Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nothing
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Epäilen myös, että vaikka pelien hinta puolittuisi ei se vähentäisi waretusta mitenkään olenaisesti. Suuri osa ihmisistä ei vaan suostu maksamaan mitään, jos sen ilmaiseksi saa. Mikäli uutuspeli maksaisi sen 35e Anttilassa myynnit voivat lisääntyäkin, mutta lisäys ei välttämättä kattaisi hinnanalennusta.

Steamissa on kokeiltu erilaisia tarjouskampanjoita ja laskettu välillä hinnat ihan poskettoman alas. Tuloksien mukaan pelien hintoja voidaan laskea melkein miten paljon vain, niin kasvaneet myyntimäärät tuottavat enemmän voittoa kuin myyminen kalliimmalla. Tämä ei luultavasti päde ison budjetin uutuuspeleihin, joiden parin ensimmäisen viikon myynti tuo suurimman osan tuloksesta. Varmaan myös kuluttajat oppisivat odottamaan alennusmyyntejä, jos pelien hinta laskisi nykyistä nopeammin.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Ei tuo niin uusi idea ole, esimerkiksi Steam vaatii internet-yhteyttä.

Steam ei kuitenkaan vaadi jatkuvaa internet-yhteyttä, sieltä jostain löytyy offline-moodi. Eli tarviat internetyhteyden vain silloin kun ostat ja lataat pelin, sen jälkeen sillä ei ole niin väliä mun käsittääkseni. Itsellä steam-client on asennettuna vain pöytäkoneeseen joka on 24/7 kiinni verkossa joten en tuosta sen tarkemmin tosin osaa sanoa.

Toivottavasti kuitenkin tämä Ubisoftin systeemi kaatuu koska eihän tuossa ole enää mitään järkeä. Ei ole kuitenkaan nykyään täysin realistista olettaa, että joka kone on jatkuvasti pelatessa kiinni netissä. Ja voipi olla aika ikävä yllätys niille jotka pelin ostaa ja verkon ulkopuolisella koneella / läppärillä matkoilla koittavat pelata. Pakkauksessa kun ei kuitenkaan tule olemaan tarpeeksi selvää merkintää internet-yhteyden pakollisuudesta joka hetki kun pelaa..

Joku saisi kyllä jo pikkuhiljaa keksiä oikeasti toimivan kopiosuojaksen joka ei kusisi rehellisiä pelaajia silmään millään tavalla. Taitaa tosin olla lähestulkoon mahdoton tehtävä..
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Jännä huomata miten jotkut ovat valmiita luopumaan perusoikeuksistaan muitten edun puolesta... Lisäksi ollaan valmiita ottamaan vastaan mukisematta jenkkien pelottelutuomiot. On se hienoa kun saa raiskata alaikäisen ja selviää 3 vuoden ehdollisella ja olikos nyt 15 000 sakkoa, mutta lataat pari musiikkilevyä, niin korvaussumma voi olla satoja tuhansia. Tähänkö sitä halutaan mennä?

No mikäs siinä jos omatunto on täysin puhdas. Vaikea vaan uskoa ettei joskus tule jotain sarjaa lainattua ameriikan serkulta tai muuta vastaavaa... Se on sitten hienoa kun uuden 24 jakson tsekattuaan huomaa olevansa ilman nettiyhteyttä ja 50 tonttua köyhempi... (vai päteekö tämä suhatutuminen vain ja ainoastaan pelipiratismiin?)
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Tuolla tavalla saadaan kyllä kiinni niitä 12-vuotiaita "megapiraatteja", jotka eivät vielä ymmärrä mitä tekevät, mutta ne isot tekijät jäävät huomaamatta.
Nimenomaan. Tuollaisilla järjestelyillä ei todellakaan päästä ongelman alkulähteille. Digitaalisen maailman "varkaus" on siinä mielessä erikoinen juttu, että siihen ei tarvita kuin yksi ainoa kappale alkuperäistä mediaa, ja sen jälkeen sitä voidaan monistaa loputtomiin laadun kärsimättä. Ja lähes järjestään se ensimmäinen kopio lähtee jo suoraan esim. tehtaasta, jossa levyt prässätään. Ei se ware lähde liikkeelle siitä kaupasta rahalla ostetusta CD/DVD/BD-kiekosta.

hartzu tuossa jo mainitsikin musiikin ilman DRM-hömpötyksiä. Toden totta, sen jälkeen kun iTunes otti nk. iTunes Plussan käyttöön, katkesi viimeinenkin este laillisesti ostetun musiikin käytölle myös muissa kuin Setä Steven laitteissa. iTunes onkin malliesimerkki siitä, mihin kaiken digijakelun pitäisi jossain vaiheessa päästä. Ostaminen on lähes liian helppoa - siitä todisteena lukuisia humalassa tehtyjä "tääkin olisi kiva saada" -levyostoksia. :) Toisto sujuu millä tahansa soittimella, joka vaan AAC:tä tukee (mm. puhelin, PSP, PS3). Mutta silti tiedostoissa on eräänlainen digitaalinen vesileima, joka kertoo, kuka kappaleen on ostanut. Tieto siitä voi olla monelle ihan riittävä "pelote", jottei tee mieli jakaa musiikkia nettiin.

Totta kai jotkut tuossakin huolestuvat yksityisyydestään. Mitä jos joku esim. murtautuu koneelleni, lataa ostamani biisit ja laittaa ne sitten jakoon? Vaikka todistustaakka levityksen tahallisuudesta lienee edelleen syyttävällä osapuolella, siinä voi pieni kuluttaja olla silti heikoilla. Ja ehkä tämän vuoksi kaikki eivät iTunes Plussastakaan pidä, vaan haluavat musiikkinsa ihan pelkkinä mp3-tiedostoina (tai esim. häviöttömästi pakattuna FLACina).

Joohanh: P2P on vain korkean tason yleisnimitys vertaisverkoille. P2P-verkkoja ja tekniikoita on lukemattomia erilaisia, joten en todellakaan usko moisen filtterin toimivan kovinkaan hyvin.

Doctor Pepper: PS3-pelejä ei todellakaan suojaa niiden koko, vaan ihan puhtaasti se, ettei wareimagella toistaiseksi tee yhtikäs mitään. Oikeasti vain varsin pieni osa PS3-peleistä on näitä 10+ gigan tapauksia, ja sekään ei ole warepiireissä määrä ei mikään. Blu-ray-leffojen karsitutkin imaget ovat helposti 10-20 gigaa, ja silti niitä liikkuu aivan valtavia määriä.

Mutta sinä päivänä, kun joku OIKEASTI keksii tavan saada PS3-pelitkin toimimaan ilman alkuperäistä BD-levyä, alkaa myös PS3-pelien wareliikenne tavallisen kansan keskuuteen. Onneksi nämä nykyiset murtoyritykset ovat hyvin teoreettisia, ja niistä on vielä pitkä matka tuohon kuvailemaani tilanteeseen.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Jännä huomata miten jotkut ovat valmiita luopumaan perusoikeuksistaan muitten edun puolesta...
Eh..? Osaanko ajatella asiaa oman napani ulkopuolelle, kyllä. Olenko valmis luopumaan "perusoikeuksistani" jos sillä saadaan jotain hyvää aikaan? No, riippuu varmasti oikeuksista ja mihin asteeseen niistä luovutaan. Tässä ketjussa olen toivonut viranomaisille suurempaa liikkumatilaa warettajien, eli rikollisten, kiinniottamisessa ja rankaisemisessa. Jos tämä jonkun mielestä on heti suoraan perusoikeuksista luopumista, niin en valitettavasti voi jakaa yhtä kyynistä näkökulmaa.

Vai mistä tässä nyt puhuttiin?

Lisäksi ollaan valmiita ottamaan vastaan mukisematta jenkkien pelottelutuomiot. On se hienoa kun saa raiskata alaikäisen ja selviää 3 vuoden ehdollisella ja olikos nyt 15 000 sakkoa, mutta lataat pari musiikkilevyä, niin korvaussumma voi olla satoja tuhansia. Tähänkö sitä halutaan mennä?
Kärjistellen kärjistellen... Kyllä, Suomessa pitäisi raiskaustuomioita nostaa rankalla kädellä, kuten myös monista muista rikoksista saatavia tuomioita. Pitäisikö warettamista katsoa villaisella vain sen takia, että se on lievempi rikos kuin raiskaus? Samalla mentaliteetilla monta muutakin rikosta voitaisiin jättää täysin huomiotta. Parin musiikkilevyn latauksesta pitäisi antaa korvaussummaksi tuplaten levyjen hinta.

No mikäs siinä jos omatunto on täysin puhdas. Vaikea vaan uskoa ettei joskus tule jotain sarjaa lainattua ameriikan serkulta tai muuta vastaavaa... Se on sitten hienoa kun uuden 24 jakson tsekattuaan huomaa olevansa ilman nettiyhteyttä ja 50 tonttua köyhempi... (vai päteekö tämä suhatutuminen vain ja ainoastaan pelipiratismiin?)
Kyllä minä olen waretusta vastaan sen kaikissa muodoissa, mutten voi väittää ettenkö olisi koskaan sortunut. Ja miksen olisi sortunut, kun kyseessä on nyky-yhteiskunnassa niin lainsäädännön (käytännön toteutuksen) kuin sosiaalisen näkökulmankin mukaan suorastaan toivottava käytösmalli? Waretus on viisasta, ostaminen yksilön näkökulmasta käsittämättömän typerää. Miksi helkkarissa ostaa mitään, jos ilmaiseksikin saa? Tähän kysymykseen minä tiedän vastauksen, mutta hyvin hyvin moni ei tiedä, eikä edes haluakaan tietää.

Kun tilanne on tämä, on sille pakko tehdä jotakin. Tällä hetkellä tilanne on niin peli/musiikki/elokuva-alallakin ihan kuin tv-maksussa. Toiset maksavat ja toiset chillailevat mukana ja mitä enemmän näitä chillailijoita on, niin sitä suuremmaksi maksu maksajille tulee. Me KonsoliFINin käyttäjät olemme (toivoakseni) näitä pelialan maksajia ja meille maksu kasvaa koko ajan, tavalla tai toisella (yksi tapa on löydettävissä aloitusviestistä). Eikö teitä oikeasti *ituta nämä chillailijat yhtään?
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Onko porukalla sitten mielessä miten sitä piratismia saadaan kuriin?

Kiinnostava nettipeli? Xbox Live?

Virallisille servereille ei pääse kräkätyillä softilla.

Tekijänoikeus mafiasta en edes aloita...
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Näin helposti saatiin warettajasta tehtyä se viaton uhri ja tekijänoikeusjärjestöistä muokattua hirviömäinen pienen ihmisen oikeuksien riistäjä?

Anteeksi mitä? Et tainnut ollenkaan ymmärtää mitä tarkoitin? Länsimaisen oikeuskäsityksen mukaan viranomaisilla, siis poliisilla, on toimeenpanovalta vallitsevan lainsäädännön puitteissa ja tuomiota jakaa oikeusistuimet esitutkinnan tulosten, oikeuden käynnin ja konkreetisten todisteiden perusteella, ei yritykset, tekijänoikeusjärjestöt tai mitkään muutkaan tahot oman harkintansa mukaan. Tarkoitus ei saa pyhittää keinoja.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Täällä ollaan nyt paavillisempia kuin Paavi itse (se roomassa asuva, sry meidän Paavi :p). Tuskin kukaan kuvittelee paatuneiden warettajien päitä käännytettävän, edes lainsäädännöllä. Heillä kyse on jo jostain muusta kuin hintaprotestista.

Sen sijaan se suuri massa tavallista kansaa, joka on nyt opetettu hakemaan biisinsä ilmaiseksi, on vielä käännytettävissä, kunhan laillisen version hankkiminen tehdään helpommaksi kuin warezin. Siinä auttaa paljon uudenlaiset rahoitusmallit ja keskitetysti yhdestä paikasta löytyvä laaja tarjonta. DRM:t ja muut tälläiset käyttöä hankaloittavat seikat vain siirtävät väkeä sivuun kaidalta tieltä. Sama juttu elokuvien kanssa, kunhan virtuaalivuokraamot saadaan konsoleihin/televisioihin sisään subien kera.

Laki, joka tekee suuresta osasta kansaa rikollisia - on väärässä. Silloin lainkirjoittajaa pitää vaihtaa, kansaa kun ei pysty. Asetelman pitää olla aina: Kansalainen > Yritys.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Toiset maksavat ja toiset chillailevat mukana ja mitä enemmän näitä chillailijoita on, niin sitä suuremmaksi maksu maksajille tulee. Me KonsoliFINin käyttäjät olemme (toivoakseni) näitä pelialan maksajia ja meille maksu kasvaa koko ajan, tavalla tai toisella (yksi tapa on löydettävissä aloitusviestistä). Eikö teitä oikeasti *ituta nämä chillailijat yhtään?

Hyvin on aivopesu toiminut näköjään. Joka vuosi yhä useampi maksaa esim tv-lupaa (vai mikä se nykyään onkaan) ja silti se nousee joka vuosi. Luuletko ihan oikeasti että pelien hinta tippuisi jos kukaan ei wareta? Ei tipu sen voin varmaksi sanoa. Jos pelit myy jo nykyään miljoonia niin miksi niitä hintoja laskettaisiin vaikka kukaan ei warettaisi.
Lisäksi minulla ainakin saa veren kiuhumaan nämä jotka on rajusti piratismia vastaan mutta samalla itse ostavat pelinsä käytettynä. Voiko mitään tekopyhempää enää olla. Pelitalolle on ihan sama ostaako Jussi pelin uutena ja myy eteenpäin ja lopulta se sama peli on vuorotellen ollut 99 muulla pelaajalla vai ostaako Jussi sen pelin uutena ja pitää hyllyssä ja ne muut 99 warettaa pelin. Molemmissa tapauksissa on myyty vain se yksi peli josta firma on saanut rahaa.

Sama koskee pelien lainaamista kavereilta. Hyvällä omallatunnolla niitä pelataan vaikka tehdään ihan yhtä paljon hallaa sille niin rakkaalle peliteollisuudelle kuin warettamalla.
Miettikääpä sitä kun seuraavan kerran tämänkin foorumin kautta ostatte tai vaihdatte pelejä.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Anteeksi mitä? Et tainnut ollenkaan ymmärtää mitä tarkoitin?
Hyvin mahdollista. Viimeksi oli myöhäinen ilta ja nyt on aikainen (noh, suhteellista) aamu.

Mutta siis lähinnä olen sitä mieltä, etten suoraan julistaisi näitä tekijänoikeusjärjestöjen korvausvaatimuksia mitenkään vahingolliseksi, koska korvausvaateesta on mahdollisuus valittaa ja viedä asia normaalin tuomiovallan piiriin. Väärinkäytösten mahdollisuus on toki olemassa, mutta missä asiassa ei olisi? Jos homma toimii, niin eivät syyttömät kärsi.

Kuitenkin, se että tekijänoikeusjärjestöt joutuvat painimaan asian kanssa ei ole millään tavalla ideaalia. Oikeita viranomaisia tarvittaisiin. Löytyykö niitä?

Länsimaisen oikeuskäsityksen mukaan viranomaisilla, siis poliisilla, on toimeenpanovalta vallitsevan lainsäädännön puitteissa ja tuomiota jakaa oikeusistuimet esitutkinnan tulosten, oikeuden käynnin ja konkreetisten todisteiden perusteella, ei yritykset, tekijänoikeusjärjestöt tai mitkään muutkaan tahot oman harkintansa mukaan. Tarkoitus ei saa pyhittää keinoja.
Itsehän vertasin waretusta ylinopeuteen ja siitä saatavaan sakkoon. Jos jää kiinni itse teossa, niin asianmukainen taho määrää sakon. Jos tapaus on ongelmallisempi, niin kumpi tahansa osapuoli voi turvautua oikeusjärjestelmään ja sitten järjestetään asianmukaiset tutkinnat ja oikeudenkäynnit. Vai?

Tässä kohtaa huomauttaisin, että näinkin monimutkaisen asian tarkempia yksityiskohtia on varmaan ihan turha käydä läpi foorumilla, jos ei porukasta löydy monen eri alan asiantuntijoita. Itsehän olen suurin syyllinen tähän yksityiskohtaistamiseen, muttei mahda mitään.

Kuitenkin päälinjaukseni on yhä se jottain tarttis tehä, jotta aloituspostin kaltaiset huolestuttavat suuntaukset saataisiin lakkaamaan.

pelle sanoi:
Hyvin on aivopesu toiminut näköjään. Joka vuosi yhä useampi maksaa esim tv-lupaa (vai mikä se nykyään onkaan) ja silti se nousee joka vuosi. Luuletko ihan oikeasti että pelien hinta tippuisi jos kukaan ei wareta? Ei tipu sen voin varmaksi sanoa. Jos pelit myy jo nykyään miljoonia niin miksi niitä hintoja laskettaisiin vaikka kukaan ei warettaisi.
TV-maksu oli vain jonkinlainen esimerkki. Itsehän en kannata tv-maksua ja muutenkin se on toisenlainen tapaus, mutta...esimerkki kaikki tyynni.

En usko, että pelien hinta laskisi, mutta nykytilanne saataisiin stabilisoitua. Nykyäänhän "hinta" nousee koko ajan. Ei välttämättä suora euromäärä, mutta kaikki haitallinen oheiskilke, kuten aloituspostissa esitetty radikaali DRM. Hyvin harva peli myy miljoonia ja suurin osa niin julkaisijoista kuin konsolivalmistajista tekee persnettoa. Voisin lyödä oikean kivekseni vetoa siitä, että piratismilla on negatiivinen vaikutus julkaisijoiden tulokseen. Ei ehkä niin suuri vaikutus kuin julkaisijat väittävät, mutta kuitenkin suuri.

Nisupulla sanoi:
Sen sijaan se suuri massa tavallista kansaa, joka on nyt opetettu hakemaan biisinsä ilmaiseksi, on vielä käännytettävissä, kunhan laillisen version hankkiminen tehdään helpommaksi kuin warezin. Siinä auttaa paljon uudenlaiset rahoitusmallit ja keskitetysti yhdestä paikasta löytyvä laaja tarjonta. DRM:t ja muut tälläiset käyttöä hankaloittavat seikat vain siirtävät väkeä sivuun kaidalta tieltä. Sama juttu elokuvien kanssa, kunhan virtuaalivuokraamot saadaan konsoleihin/televisioihin sisään subien kera.
Tässä alkaa jo olla omaan makuuni järkevää kaikua. Vähän mutkan kautta näkisin, että oma "sakkoja waretuksesta" -kamppikseni ajaa samaa asiaa. Laillinen versio on helpompaa kuin ware, jos waresta on mahdollisuus sotkeutua sakkoihin ja muuhun onkelmaan. Ilman tätä keppiä on laillisista palveluista hyvin vaikea tehdä wareverkkojen tasoisia. Se kuitenkin tästä.

On erittäin todennäköistä, että Netflixin kaltaiset kiinteähintaiset vuokrauspalvelut aiheuttaisivat massiivisen laillisten käyttäjien aallon, jos kyseisenlainen systeemi saataisiin istutettua myös peleihin. Toisaalta; pelaajista löytyy suuret määrät digitaalihömppää vastustavaa populaa. He haluavat sen kotelon ja levyn, mutta ilmeisesti he saavat totuttautua tämän ilon loppumiseen muutamassa vuodessa.

Nisupulla sanoi:
Laki, joka tekee suuresta osasta kansaa rikollisia - on väärässä. Silloin lainkirjoittajaa pitää vaihtaa, kansaa kun ei pysty. Asetelman pitää olla aina: Kansalainen > Yritys.
Tällaisia lakeja säädetään koko ajan. Polkupyöräkypärä-pakko, kännykän käytön kielto ajaessa jne... Juttuja mitä kaikki joskus tekivät, mutta joista nyt saa sakkoa.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Viranomaisilla ei tule koskaan olemaan tarpeeksi resursseja ryhtyä valvomaan kaikkien yritysten immateriaalisten oikeuksien toteutumista niin yksityiskohtaisesti kuin mediateollisuus, etenkin musiikki. ja elokuva-alat, haluaisivat. Eikä se mielestäni ole edes tarpeellista tai oikeutettua.

Kaiken verkkoliikenteen seulonta vain varmuuden vuoksi on varsin yliampuvaa, ja todellista resurssien tuhlausta. Lisäksi se asettaa Internet-operaattorit omituiseen salakuuntelijan asemaan, joka on lisäksi monessa maassa ml. Suomessa laitonta, ja aiheuttaa puolestaan operaattoreilla ylimääräisiä kustannuksia valvontainfrastruktuurin rakentamisen myötä.

Parempia tuloksia saavutetaan, jos mediateollisuus pystyy mukauttamaan oman tarjontansa ja menetelmänsä siten, että alkuperäinen tuote on tarpeeksi houkuttava sellaisenaan jolloin mieluummin hankkii sen, kuin huonon kopion. Peliteollisuus selkeästi ponnistelee tähän suuntaan ostettuun kopioon sidotun DLC:n ja muun lisämateriaalin kautta, ja varmaan uusia tapoja tällä sektorilla nähdään. Kuten aiemmin jo todettiin, on peliteollisuuden kannalta käytettyjen pelien kauppa yhtä vahingollista kuin piraattipelitkin, ja nämä samat keinot on myös tarkoitettu sitä vastaan, vaikka sitä ei ihan suoraan halutakaan todeta. Todennäköisesti EA:ta ja Activisionia kismittää kabineteissä eniten käytettyjen pelien kauppa, ei piratismi. Käytettyjen pelien kaupasta aiheuttuu heille paljon suuremmat tulonmenetykset, ja jos he suinkin voisivat, estettäisiin tuokin täysin. DRM-pohjaisuus tuonkin sallii, kuten vaikkapa Steamissä jo tehdään. Käyttöehtojen mukaan et saa myydä ostamaasi Steami peliä eteenpäin, ja Valve/pelin julkaisija voi koska tahansa viedä sinulta oikeuden pelata ostamaasi peliä.

Kopiosuojauksia on ollut käytössä kaikenlaisissa muodoissa jo pelien kivikaudelta alkaen, ja aina niistä on ollut eniten harmia sille pelin kaupasta ostaneelle kuluttajalle. VIC-20/Commodore 64 aikoihin 80-luvulla, kun pelit toimitettiin pitkälti C-kaseteilla oli alkuperäisen pelin käyntiin saaminen todellinen urotyö kaikkien kopiosuojausten takia. Estivätkö kopiosuojaukset pelien kopiointia yhtään? Eivät estäneet. Estävätkö ne nykyään? En jaksa uskoa. Tosin siihen aikaan pelien kopiointi ei ollut laitonta, ja omaan käyttöön sai kopioda vapaasti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Mielestäni on aivan käsittämättömän löysä asenne yrittää tehdä markkinat sellaisiksi, jossa warettajat lopettaisivat piratismin ja alkaisivat ostamaan laillisesti.
Ei se minusta ole ollenkaan löysä asenne. Minusta tarkoitus on parantaa nimenomaan sen maksavan asiakkaan asemaa. Kopiosuojaukset ja rajoitukset ovat vieneet tilannetta juuri päinvastaiseen suojaan. Eikä se ole pelkästään Sony, joka on näitä ns. rikkinäisiä CD-levyjä julkaissut lisäämällä niihin CD-standardin vastaisia kopio"suojaus"himmeleitä - jotka eivät silti ole estäneet yhtään mitään.

TT-2k: Kyllä kyllä, mutta vertaisverkon ylivoimaisesti yleisin käyttö on torrent-piratismi.
Ja mikä erottaa laillisen torrentin laittomasta? Se tracker-palvelinko? Entäs ns. Magnet-linkit, jotka eivät edes vaadi sitä trackeria? Esim. Gamersyde jakaa pelitrailereita ja muita peliaiheisia videoita torrentteina kaistansäästösyistä.

PS. Kiintolevyltäni löytyy kyllä varsin paljon esim. kirjaston CD:iltä mp3:ksi väännettyä musiikkia. Onko se laitonta? Vai onko tässä ajattelutapa, että kirjastoja ylläpidetään verovaroin, ja siten olen jo maksanut mm. siitä musiikista? Mutta saako piratismia itkevä levy-yhtiö ja/tai artisti näistä veroeuroista silti latin latia?
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Mutta yrityksetkin koostuvat kansalaisista, jotka yrittävät tienata leipänsä. Ja loppupeleissä liika oman edun ajaminen johtaa välttämättömästi oman edun kärsimiseen.
Yrityksiä ei kannata, eikä voi, verrata valtioihin tai kansalaisiin. Niiden ainoa tarkoitus on lihottaa osakkeenomistajiensa lompakkoa. Se kuka tätä vielä ei ole tajunnut on elänyt melkoisessa pumpulissa eikä meidän muiden kanssa täällä "länsimaisessa kapitalismissa". (Tosin joissain maissa valtio hoitaa tuon yrityksen homman ja ottaa sen minkä saa...)

Mikäli yritys voisi kerätä voittoa ilman minkäänlaista panostusta tai antia kuluttajalle, 99,99% yrityksistä tekisi niin. Tällaista yritystä voisi kutsua vaikka... Teostoksi taikka "tekijänoikeusjärjestöksi". Hmm...

Yritykset tarjoavat palvelua jonka hinnan ja suosion päättää kysynnän ja tarjonnan laki. Piratismi, tai varkaudet yleensä, ovat osa tätä lakia ja niiden määrä on melkolailla verrannollinen tuotteen hintatasoon. Kasvavat ne bensavarkaudetkin siinä kun bensan hinta nousee (huono vertaus, tiedän; bensa ei ole immateriaalista - varkauden jälkeen kauppiaalla ei ole bensaa tankissa, toisin kuin pelin myyjällä jolla on edelleen fyysinen kopio jonka voi myydä jollekin).


Tällaisia lakeja säädetään koko ajan. Polkupyöräkypärä-pakko, kännykän käytön kielto ajaessa jne... Juttuja mitä kaikki joskus tekivät, mutta joista nyt saa sakkoa.
Kumpikaan noista ei tosin taida olla *rikos*, eikä tee tekijästää *rikollista*. (Eikä kypärättä pyöräilystä taida saada edes rikemaksua.) Nisupullahan puhui "rikollisista". :D


Mitä taas koko aiheeseen tulee, niin se taitaa olla sen verran tulenarka että järkevään konsensukseen tuskin tullaan pääsemään kahden kovin erilaisen näkökulman omaavan koulukunnan ollessa melkolailla immuuneja toistensa "käännytysyrityksille". :rolleyes:

Tosin onhan se omalla tavalla mielenkiintoista seurata kun "Yrityksillä on oikeus tehdä lähes mitä tahansa, yksityisten oikeuksien tallominen mukaanlukien" ja "porkkanaa, ihmisillä on oikeuksia ja yritysten pitäisi toimia lain alapuolella" -koulukunnat ottaa yhteen.

Ne oikeat piraatit taitavat katsella sivusta ja nauraa partaansa kun pelinsä ostavat "kansalaiset" tappelevat keskenään siitä paljonko heidän oikeuksiaan ja yksityisyyttään saa loukata. :D
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Parempia tuloksia saavutetaan, jos mediateollisuus pystyy mukauttamaan oman tarjontansa ja menetelmänsä siten, että alkuperäinen tuote on tarpeeksi houkuttava sellaisenaan jolloin mieluummin hankkii sen, kuin huonon kopion.
Pelkäämpä että lähes mahdotonta ottaen nyt huomioon millaista tuotetta tässä ollaan myymässä (dataa). Ehkä ainoana tulee mieleen se Netflixin kaltainen härpäke.


Peliteollisuus selkeästi ponnistelee tähän suuntaan ostettuun kopioon sidotun DLC:n ja muun lisämateriaalin kautta, ja varmaan uusia tapoja tällä sektorilla nähdään.
Mitä nyt olen juttuja kuullut, niin nuo ensiostajan bonukset tosiaan palvelevat vain käytettyjen kauppaa vastaan. Piraatit saivat ME2:nkin Cerberus Networkit sun muut toimimaan jo päivässä parissa.

Kopiosuojauksia on ollut käytössä kaikenlaisissa muodoissa jo pelien kivikaudelta alkaen, ja aina niistä on ollut eniten harmia sille pelin kaupasta ostaneelle kuluttajalle.
Tästä ei ole tainnut kukaan olla tässä ketjussa eri mieltä ja hyvä niin.

--

Ei mulla edelleenkään tule oikein mieleen kuin pari asetta piratismia vastaan:

1. Tiukempi viranomaiskontrolli - saanut kovaa vastustusta tässä ketjussa, eikä tunnu muutenkaan realistiselta
2. Kaikkien nykyisten markkinoiden lyöminen lekkeriksi ja kulutusmallin muuttaminen Netflixin suuntaan
3. Jokin äärimmäisen suljettu pelisysteemi (PS3 paras esimerkki nykyisistä), jossa piratisointi on erittäin vaikeaa. PC on jo menetty.

Yrityksiä ei kannata, eikä voi, verrata valtioihin tai kansalaisiin. Niiden ainoa tarkoitus on lihottaa osakkeenomistajiensa lompakkoa. Se kuka tätä vielä ei ole tajunnut on elänyt melkoisessa pumpulissa eikä meidän muiden kanssa täällä "länsimaisessa kapitalismissa".
Itse ainakin ajattelen lämmöllä ja haikeudella yritysten työntekijöitä. En varsinaisesti yrityksiä. Mutta voiko näitä nyt täysin muka erottaa toisistaan?


Ne oikeat piraatit taitavat katsella sivusta ja nauraa partaansa kun pelinsä ostavat "kansalaiset" tappelevat keskenään siitä paljonko heidän oikeuksiaan ja yksityisyyttään saa loukata. :D
Hyvin mahdollista. Itse kannan huolta pelialan tulevaisuudesta ja siitä että saan nauttia peleistä vastaisuudessakin. En ole kokenut oikeuksiani tai yksityisyyttäni tähän mennessä mitenkään vakavasti uhatuksi, joten voin jatkaa taistelua hyvillä mielin. Kyllä minullakin varmasti rajaa tulee vastaan, mutten lähde spekuloimaan missä vaiheessa.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Tämä ei kuitenkaan ole itse wareongelmaan ratkaisu eikä mikään, sillä waretus ei varmasti tule vähenemään waretuksen helpottamisella.
Ei DRM:n ja vastaavien poistaminen mielestäni waretusta mitenkään helpota. PC-uutuuspelin suojaukset murtuvat yleensä muutamassa tunnissa sen jälkeen, kun kala on jollekin topsitelle päätynyt. Siinä vaiheessa liru on jo päässyt punttiin ja peli menetetty - anteeksi tahaton sanaleikkini.

Sen sijaan laillisesta materiaalista voisi tehdä entistä houkuttelevampaa. Vakioesimerkkini on musiikkipelien kappaleet. Nyt ne on pahimmillaan sidottu yhteen konsoliin (katson sinua, SingStar), ja taas maksava asiakas joutuu zumbailemaan ja rumbailemaan esim. laiterikon sattuessa. Näitä kahleita voisi siis löysätä, ja mikä vielä parempaa, tarjota samalla rahalla ne biisit vapaasti kopioitavaksi esim. omaan kannettavaan musasoittimeen.

Vaikka etenkään konsolimaailmassa DLC:n suhteen piratismia ei onneksi ole, voisi ehkä juuri siitä syystä rehellistä asiakasta palkita yhä vain kiristyvien rajoituksien vuoksi. Laiteaktivointien sijaan voitaisiin tarjota tapaa kopioida digiostokset esim. ulkoiselle kiintolevylle, josta ne olisi kätevästi kopioitavissa takaisin varsinaisen nettipalvelun jo kadottua unholaan.

Update! Tässä välissä stammy kertoi Cerberus Networkin waretuksesta. :O En ole tällaisesta kuullutkaan. Koskiko se vain PC-versiota vai myös X360-painosta?
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Olenkohan ainoa joka näkee tuossa netti-kopiosuojauksessa myös jotain hyvääkin. Oma plösö on aina ollut netissä kiinni ja tulee aina olemaan. EIkä kenelläkään teistä tunnu olevan vaikeuksia järjestää nettiä itselleen. (vai käyttekö naapurin kirjastosta tänne kirjoittelemassa). Ongelmat tämän kanssa onkin ne tulevaisuuden retroilut jotka eivät välttämättä sitten enää onnistus kun peli yrittää hakea suojauksenpoistoa vuosia sitten kaatuneen lafkan raunioista.

Pelaamisen alku voidaan katsoa alkaneen ensimmäisistä peleistä. Piratismin alku voidaan katsoa alkaneeksi ensimmäisen liikuteltavan tallennusmuodon tultua markkinoille. Piratismia on siis ollut aina. Tästä huolimatta on peliyhtiöt tahkovat rahaa. Piratismin poiston ydinajatus peliyhtiöissä ei ole kuluttajan aseman parantaminen ja nykyiset toimet kieltämättä vaikuttaa siltä "kepiltä". Kaikki ollaankin varmaan jo kokeiltu suojauksen suhteen, joten nyt seuraava etappi on kuluttajan oikeuksien poljennan kokeilu.

MW2 dedikoidut servut -boikotti osoitti hyvin meidän pelaajien kyvyttömyyden pitäyty linjassa. Antamamme singaali onkin selvä. Kuskaa meitä silmään ja potkikaa meitä, me teemme kaiken mitä pyydetään.

Ja komppaan TT-2k:ta maksavan asiakkaan aseman parannuksesta. Osittain katson PSN:n olevan tätä. Toimiva palvelu jota on helppo ja mukava käyttää. Minipelien osalta myös hinnat kohdillaan ja retroakin saatavilla. En missään hinnassa vaihtaisi PSN:ää warettamisen tuskiin. Mutta eipä tuo PSN kata kaikkea. Ehkä jonain päivänä sitten... Ja siihen mennessä toivon PSN:n kehittyneen yhtä luotettavaksi kuin umpipuinen pelihyllyni. Vankkumaton ja täynnä elämyksiä.

Näitä nettirosvoja miettiessä on myös ajateltava sitä, mikä heidän osuus olisi pelien ostoista jos he eivät harrastaisi rosvoiluja. Epäilisin, että heiltä saatava raha ei ylitä Hartzunkin mainitseman käytettyjen pelien kaupan aiheuttamaa miinusta pelimyyntituloissa. Onko se siis myynneistä pois jos piraatilla ei ole rahaa jolla muuten ostaisi pelin. En tarkoita, että rahattomuus voisi olla lieventävä asianhaara, mutta myyntien osalta on ihan sama kopioiko rahaton tyyppi pelin vai ei.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Update! Tässä välissä stammy kertoi Cerberus Networkin waretuksesta. :O En ole tällaisesta kuullutkaan. Koskiko se vain PC-versiota vai myös X360-painosta?
Sanotaan nyt tässä vaiheessa, että kyseinen tieto on yhdeltä ivalliselta uutiskommentoijalta. Ei siis mitenkään varma tieto, enkä warettajien sivustoilla liiku tällaisia varmistamassa.

Kyse oli kuitenkin PC-versiosta. Otaksuisin että suljetumman ympäristön ansiosta konsoli-DLC:t ovat vielä jonninasteisessa turvassa.

Rottamopo sanoi:
Näitä nettirosvoja miettiessä on myös ajateltava sitä, mikä heidän osuus olisi pelien ostoista jos he eivät harrastaisi rosvoiluja. Epäilisin, että heiltä saatava raha ei ylitä Hartzunkin mainitseman käytettyjen pelien kaupan aiheuttamaa miinusta pelimyyntituloissa. Onko se siis myynneistä pois jos piraatilla ei ole rahaa jolla muuten ostaisi pelin. En tarkoita, että rahattomuus voisi olla lieventävä asianhaara, mutta myyntien osalta on ihan sama kopioiko rahaton tyyppi pelin vai ei.
Tämä teoria on mielestäni aikamoista jossittelua ja myös piraatit tykkäävät kyseistä argumenttia käyttää. Homman vaan pitäisi toimia niin, että jos jotain haluaa, niin siitä pitää maksaa pyydetty hinta. Muutoin tuote jää kauppaan. Kyllä mäkin monesti katselen kaupassa hienoja vaatteita, kelloja tms. ja olisihan ne kiva omistaa, mutta silti hinta on liian kova haluun nähden. Ne vaatteet jää sitten sinne kauppaan ja mä jatkan elämääni. Ei voi olla niin että haluan pelata, mutten halua pelata niin paljon että maksaisin -->waretan. Joko maksat tai sitten et pelaa.

Kaikilla ihmisillä on rahaa, mutta kellään ei ole rahaa kaikkeen. Yksilön on tehtävä valinta mihin ne vähät rahansa käyttää. Ilmaisia lounaita ei ole, paitsi nykyään päänsilittelyasemassa oleva piratismi.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Vaikka etenkään konsolimaailmassa DLC:n suhteen piratismia ei onneksi ole...

Update! Tässä välissä stammy kertoi Cerberus Networkin waretuksesta. :O En ole tällaisesta kuullutkaan. Koskiko se vain PC-versiota vai myös X360-painosta?
ME2:n DLC:t, noin niinkuin yleensä (Googlattu):
.nfo file


<< wareen johtava linkki poistettu T: Ylläpito >>
(Edit: prkl, katsoin että oli pelkkä .nfo site, mutta olikin torrent-linkki myös. Kaikkea se Google löytää... :rolleyes: )
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Oletko varma, että kyseessä ei ollut perinteinen "palsta-agitaattori" eli trolli. :)

Luonnollisesti tieto Cerberus Networkin joutumisesta waren kynsiin lisää vain raivoani.
Alkaa jo olla offtopickia, mutta hommahan meni näin:

1. Uutinen Cerberus Networkista ja ME2:n käyttämästä DLC-mallista uusien ostajien palkitsemiseksi.
2. 30+ viestiä itkua, pelin ja EA:n haukkumista sekä ilmoituksia siitä että warettaa/waretti jo pelin.
3. Joku vatipää tuli ilmoittamaan, että tämähän saatiin murrettua jo. Piti vain muuttaa jonkun tiedoston ***-päätettä ja jotain ja näin saatiin kaikki Cerberus Content toimimaan.

Saattoi olla trolli, mutta teknisten yksityiskohtien kertominen lisäsi uskottavuutta. En tosin edes tiedä mikä on *** -pääte, joten saattoi olla keksittykin juttu. En kuitenkaan usko.

Hienointahan tässä oli se, että peli ei ollut edes virallisesti kaupoissa, ainakaan Euroopassa.

EDIT. Vähän muokattu ylläpidon linjan mukaisesti. Ei anneta liikaa infoa.
 
Vastaus: Kopiosuojausta pelaajien parhaaksi?

Poistin tuosta DocWeirdin viestistä jälkimmäisen linkin, koska siellä tuntui olevan suorat latauslinkit näihin matskuihin. Ei, samalla periaatteella emme kiellä esim. linkkaamasta Googleen, joten siitä on turha näsäviisastella. ;)

Todella harmillista, että X360:llä tuo DLC-warestelukin näemmä on mahdollista.
 
Ylös Bottom