Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nothing
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Lainataanpa vielä olennainen osa:

The upcoming DRM will require gamers to be online when playing the game. If no Internet connection is available it means that the game wont work, period.

Tämä on niin naurettavan huono idea, että todennäköisesti kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Valitettavasti sillä välin muutama peli ehtinee kärsiä tästäkin DRM-"kokeilusta".

Paras keino vastustaa tällaisia suunnitelmia on katsoa, mitäs hyvää pelattavaa Good Old Gamesista tai Impulsesta löytyisikään.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

The upcoming DRM will require gamers to be online when playing the game. If no Internet connection is available it means that the game wont work, period.

Mitäs sitten kun nettiyhteys katkee? Mokkulalla niin tapahtuu usein ja myös tietokone vaatii uudelleenkäynnistystä aina välillä.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Ei tuo niin uusi idea ole, esimerkiksi Steam vaatii internet-yhteyttä. Jotkut pelit ovat vaatineet internetin kautta rekisteröintiä. Jatkuva internetyhteys varmasti karsii osan ostajista mutta toisaalta tuo lisää sellaisia ostajia, jotka muuten warettaisivat pelin. Tähänhän perustuu onlineroolipelien menestys, niistä on pakko maksaa, jos haluaa pelata. Ubisoft on ilmeisesti tullut siihen tulokseen, että warettajien panos on arvokkaampi kuin niiden, jotka vastustavat tuollaista idioottimaista käyttöoikeuksien rajoittamista. Periaatteessa siinä ei ole mitään tuomittavaa mutten usko sen olevan erityisen kannattavaa koska warettajat eivät maksa peleistä kovin mielellään ja kopiosuojausten kiertäminen onnistuu kuitenkin ajanmyötä vaikka ne olisivat kuinka idioottivarmoja tahansa. Ehkä ubisoftilla on sellainen keino rajoittaa piratismia, joka toimii toisin kuin aiemmat mutta epäilen syvästi.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Pelijulkaisijat käyvät päivä päivältä epätoivoisemmiksi, mutta minua ihmetyttää miksi he joutuvat käymään tätä taisteluaan yksin. Jotain tarvitsisi varmasti laki/viranomaispuolella tapahtua, jotta saataisiin kovempia rangaistuksia piraateille ja helpommin. Tässä kuitenkin puhutaan rehellisten ihmisten elinkeinosta ja perheen elatuksesta, jota suurehko roskasakki katsoo oikeudekseen ryöstää.

Musiikkipuolella taitaa olla jo omat organisaationsa, jotka jahtaavat piraatteja ja aina silloin tällöin näkee uutisen, jossa on määrätty miljoonittain korvauksia maksettavaksi ihan yksityishenkilölle tekijänoikeusrikoksista. Ehkä vähän extremeä ja monessa tapuksessa taitaa osua vähän vääriin kohteisiin (pikkutekijöihin), mutta jotain vastaavaa pitäisi pelipuolellakin tapahtua. Taistelu täytyisi viedä rikollisten luo, eikä yrittää ennaltaehkäisyä rehellisten asiakkaiden kustannuksella, kuten nykyisin tapahtuu.

Jos nyt ajatellaan vaikka normeja kauppoja, niin myymälävarkauksia estetään ennakolta valvonnalla (kamerat+vartijat) kuin myös rangaistuksella (otetaan yhteys poliisiin jos tekijä jää kiinni, ja tästä määrätään sakkoja tms). Pelipuolella tuntuu, että kaikki huomio kiinnittyy näihin "kameroihin" ja "vartijoihin", mutta rangaistus tuntuu monesta tekijästä niin mahdottomalta ettei kiinnijäämistä uskalleta edes pelätä.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Jos verrataan musiikkipuolen ja pelialan piratismia, kyllä peliala on valovuosia edellä. Kovat rangaistukset eivät toimi pelotteena koska piratismi on niin yleistä, ettei kaikkia voida rangaista, jolloin rangaistukset ovat mielivaltaisia. Jos joku perheenäiti saa miljoonien dollarien laskun samasta, mitä miljoonat ihmiset tekevät päivittäin saamatta mitään rangaistusta, kyseessä on oikeusmurha vaikka piratismi on tuomittavaa toimintaa.

Isot tekijät toimivat sellaisissa maissa, joissa ei ole tarvittavaa lainsäädäntöä ja piraattiorganisaatiot ovat usein mafian kaltaisia, eli isot kihot eivät koskaan jää kiinni koska ei voida osoittaa heidän osallisuutta toiminnasta. Piratismin valvonta on hyötyyn nähden aika turhauttavaa kun esimerkiksi Suomen viranomaisilla ei ole mitään mahdollisuutta pysäyttää piraattien toimintaa. Voidaan vain antaa rangaistuksia joillekkin melko pienille tekijöille, jotka jostain syystä saadaan kiinni. Tyypillinen rangaistus piratismista on aika kova tavalliselle ihmiselle eikä rangaistuksen kovuutta lisäämällä varmaan saada mitään ihmeitä aikaan kun ongelma on siinä, että rangaistavien määrä suhteessa rikollisiin on niin pieni, ettei mitään pelotevaikutusta pääse syntymään. Muutenkin on vähän takaperoista, että ihmisiä tulisi pelotella. Jotenkin toivoisi asioiden hoituvan jollakin asiallisemmalla tavalla.

Pelialalla monet ovat sopeutuneet elämään piratismin rinnalla ja on keksitty keinoja, joilla voidaan toimia voitollisesti vaikka piratismia ei saada kitkettyä täysin millään. Näkisin, että piratismin suhteen ollaan kuitenkin menossa parempaan suuntaan ja pakonomainen kopiontikulttuuri on väistyvä ilmiö. Enää ei ole sellaista viehätystä kaiken saamiseksi ilmaiseksi kuin muutama vuosi sitten kun nettilataaminen yleistyi räjähdysmäisesti. Jotkut sitten takertuvat epätoivoisesti ajatukseen, että jokainen kopioitu peli on menetetty tilaisuus saada useita kymmeniä euroja. Varsinkin isoille pelitaloille uutuuspelien vuotaminen nettiin tarkoittaa ainakin näennäisesti valtavia tappioita.

Ongelma on, että piratismin kitkemiseksi tehdyt tekniset ratkaisut eivät yleensä edes häiritse varsinaisia piraatteja mutta tekevät rehellisen kuluttajan elämän vaikeaksi. Joitakin PC-pelejä ei saa edes asennettua ilman, että hankkii laittoman kopiosuojauksen poistoon tarkoitetun ohjelman. Piraateilla ei ole tätä ongelmaa koska kopiosuojaukset on jo murrettu piraattiversioissa. Säälin niitä teknisesti vähemmän orientoituneita henkilöitä, jotka ostavat itselleen tai lapsilleen kalliin pelin, jota ei voi kopiosuojauksen vuoksi pelata. Varmasti moni näistä ostaa myös tulevia ubisoftin pelejä vaikka kotona ei olisi toimivaa nettiliittymää.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Eiköhän suuret kauppaketjut viimeistään tyrmää tämän hienon ajatuksen olemalla myymättä näitä tuotteita. Veikkaan että 90% kuluttajista ei lue pakkauksessa olevia merkintöjä ja varoituksia verkkoyhteydestä ja osa peleistä palautuu myymälöihin "toimimattomana". Siitähän se kauppias riemastuu.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Piratismiin pitäisi ottaa lähtökohdaksi samanlainen kitkeminen kuin liikennerikkeissä. Sakkoja jaettaisiin armottomasti ja herkästi ja useammista tai vakavammista rikkeistä seuraisi pahemmat rangaistukset. Luulisi että resursseja löytyisi, kun kerta ne nyhdettäisiin kiinnijääneiltä ihmisiltä. Käsittääkseni ylinopeussakoistakin poliisi saa vuodessa melkoisen kassan. Tekniikkapuolesta en osaa sanoa; onko poliisin (tms. viranomaisen) mahdoton valvoa torrent-palvelimia ja muita?

En millään jaksa uskoa, että homman suhteen pitäisi luovuttaa, koska "kaikki sitä tekevät". Piratismi on moderni rikkomus, eivätkä viranomaiset ole vielä keksineet keinoja sen pysäyttämiseksi, mutta onko mittavia askelaita tällä saralla edes yritetty ottaa?

Edelleen; kun viranomaispuoli saataisiin paremmin mukaan, niin ehkä julkaisijatkin voisivat välillä hengittää vapaammin ja antaa myös asiakkaidensa hengittää.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Piratismiin pitäisi ottaa lähtökohdaksi samanlainen kitkeminen kuin liikennerikkeissä.
Tässä olen täysin eri mieltä. Piratismiin tepsii parhaiten porkkana, ei se ainainen keppi.

Eli siinä vaiheessa kun tarjotaan laillisesti ja sopivaan hintaan oikeasti kuluttajaystävällistä palvelua ilman DRM-hirviöitä ja ties mitä rajoituksia, valitsee valistunut kuluttaja sen waren sijaan. Se on vaan täysin väärin, että DVD/BD:nsä laillisesti ostava joutuu pakkokatselemaan mainoksia ja You wouldn't download a car -varoituksia pahimmillaan minuuttitolkulla ennen kuin pääsee itse asiaan. Samoin sen laillisesti ostetun matskun toistaminen voi pahimmillaan onnistua vain sillä yhdellä ja ainoalla laitteella, kun taas netin "ilmaisversion" voi ongelmitta kääntää mihin formaattiin ja mille laitteelle vaan.

(Okei, tässä puhuttiin pelipiratismista, mie puhuin ihan vaan mediakäytöstä.)
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

En millään jaksa uskoa, että homman suhteen pitäisi luovuttaa, koska "kaikki sitä tekevät". Piratismi on moderni rikkomus, eivätkä viranomaiset ole vielä keksineet keinoja sen pysäyttämiseksi, mutta onko mittavia askelaita tällä saralla edes yritetty ottaa?

Edelleen; kun viranomaispuoli saataisiin paremmin mukaan, niin ehkä julkaisijatkin voisivat välillä hengittää vapaammin ja antaa myös asiakkaidensa hengittää.

Mielestäni viranomaiset tekevät sen mitä pystyvät. Piratismin kitkemiseen käytetty aika ja raha on raadollisesti tarkasteltuna poissa muusta työstä. Lainsäädännön selkeyttämisellä voidaan saada pientä parannusta tilanteeseen mutta Suomen viranomaisten kyky puuttua piratismiin on hyvin rajallinen koska piratismi on maailmanlaajuinen ilmiö ja varsinaiset päätekijät eivät ole Suomessa. Viranomaisten toiminta on ollut resursseihin ja tilanteeseen nähden mielestäni hyvällä tasolla, esimerkiksi finnreactorin tapauksessa.

Liikennerikkeisiin ei ole kovin hyvin onnistuttu puuttumaan sakottamisella. Periaatteessa esimerkiksi parkkipirkot rahoittaisivat toimintansa huomattavasti tehokkaammin kuin piraattikytät eli jos halutaan lisätä lainrikkojien kontrollia, pitäisi ensin panostaa liikennepuolen valvontaan voittojen maksimointitarkoituksessa. Piratismi ei ole kovin ihmeellinen rikos muiden joukossa, itse näen suurimmat ongelmat väkivaltarikollisuuden tuomioissa. Piratismista saa jo nyt helposti kovemman tuomion kuin pahoinpitelystä.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Tässä olen täysin eri mieltä. Piratismiin tepsii parhaiten porkkana, ei se ainainen keppi.

Eli siinä vaiheessa kun tarjotaan laillisesti ja sopivaan hintaan oikeasti kuluttajaystävällistä palvelua ilman DRM-hirviöitä ja ties mitä rajoituksia, valitsee valistunut kuluttaja sen waren sijaan.
Et tainnut ymmärtää mitä tarkoitin, tai sitten oma tekstisi on muuten vain ristiriidassa.

Siis oma "unelmani":

1. Maksaville asiakkaille porkkanaa -->ei tällaista DRM-shittiä
2. Piraateille huimasti nykyistä enemmän keppiä --> sakkoja+muuta

Doctor Pepper sanoi:
Mielestäni viranomaiset tekevät sen mitä pystyvät. Piratismin kitkemiseen käytetty aika ja raha on raadollisesti tarkasteltuna poissa muusta työstä.
Tässä onkin se ongelma. Ei ole mitään oikeaa viranomaista tätä asiaa hoitamaan. Ei ollut liikennepoliisiakaan silloin kun ei ollut autojakaan, eikä nyttemmin olla perustettu mitään tekijänoikeuspoliisia, vaan porukat ovat päässeet rälläämän jo 10-20 vuotta lähes täysin ilman viranomaisvalvontaa. Kyllä minä sen ymmärrän, ettei näillä nykyisillä nettipoliiseilla ole aikaa, mutta hommaan pitäisi perustaa ihan oma osastonsa, joka sitten kattaisi kulunsa piraateilta revityistä rahoista.

Emt, minä olen vain yksi hassu nettikirjoittelija enkä tiedä mitä kaikkea käytännön ja teorian ongelmia hommaan kytkeytyy, mutta jotain ylläkuvattua ehdottaisin, jos jossain työryhmässä olisin.

Sillä nyt ei ole mitään väliä vaikka suuret tekijät olisivatkin muualla. Suomessa vaan pitäisi ottaa askel eteenpäin ja alkaa sakottamaan suomalaisia warettajia huomattavasti nykyistä aktiivisemmin. Tämä on minun mielipiteeni, joka kumpuaa suorasta oksetuksesta nykypäivän waretusmeininkiä kohtaan. Ei tarvitse paljoa KonsoliFINin ulkopuolelle astua, niin tuntuu että on jo vaikea löytää peleistään oikeasti maksavaa nettikirjoittelijaa. Pätee myös IRL.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Löytyyhän moinen ominaisuus jo esimerkiksi Rise Of Flight lentosimulaattorista. On muuten älyttömän hieno peli ja ostettuna. Kyllä se kieltämättä aika rankkaa meininkiä on, eikä missään nimessä kohtuullista. Varsinkin kun aivan satavarmasti tuollainenkin suojaus osataan kyllä purkaa joillakin keinoilla. (hyvänä esimerkkinä vaikkapa iRacing joka jopa käynnistetään nettisivun kautta ja silti vaan löytyy piraattina)
Ainahan se tosin taitaa niin mennä että ne rehelliset asiakkaat näistä paskoista DRM innovaatioista eniten kärsivät. Starforce anyone?
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Iso-Britanniassa ollaan jo onnistuneesti kokeiltu ISP:n kautta toimivaa "warepaljastinta". Se huomaa IP-osoitteessa tapahtuvan laittoman P2P-liikenteen

P2P ei ole millään muotoa laitonta. Kaikki P2P liikenne ei ole piraattiliikennettä.

Taloudellisesti suurimmat haitat sisältöteollisuudelle tulee ammattimaisesti toimivien tahojen kautta, eli erityisesti kehittyvissä maissa toimivien piraattitehtaiden kautta. Kiina, Venäjä ja Brasilia ovat tällä alueella ne pahimmat möröt, joissa lainsäädäntöä ei ole, tai sen valvonta on olematonta. Brasiliassa aitojen pelien myynti on olematonta, koska pelejä on tarjolla piraattiversioina joka paikasta, ja kyse ei ole mistään P2P levityksestä vaan kopioitujen pelilevyjen kaupasta.

Tavallisen pelin/musiikin/elokuvan ostaneen käyttäjän elämän tekeminen vaikeaksi yltiöpäisillä DRM-ratkaisuilla ei ole tähänkään asti estänyt mitään, ainoastaan saanut käyttäjät raivoihinsa ja jopa yllyttänyt näennäisesti piratismiin, esim,. TT-2K:n mainitsema esimerkki. Jos et voi tehdä kopiota omistamastasi musiikki-CD:stä tai elokuvasta teknisten rajoitusten johdosta, joudut hakemaan kopion jo ostamastasi tuotteesta muuta kautta. Pelin kohdalla tällaista tarvetta ei ole.

Musiikkiteollisuus yritti sitä lähestymistapaa, että kaikki käyttäjät ovat rikollisia kunnes toisin todistetaan, mutta digitaalinenkauppa lähti lentoon vasta, kun DRM:stä ostetun musiikin kohdalla luovuttiin.

Ongelmana DRM:ssä on mm. miten määritellä omistajuus. Kuluttaja ostaa tuotteen omakseen, mutta myyjä haluaa siltikin kontrolloida miten/missä/millä laitteella/kuinka kauan kuluttaja voi omistamaansa kopiota käyttää. Silloin kyse ei ole ostamisesta, vaan vuokraamisesta ja sen pitäisi näkyä myös hinnassa.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Piratismiin tepsii parhaiten porkkana, ei se ainainen keppi.

Samoilla linjoilla. Kehittyneet jakelukanavat, kuten Steam ja sopiva hinta niitä hyviä työkaluja piratismin vähentämiseen. Musiikin kanssa jakelijat mokasivat, kun eivät ymmärtäneet heti lähteä täydellä paatoksella mukaan. Kansa oppi imuroimaan biisinsä epävirallisista lähteistä. Piratismista tuli näin koko kansan yhteinen harrastus, sen kaikissa kerroksissa. Syy ei ollut kuluttajissa, vaan näissä pelkureissa joille Napster oli uhka eikä mahdollisuus.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Tiedän, muun muassa useat verkkopelit tukeutuvat P2P-ratkaisuihin. Ilmeisesti kuitenkin tämä tekniikka osaa erotella jollain tavalla liikenteen laadun, vaikkapa peerien kautta. En ole asiantuntija, joten en tiedä miten.

Lähinnä voi seurata mitä trackereitä käytetään, ja esim. mitä torrentteja ladataan. P2P liikenne voi sekin olla salattua, joten liikenteen seuraamisen perusteella rangaistusten vaatimuksella ei saa kovinkaan ihmeellistä aikaan, ainakaan suurimpien tapausten kohdalla. Tuolla tavalla saadaan kyllä kiinni niitä 12-vuotiaita "megapiraatteja", jotka eivät vielä ymmärrä mitä tekevät, mutta ne isot tekijät jäävät huomaamatta.

Huolestuttavaa tässä on erityisesti se, että jokin omaa kaupallista intressiään valvova taho ottaa itselleen länsimaisessa oikeusvaltiossa viranomaisille kuuluvia oikeuksia.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Nämä oikeudethan on viranomaisilla, sillä niiden kautta ohjeet menettelyyn on saatu. Tosin näiden kaupallisia intressejään valvovien tahojen painostus on varmasti tuntunut, mutta tässä en taas näe mitään väärää.

Viranomaiset eivät voi luovuttaa valvonta- ja syyteoikeutta ulkopuoliselle taholle. Ei varsinkaan sellaiselle, jolla on ns. oma lehmä ojassa. Nyt eri tahojen etujärjestöt toimivat syyttäjinä, pääsevät käsiksi televalvontatietoihin helpommin kuin poliisi ja jakavat vielä automaattisesti rangaistuksiakin (korvausvaatimuksia) ilman esitutkintaa tai tuomioistuimen päätöstä. Äärimmäisen huolestuttavaa jos tuollainen tuntuu hyväksyttävältä tavalta toimia. Siinä kansalaisten oikeusturva vedetään suoraan viemäriin; "jokainen on rikollinen kunnes toisin todistetaan".
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Siinä kansalaisten oikeusturva vedetään suoraan viemäriin; "jokainen on rikollinen kunnes toisin todistetaan".
Näin helposti saatiin warettajasta tehtyä se viaton uhri ja tekijänoikeusjärjestöistä muokattua hirviömäinen pienen ihmisen oikeuksien riistäjä?

Tekijänoikeusjärjestöjen korvausvaatimuksesta voi toki kieltäytyä ja viedä asian normaalin tuomiovallan piiriin. Syylliselle tässä vain on se huono puoli, että viuluja tulee herkästi hiippasen enemmän.

Oma ehdotukseni kuitenkin oli, että tekijänoikeuksia valvomaan perustettaisiin ihan oma viranomaisyksikkönsä, eikä asiaan "kaupallista intressiä omaavien" tarvitsisi toimia sitten tänä hirveänä viikatemiehenä.

EDIT.

Onko porukalla sitten mielessä miten sitä piratismia saadaan kuriin?

-DRM:t ei auta
-DLC-koodit on suolesta, koska vähentää käytettyjen arvoa
-Tekijänoikeusjärjestöt ei saa tuomita piraatteja, eikä poliisilla riitä resurssit
-Muistakaa kansalaisten oikeudet! Kukaan ei saa tietää mitä koneellani teen, vaikka lataisin laittomasti pelejä!
-Digitaalinen kauppa on hirveää. Haluan levyn ja kannet.

Ainoaksi keinoksi taitaa jäädä warettajien hehkuttama:

Tehkää parempii pelei!!1 Mä vaan ekaks testaan ja sit ostan jos on hyvä.

Niin; nykyäänhän pelit ovat niin huonoja, ettei niistä kannattaa maksaa. Ja tyhmä maksaa, kun ilmaiseksikin saa.

Ja voin sanoa, että tämä aihe (ei tämä threadi vaan tämä aihe) turhauttaa mua aivan helvetisti.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Warettaminen saadaan kuriin tekemällä siitä tarpeeksi vaikeaa. Esim wiille ja ds:lle on niin lapsellisen helppo warettaa pelit että sitä voisi verrata melkein siihen kun c-64 aikoina kaksi pesäisellä mankalla kopioitiin kaverilta pelit. Kuinka moni sitten warettaa plesellä tai XO:lla? Ei varmaan kovinkaan moni koska se on huomattavasti vaikeampaa ja varsinkin jos lootalla haluaa liveä käyttää niin ei kannata alkaa koneen sisuksia ronkkimaan.

Joku steamin kaltainen järjestelmä varmasti konsoli puolella ainakin tulisi aiheuttamaan enemmän tappioita kuin piratismi. Ei minua ainakaan paljon huvita ajatus että jos joskus tuleekin netistä luovuttua niin en voisi enää jotain peliä pelata. Perkele jos minä ostan pelin niin se on MINUN omaisuutta ja haluan pelata sitä silloin kun haluan oli nettiä tai ei.
Nytkin on ihan tapeeksi hanurista tuo kaikki dlc kama. Mikkisofta lopettaa vanhan boxin liven huhtikuussa. Minulla on project gotham racing 2 johon olen ostanut yhden ratapaketin. Miten minä saan tuon ladattua vaikka joulukuussa? Minä olen sen ostanut joten minulla pitää olla mahdollisuus ladata se koska vaan.

Onko kukaan muu miettinyt että miten vaikka kymmenen vuoden päästä voi pelata niitä arcade pelejä ja pelien lisäreitä joista on maksanut parhaimmillaan jopa satoja euroja? Microsoft vetää liven hanat kiinni niin sinne meni rahat. Ei meistä kukaan oikeasti omista mitään arcade pelejä tai muuta vaan ne on lähinnä vuokralla ja jos ne menee poistamaan tai vaikka kovo hajoaa silloin kun niitä ei ole enää livestä saatavilla niin etpähän saa enää mistään uutta tilalle.
Tuossa yksi syy miksi olen koko digitaalista jakelua vastaan. Tuollaista ongelmaa ei ole jos peli on fyysisenä hyllyssä.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Ainoaksi keinoksi taitaa jäädä warettajien hehkuttama:

Tehkää parempii pelei!!1 Mä vaan ekaks testaan ja sit ostan jos on hyvä.

Niin; nykyäänhän pelit ovat niin huonoja, ettei niistä kannattaa maksaa. Ja tyhmä maksaa, kun ilmaiseksikin saa.

Warettajien mielenmaisemaan tutustuminen on mielestäni yhtä hedelmällistä kuin yrittää miettiä, mitä polkupyörävaras ajattelee. Ongelma ei ole siinä, että joku aina pöllii kuormasta ja käyttäytyy muutenkin idioottimaisesti vaan siinä, että pelintekijöiden täytyy saada kunnollinen korvaus työstään. Monet ovat keksineet keinon ansaita, kuten WoW ja Steam. PS3-pelejä suojaa niiden koko. Viimeisen parin vuoden aikana noussut indiepelien menestys tuo myös toivoa paremmasta.

Netin katkaiseminen piraateilta on hyväksyttävää siinä vaiheessa kun voidaan osoittaa laiton kopioiminen tapahtuneeksi ja voidaan osoittaa, että sen suorittaja on kyseinen henkilö. Tämä ei nykytilanteessa ole yleensä kovin helppoa.

Nettipoliisia parempi keino olisi saada riittävän tiukka piratisminvastainen kansainvälinen sopimus, jolla voidaan tukkia piraattien levityskanavat. Ei sekään poistaisi kaikkea piratismia mutta hidastaisi ja vaikeuttaisi toimintaa niin paljon, että tavallisella pikkupiraatilla ei olisi enää helppoa keinoa saada laittomia kopioita. Toki ne saisi haettua edelleen Viipurin torilta.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Lisään minäkin muutaman ajatuksen..

Suomen nykyinen laki ja oikeuskäytäntö, sekä taloudelliset realiteetit tarkoittavat, että on täysin, siis täysin mahdotonta lähteä rankaisemaan kaikkia warettajia. Poliisi tarvitsisi aivan valtavasti uusia resursseja tähän, kun kymmeniä tuhansia ihmisiä ruvettaisiin tuomitsemaan sakkoihin, ehdollisiin jne.. Pikkuisen siinä olisi töitä myös tuomioistuimilla ja lakimiehille. Olen muuten aika varma, että mikäli poliisin rahoitusta lisättäisiin olisi prioina ihan muut asiat, kuin warettajien metsästys.

Massarikokset ovat ilman muuta yhä rikoksia, mutta viranomaiset joutuvat nostamaan kädet pystyyn. Kun esim. myymälävarkaita on aivan helvetin vaikea saada kuriin (kokemusta runsaasti) on todella vaikea uskoa että ihan lähitulevaisuudessa piratismiin puututtaisiin sen ponnekkaammin.

Epäilen myös, että vaikka pelien hinta puolittuisi ei se vähentäisi waretusta mitenkään olenaisesti. Suuri osa ihmisistä ei vaan suostu maksamaan mitään, jos sen ilmaiseksi saa. Mikäli uutuspeli maksaisi sen 35e Anttilassa myynnit voivat lisääntyäkin, mutta lisäys ei välttämättä kattaisi hinnan alennusta.

Uusilla konsoleilla yksi pirun hyvä piratisminestokeino on live-bannit ja vastaavat toimet.. Mielestäni konsolin saisi myös kylmästi "brikata" toimimattomaksi. Mikäli et ymmärrä olla varastamatta pay the price.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom