös vähän missasit pointtini yksityiskohtien tärkeydestä. IMO ne on ne mitkä tekee siitä kokonaisuudesta hienon tuon maailman elävyyden osalta. Jos niiden tilalla olisi sitä tekemistä mitä kaipaat ja ne puuttuisi niin se maailma ei enään olisi millään tapaa erityinen.

Tekemisen määrä ja mielekkyys taas on lähes jokaisen open world pelin ongelma: Kuinka tehdä runsaasti mielekästä ja hauskaa tekemistä, joka ei ala toistaa itseään.
 
Ylös Bottom