Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Warettaminen saadaan kuriin tekemällä siitä tarpeeksi vaikeaa. Esim wiille ja ds:lle on niin lapsellisen helppo warettaa pelit että sitä voisi verrata melkein siihen kun c-64 aikoina kaksi pesäisellä mankalla kopioitiin kaverilta pelit. Kuinka moni sitten warettaa plesellä tai XO:lla? Ei varmaan kovinkaan moni koska se on huomattavasti vaikeampaa ja varsinkin jos lootalla haluaa liveä käyttää niin ei kannata alkaa koneen sisuksia ronkkimaan.

Joku steamin kaltainen järjestelmä varmasti konsoli puolella ainakin tulisi aiheuttamaan enemmän tappioita kuin piratismi. Ei minua ainakaan paljon huvita ajatus että jos joskus tuleekin netistä luovuttua niin en voisi enää jotain peliä pelata. Perkele jos minä ostan pelin niin se on MINUN omaisuutta ja haluan pelata sitä silloin kun haluan oli nettiä tai ei.
Nytkin on ihan tapeeksi hanurista tuo kaikki dlc kama. Mikkisofta lopettaa vanhan boxin liven huhtikuussa. Minulla on project gotham racing 2 johon olen ostanut yhden ratapaketin. Miten minä saan tuon ladattua vaikka joulukuussa? Minä olen sen ostanut joten minulla pitää olla mahdollisuus ladata se koska vaan.

Onko kukaan muu miettinyt että miten vaikka kymmenen vuoden päästä voi pelata niitä arcade pelejä ja pelien lisäreitä joista on maksanut parhaimmillaan jopa satoja euroja? Microsoft vetää liven hanat kiinni niin sinne meni rahat. Ei meistä kukaan oikeasti omista mitään arcade pelejä tai muuta vaan ne on lähinnä vuokralla ja jos ne menee poistamaan tai vaikka kovo hajoaa silloin kun niitä ei ole enää livestä saatavilla niin etpähän saa enää mistään uutta tilalle.
Tuossa yksi syy miksi olen koko digitaalista jakelua vastaan. Tuollaista ongelmaa ei ole jos peli on fyysisenä hyllyssä.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Ainoaksi keinoksi taitaa jäädä warettajien hehkuttama:

Tehkää parempii pelei!!1 Mä vaan ekaks testaan ja sit ostan jos on hyvä.

Niin; nykyäänhän pelit ovat niin huonoja, ettei niistä kannattaa maksaa. Ja tyhmä maksaa, kun ilmaiseksikin saa.

Warettajien mielenmaisemaan tutustuminen on mielestäni yhtä hedelmällistä kuin yrittää miettiä, mitä polkupyörävaras ajattelee. Ongelma ei ole siinä, että joku aina pöllii kuormasta ja käyttäytyy muutenkin idioottimaisesti vaan siinä, että pelintekijöiden täytyy saada kunnollinen korvaus työstään. Monet ovat keksineet keinon ansaita, kuten WoW ja Steam. PS3-pelejä suojaa niiden koko. Viimeisen parin vuoden aikana noussut indiepelien menestys tuo myös toivoa paremmasta.

Netin katkaiseminen piraateilta on hyväksyttävää siinä vaiheessa kun voidaan osoittaa laiton kopioiminen tapahtuneeksi ja voidaan osoittaa, että sen suorittaja on kyseinen henkilö. Tämä ei nykytilanteessa ole yleensä kovin helppoa.

Nettipoliisia parempi keino olisi saada riittävän tiukka piratisminvastainen kansainvälinen sopimus, jolla voidaan tukkia piraattien levityskanavat. Ei sekään poistaisi kaikkea piratismia mutta hidastaisi ja vaikeuttaisi toimintaa niin paljon, että tavallisella pikkupiraatilla ei olisi enää helppoa keinoa saada laittomia kopioita. Toki ne saisi haettua edelleen Viipurin torilta.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Lisään minäkin muutaman ajatuksen..

Suomen nykyinen laki ja oikeuskäytäntö, sekä taloudelliset realiteetit tarkoittavat, että on täysin, siis täysin mahdotonta lähteä rankaisemaan kaikkia warettajia. Poliisi tarvitsisi aivan valtavasti uusia resursseja tähän, kun kymmeniä tuhansia ihmisiä ruvettaisiin tuomitsemaan sakkoihin, ehdollisiin jne.. Pikkuisen siinä olisi töitä myös tuomioistuimilla ja lakimiehille. Olen muuten aika varma, että mikäli poliisin rahoitusta lisättäisiin olisi prioina ihan muut asiat, kuin warettajien metsästys.

Massarikokset ovat ilman muuta yhä rikoksia, mutta viranomaiset joutuvat nostamaan kädet pystyyn. Kun esim. myymälävarkaita on aivan helvetin vaikea saada kuriin (kokemusta runsaasti) on todella vaikea uskoa että ihan lähitulevaisuudessa piratismiin puututtaisiin sen ponnekkaammin.

Epäilen myös, että vaikka pelien hinta puolittuisi ei se vähentäisi waretusta mitenkään olenaisesti. Suuri osa ihmisistä ei vaan suostu maksamaan mitään, jos sen ilmaiseksi saa. Mikäli uutuspeli maksaisi sen 35e Anttilassa myynnit voivat lisääntyäkin, mutta lisäys ei välttämättä kattaisi hinnan alennusta.

Uusilla konsoleilla yksi pirun hyvä piratisminestokeino on live-bannit ja vastaavat toimet.. Mielestäni konsolin saisi myös kylmästi "brikata" toimimattomaksi. Mikäli et ymmärrä olla varastamatta pay the price.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Epäilen myös, että vaikka pelien hinta puolittuisi ei se vähentäisi waretusta mitenkään olenaisesti. Suuri osa ihmisistä ei vaan suostu maksamaan mitään, jos sen ilmaiseksi saa. Mikäli uutuspeli maksaisi sen 35e Anttilassa myynnit voivat lisääntyäkin, mutta lisäys ei välttämättä kattaisi hinnanalennusta.

Steamissa on kokeiltu erilaisia tarjouskampanjoita ja laskettu välillä hinnat ihan poskettoman alas. Tuloksien mukaan pelien hintoja voidaan laskea melkein miten paljon vain, niin kasvaneet myyntimäärät tuottavat enemmän voittoa kuin myyminen kalliimmalla. Tämä ei luultavasti päde ison budjetin uutuuspeleihin, joiden parin ensimmäisen viikon myynti tuo suurimman osan tuloksesta. Varmaan myös kuluttajat oppisivat odottamaan alennusmyyntejä, jos pelien hinta laskisi nykyistä nopeammin.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Ei tuo niin uusi idea ole, esimerkiksi Steam vaatii internet-yhteyttä.

Steam ei kuitenkaan vaadi jatkuvaa internet-yhteyttä, sieltä jostain löytyy offline-moodi. Eli tarviat internetyhteyden vain silloin kun ostat ja lataat pelin, sen jälkeen sillä ei ole niin väliä mun käsittääkseni. Itsellä steam-client on asennettuna vain pöytäkoneeseen joka on 24/7 kiinni verkossa joten en tuosta sen tarkemmin tosin osaa sanoa.

Toivottavasti kuitenkin tämä Ubisoftin systeemi kaatuu koska eihän tuossa ole enää mitään järkeä. Ei ole kuitenkaan nykyään täysin realistista olettaa, että joka kone on jatkuvasti pelatessa kiinni netissä. Ja voipi olla aika ikävä yllätys niille jotka pelin ostaa ja verkon ulkopuolisella koneella / läppärillä matkoilla koittavat pelata. Pakkauksessa kun ei kuitenkaan tule olemaan tarpeeksi selvää merkintää internet-yhteyden pakollisuudesta joka hetki kun pelaa..

Joku saisi kyllä jo pikkuhiljaa keksiä oikeasti toimivan kopiosuojaksen joka ei kusisi rehellisiä pelaajia silmään millään tavalla. Taitaa tosin olla lähestulkoon mahdoton tehtävä..
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Jännä huomata miten jotkut ovat valmiita luopumaan perusoikeuksistaan muitten edun puolesta... Lisäksi ollaan valmiita ottamaan vastaan mukisematta jenkkien pelottelutuomiot. On se hienoa kun saa raiskata alaikäisen ja selviää 3 vuoden ehdollisella ja olikos nyt 15 000 sakkoa, mutta lataat pari musiikkilevyä, niin korvaussumma voi olla satoja tuhansia. Tähänkö sitä halutaan mennä?

No mikäs siinä jos omatunto on täysin puhdas. Vaikea vaan uskoa ettei joskus tule jotain sarjaa lainattua ameriikan serkulta tai muuta vastaavaa... Se on sitten hienoa kun uuden 24 jakson tsekattuaan huomaa olevansa ilman nettiyhteyttä ja 50 tonttua köyhempi... (vai päteekö tämä suhatutuminen vain ja ainoastaan pelipiratismiin?)
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Tuolla tavalla saadaan kyllä kiinni niitä 12-vuotiaita "megapiraatteja", jotka eivät vielä ymmärrä mitä tekevät, mutta ne isot tekijät jäävät huomaamatta.
Nimenomaan. Tuollaisilla järjestelyillä ei todellakaan päästä ongelman alkulähteille. Digitaalisen maailman "varkaus" on siinä mielessä erikoinen juttu, että siihen ei tarvita kuin yksi ainoa kappale alkuperäistä mediaa, ja sen jälkeen sitä voidaan monistaa loputtomiin laadun kärsimättä. Ja lähes järjestään se ensimmäinen kopio lähtee jo suoraan esim. tehtaasta, jossa levyt prässätään. Ei se ware lähde liikkeelle siitä kaupasta rahalla ostetusta CD/DVD/BD-kiekosta.

hartzu tuossa jo mainitsikin musiikin ilman DRM-hömpötyksiä. Toden totta, sen jälkeen kun iTunes otti nk. iTunes Plussan käyttöön, katkesi viimeinenkin este laillisesti ostetun musiikin käytölle myös muissa kuin Setä Steven laitteissa. iTunes onkin malliesimerkki siitä, mihin kaiken digijakelun pitäisi jossain vaiheessa päästä. Ostaminen on lähes liian helppoa - siitä todisteena lukuisia humalassa tehtyjä "tääkin olisi kiva saada" -levyostoksia. :) Toisto sujuu millä tahansa soittimella, joka vaan AAC:tä tukee (mm. puhelin, PSP, PS3). Mutta silti tiedostoissa on eräänlainen digitaalinen vesileima, joka kertoo, kuka kappaleen on ostanut. Tieto siitä voi olla monelle ihan riittävä "pelote", jottei tee mieli jakaa musiikkia nettiin.

Totta kai jotkut tuossakin huolestuvat yksityisyydestään. Mitä jos joku esim. murtautuu koneelleni, lataa ostamani biisit ja laittaa ne sitten jakoon? Vaikka todistustaakka levityksen tahallisuudesta lienee edelleen syyttävällä osapuolella, siinä voi pieni kuluttaja olla silti heikoilla. Ja ehkä tämän vuoksi kaikki eivät iTunes Plussastakaan pidä, vaan haluavat musiikkinsa ihan pelkkinä mp3-tiedostoina (tai esim. häviöttömästi pakattuna FLACina).

Joohanh: P2P on vain korkean tason yleisnimitys vertaisverkoille. P2P-verkkoja ja tekniikoita on lukemattomia erilaisia, joten en todellakaan usko moisen filtterin toimivan kovinkaan hyvin.

Doctor Pepper: PS3-pelejä ei todellakaan suojaa niiden koko, vaan ihan puhtaasti se, ettei wareimagella toistaiseksi tee yhtikäs mitään. Oikeasti vain varsin pieni osa PS3-peleistä on näitä 10+ gigan tapauksia, ja sekään ei ole warepiireissä määrä ei mikään. Blu-ray-leffojen karsitutkin imaget ovat helposti 10-20 gigaa, ja silti niitä liikkuu aivan valtavia määriä.

Mutta sinä päivänä, kun joku OIKEASTI keksii tavan saada PS3-pelitkin toimimaan ilman alkuperäistä BD-levyä, alkaa myös PS3-pelien wareliikenne tavallisen kansan keskuuteen. Onneksi nämä nykyiset murtoyritykset ovat hyvin teoreettisia, ja niistä on vielä pitkä matka tuohon kuvailemaani tilanteeseen.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Jännä huomata miten jotkut ovat valmiita luopumaan perusoikeuksistaan muitten edun puolesta...
Eh..? Osaanko ajatella asiaa oman napani ulkopuolelle, kyllä. Olenko valmis luopumaan "perusoikeuksistani" jos sillä saadaan jotain hyvää aikaan? No, riippuu varmasti oikeuksista ja mihin asteeseen niistä luovutaan. Tässä ketjussa olen toivonut viranomaisille suurempaa liikkumatilaa warettajien, eli rikollisten, kiinniottamisessa ja rankaisemisessa. Jos tämä jonkun mielestä on heti suoraan perusoikeuksista luopumista, niin en valitettavasti voi jakaa yhtä kyynistä näkökulmaa.

Vai mistä tässä nyt puhuttiin?

Lisäksi ollaan valmiita ottamaan vastaan mukisematta jenkkien pelottelutuomiot. On se hienoa kun saa raiskata alaikäisen ja selviää 3 vuoden ehdollisella ja olikos nyt 15 000 sakkoa, mutta lataat pari musiikkilevyä, niin korvaussumma voi olla satoja tuhansia. Tähänkö sitä halutaan mennä?
Kärjistellen kärjistellen... Kyllä, Suomessa pitäisi raiskaustuomioita nostaa rankalla kädellä, kuten myös monista muista rikoksista saatavia tuomioita. Pitäisikö warettamista katsoa villaisella vain sen takia, että se on lievempi rikos kuin raiskaus? Samalla mentaliteetilla monta muutakin rikosta voitaisiin jättää täysin huomiotta. Parin musiikkilevyn latauksesta pitäisi antaa korvaussummaksi tuplaten levyjen hinta.

No mikäs siinä jos omatunto on täysin puhdas. Vaikea vaan uskoa ettei joskus tule jotain sarjaa lainattua ameriikan serkulta tai muuta vastaavaa... Se on sitten hienoa kun uuden 24 jakson tsekattuaan huomaa olevansa ilman nettiyhteyttä ja 50 tonttua köyhempi... (vai päteekö tämä suhatutuminen vain ja ainoastaan pelipiratismiin?)
Kyllä minä olen waretusta vastaan sen kaikissa muodoissa, mutten voi väittää ettenkö olisi koskaan sortunut. Ja miksen olisi sortunut, kun kyseessä on nyky-yhteiskunnassa niin lainsäädännön (käytännön toteutuksen) kuin sosiaalisen näkökulmankin mukaan suorastaan toivottava käytösmalli? Waretus on viisasta, ostaminen yksilön näkökulmasta käsittämättömän typerää. Miksi helkkarissa ostaa mitään, jos ilmaiseksikin saa? Tähän kysymykseen minä tiedän vastauksen, mutta hyvin hyvin moni ei tiedä, eikä edes haluakaan tietää.

Kun tilanne on tämä, on sille pakko tehdä jotakin. Tällä hetkellä tilanne on niin peli/musiikki/elokuva-alallakin ihan kuin tv-maksussa. Toiset maksavat ja toiset chillailevat mukana ja mitä enemmän näitä chillailijoita on, niin sitä suuremmaksi maksu maksajille tulee. Me KonsoliFINin käyttäjät olemme (toivoakseni) näitä pelialan maksajia ja meille maksu kasvaa koko ajan, tavalla tai toisella (yksi tapa on löydettävissä aloitusviestistä). Eikö teitä oikeasti *ituta nämä chillailijat yhtään?
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Täällä sinänsä oikein validisti yritetään pureutua siihen ongelman ytimeen, mutta täytyy kysyä, että onko se kuitenkaan tarpeellista?

Laiton teko on laiton teko. Turha täällä on ruveta pohtimaan, että voi, mitenköhän saataisiin waretus tehtyä niin vaikeaksi, että peruspertti ei polttaisi näppejään sen kanssa. Kyllä ne autotkin kulkevat huomattavasti lujempaa kuin mitä saa Suomen teillä ajaa.

Mielestäni on aivan käsittämättömän löysä asenne yrittää tehdä markkinat sellaisiksi, jossa warettajat lopettaisivat piratismin ja alkaisivat ostamaan laillisesti. Tämähän on aivan naurettavaa, sillä warettajalle piraattien lataaminen on arkipäivää. Unohtakaa nyt hyvät ihmiset noin ällön sosiaalidemokraattinen linja.

TT-2k: Kyllä kyllä, mutta vertaisverkon ylivoimaisesti yleisin käyttö on torrent-piratismi. Sinänsä tämä tarjoaa jo edes jotain, mistä alkaa.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Onko porukalla sitten mielessä miten sitä piratismia saadaan kuriin?

Kiinnostava nettipeli? Xbox Live?

Virallisille servereille ei pääse kräkätyillä softilla.

Tekijänoikeus mafiasta en edes aloita...
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Näin helposti saatiin warettajasta tehtyä se viaton uhri ja tekijänoikeusjärjestöistä muokattua hirviömäinen pienen ihmisen oikeuksien riistäjä?

Anteeksi mitä? Et tainnut ollenkaan ymmärtää mitä tarkoitin? Länsimaisen oikeuskäsityksen mukaan viranomaisilla, siis poliisilla, on toimeenpanovalta vallitsevan lainsäädännön puitteissa ja tuomiota jakaa oikeusistuimet esitutkinnan tulosten, oikeuden käynnin ja konkreetisten todisteiden perusteella, ei yritykset, tekijänoikeusjärjestöt tai mitkään muutkaan tahot oman harkintansa mukaan. Tarkoitus ei saa pyhittää keinoja.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Länsimaisen oikeuskäsityksen mukaan viranomaisilla, siis poliisilla, on toimeenpanovalta vallitsevan lainsäädännön puitteissa ja tuomiota jakaa oikeusistuimet esitutkinnan tulosten, oikeuden käynnin ja konkreetisten todisteiden perusteella, ei yritykset, tekijänoikeusjärjestöt tai mitkään muutkaan tahot oman harkintansa mukaan. Tarkoitus ei saa pyhittää keinoja.
Ja stammy tietääkseni onkin kertonut kannattavansa cyberrikollisuuteen panostamista viranomaisten taholta yritysten sijaan. Tässäkin on huomioitava konteksti; totta kai Lex Nokia on perseestä, mutta waretuksen kanssa asia on toinen.

Ja saahan se Ruotsikin nykyään valvoa 90% Suomen tietoliikenteestä.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Täällä ollaan nyt paavillisempia kuin Paavi itse (se roomassa asuva, sry meidän Paavi :p). Tuskin kukaan kuvittelee paatuneiden warettajien päitä käännytettävän, edes lainsäädännöllä. Heillä kyse on jo jostain muusta kuin hintaprotestista.

Sen sijaan se suuri massa tavallista kansaa, joka on nyt opetettu hakemaan biisinsä ilmaiseksi, on vielä käännytettävissä, kunhan laillisen version hankkiminen tehdään helpommaksi kuin warezin. Siinä auttaa paljon uudenlaiset rahoitusmallit ja keskitetysti yhdestä paikasta löytyvä laaja tarjonta. DRM:t ja muut tälläiset käyttöä hankaloittavat seikat vain siirtävät väkeä sivuun kaidalta tieltä. Sama juttu elokuvien kanssa, kunhan virtuaalivuokraamot saadaan konsoleihin/televisioihin sisään subien kera.

Laki, joka tekee suuresta osasta kansaa rikollisia - on väärässä. Silloin lainkirjoittajaa pitää vaihtaa, kansaa kun ei pysty. Asetelman pitää olla aina: Kansalainen > Yritys.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Asetelman pitää olla aina: Kansalainen > Yritys.
Mutta yrityksetkin koostuvat kansalaisista, jotka yrittävät tienata leipänsä. Ja loppupeleissä liika oman edun ajaminen johtaa välttämättömästi oman edun kärsimiseen.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Toiset maksavat ja toiset chillailevat mukana ja mitä enemmän näitä chillailijoita on, niin sitä suuremmaksi maksu maksajille tulee. Me KonsoliFINin käyttäjät olemme (toivoakseni) näitä pelialan maksajia ja meille maksu kasvaa koko ajan, tavalla tai toisella (yksi tapa on löydettävissä aloitusviestistä). Eikö teitä oikeasti *ituta nämä chillailijat yhtään?

Hyvin on aivopesu toiminut näköjään. Joka vuosi yhä useampi maksaa esim tv-lupaa (vai mikä se nykyään onkaan) ja silti se nousee joka vuosi. Luuletko ihan oikeasti että pelien hinta tippuisi jos kukaan ei wareta? Ei tipu sen voin varmaksi sanoa. Jos pelit myy jo nykyään miljoonia niin miksi niitä hintoja laskettaisiin vaikka kukaan ei warettaisi.
Lisäksi minulla ainakin saa veren kiuhumaan nämä jotka on rajusti piratismia vastaan mutta samalla itse ostavat pelinsä käytettynä. Voiko mitään tekopyhempää enää olla. Pelitalolle on ihan sama ostaako Jussi pelin uutena ja myy eteenpäin ja lopulta se sama peli on vuorotellen ollut 99 muulla pelaajalla vai ostaako Jussi sen pelin uutena ja pitää hyllyssä ja ne muut 99 warettaa pelin. Molemmissa tapauksissa on myyty vain se yksi peli josta firma on saanut rahaa.

Sama koskee pelien lainaamista kavereilta. Hyvällä omallatunnolla niitä pelataan vaikka tehdään ihan yhtä paljon hallaa sille niin rakkaalle peliteollisuudelle kuin warettamalla.
Miettikääpä sitä kun seuraavan kerran tämänkin foorumin kautta ostatte tai vaihdatte pelejä.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Anteeksi mitä? Et tainnut ollenkaan ymmärtää mitä tarkoitin?
Hyvin mahdollista. Viimeksi oli myöhäinen ilta ja nyt on aikainen (noh, suhteellista) aamu.

Mutta siis lähinnä olen sitä mieltä, etten suoraan julistaisi näitä tekijänoikeusjärjestöjen korvausvaatimuksia mitenkään vahingolliseksi, koska korvausvaateesta on mahdollisuus valittaa ja viedä asia normaalin tuomiovallan piiriin. Väärinkäytösten mahdollisuus on toki olemassa, mutta missä asiassa ei olisi? Jos homma toimii, niin eivät syyttömät kärsi.

Kuitenkin, se että tekijänoikeusjärjestöt joutuvat painimaan asian kanssa ei ole millään tavalla ideaalia. Oikeita viranomaisia tarvittaisiin. Löytyykö niitä?

Länsimaisen oikeuskäsityksen mukaan viranomaisilla, siis poliisilla, on toimeenpanovalta vallitsevan lainsäädännön puitteissa ja tuomiota jakaa oikeusistuimet esitutkinnan tulosten, oikeuden käynnin ja konkreetisten todisteiden perusteella, ei yritykset, tekijänoikeusjärjestöt tai mitkään muutkaan tahot oman harkintansa mukaan. Tarkoitus ei saa pyhittää keinoja.
Itsehän vertasin waretusta ylinopeuteen ja siitä saatavaan sakkoon. Jos jää kiinni itse teossa, niin asianmukainen taho määrää sakon. Jos tapaus on ongelmallisempi, niin kumpi tahansa osapuoli voi turvautua oikeusjärjestelmään ja sitten järjestetään asianmukaiset tutkinnat ja oikeudenkäynnit. Vai?

Tässä kohtaa huomauttaisin, että näinkin monimutkaisen asian tarkempia yksityiskohtia on varmaan ihan turha käydä läpi foorumilla, jos ei porukasta löydy monen eri alan asiantuntijoita. Itsehän olen suurin syyllinen tähän yksityiskohtaistamiseen, muttei mahda mitään.

Kuitenkin päälinjaukseni on yhä se jottain tarttis tehä, jotta aloituspostin kaltaiset huolestuttavat suuntaukset saataisiin lakkaamaan.

pelle sanoi:
Hyvin on aivopesu toiminut näköjään. Joka vuosi yhä useampi maksaa esim tv-lupaa (vai mikä se nykyään onkaan) ja silti se nousee joka vuosi. Luuletko ihan oikeasti että pelien hinta tippuisi jos kukaan ei wareta? Ei tipu sen voin varmaksi sanoa. Jos pelit myy jo nykyään miljoonia niin miksi niitä hintoja laskettaisiin vaikka kukaan ei warettaisi.
TV-maksu oli vain jonkinlainen esimerkki. Itsehän en kannata tv-maksua ja muutenkin se on toisenlainen tapaus, mutta...esimerkki kaikki tyynni.

En usko, että pelien hinta laskisi, mutta nykytilanne saataisiin stabilisoitua. Nykyäänhän "hinta" nousee koko ajan. Ei välttämättä suora euromäärä, mutta kaikki haitallinen oheiskilke, kuten aloituspostissa esitetty radikaali DRM. Hyvin harva peli myy miljoonia ja suurin osa niin julkaisijoista kuin konsolivalmistajista tekee persnettoa. Voisin lyödä oikean kivekseni vetoa siitä, että piratismilla on negatiivinen vaikutus julkaisijoiden tulokseen. Ei ehkä niin suuri vaikutus kuin julkaisijat väittävät, mutta kuitenkin suuri.

Nisupulla sanoi:
Sen sijaan se suuri massa tavallista kansaa, joka on nyt opetettu hakemaan biisinsä ilmaiseksi, on vielä käännytettävissä, kunhan laillisen version hankkiminen tehdään helpommaksi kuin warezin. Siinä auttaa paljon uudenlaiset rahoitusmallit ja keskitetysti yhdestä paikasta löytyvä laaja tarjonta. DRM:t ja muut tälläiset käyttöä hankaloittavat seikat vain siirtävät väkeä sivuun kaidalta tieltä. Sama juttu elokuvien kanssa, kunhan virtuaalivuokraamot saadaan konsoleihin/televisioihin sisään subien kera.
Tässä alkaa jo olla omaan makuuni järkevää kaikua. Vähän mutkan kautta näkisin, että oma "sakkoja waretuksesta" -kamppikseni ajaa samaa asiaa. Laillinen versio on helpompaa kuin ware, jos waresta on mahdollisuus sotkeutua sakkoihin ja muuhun onkelmaan. Ilman tätä keppiä on laillisista palveluista hyvin vaikea tehdä wareverkkojen tasoisia. Se kuitenkin tästä.

On erittäin todennäköistä, että Netflixin kaltaiset kiinteähintaiset vuokrauspalvelut aiheuttaisivat massiivisen laillisten käyttäjien aallon, jos kyseisenlainen systeemi saataisiin istutettua myös peleihin. Toisaalta; pelaajista löytyy suuret määrät digitaalihömppää vastustavaa populaa. He haluavat sen kotelon ja levyn, mutta ilmeisesti he saavat totuttautua tämän ilon loppumiseen muutamassa vuodessa.

Nisupulla sanoi:
Laki, joka tekee suuresta osasta kansaa rikollisia - on väärässä. Silloin lainkirjoittajaa pitää vaihtaa, kansaa kun ei pysty. Asetelman pitää olla aina: Kansalainen > Yritys.
Tällaisia lakeja säädetään koko ajan. Polkupyöräkypärä-pakko, kännykän käytön kielto ajaessa jne... Juttuja mitä kaikki joskus tekivät, mutta joista nyt saa sakkoa.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Viranomaisilla ei tule koskaan olemaan tarpeeksi resursseja ryhtyä valvomaan kaikkien yritysten immateriaalisten oikeuksien toteutumista niin yksityiskohtaisesti kuin mediateollisuus, etenkin musiikki. ja elokuva-alat, haluaisivat. Eikä se mielestäni ole edes tarpeellista tai oikeutettua.

Kaiken verkkoliikenteen seulonta vain varmuuden vuoksi on varsin yliampuvaa, ja todellista resurssien tuhlausta. Lisäksi se asettaa Internet-operaattorit omituiseen salakuuntelijan asemaan, joka on lisäksi monessa maassa ml. Suomessa laitonta, ja aiheuttaa puolestaan operaattoreilla ylimääräisiä kustannuksia valvontainfrastruktuurin rakentamisen myötä.

Parempia tuloksia saavutetaan, jos mediateollisuus pystyy mukauttamaan oman tarjontansa ja menetelmänsä siten, että alkuperäinen tuote on tarpeeksi houkuttava sellaisenaan jolloin mieluummin hankkii sen, kuin huonon kopion. Peliteollisuus selkeästi ponnistelee tähän suuntaan ostettuun kopioon sidotun DLC:n ja muun lisämateriaalin kautta, ja varmaan uusia tapoja tällä sektorilla nähdään. Kuten aiemmin jo todettiin, on peliteollisuuden kannalta käytettyjen pelien kauppa yhtä vahingollista kuin piraattipelitkin, ja nämä samat keinot on myös tarkoitettu sitä vastaan, vaikka sitä ei ihan suoraan halutakaan todeta. Todennäköisesti EA:ta ja Activisionia kismittää kabineteissä eniten käytettyjen pelien kauppa, ei piratismi. Käytettyjen pelien kaupasta aiheuttuu heille paljon suuremmat tulonmenetykset, ja jos he suinkin voisivat, estettäisiin tuokin täysin. DRM-pohjaisuus tuonkin sallii, kuten vaikkapa Steamissä jo tehdään. Käyttöehtojen mukaan et saa myydä ostamaasi Steami peliä eteenpäin, ja Valve/pelin julkaisija voi koska tahansa viedä sinulta oikeuden pelata ostamaasi peliä.

Kopiosuojauksia on ollut käytössä kaikenlaisissa muodoissa jo pelien kivikaudelta alkaen, ja aina niistä on ollut eniten harmia sille pelin kaupasta ostaneelle kuluttajalle. VIC-20/Commodore 64 aikoihin 80-luvulla, kun pelit toimitettiin pitkälti C-kaseteilla oli alkuperäisen pelin käyntiin saaminen todellinen urotyö kaikkien kopiosuojausten takia. Estivätkö kopiosuojaukset pelien kopiointia yhtään? Eivät estäneet. Estävätkö ne nykyään? En jaksa uskoa. Tosin siihen aikaan pelien kopiointi ei ollut laitonta, ja omaan käyttöön sai kopioda vapaasti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Mielestäni on aivan käsittämättömän löysä asenne yrittää tehdä markkinat sellaisiksi, jossa warettajat lopettaisivat piratismin ja alkaisivat ostamaan laillisesti.
Ei se minusta ole ollenkaan löysä asenne. Minusta tarkoitus on parantaa nimenomaan sen maksavan asiakkaan asemaa. Kopiosuojaukset ja rajoitukset ovat vieneet tilannetta juuri päinvastaiseen suojaan. Eikä se ole pelkästään Sony, joka on näitä ns. rikkinäisiä CD-levyjä julkaissut lisäämällä niihin CD-standardin vastaisia kopio"suojaus"himmeleitä - jotka eivät silti ole estäneet yhtään mitään.

TT-2k: Kyllä kyllä, mutta vertaisverkon ylivoimaisesti yleisin käyttö on torrent-piratismi.
Ja mikä erottaa laillisen torrentin laittomasta? Se tracker-palvelinko? Entäs ns. Magnet-linkit, jotka eivät edes vaadi sitä trackeria? Esim. Gamersyde jakaa pelitrailereita ja muita peliaiheisia videoita torrentteina kaistansäästösyistä.

PS. Kiintolevyltäni löytyy kyllä varsin paljon esim. kirjaston CD:iltä mp3:ksi väännettyä musiikkia. Onko se laitonta? Vai onko tässä ajattelutapa, että kirjastoja ylläpidetään verovaroin, ja siten olen jo maksanut mm. siitä musiikista? Mutta saako piratismia itkevä levy-yhtiö ja/tai artisti näistä veroeuroista silti latin latia?
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Mutta yrityksetkin koostuvat kansalaisista, jotka yrittävät tienata leipänsä. Ja loppupeleissä liika oman edun ajaminen johtaa välttämättömästi oman edun kärsimiseen.
Yrityksiä ei kannata, eikä voi, verrata valtioihin tai kansalaisiin. Niiden ainoa tarkoitus on lihottaa osakkeenomistajiensa lompakkoa. Se kuka tätä vielä ei ole tajunnut on elänyt melkoisessa pumpulissa eikä meidän muiden kanssa täällä "länsimaisessa kapitalismissa". (Tosin joissain maissa valtio hoitaa tuon yrityksen homman ja ottaa sen minkä saa...)

Mikäli yritys voisi kerätä voittoa ilman minkäänlaista panostusta tai antia kuluttajalle, 99,99% yrityksistä tekisi niin. Tällaista yritystä voisi kutsua vaikka... Teostoksi taikka "tekijänoikeusjärjestöksi". Hmm...

Yritykset tarjoavat palvelua jonka hinnan ja suosion päättää kysynnän ja tarjonnan laki. Piratismi, tai varkaudet yleensä, ovat osa tätä lakia ja niiden määrä on melkolailla verrannollinen tuotteen hintatasoon. Kasvavat ne bensavarkaudetkin siinä kun bensan hinta nousee (huono vertaus, tiedän; bensa ei ole immateriaalista - varkauden jälkeen kauppiaalla ei ole bensaa tankissa, toisin kuin pelin myyjällä jolla on edelleen fyysinen kopio jonka voi myydä jollekin).


Tällaisia lakeja säädetään koko ajan. Polkupyöräkypärä-pakko, kännykän käytön kielto ajaessa jne... Juttuja mitä kaikki joskus tekivät, mutta joista nyt saa sakkoa.
Kumpikaan noista ei tosin taida olla *rikos*, eikä tee tekijästää *rikollista*. (Eikä kypärättä pyöräilystä taida saada edes rikemaksua.) Nisupullahan puhui "rikollisista". :D


Mitä taas koko aiheeseen tulee, niin se taitaa olla sen verran tulenarka että järkevään konsensukseen tuskin tullaan pääsemään kahden kovin erilaisen näkökulman omaavan koulukunnan ollessa melkolailla immuuneja toistensa "käännytysyrityksille". :rolleyes:

Tosin onhan se omalla tavalla mielenkiintoista seurata kun "Yrityksillä on oikeus tehdä lähes mitä tahansa, yksityisten oikeuksien tallominen mukaanlukien" ja "porkkanaa, ihmisillä on oikeuksia ja yritysten pitäisi toimia lain alapuolella" -koulukunnat ottaa yhteen.

Ne oikeat piraatit taitavat katsella sivusta ja nauraa partaansa kun pelinsä ostavat "kansalaiset" tappelevat keskenään siitä paljonko heidän oikeuksiaan ja yksityisyyttään saa loukata. :D
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Ei se minusta ole ollenkaan löysä asenne. Minusta tarkoitus on parantaa nimenomaan sen maksavan asiakkaan asemaa. Kopiosuojaukset ja rajoitukset ovat vieneet tilannetta juuri päinvastaiseen suojaan. Eikä se ole pelkästään Sony, joka on näitä ns. rikkinäisiä CD-levyjä julkaissut lisäämällä niihin CD-standardin vastaisia kopio"suojaus"himmeleitä - jotka eivät silti ole estäneet yhtään mitään.
Tietysti itse maksavana asiakkaana näin näkisin mielelläni tapahtuvan. Tämä ei kuitenkaan ole itse wareongelmaan ratkaisu eikä mikään, sillä waretus ei varmasti tule vähenemään waretuksen helpottamisella.

Siitä ollaan samaa mieltä, että kopiosuojaukset ovat sinällään todella ärsyttäviä, ja niistä pitäisi päästä eroon. Tässä mennäänkin sitten juuri siihen, että waretuksesta pitäisi tehdä laitonta kovilla sanktioilla; kynnyksen waretukseen pitäisi olla sama kuin kynnyksen myymälävarkauteen. Tietenkin tämä on utopiaa, mutta tavoite, johon pitäisi pyrkiä.
Ja mikä erottaa laillisen torrentin laittomasta? Se tracker-palvelinko? Entäs ns. Magnet-linkit, jotka eivät edes vaadi sitä trackeria? Esim. Gamersyde jakaa pelitrailereita ja muita peliaiheisia videoita torrentteina kaistansäästösyistä.
Tiedän tämänkin, ja sanoinkin, että torrent-piratismi on kuitenkin se yleisin. Vai olenko väärässä?
DocWeird sanoi:
Yrityksiä ei kannata, eikä voi, verrata valtioihin tai kansalaisiin. Niiden ainoa tarkoitus on lihottaa osakkeenomistajiensa lompakkoa. Se kuka tätä vielä ei ole tajunnut on elänyt melkoisessa pumpulissa eikä meidän muiden kanssa täällä "länsimaisessa kapitalismissa". (Tosin joissain maissa valtio hoitaa tuon yrityksen homman ja ottaa sen minkä saa...)
Aivan. Mutta nykyisellä menolla päästään nopeasti tulokseen, missä kukaan ei saa enää yhtään mitään, koska kukaan ei jousta.
 
Ylös Bottom