Jatkan pelistä kirjoittelua, vaikka näyttää siltä ettei ketään oikein kiinnosta.
Vertaukset Advance Warssiin on tietysti väistämättömiä. Pelimekaniikka on hyvin samanlainen eli hyvin toimii. Paljon puhuttu ja parjattu IAS, Interactive Action System ei ole maailman parhain tai toimivin idea. Pienellä harjoittelulla homman oppii niin, että omat joukot osuu aina eikä vihollinen osu kertaakaan. Väistelin jopa iskuja joiden osumisprosentti oli 100. Homma tulee siis hyvin helpoksi eikä strategiasta tarvitse välittää. Mutta! IAS:in saa pois päältä, jolloin osumaprosentteihin lasketaan ampujan (siis sen virtuaalisen hahmon) taidot, puolustajan taidot, ympäristön antama suoja, aseen speksit ym. ym. Peli muuttuu kertaheitolla vaikeammaksi ja ilman strategiaa turpiin tulee äkkiä. Jostain syystä mistään arvostelusta en ole lukenut, että IAS:in saa pois päältä. Tämä siis mahdollistaa sen, että harkkore-strategisteille riittää haastetta, mutta ei-niin-harkkore-ihmisetkin pääsevät pelissä eteenpäin. IAS:in voi ottaa päältä pois ja takaisin vaikka ennen joka yksittäisen hyökkäyksen alkua.
Itseäni pelissä kiehtoi enitenkin kuitenkin tarina. Kovin animemainenhan se on, mutta kun alan harrastaja olen niin ei haittaa tippakaan. Mukavana bonuksena voi lukea tietoja kohtaamistaan hahmoista, mecheistä ja maailman sanastosta milloin vain, niin tarinanvirtaan ei huku.
Grafiikat ovat toimivia. Taistelukartalla joskus menee sekaisin omien joukkojen kanssa, kun mechien symbolit eivät ihan hirveästi eroa toisistaan, mutta tämänkin nopeasti tarkistaa. Hyökkäyksien aikana näkyy myös pieni animaationpätkä hyökkävästä mechistä, ja nämäkin saa pois päältä jos niistä ei pidä.
Äänet jäävät nopeasti unholaan, ei mitään ihmeellisiä.
Lopputulos: peli on omasta mielestäni varsin mainio, ja sopii sekä anime-faneille jotka haluavat vain seurata tarinaa sekä niille, jotka haluavat strategiaa. Jos haluat kumpaakin, suosittelen peliä oikein lämpimästi.