Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)
Se on jo jotain se. Silti parannettavaa olisi paljon ja se johtuu pelkästään siitä, että pelin miljöössä on suunnattomasti potentiaalia tarjota myös muuta kuin räiskintää.
Mut ei tuossa niin paljoa ole tutkittavaa, keräiltävää, että openwööldin palvojat saataisiin pelin taakse.
Vaikka Wake olisi potentiaalisesti ollut loistava openwööldi, niin se ei ollut pointtini. Pointti ei myöskään ollut se, ettei pelissä olisi tarpeeksi "kerättävää" (nehän ovat lähinnä trophy/achievement-kerääjiä varten muutenkin).
Puhun miten peliä jaksotetaan ja rytmitetään. Action vs seesteisyys, kentän tutkiminen vs pakottaminen jatkaa matkaa yms. Ei ole mitään yhtä ja selkeää asiaa, vaan monia pieniä. Puhun siitä, että toiminnan jälkeen olisi selkästi pidempiä rauhallisia jaksoja, joissa jännitystä ja jopa kauhua rakennetaan. Nyt mielestäni jännitystä rakennettiin lähinnä sillä miten paljon vihuja tuli ja mistä.
Pointti oli lähinnä se, että pelin alku - ja osin tietyt juonenkäänteet välissä - lupasivat enemmän kuin mitä peli lopulta antoi. Muistan itse sen hienon fiiliksen, kun pääsin vaimon kanssa sinne mökille. Myös nopeasti esitelty diner-mesta, lossimatka yms tarjosivat hyvää TwinPeaks-tyylistä fiilistelyä. Mutta sitten kun vaimo (turhan nopeasti)
ja
alkaa tulla jatkuvalla syötöllä (alkaa ns. vaihe "mennään metsään"), niin joku magic pelistä vain katoaa kohtuu nopeasti. Toiminnassahan ei ole mitään vikaa sinänsä, mutta sitä on liikaa ja se on itseään toistavaa.
Mökki ja sitä ympäröivä miljöö on tunnelmallinen ja huokui hiukan pidempää fiilistelyä, mutta hyvä kun ehdin nähdä siitä yläkerran ja laiturin. Sillä kohta mentiin jo nopeasti seuraavaan paikkaan. Dinner-paikka oli THE Twinpeaks, mutta juuri ja juuri ehdin laittaa kolikkoa automaattiin ja käydä vessassa (tai jossain ovella kuitenkin perällä). Jne, en viitsi paljastaa sen enempää koska osa ei ole välttämättä vielä pelannut. Pointti siis se, ettei missään oikein ehtinyt tehdä mitään (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta). Yksi tai kaksi "johtolankaa" tms ja sitten taas mentiin. Potentiaalia nimenomaan oli - ja paljon, mutta sitä ei nyt täysin käytetty.
Mielestäni Wake on niin selkeä "8/10"-peli kuin joku voi olla (=mikä tarkoittaa, että perustaltaan peli on hyvä). Se on todellakin hyvä ja siinä on paljon toimivia jaksoja - mutta siitä puuttuu selkeästi "jotain" eli se ei pääse ihan maaliin. Siksi toivon kovasti jatko-osaa, missä hommaa voisi kunnolla hioa eteenpäin (uskon, että Remedy ottaa aidosti kritiikkiä vastaan). DLC-jaksot eivät enää tätä voi tehdä.