Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Parempia tuloksia saavutetaan, jos mediateollisuus pystyy mukauttamaan oman tarjontansa ja menetelmänsä siten, että alkuperäinen tuote on tarpeeksi houkuttava sellaisenaan jolloin mieluummin hankkii sen, kuin huonon kopion.
Pelkäämpä että lähes mahdotonta ottaen nyt huomioon millaista tuotetta tässä ollaan myymässä (dataa). Ehkä ainoana tulee mieleen se Netflixin kaltainen härpäke.


Peliteollisuus selkeästi ponnistelee tähän suuntaan ostettuun kopioon sidotun DLC:n ja muun lisämateriaalin kautta, ja varmaan uusia tapoja tällä sektorilla nähdään.
Mitä nyt olen juttuja kuullut, niin nuo ensiostajan bonukset tosiaan palvelevat vain käytettyjen kauppaa vastaan. Piraatit saivat ME2:nkin Cerberus Networkit sun muut toimimaan jo päivässä parissa.

Kopiosuojauksia on ollut käytössä kaikenlaisissa muodoissa jo pelien kivikaudelta alkaen, ja aina niistä on ollut eniten harmia sille pelin kaupasta ostaneelle kuluttajalle.
Tästä ei ole tainnut kukaan olla tässä ketjussa eri mieltä ja hyvä niin.

--

Ei mulla edelleenkään tule oikein mieleen kuin pari asetta piratismia vastaan:

1. Tiukempi viranomaiskontrolli - saanut kovaa vastustusta tässä ketjussa, eikä tunnu muutenkaan realistiselta
2. Kaikkien nykyisten markkinoiden lyöminen lekkeriksi ja kulutusmallin muuttaminen Netflixin suuntaan
3. Jokin äärimmäisen suljettu pelisysteemi (PS3 paras esimerkki nykyisistä), jossa piratisointi on erittäin vaikeaa. PC on jo menetty.

Yrityksiä ei kannata, eikä voi, verrata valtioihin tai kansalaisiin. Niiden ainoa tarkoitus on lihottaa osakkeenomistajiensa lompakkoa. Se kuka tätä vielä ei ole tajunnut on elänyt melkoisessa pumpulissa eikä meidän muiden kanssa täällä "länsimaisessa kapitalismissa".
Itse ainakin ajattelen lämmöllä ja haikeudella yritysten työntekijöitä. En varsinaisesti yrityksiä. Mutta voiko näitä nyt täysin muka erottaa toisistaan?


Ne oikeat piraatit taitavat katsella sivusta ja nauraa partaansa kun pelinsä ostavat "kansalaiset" tappelevat keskenään siitä paljonko heidän oikeuksiaan ja yksityisyyttään saa loukata. :D
Hyvin mahdollista. Itse kannan huolta pelialan tulevaisuudesta ja siitä että saan nauttia peleistä vastaisuudessakin. En ole kokenut oikeuksiani tai yksityisyyttäni tähän mennessä mitenkään vakavasti uhatuksi, joten voin jatkaa taistelua hyvillä mielin. Kyllä minullakin varmasti rajaa tulee vastaan, mutten lähde spekuloimaan missä vaiheessa.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Tämä ei kuitenkaan ole itse wareongelmaan ratkaisu eikä mikään, sillä waretus ei varmasti tule vähenemään waretuksen helpottamisella.
Ei DRM:n ja vastaavien poistaminen mielestäni waretusta mitenkään helpota. PC-uutuuspelin suojaukset murtuvat yleensä muutamassa tunnissa sen jälkeen, kun kala on jollekin topsitelle päätynyt. Siinä vaiheessa liru on jo päässyt punttiin ja peli menetetty - anteeksi tahaton sanaleikkini.

Sen sijaan laillisesta materiaalista voisi tehdä entistä houkuttelevampaa. Vakioesimerkkini on musiikkipelien kappaleet. Nyt ne on pahimmillaan sidottu yhteen konsoliin (katson sinua, SingStar), ja taas maksava asiakas joutuu zumbailemaan ja rumbailemaan esim. laiterikon sattuessa. Näitä kahleita voisi siis löysätä, ja mikä vielä parempaa, tarjota samalla rahalla ne biisit vapaasti kopioitavaksi esim. omaan kannettavaan musasoittimeen.

Vaikka etenkään konsolimaailmassa DLC:n suhteen piratismia ei onneksi ole, voisi ehkä juuri siitä syystä rehellistä asiakasta palkita yhä vain kiristyvien rajoituksien vuoksi. Laiteaktivointien sijaan voitaisiin tarjota tapaa kopioida digiostokset esim. ulkoiselle kiintolevylle, josta ne olisi kätevästi kopioitavissa takaisin varsinaisen nettipalvelun jo kadottua unholaan.

Update! Tässä välissä stammy kertoi Cerberus Networkin waretuksesta. :O En ole tällaisesta kuullutkaan. Koskiko se vain PC-versiota vai myös X360-painosta?
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Olenkohan ainoa joka näkee tuossa netti-kopiosuojauksessa myös jotain hyvääkin. Oma plösö on aina ollut netissä kiinni ja tulee aina olemaan. EIkä kenelläkään teistä tunnu olevan vaikeuksia järjestää nettiä itselleen. (vai käyttekö naapurin kirjastosta tänne kirjoittelemassa). Ongelmat tämän kanssa onkin ne tulevaisuuden retroilut jotka eivät välttämättä sitten enää onnistus kun peli yrittää hakea suojauksenpoistoa vuosia sitten kaatuneen lafkan raunioista.

Pelaamisen alku voidaan katsoa alkaneen ensimmäisistä peleistä. Piratismin alku voidaan katsoa alkaneeksi ensimmäisen liikuteltavan tallennusmuodon tultua markkinoille. Piratismia on siis ollut aina. Tästä huolimatta on peliyhtiöt tahkovat rahaa. Piratismin poiston ydinajatus peliyhtiöissä ei ole kuluttajan aseman parantaminen ja nykyiset toimet kieltämättä vaikuttaa siltä "kepiltä". Kaikki ollaankin varmaan jo kokeiltu suojauksen suhteen, joten nyt seuraava etappi on kuluttajan oikeuksien poljennan kokeilu.

MW2 dedikoidut servut -boikotti osoitti hyvin meidän pelaajien kyvyttömyyden pitäyty linjassa. Antamamme singaali onkin selvä. Kuskaa meitä silmään ja potkikaa meitä, me teemme kaiken mitä pyydetään.

Ja komppaan TT-2k:ta maksavan asiakkaan aseman parannuksesta. Osittain katson PSN:n olevan tätä. Toimiva palvelu jota on helppo ja mukava käyttää. Minipelien osalta myös hinnat kohdillaan ja retroakin saatavilla. En missään hinnassa vaihtaisi PSN:ää warettamisen tuskiin. Mutta eipä tuo PSN kata kaikkea. Ehkä jonain päivänä sitten... Ja siihen mennessä toivon PSN:n kehittyneen yhtä luotettavaksi kuin umpipuinen pelihyllyni. Vankkumaton ja täynnä elämyksiä.

Näitä nettirosvoja miettiessä on myös ajateltava sitä, mikä heidän osuus olisi pelien ostoista jos he eivät harrastaisi rosvoiluja. Epäilisin, että heiltä saatava raha ei ylitä Hartzunkin mainitseman käytettyjen pelien kaupan aiheuttamaa miinusta pelimyyntituloissa. Onko se siis myynneistä pois jos piraatilla ei ole rahaa jolla muuten ostaisi pelin. En tarkoita, että rahattomuus voisi olla lieventävä asianhaara, mutta myyntien osalta on ihan sama kopioiko rahaton tyyppi pelin vai ei.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Update! Tässä välissä stammy kertoi Cerberus Networkin waretuksesta. :O En ole tällaisesta kuullutkaan. Koskiko se vain PC-versiota vai myös X360-painosta?
Sanotaan nyt tässä vaiheessa, että kyseinen tieto on yhdeltä ivalliselta uutiskommentoijalta. Ei siis mitenkään varma tieto, enkä warettajien sivustoilla liiku tällaisia varmistamassa.

Kyse oli kuitenkin PC-versiosta. Otaksuisin että suljetumman ympäristön ansiosta konsoli-DLC:t ovat vielä jonninasteisessa turvassa.

Rottamopo sanoi:
Näitä nettirosvoja miettiessä on myös ajateltava sitä, mikä heidän osuus olisi pelien ostoista jos he eivät harrastaisi rosvoiluja. Epäilisin, että heiltä saatava raha ei ylitä Hartzunkin mainitseman käytettyjen pelien kaupan aiheuttamaa miinusta pelimyyntituloissa. Onko se siis myynneistä pois jos piraatilla ei ole rahaa jolla muuten ostaisi pelin. En tarkoita, että rahattomuus voisi olla lieventävä asianhaara, mutta myyntien osalta on ihan sama kopioiko rahaton tyyppi pelin vai ei.
Tämä teoria on mielestäni aikamoista jossittelua ja myös piraatit tykkäävät kyseistä argumenttia käyttää. Homman vaan pitäisi toimia niin, että jos jotain haluaa, niin siitä pitää maksaa pyydetty hinta. Muutoin tuote jää kauppaan. Kyllä mäkin monesti katselen kaupassa hienoja vaatteita, kelloja tms. ja olisihan ne kiva omistaa, mutta silti hinta on liian kova haluun nähden. Ne vaatteet jää sitten sinne kauppaan ja mä jatkan elämääni. Ei voi olla niin että haluan pelata, mutten halua pelata niin paljon että maksaisin -->waretan. Joko maksat tai sitten et pelaa.

Kaikilla ihmisillä on rahaa, mutta kellään ei ole rahaa kaikkeen. Yksilön on tehtävä valinta mihin ne vähät rahansa käyttää. Ilmaisia lounaita ei ole, paitsi nykyään päänsilittelyasemassa oleva piratismi.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Sanotaan nyt tässä vaiheessa, että kyseinen tieto on yhdeltä ivalliselta uutiskommentoijalta. Ei siis mitenkään varma tieto, enkä warettajien sivustoilla liiku tällaisia varmistamassa.
Oletko varma, että kyseessä ei ollut perinteinen "palsta-agitaattori" eli trolli. :)

Luonnollisesti tieto Cerberus Networkin joutumisesta waren kynsiin lisää vain raivoani.

TT-2k sanoi:
Ei DRM:n ja vastaavien poistaminen mielestäni waretusta mitenkään helpota. PC-uutuuspelin suojaukset murtuvat yleensä muutamassa tunnissa sen jälkeen, kun kala on jollekin topsitelle päätynyt. Siinä vaiheessa liru on jo päässyt punttiin ja peli menetetty - anteeksi tahaton sanaleikkini.

Sen sijaan laillisesta materiaalista voisi tehdä entistä houkuttelevampaa. Vakioesimerkkini on musiikkipelien kappaleet. Nyt ne on pahimmillaan sidottu yhteen konsoliin (katson sinua, SingStar), ja taas maksava asiakas joutuu zumbailemaan ja rumbailemaan esim. laiterikon sattuessa. Näitä kahleita voisi siis löysätä, ja mikä vielä parempaa, tarjota samalla rahalla ne biisit vapaasti kopioitavaksi esim. omaan kannettavaan musasoittimeen.
Tämä olisi minustakin erittäin jees, ja näin soisin myös tapahtuvan. Samalla pitäisi kuitenkin asettaa piratismille sellaiset sanktiot, että se kynnys waretukseen olisi yhtä suuri kuin muuhun laittomaan toimintaan.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Vaikka etenkään konsolimaailmassa DLC:n suhteen piratismia ei onneksi ole...

Update! Tässä välissä stammy kertoi Cerberus Networkin waretuksesta. :O En ole tällaisesta kuullutkaan. Koskiko se vain PC-versiota vai myös X360-painosta?
ME2:n DLC:t, noin niinkuin yleensä (Googlattu):
.nfo file


<< wareen johtava linkki poistettu T: Ylläpito >>
(Edit: prkl, katsoin että oli pelkkä .nfo site, mutta olikin torrent-linkki myös. Kaikkea se Google löytää... :rolleyes: )
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Oletko varma, että kyseessä ei ollut perinteinen "palsta-agitaattori" eli trolli. :)

Luonnollisesti tieto Cerberus Networkin joutumisesta waren kynsiin lisää vain raivoani.
Alkaa jo olla offtopickia, mutta hommahan meni näin:

1. Uutinen Cerberus Networkista ja ME2:n käyttämästä DLC-mallista uusien ostajien palkitsemiseksi.
2. 30+ viestiä itkua, pelin ja EA:n haukkumista sekä ilmoituksia siitä että warettaa/waretti jo pelin.
3. Joku vatipää tuli ilmoittamaan, että tämähän saatiin murrettua jo. Piti vain muuttaa jonkun tiedoston ***-päätettä ja jotain ja näin saatiin kaikki Cerberus Content toimimaan.

Saattoi olla trolli, mutta teknisten yksityiskohtien kertominen lisäsi uskottavuutta. En tosin edes tiedä mikä on *** -pääte, joten saattoi olla keksittykin juttu. En kuitenkaan usko.

Hienointahan tässä oli se, että peli ei ollut edes virallisesti kaupoissa, ainakaan Euroopassa.

EDIT. Vähän muokattu ylläpidon linjan mukaisesti. Ei anneta liikaa infoa.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Poistin tuosta DocWeirdin viestistä jälkimmäisen linkin, koska siellä tuntui olevan suorat latauslinkit näihin matskuihin. Ei, samalla periaatteella emme kiellä esim. linkkaamasta Googleen, joten siitä on turha näsäviisastella. ;)

Todella harmillista, että X360:llä tuo DLC-warestelukin näemmä on mahdollista.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Tässä mennäänkin sitten juuri siihen, että waretuksesta pitäisi tehdä laitonta kovilla sanktioilla; kynnyksen waretukseen pitäisi olla sama kuin kynnyksen myymälävarkauteen.

Rangaistukset tekijänoikeusrikkomukselle, johon valtaosa yksityishenkilöiden teoista kuuluu, on jo nyt laissa määritelty, ja niiden koventamiselle tuskin löytyy kestäviä perusteita, etenkin kun rangaistuskäytäntöjen pitää olla suhteutettu myös muuhun lainsäädäntöön ja siihen vahinkoon/haittaan mikä pystytään kiistattomasti osoittamaan. Tekijänoikeusrikoksesta on kyse vasta kun sitä tehdään ansiotarkoituksessa tai aiheutetaan merkittävää vahinkoa. Maksimirangaistus on kaksi vuotta vankeutta, minkä pitäisi todellakin olla ihan riittävä pelote.

Toiseksi sillä ei ole lopulta mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta vaikka Suomessa jaettaisiin kuolemantuomioita samalla kun vaikkapa Venäjällä, Brasiliassa ja Kiinassa mennään villin lännen malliin.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

EDIT. Vähän muokattu ylläpidon linjan mukaisesti. Ei anneta liikaa infoa.
Sen verran nopea olin että ehdin katsomaan. :D

Tuo tiedostopääte kyllä viittasi vahvasti PC-versioon, jossa tuo voisi ollakin mahdollista. Toki en väitä etteikö Xbox 360 versiosta voisi löytyä samoja tiedostoja, mutta oudolta kuulostaisi sen yhteydessä.


Edit: Myymälavarkautta on melko turha verrata waretukseen: jos katsoo miten homma oikeasti toimii Soviet Finlandissa, niin ne ketkä varastavat eivät saa oikeastaan mitään tuomiota eikä heillä ole mitään syytä olla varastamatta. Sakkorangaistuksia ei enää muuteta vankeudeksi, joten paatuneet myymälävarkaat voivat varastella miten pitkään tahansa - mikäli heillä ei ole esim. omaisuutta tai tuloja mitä ulosmitata.

Waretustapauksissa taas määrätään korvauksia jollekin yritykselle joka voi pitää niitä halutessaan pitää niitä ulosotossa (ja kerryttää ulosottokustannuksen siihen päälle) maailman tappiin saakka. Lisäksi vankilatuomio on mahdollinen, toisin kuin myymälävarkaudessa. Lisäksi korvaukset ovat exponentiaaliset verrattuna myymälävarkauksiin.

Keskimääräinen warettaja != keskimääräinen myymälävaras.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Tämä teoria on mielestäni aikamoista jossittelua ja myös piraatit tykkäävät kyseistä argumenttia käyttää. Homman vaan pitäisi toimia niin, että jos jotain haluaa, niin siitä pitää maksaa pyydetty hinta. Muutoin tuote jää kauppaan. Kyllä mäkin monesti katselen kaupassa hienoja vaatteita, kelloja tms. ja olisihan ne kiva omistaa, mutta silti hinta on liian kova haluun nähden. Ne vaatteet jää sitten sinne kauppaan ja mä jatkan elämääni. Ei voi olla niin että haluan pelata, mutten halua pelata niin paljon että maksaisin -->waretan. Joko maksat tai sitten et pelaa.
.

Ehkä tuo teoria alka olemaan jo vähäsen kulunutta tavaraa, mutta kuten sanoin, tuon rahattomuuden ei pitäisi tuomiota lieventää. Kyseessä ei ole mikään leivän ryöstö nälkäiselle lapselle. Mutta kun piratismin kitkemisen vaikutukset tulee tavallisten pelaajien kannettavaksi, niin niitä kantaa paljon mieluummin jos voi olla varma siitä, että niiden kantamisesta on hyötyä. Siksi sen tiedon löytäminen, miten paljon tai vähän on voitettavissa, on tärkeää. Emmekä voi kuitata tuota tukimusta vain olemalla närkästyneitä jossittelusta. Itse voin ottaa jonkin verta turpaani ja antaa anteeksi, mutta en ilman hyvää syytä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Saattoi olla trolli, mutta teknisten yksityiskohtien kertominen lisäsi uskottavuutta.

Kyllähän sitä on saatavilla kaikki DLC niin Massa kakkoseen kuin melkeinpä kaikkiin muihinkin boksin peleihin piraattina (varma tieto koska juuri tarkistin, enole kokeillut kun en ime piraatteja itse, ja eipä ole boksinikaan modattu). Ei tuollainen julkaisupäivän DLC taida auttaa hevonvattuakaan.. antaa parhaimmillaan päivän tahi pari ns. etuaikaa lailliselle versiolle. Kyllähän tuo ekan postin kauhuDRM on ihan seurausta siitä ettei taida pelintekijöillä olla hirveästi keinoja jäljellä.. ainakaan teknisesti kun asioita tarkastelee.. kaikki puretaan. Ei kai auta kuin tehdä pelit omistamisen arvoisiksi.. Mitä se sitten tarkoittaakaan, en osaa eritellä. Hyvät nettiominaisuudet lienevät paras keino myydä pelejä varmuudella, mutta eihän sekään onnistu kaikissa peleissä tietenkään. Ei auta muuta kuin meidän vastuunsa tuntevien pelaajien ostella niitä pelejä, mutta samalla muistaa ettei sitä itsekkään ihan estoitta pidä kaikkea niellä, emme me peleistä ihan oikeaa rahaa maksavat saa suostua uhriksi muiden rikoksien takia.. siksi tuollaisia DRM viritelmiä vastaan pitää taistella.

(Jos on sekava viesti, johtuu se myöhäisestä heräämisestä tänään.. Aamukaffetta maistelen ja paskaa kopiosuojausta vastaan taistelen. Järki ja tunteet ei siis toimi juuri nyt)
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Jos kaikki pelit olisivat tasoa uncharted, halo, cod, gt, gta...jne, silloin ei varmaan tätä keskustelua käytäisi, laatutekeleillä sitä rahaa virtaa ovista ja ikkunoista tai ainakin hyvällä brändillä ja mainostuksella. En puolla enkä ole vastaan, keskitason tallaaja olen, kolikolla on aina kääntöpuolensa.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Jos kaikki pelit olisivat tasoa uncharted, halo, cod, gt, gta...jne, silloin ei varmaan tätä keskustelua käytäisi,

Kaikki pelit kun nyt ei vaan voi olla järjettömällä rahalla tuotettua megajeesuspelejä, eikä kaikki pelit voi myydä älyttömiä määriä. Kyllä ne pienemmät firmat ansaitsevat ihan yhtälailla työstänsä korvauksen. Kyllähän sen melkein aina näkee, onko pelistä oikeasti yritetty tehdä hyvä vai yritetäänkö vaan mennä mistä aita on matalin (lisenssipeli tyyliin). Osa ongelmaa on että on paljon pelaajia joilla ei yksinkertaisesti budjetti riitä ostamaan kaikkea mitä mieli halajaa, siksipä onkin helppo valita näitä tsiisus pelejä jotka tarjoaa lähes 100% varmuudella sitä mitä Erno-Petteri säästetyillä viikkorahoillaan toivoo saavansa. Ja vaikka sitä rahaa olisikin niin pelit on niin naurettavan kalliita että riskiostoksia on vaikea perustella (minäkin ostan suurimman osan peleistäni käytettynä harvoja poikkeuksia lukuunottamatta). Osa ongelmaa on myös se että vaaditaan Halo, GTA jne. tasoa joka peliltä, kun pelien tekeminen maksaa aivan perkuleesti niin on hankala niitä myydä budjettihinnoilla, ja hankala niillä on voittoa tehdä ilman älyttömiä myyntimääriä. Kun suurin osa peleistä tuottaa tappiota niin tokihan sitä pelifirmoille tulee väkisinkin mieleen että "taidetaan menetettää liikaa rahaa piratismin takia".. ja tadaa meillä maksavilla asiakkailla onkin murheenamme mitä epätoivoisimpia ja kettumaisimpia kopiosuojaushirviöitä.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Totta tuokin, itsellä lähinnä ajatuksena kun on kaivanut kissojen ja koirien kanssa harvinaista peliä ja maksanut niistä viimeisetkin perskarvat niin ei sitä orkkista välttämättä koneeseen halua tunkea. Kaiken pahan alkuhan ovat nämä massakopioijat kuten jo mainittiin, eurooppahan muutenkin unohdetaan tämän tästä.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Ihmettelen edelleen joidenkin "kaikki mulle heti nyt"-asennetta. Peliteollisuuden hedelmistä nautitaan mielellään, mutta mitään sen eteen ei suostuta tekemään.
Minä taas ihmettelen, että ihmiset pitävät kiinteää nettiyhteyttä yhtä itsestäänselvänä kuten vettä, lämmitystä ja sähköä. :rolleyes:

Kaikki DRM sukkaa. Jos puolestapuhujat loisitte silmäyksen takavuosien EA urheilupelien live tuelle ja miten sille on käynyt. Mikä takaa, että DRM pökäle enää edes toimisi tulevaisuudessa, kun julkaisija on pistänyt säästön takia pelin autentikointipalvelimen kiinni?

Nojoo. Tuli kyllä mieleen samantien muitakin hulvattomia mahdollisuuksia. Kun haluat pelata peliä, niin oma nettiyhteys/palvelin on nurin, eikä pääse pelaamaan. Siinä tilanteessa olisi hyvä nähdä, keneltä ei löydy sitä heti mulle nyt asennetta, kun sanottaisi, että pääset pelaamaan seuraavan kerran huomenna aamupäivästä.

Lisäksi julkaisijat voisivat estää pelien pelaamisen tietyiltä alueilta, ennen kuin virallinen julkaisu on tapahtunut. Importoijia päin näköä isolla kädellä.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Jos kaikki pelit olisivat tasoa uncharted, halo, cod, gt, gta...jne, silloin ei varmaan tätä keskustelua käytäisi, laatutekeleillä sitä rahaa virtaa ovista ja ikkunoista tai ainakin hyvällä brändillä ja mainostuksella.
Laatu ei todellakaan takaa hyvää myyntiä (Ico, Okami, Beyond Good & Evil, Psychonauts), eikä toisaalta laaduttomuus sitä, etteikö peli voisi olla kaupallinen menestys. Ja pelin warettaminen sen "huonouden" vuoksi on myös aika absurdi ajatus.

Sen ymmärtää, ettei vaikkapa lisenssiroskasta halua täyttä hintaa maksaa. Sen voi kuitenkin poimia aikanaan alennuksesta vaikka alle kympillä. Silloin ei enää oikeastaan edes harmita, vaikka peli jäisi hyllyyn kolmen kerran jälkeen.

Yksi aika kiinnostava piratismin harmaa alue on retropelit. Esim. C64:n kaikki koskaan julkaistu pelituotanto (~8 000 peliä) mahtuu yhdelle CD:lle. Laillisesti pelejä ei ole voinut ostaa kohta 20 vuoteen, mutta jo pelkällä "pelin hinta kertaa kaks" -ajattelumallilla tuollaisen CD:n lataamisesta pätkähtäisi aikamoiset mätkyt. Ilman tätä laitonta jakelukanavaa nuokin pelit olisivat kuitenkin saattaneet kadota historian hämäriin.

Konsoleiden kohdalla tilanne on hieman eri johtuen juuri esim. Wiin Virtual Consolesta, X360:n ja Xbox Classicseista ja PS3:n PS1 Classiceista. Näissä tapauksissa vanhoja pelejä on edelleen tarjolla, joten niiden warestamista voi jossain määrin paheksuakin.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Mainitaan nyt vielä uudelleen PC retroajille:

GOG.com

Good Old Games - valmiiksi dosboksattuja pelejä erittäin kohtuu hintaan. Viimeksi tuli lunastettua Gabriel Knight hintaan 5,99 taalaa, kun orkkis ei sisältänyt puheita ja tuskin enää toimisikaan.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Minä taas ihmettelen, että ihmiset pitävät kiinteää nettiyhteyttä yhtä itsestäänselvänä kuten vettä, lämmitystä ja sähköä. :rolleyes:

Kaikki DRM sukkaa. Jos puolestapuhujat loisitte silmäyksen takavuosien EA urheilupelien live tuelle ja miten sille on käynyt. Mikä takaa, että DRM pökäle enää edes toimisi tulevaisuudessa, kun julkaisija on pistänyt säästön takia pelin autentikointipalvelimen kiinni?
Ei mun mielestä Joohanh tai kukaan mukaan ole sen suuremmin puolustellut DRM:ää. Alotusposti toimi lähinnä kimmokkeena sille, että lähdettiin keskustelemaan piratismista yleensä ja mahdollisuuksista hillitä/estää sitä. Se nyt on selvä, että ainakaan nykyiset DRM-hässäkät eivät piratismia estä niin kauan kuin systeemi on sen verran avoin, että siihen pääsevät hakkerit käsiksi.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Mielenkiintoinen keskustelu tosiaan. Toinen puoli on kontallaan mediateollisuuteen päin ja toinen taas vastustaa henkeen ja vereen.

Henkilökohtaisesti kannatan teollisuuden oikeutta immateriaalisiin oikeuksiinsa, mutta en kuitenkaan hyväksy tekinjänoikeusmafian nykyisiä toimia. Mielestäni nykyinen lobbaus ja ristiinnaulimislinja on kohtuuttoman kova suhteessa rikoksen aiheuttamaan seuraamukseen. Ristiinnaulitsemisella tarkoitan sitä kun otetaan se yksi miljoonasta, jolle lyödään sellaiset korvaukset niskaan, että (yleensä) nuoren kaverin elämä on ohi ennen kuin se alkanutkaan. Laskutoimitukset tietysti perustuvat tähän vanhaan waretettu yksikkö on yksikkö vähemmän myyntiä -mantraan. Tuossa joutuu helpolla sellaiseen velkavankeuteen että työnteossa ei ole mitään järkeä tulevaisuudessas ja syrjäytyy.

Erityisen kyrpiintynyt olen elokuva- ja musiikkiteollisuuteen, jossa fyysisen median yksikkövalmistuskustannus on hyvin pieni ja sähköisessä jakelussa häviävän pieni. Silti kaupassa siitä elokuvasta huudetaan 20-35 euroa riippuen formaatista ja CD-levystä se 20 euroa, katteet on kohdillaan. Samaan aikaan saa sitten lukea miten näyttelijät ja muusikot kiskovat oman "pienen" osuutensa nenäänsä ja sekoilevat kaikin mahdollisin tavoin. On tekopyhää valittaa waretuksen tuhoavan toimialaa, kun rahavirrat ovat aivan jäätäviä. (Toki tiedostan pienemmät artistit, studiot jne.) Mielestäni koko elokuva- ja musiikkiteollisuuden kustannusrakenne pitäisi avata ja kasata uusiksi. Ei kenenkään näyttelypanos ole 10 miljoonan dollarin arvoinen. Jos noita liksoja ei kukaan maksaisi, niin äkkiä ne näyttelijät alkaisivat näyttelemään halvemmalla.

Konsolipuolella waretus on vielä ilmeisen pientä, boksipelaajana minua toki ketuttaisi suunnattomasti kun tyypit pelaavat ilmaista MW2:sta ja Forzaa sillä aikaa kun itse vielä unelmoi julkaisupäivästä ja omasta laillisesta versiosta.
 
Ylös Bottom