Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nothing
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Tohtori Pepperiltä postaus omaan makuuni. Aloinkin jo ihmettelemään, että yllättävän paljon löytyy KonsoliFINistä piraatteja ja piratisointia sympatiseeraavaa sakkia, mutta vastustajat ovat vähissä.

Itse olen törmännyt tähän vastenmieliseen piraattimuuriin ihan omassa lähipiirissäni. Se on tätä kakskymppisten ikäpolvea, jos näitä halutaan eritellä. Kukaan ei maksa musiikista. Kukaan ei maksa leffoista, kuin ehkä teatterissa. Kukaan ei maksa peleistä. Tekijää ei arvosteta yhtään, vaan kaikki on pelkkää kertakäyttökamaa. Eräänkin kaverin suurin harmistus oli, kun ulkoinen kovalevy meni rikki ja sinne meni satojen tuntien lataukset hukkaan. Toiset kaverit laittavat tuhansia euroja pelitietokoneeseen, mutta ostettuja pelejä on ehkä se yksi nettipeli siellä kymmenien-satojen pelattujen joukossa.

Mulle alkaa oikeesti riittää ja oksettaa. Maailmassa on ihmisiä, jotka tekevät kovaa työtä viihteen parissa, jotta meillä muilla olisi elämässä jotain mistä nauttia. Näiden ihmisten työtä ei enää arvosteta paskan vertaa, vaan heidän työtään riistetään sumeilematta, koska se on niin helppoa eikä kukaan tuomitse. Minä arvostan näitä ihmisiä ja jokainen heiltä piratisoitu tuote on kusemista tuon arvostuksen päälle.

Ja kyllä, minä olen se outolintu. Muinaiset tapani, kuten lempiartistini levyn ostaminen on sosiaalipsykologisesti arvelluttavaa ja herättää outoja katseita kavereiltani. Tällaista on nykyaika.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Tohtori Pepperiltä postaus omaan makuuni. Aloinkin jo ihmettelemään, että yllättävän paljon löytyy KonsoliFINistä piraatteja ja piratisointia sympatiseeraavaa sakkia, mutta vastustajat ovat vähissä.
Vedätköhän vähän mutkia suoraksi?

Se että kaikilta ei välttämättä löydy sympatiaa näitä yritysrukkia ja tekijänoikeusmafiaa kohtaan ei tarkoita että waretusta sympattaisiin. Henkilökohtaisesti en wareta, mutta ymmärrän hyvin miksi voisin warettaa ihan periaattestakin. Siinä kohtaa kun liiketoiminta-ala tai näiden etujärjestöt saavat liian suuren vallan yhteiskunnan päättävissä elimissä pitäisi kellojen soida. Erityisesti kun rangaistukset ovat jostain kumman syystä erittäin kovia suhteutettuna muihin rikoksiin?

Jos mafia käyttäisi osan tarmostaan oman toimintansa kehittämiseen ja perinteisten liiketoimintamallien kyseenalaistamiseen voisi lopputulos olla täysin eri.. Miten toimisit jos se suosikkiartistisi levy tulisi Suomeen vaikka vuoden sen jälkeen kun jenkkiradiot ovat biisejä jo veivanneet?
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Mä en ole nähnyt mitään mafiaa tai riistäjäyritystä toiminnassa, vaikka aika kauan olen itsekin viihdealan tuotteita käyttänyt ja siten ollut aktiivinen toimija markkinoilla. Jonkun uutisen nähnyt siellä ja toisen täällä, ei kosketa mun elämää. Warettajia olen nähnyt paljonkin.

Pyytäisin latomaan nämä mafian rikokset pöytään, mutta oletettavasti saisin linkin jonkin piraattipuolueen propaganda-saitille. Olen niitä kyllä selaillut, mutta mitään järkevää ei ole tarttunut haaviin. Kai se on tämä tyhmä pää, kun ei tajua että suuremmat kiusaa ja tässä pitäisi olla pienenä ihmisenä niin helkkarin peloissaan.

Mutkien suoriksi vetämisestä. En mä syytä ketään. Kunhan kommentoin, mikä minun nähdäkseni on keskustelun flow aika pitkälti ollut.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

On aivan hemputin pelottavia ihmisiä täällä, miten hemmetissä jotkut voi olla kannoiltaan noin ehdottomia eikä nähdä harmaita alueita? Se että tuomiot eivät ole järkeviä, tapauksia on erilaisia ja myös että maksavat rehelliset asiakkaat kärsivät mukana ja paljon ovat hirvittävän merkityksellisiä asioita.. Väitän että warettajia enemmän vahinkoa ihmisille tekevät juuri tämänkaltaiset ihmiset:

"hähähähäää ihan oikein että elämä on tuhottu kun on huikeat 24 biisiä jakanut, hirvittävä sharettaja!"

ja sitten

"Mikä tahansa DRM tänne vaan, en tajua tai huomaa sitä miten se voi polkea omia oikeuksianikin ostajana kun niin nyt ratsastan kiiltävällä valkoisella hevosellani piratismia vastaan".

Vaikka ei warettaisi, ei tarkoita etteikö voisi puolustaa omia oikeuksiaan kuluttajana. Miksi ostavan asiakkaan pitäisi kärsiä? Miksi kaikkien ware tuomioiden pitäisi olla kokonaisvaikutukseltaan rankempia kuin vaikkapa raiskauksen? Väitän nyt ihan vakavissani että monien mielipidettä värittää tasan kiehtova ajatus siitä että saa nostettua itseään jalustalle puhtoisena oikean tien äärikulkijana, mutta älkää nyt jumankeuta sentään unohtako omia oikeuksianne ja suhteellisuudentajua. Yksi asia minkä vaikutinta kukaan ei ymmärrä on peli ja musiikkimedian historia. KAIKKI kopioivat ennen vanhaan pelejä, siis ihan kaikki. Kukaan ei kyseenalaistanut, kukaan ei meuhkannut. Pelintekijät ei välittänyt. Musiikkia kopioitiin kasetilta kasetille myös aivan estoitta.. kukaan ei välittänyt siitäkään. Sama kulttuuri jatkuu. Se on vähän kuin jos vaikka viina tehtäisiin yhtäkkiä laittomaksi. Kaikki sitä juo, ja on juonut. Sitten kun kielletään, niin ei siitä kiellosta kukaan välitä (kieltolaki). Nykyään kun vaan on internet niin homman laajuus on erilainen, mutta se ei mitenkään muuta koko warekulttuurin historian vaikutusta nykypäivän tilanteeseen. Tehkää pelintekijät niistä peleistä ostamisen arvoisia ja lopettakaa sen parrun tiettyyn paikkaan laittaminen (kalliiden kehityskustannuksien painolastilla varustettujen) tusinapelien, huonon drm:n, järjettömien hintojen yms. muodossa.

En minä warettajiakaan puolusta, erityisen vähän niitä joiden mielestä kaikki on waretettava ilman poikkeuksia, tai niitä jotka niitä jakavat. Minä en vaan tykkää siitä että ollaan valmiita nielemään kaikki minkä isot yhtiöt haluavat fanipojilleen sälyttää.

TT2k tuntuu olevan aika asian ytimessä, muttei kukaan vaan täällä tunnu oikeasti lukevan mitä hän kirjoittaa.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Telkkarin puolella on nettistriimit ja sarjojen lataaminen. No sarjojen lataamisenhan voisi estää tuomalla ne sarjat nykyistä ikuisuutta nopeammin ulkomaille. Viive on aivan älytön nykyisellään.
Tässä on yksi hyvä esimerkki. PlayStation Storen videopuolella TV-sarjojen jaksot tulevat ostettavaksi/vuokrattavaksi "jo" alle viikon viipeellä. Hyvä juttu siis? Periaatteessa kyllä, mutta eipä ole palveluun näin suomalaisena asiaa. Niinpä on "pakko" jatkaa vanhalla, hyväksi havaitulla metodilla; ladataan ne Lostin uudet jaksot sitä mukaa, kun Amerikkaan jo nuorena muuttanut kummin kaiman serkku ne ystävällisesti tarjoaa, ja ostetaan kausiboksi vasta kauden päätyttyä jo aikaa sitten. HBO ja kaverit saavat rahansa ja minä viihteeni, mutta minä olen tässä silti (lain silmissä) se paha jätkä ja rikollinen.

Ja ennen kuin joku älähtää: TV-sarjat ovat se poikkeuksen vahvistava sääntö. Elokuvien suhteen ei ole niin just, jos ei ihan ensi-illassa pääse näkemään, ja sitä DVD/BD-julkaisua jaksaa odottaa. Musiikin saa ostettua julkaisupäivänä, julkaistiinpa se missä päin maailmaa tahansa, ja siinä ei tarvitse kärsiä keinotekoisista aluerajoituksista. Yhden ainutta vääryydellä hankittua konsolipeliä ei kokoelmastani löydy, vaan jok'ikinen on itse maksettu, pl. promoina ja lahjoina saadut kappaleet.

Mutta tämäkään ei todellakaan tarkoita, että sympatiseeraisin piraatteja. Piratismia on hyvin montaa laatua, ja suurinta osaa niistä en hyväksy. Saa vapaasti kutsua kaksinaismoralistiksi, mutta tämä on oma kantani asiaan.

Eli kun jaan ilman lupaa ilmaiseksi toisen kovalla vaivalla tekemää, rahalliseen hyötyyn ja elantoon tarkoitettua tuotetta, ei minua pitäisi rangaistaman, koska emme voi määritellä tarkasti lopullista tuotteen käsiinsä saajien määrää?
Ei. Kyllä rangaista voi, mutta rangaistuksen pitää olla suhteessa tekoon. Pointtihan tässä oli, että tuollaiset hihasta ravistetut "100 donaa per biisi" -arviot eivät mitenkään perustu todellisuuteen, eivätkä ole siten suhteessa rikokseen.

Eli kun mahdollisimman moni ryöstää vaikkapa yksittäisen henkilön omaisuutta, tulee siitä hyväksyttävää?
Ei se nyt ihan noinkaan sentään mene. Toisen henkilön omaisuuden koskemattomuus on vähintään tuhansia vuosia vanha juttu ja siten lähes universaali asia. Digimaailman piratismi on uusi juttu, ja siihen liittyy ihan omat moraaliset kuvionsa. Juuri se materiaalin olemattomuus ja rajaton duplikoitavuus tekevät rinnastukset reaalimaailman varkauksiin lähes mahdottomiksi.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Pyytäisin latomaan nämä mafian rikokset pöytään, mutta oletettavasti saisin linkin jonkin piraattipuolueen propaganda-saitille. Olen niitä kyllä selaillut, mutta mitään järkevää ei ole tarttunut haaviin. Kai se on tämä tyhmä pää, kun ei tajua että suuremmat kiusaa ja tässä pitäisi olla pienenä ihmisenä niin helkkarin peloissaan.
En ole perehtynyt millään tasolla piraattipuolueeseen, joten en osaa linkkiä antaa. Mun mielestäni on kuitenkin vähintäänkin epäilyttävää kun yhden liiketoiminta-alan etujärjestöt saavat niin huomattavan vallan oikeusjärjestelmässä että rangaistukset ovat suhteessa muihin rikoksiin liian kovia. Mä en halua että syöttämällä ja juottamalla henkilöä X saadaan lait muokattua itselle sopivampaan suuntaan. Sinäkin maksat verorahoillasi näiden jenkkifirmojen "ristiretkiä".

Tämä sama mafia valitsee kerran vuodessa yhden uhrin, jonka se sitten ristiinnaulitsee hyvinkin epäilyttävillä väitteillä ja oletuksilla "jokainen waretettu levy on yksi myyty levy vähemmän", "ehkä täydellä hinnalla", "myyty ehkä täydellä hinnalla kaikille jotka ovat sen jaosta ottaneet jne". Näitä oletuksia on loputon määrä ja ne kaikki ovat ko. tahon eduksi. Yksi muutamasta sadastatuhannesta voi saada sen verran maksettavaa että elämä on pystyssä..

Pitää yhtyä Drunken Predatr:n mielipiteeseen tästä puhtoisuudesta.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

On aivan hemputin pelottavia ihmisiä täällä, miten hemmetissä jotkut voi olla kannoiltaan noin ehdottomia eikä nähdä harmaita alueita? Se että tuomiot eivät ole järkeviä, tapauksia on erilaisia ja myös että maksavat rehelliset asiakkaat kärsivät mukana ja paljon ovat hirvittävän merkityksellisiä asioita.. Väitän että warettajia enemmän vahinkoa ihmisille tekevät juuri tämänkaltaiset ihmiset:
Alkaa mun ilmeisesti olla aika lähteä takavasemmalle tästä ketjusta, kun ei tunnu ymmärrystä heruvan. Oikein voisin tulkita, että vielä minua enemmän viitataan Joohanh:hon, mutta sitäkään en hyväksy.

"hähähähäää ihan oikein että elämä on tuhottu kun on huikeat 24 biisiä jakanut, hirvittävä sharettaja!"
Tällaista en ole lukenut kenenkään kirjoittaneen.

"Mikä tahansa DRM tänne vaan, en tajua tai huomaa sitä miten se voi polkea omia oikeuksianikin ostajana kun niin nyt ratsastan kiiltävällä valkoisella hevosellani piratismia vastaan".
Enkä tällaista.

Miksi ostavan asiakkaan pitäisi kärsiä?
Kuka on näin väittänyt?

Miksi kaikkien ware tuomioiden pitäisi olla kokonaisvaikutukseltaan rankempia kuin vaikkapa raiskauksen?
Kuka on näin väittänyt?

Väitän nyt ihan vakavissani että monien mielipidettä värittää tasan kiehtova ajatus siitä että saa nostettua itseään jalustalle puhtoisena oikean tien äärikulkijana,
Ookoo.

Yksi asia minkä vaikutinta kukaan ei ymmärrä on peli ja musiikkimedian historia. KAIKKI kopioivat ennen vanhaan pelejä, siis ihan kaikki.
Eiköhän se oo sitten sillä selvä. Paskaks vaan kaikki ja warettamaan! Näinhän se on aina ollut ja niin sen kuuluu oleman!

Se on vähän kuin jos vaikka viina tehtäisiin yhtäkkiä laittomaksi. Kaikki sitä juo, ja on juonut.
Jatkoa edelliseen: Waretus on yhtä laillista ja hyväksyttävää kuin alkoholin juonti!

Tehkää pelintekijät niistä peleistä ostamisen arvoisia ja lopettakaa sen parrun tiettyyn paikkaan laittaminen (kalliiden kehityskustannuksien painolastilla varustettujen) tusinapelien, huonon drm:n, järjettömien hintojen yms. muodossa.
Joo. Nykypelit on ihan hirveän huonoja, kun katsoo viime vuosien tarjontaa. Jotenkin muistaisin puheita, että 2007 oli paras vuosi koko videopelien historiassa... Nääh, mahtanut olla jotain hullujen houreita.

--

Kiitos vaan jätkille ketjusta. Oli ihan mielenkiintoista keskustelua ja toivottavasti myös lukijat saivat viihdykettä. Mulla keitti kuitenkin yli, joten se o moro sano poro!
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

stammy: Nuo Drunken Predatr'n "lainaukset" olivat kärjistettyjä tiivistyksiä ihan siinä missä nämä omatkin heittosi:
Paskaks vaan kaikki ja warettamaan! Näinhän se on aina ollut ja niin sen kuuluu oleman!

&

Waretus on yhtä laillista ja hyväksyttävää kuin alkoholin juonti!
Ja mm. minä olen tässä moneen kertaan yrittänyt sanoa, että DRM:stä ja muista virityksistä kärsii nimenomaan se maksava kuluttaja, ei piraatti.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Saivartelua. Tutkimuksilla, taulukoilla ja tilastoilla voidaan todistaa musta valkoiseksi, eivätkä tosiasiat muutu miksikään. Rikolliset ovat rikollisia, ja on aivan naurettavaa -ja suomalaista- pyrkiä parantamaan rikollisten oltavia rikosten vähentämiseksi.

Niin, kumpihan on se oleellisempi ja yhteiskunnan kannalta hyödyllisempi asia, rikollisuuden ehkäisy tai rikollisten hyysääminen verovaroin vankiloissa? Voit tietysti pitää päätä pensaassa, mutta missään ei ole osoitettu että äärimmäisillä rangaistuksilla saataisiin rikokset vähenemään. Toiseen suuntaan viittavia tutkimuksia on. Tutkimusten perus teesi on, että niissä nimenomaan todistetaan faktoilla asioita, ei keksitä niitä itse.

Väite siitä, että tekijät eivät saisi esim. laillisesti kopiodusta musiikista mitään korvausta on väärä. Jokaisesta MP3 soittimesta, tyhjästä tallennusmedista, tallentavasta digiboksista jne. maksetaan Suomessa ns. hyvitysmaksu (ex-kasettimaksu), joka menee Teostolle. Tämä veroluonteinen maksu kerätään kaikilta kuluttajilta, tallensivat DVD levylleen sitten kotivideoita tai TV:stä tallennetun elokuvan, lastensa laulua tai kirjastosta lainatun levyn. Kaikesta kilahtaa tekijänoikeusjärjestölle maksu oli siihen perusteita tai ei.

Tekijänoikeusjärjestöjen huono maine johtuu siitä, että ne eivät halua tunnustaa mitään kuluttajan oikeuksia, ja käyttävät melko häikäilemättömiä keinoja. Tässä muutamia tekosia, jotka eivät faneja juuri kerää:
- DRM:llä saastutetut CD-levyt, jotka eivät toimi tietokoneissa tai autoissa, ja joilta et voi siirtää musiikkia MP3-soittimeesi
- DRM-rootkit pakkoasennukset käyttäjän tietokoneelle käyttäjän tietämättä
- jatkuva narina siitä, miten kaikkien kuluttajien pitäisi maksaa yhä enemmän pakkoveroja heille erilaisten hyvitysten ja korvausten muodossa, ihan vain varmuudeksi. Perusolettama, että kaikki kuluttajat kopioivat heidän tekeleitään.
- täysin suhteettomat korvausvaatimukset tekijänoikeusrikkomuksista
- uhkavaateiden esittäminen epäillyille "maksa tämä 3000 euron lasku tai haastamme sinut oikeuteen" ilman poliisitutkinta

Nämä ovat erityisesti musiikki- ja elokuvateollisuuden edunvalvojien syntejä. Suurimmat alan järjestöt eivät suinkaan valvoa tekijän etuja, vaan teollisuuden etuja, ja rahat eivät suinkaan päädy minkään riutuvan sydänvertaan nuotteihin valuttavan muusikkoraasun hengen pitimiksi vaan ylikansallisten mediayhtiöiden tulosriville.

Asia ei ole todellakaan niin mustavalkoinen kuin jotkut keskustelijat haluavat asian nähdä. Oikeuksia pitää olla niin tekijällä kuin kuluttajallakin, ei vain toisella osapuolella.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Alkaa mun ilmeisesti olla aika lähteä takavasemmalle tästä ketjusta, kun ei tunnu ymmärrystä heruvan.
Nyt sinä syyllistyt juuri siihen mistä minä lähinnä viestissäni paasasin. Eli sokeaan ehdottomuuten. Pitää kyseenalaistaa, yrittää ymmärtää historiaa ja suhteuttaa. En ole väittänyt että waretus olisi sallittavaa, olen vain alleviivannut sen miksi monet kokevat sen olevan harmitonta ja hyväksyttävää hupia, ihan samasta kaivosta vertaukseni kieltolakiin kaivoin. Kyllä monet ovat täällä väittäneet osapuilleen noin mitä kirjoitin esim. tuomoiden rankkuudesta, tuohan on siis nyt olemassaoleva järjestelmä jota monet täälläkin puoltavat. Nyt et näe asioita kiihkosi takaa, ei ole kyseessä mikään joko tai asia vaan kaiken suhteuttaminen toisiinsa niin että sekä warettajat, peliteollisuus ja maksavat asiakkaat kaikki saisivat ns. ansionsa mukaan, reilusti ja kohtuullisesti. Kyllähän kuullostaa aika kohtuuttomalta kun moni peli joka maksaa 60 tai yli euroa tarjoaa kymmenisen tuntia peliaikaa, oli se sitten miten laatuaikaa tahansa. Minua henkilökohtaisesti keljuttaa kyseenalaistamisen ja kritiikin puute näitä suuria yhtiöitä kohtaan.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Jos kaikki pelit olisivat tasoa uncharted, halo, cod, gt, gta...jne, silloin ei varmaan tätä keskustelua käytäisi, laatutekeleillä sitä rahaa virtaa ovista ja ikkunoista tai ainakin hyvällä brändillä ja mainostuksella. En puolla enkä ole vastaan, keskitason tallaaja olen, kolikolla on aina kääntöpuolensa.

Väärin, vaikka tehtäisiin vain hyviä pelejä niin piratismia olisi silti, kuka nyt paskoja pelejä latailee laittomasti tai hankkii piraattiversion? Luulisi että juuri noita hyviä pelejä ladataan enemmän.

EDIT: Mielestäni warettaminen on törkeä rikos sillä se on puhdas varkaus ja vastaa kaikkia varkauden piirteitä. Oli sitten latauksen tarjoaja tai lataaja, yhtä syyllisiä molemmat. Teet vaikka piiraan, joku varastaa sen ja tarjoaa eteenpäin. Siis ei ole mitään laillista kummassakaan.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Väärin, vaikka tehtäisiin vain hyviä pelejä niin piratismia olisi silti, kuka nyt paskoja pelejä latailee laittomasti tai hankkii piraattiversion? Luulisi että juuri noita hyviä pelejä ladataan enemmän.

Ajatuksena oli että jos nämä multimiljoonafirmat saisivat niin suuren tuoton tekeleilleen jaksaisivatko paasata näistä asioista niin paljoa, ehkä, ehkä ei. Waretushan ei tule häviämään maailmasta koskaan. Listassa mainitut pelithän ovat myyneet ihan ökymääriä.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Alkaa mun ilmeisesti olla aika lähteä takavasemmalle tästä ketjusta, kun ei tunnu ymmärrystä heruvan. Oikein voisin tulkita, että vielä minua enemmän viitataan Joohanh:hon, mutta sitäkään en hyväksy.

stammy sanoi:
Kiitos vaan jätkille ketjusta. Oli ihan mielenkiintoista keskustelua ja toivottavasti myös lukijat saivat viihdykettä. Mulla keitti kuitenkin yli, joten se o moro sano poro!
Asioistahan tässä väännetään.

Kannattaa muuten varmaan vaihtaa tuo Avatar. Tuo kuvahan on Fox Studiosin omaisuutta ja todennäköisesti rikot heidän tekijänoikeuksiaan käyttämällä sitä.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Drunken Predatrin käsittämättömiin kärjistyksiin en nyt puutu, kun stammy jo sen tyhjentävästi teki.
Niin, kumpihan on se oleellisempi ja yhteiskunnan kannalta hyödyllisempi asia, rikollisuuden ehkäisy tai rikollisten hyysääminen verovaroin vankiloissa?
Tietenkin ennaltaehkäisy. Mutta ei ole missään tapauksessa yhteiskunnan tehtävä joustaa ja taipua sellaiseksi, että rikolliset eivät enää näkisi syytä toimilleen - sehän tarkoittaisi kaiken ilmaistamista.

Ja varmasti itsekin tiedät, että kaikkia muita ennaltaehkäisyn keinoja on jo käytetty.
Tutkimusten perus teesi on, että niissä nimenomaan todistetaan faktoilla asioita, ei keksitä niitä itse.
Aivan, mutta mitä ihmettä tilasto murhien määristä eri osavaltioissa todistaa? Murhien pienemmän määrän ja kuolemanrangaistuksien olemattomuuden välillä ei ole mitään yhdistävää tekijää saatika perustetta, vain futiili keino käännellä maailmankatsomustaan mieleisekseen, vaikka tässä ei olisi mitään järkeä.

Tietysti jos tarjoat akateemiset perustelut väitteellesi.
Kaikesta kilahtaa tekijänoikeusjärjestölle maksu oli siihen perusteita tai ei.
Tämä onkin väärin.

Tekijänoikeusjärjestöjen huono maine johtuu siitä, että ne eivät halua tunnustaa mitään kuluttajan oikeuksia, ja käyttävät melko häikäilemättömiä keinoja.
- DRM:llä saastutetut CD-levyt, jotka eivät toimi tietokoneissa tai autoissa, ja joilta et voi siirtää musiikkia MP3-soittimeesi
- DRM-rootkit pakkoasennukset käyttäjän tietokoneelle käyttäjän tietämättä
- jatkuva narina siitä, miten kaikkien kuluttajien pitäisi maksaa yhä enemmän pakkoveroja heille erilaisten hyvitysten ja korvausten muodossa, ihan vain varmuudeksi. Perusolettama, että kaikki kuluttajat kopioivat heidän tekeleitään.
- täysin suhteettomat korvausvaatimukset tekijänoikeusrikkomuksista
- uhkavaateiden esittäminen epäillyille "maksa tämä 3000 euron lasku tai haastamme sinut oikeuteen" ilman poliisitutkinta

Asia ei ole todellakaan niin mustavalkoinen kuin jotkut keskustelijat haluavat asian nähdä. Oikeuksia pitää olla niin tekijällä kuin kuluttajallakin, ei vain toisella osapuolella.
Mutta osaatko ajatella, mikä tekijänoikeusjärjestöt on tähän ajanut? Aivan. Piratismi.
Tämä kaikki johtuu piratismista.

Pointtini on nyt se, että niin kauan kuin warepellet saavat rällästää vapaasti, niin kauan me kuluttajat kärsimme. Ennen piratismin kitkemistä on turhaa ruveta vaatimaan elämää hankaloittavien kopiosuojausten ynnä muiden ärsykkeiden poistamista.
Ajatuksena oli että jos nämä multimiljoonafirmat saisivat niin suuren tuoton tekeleilleen jaksaisivatko paasata näistä asioista niin paljoa, ehkä, ehkä ei. Waretushan ei tule häviämään maailmasta koskaan. Listassa mainitut pelithän ovat myyneet ihan ökymääriä.
Tällä ajattelumallilla esimerkiksi Dragon Age: Origins on sitten aivan turha peli, mitä saa warettaa.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Rangaistusten koventaminen ei ole mikään takuuvarma keino ehkäistä rikollisuutta. Joidenkin tutkimusten ja tilastojen mukaan pikemminkin päin vastoin, esimerkkinä nyt vaikkapa ne osavaltiot USA:ssa, joissa kuolemanrangaistus on voimassa. Niissä tehdään enemmän murhia kuin niissä osavaltioissa, joissa kuolemanrangaistusta ei ole.
Ja tässä välissä voisi pilteille myös asian psykologisen aspektin selittää, eli kun rikos ja siitä saatava tuomio on jo niin iso, niin ei ole enää millään mitään väliä, kasvaako tuomiosi enää lisää, jos jätätkin raatoja yhden sijasta kaksikymmentä, jos sinulla on mahdollisuus selvitä yhden raadon tuomasta rangaistuksesta.

Saman voisi vetäisi epärealististen korvausvaatimusten jälkeen. Sen jälkeen on aivan yksi hailee, paljon ko.mediafirmat sinua uhkailee, koska olet jo elinikäisessä velkavankeudessa. Sama vaikka pyörittää waretehdasta sen jälkeen. :rolleyes:
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Tekijää ei arvosteta yhtään, vaan kaikki on pelkkää kertakäyttökamaa.
Daa. Suolletaan kaikkea pa**aa niin monesta tuutista, että itseäänkunnioittavan kuluttajan on vaikea löytää joukosta sielunravinnoksi kelpaavaa. Mediaähky. Yleensä ne tekijät, joita tuotteita voisi kunnioittaa, eivät soi radiossa tai teeveessä, eikä niistä sitten tiedä mitään. :(
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Mutta osaatko ajatella, mikä tekijänoikeusjärjestöt on tähän ajanut? Aivan. Piratismi.
Tämä kaikki johtuu piratismista.
Ei pahalla, mutta median aivopesu on mennyt siellä perille enemmän kuin hyvin. Mitä ahne mediakorporaatio on tehnyt sinun hyväksi?
Miksi artistit ja taiteilijat menestyivät 80-luvulla ja vielä 90-luvullakin paljon vähemmillä myyntituloilla? Olisiko kenties, että nämä mediakorporaatiot lypsää massit omiin taskuihin, mutta artisti saa aiempaa pienempää osuutta?

Ja vielä se kysymys, jossa saa miettiä. Olisiko kukaan piratoidun hyödykkeen haltija oikeasti ostanut sen hyödykkeen?
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Voidaan esimerkiksi miettiä vaikkapa CryTekiä, joka jäi loppujen lopuksi miinukselle Crysiksen tekemisestä. Tästä kiitos piratismille

Sillä ei tietenkään ollut asian kanssa mitään tekemistä, että itse peli oli täyttä timanttia. :rolleyes:

Toinen hyvä esimerkki waretuksen ansioista on alati kuoleva PC-pelaus.

PC-pelaaminen on tehnyt kuolemaa jo ties miten pitkään. Sitkeä veikko kun vieläkin henki pihisee.

Konsolit on mainstream PC-pelaamisen surma, ei piratismi. Nykyään tietokoneiden käyttöjärjestelmät on ilahduttavasti pirstaloituneet yhä enemmän, joka on tietenkin erittäin huono asia tietokonepelaamiselle.


DRM on hauska keksintö, joka kehiteltiin ettei Pikku-Petteri ja Anna-Liisa kopio kaikkea luokkakavereilleen. Eli yleiselle kopiointi puuhastelulle haluttiin stoppi.

Perinteistä warettajaa DRM ei ole liikuttanut koskaan. Warestelija ei välttämättä ole edes omakohtaisesti tavannut DRM-materiaalia, koska piraattijulkaisuissa ne on sopivasti etukäteen raapastu mäkeen.

Jos kyseinen nuori henkilö on varastanut kymmenien tuhansien eurojen arvosta omaisuutta eikä edes käsitä mitä tekee, niin minulta ei sääliä heru. Riemua kyllä.

Kuvitellaan, että tämä nuori henkilö on aloittanut 15-vuotiaana Photoshopin käytön harjoittelun. Jatkanut haastavaa kuvankäsittelyä yli kaksikymppiseksi. Lopulta henkilö saa rahakkaan työpaikan alalta. Nykyään hän käyttää laillista, ostettua Photoshoppia. Hänellä ei olisi ollut opiskeluaikoina mitään mahdollisuuksia ostaa ohjelman lisenssiä. Olisit silmää räpäyttämättä teurastanut ja tuhonnut esimerkkitapauksen elämän 15-vuotiaana. Ja vielä hymy suunpielissä.

3D-mallinnusta kotona harjoitteleva voi jopa päästä hyvällä onnella loppujen lopuksi Pixarille töihin. Ei kaikki ole niin mustavalkoista, vaikka kyseessä olisi laki.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Ja varmasti itsekin tiedät, että kaikkia muita ennaltaehkäisyn keinoja on jo käytetty.

Suoraan sanoen en tiedä. Enkä varsinkaan tässä tapauksessa.

Aivan, mutta mitä ihmettä tilasto murhien määristä eri osavaltioissa todistaa?

Sen, että äärimmäisellä rangaistuksella tai rangaistuksien koventamisella ei ole mitään korrelaatiota rikoksien vähentymiseen tai niiden estämiseen.

Mutta osaatko ajatella, mikä tekijänoikeusjärjestöt on tähän ajanut? Aivan. Piratismi.

Ei suinkaan. Samoja järjestöjä rassaa suunnattomasti se, että ihmisillä on ihan laillisiakin oikeuksia mm. oikeus siirtää musiikkia CD levyltään MP3 soittimeensa, C-kasetille tai tehdä siitä toinen CD-kopio autoa varten, ja kirjastosta lainatusta levystä saat tehdä itsellesi kopion, samoin saat tehdä kopion levystä kaverillesi. Voit tallentaa TV:stä tulevan elokuvan myöhempää katsomista varten. Tämän kaiken he haluavat kieltää, ja sama vinkuna on jatkunut jo 80-luvulta lähtien "home taping is killing music", "VCR is killing movies" ym. pelottelukampanjoilla. Tässä kuolemankierteessä mediayhtiöt ovat kuitenkin kasvaneet ja rikastuneet ennennäkemättömällä vauhdilla ja artistien palkkiot nousseet huimasti. Valitus ja vaikerrus alkoi kauan ennenkuin sanaa piratismi tässä merkityksessä oli keksittykään, tai laiton levitys oli taloudellisesti merkittävää. Jos kerran laillinen kopionti on tehty teknisillä suojauksilla normaalilta käyttäjältä mahdottomaksi, eikä niitä saa kiertää (Lex Karpela, DMCA) kopion tekemiseksi pitäisi hyvitysmaksusta silloin luopua kokonaisuudessan. Mahtaisiko tämä ratkaisu kelvata vaikkapa Teostolle?

Taustalla on kyvyttömyys sopeutua muuttuvaan maailmaan, kuluttajien tarpeisiin ja uusien teknologioiden tuomiin mahdollisuuksiin/haasteisiin. DRM:t ja muut laillisen käytön estot ovat ensisijaisesti laillista käyttöä haittaamaan. Piratismiä ne eivät estä, eivät ole koskaan estäneet eivätkä tule koskaan estämään. Teollisuus myös tietää tämän paremmin kuin hyvin.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Mutta ei ole missään tapauksessa yhteiskunnan tehtävä joustaa ja taipua sellaiseksi, että rikolliset eivät enää näkisi syytä toimilleen - sehän tarkoittaisi kaiken ilmaistamista.
Ei tarkoita. Konkreettista esinettä ei voi jakaa ilmaiseksi loputtomalle väkijoukolle. Bittejä voi. Tässä nyt taas kerran sorrutaan tällaiseen ns. slippery slope -päättelyyn.

Ennen piratismin kitkemistä on turhaa ruveta vaatimaan elämää hankaloittavien kopiosuojausten ynnä muiden ärsykkeiden poistamista.
Olen tässäkin täysin eri mieltä. DRM:stä ollaan musiikin suhteen päästy jo eroon, kiitos kuluttajien tietoisuuden. PC-maailmassakin jaellaan jo joitain pelejä ilman estoja ja rajoituksia. Pidän siis täysin mahdollisena, että suuntaus voi jatkua ja yleistyä, vaikkei piratismi mihinkään häviäisikään.

Suosittelen myös lukemaan Wired-lehden The Shadow Internet -artikkelin. Vaikka tuokin on peräti vuodelta 2005, eivät asiat nyt niin paljoa silti ole muuttuneet. Ja tuolta löytyykin yksi varsin osuva kohta:
In reality, the number of files on the Net ripped from store-bought CDs, DVDs, and videogames is statistically negligible. People don't share what they buy; they share what is already being shared...
Toki voi väittää, että ihmiset eivät jaa ostamaansa materiaalia juuri noiden kopiosuojausten vuoksi. Itse taipuisin kuitenkin siihen näkemykseen, että ihmiset kokevan ostoksensa sen verran arvokkaaksi, etteivät edes halua antaa sitä ilmaiseksi eteenpäin vaikkei mitään suojauksia olisikaan.

PS. Tutkimuksista puheen ollen: Tuore tutkimus: tiedostojen jakamisesta 100 miljoonan vuotuinen hyöty Hollannille. (Okei, "tuore" on vähän väärä sana vuoden takaiselle uutiselle, mutta varsinaista sisältöä se tuskin muuttaa.)
 
Ylös Bottom