Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Parasta selviytymisjännää sitten Silent Hill 3:n. Tämä on paljon sanottu, ja ilman mitään sinivalkoisia laseja. Loistava tunnelma soundtrackeineen kaikkineen ja lähes timanttinen kässäri kantaa jo pitkälle, mutta Alan Wakea on vieläpä pirun hauskaa pelata. Niinkään 'pelottavasta' pelistä ei ole varsinaisesti kyse ainakaan näin survival horror-veteraanin näkökulmasta, ei tätä paska jäykkänä tarvinnut pelata. Mutta kyllä sitä valoa silti oppii rakastamaan, kun henkihieverissä laahustaa Safe Haveniin 5 Takenia peräpeilissä kiinni.

Lievä geneerisyys niin ympäristöjen kuin vihujenkin osalta ei loppujen lopuksi vaivannut oikeastaan yhtään. Sen verran kuitenkin oli vaihtelua. Ajo-osuudet on yleensä tällaisissa peleissä äärimmäisen rasittavia ja juosten kustuja, mutta niissäkin Remedy onnistui kohtuullisen mukavasti.

Pituutta ja haastettakin (aloitin hardilla) oli erittäin mukavasti, vaikka lätkin pelin muutamassa illassa läpi. Oli vain pakko nähdä miten tarina etenee. Valitettavan harvoin tulee nykyään vastaan tällaista halua tuutata konsoli yömyöhällä päälle ja uppoutua pelin maailmaan. :p Iso thumbs up Remedyn pojille tästä, toivottavasti Wakelle saadaan jatkoa vaikka myynnit ilmeisesti on mitä on.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Iso thumbs up Remedyn pojille tästä, toivottavasti Wakelle saadaan jatkoa vaikka myynnit ilmeisesti on mitä on.
Pelin ystävien paras keino vaikuttaa tässä vaiheessa jatko-osan mahdollisuuteen on varmasti The Writerin kiivas ostaminen. Näytetään Mikille (sille isommalle) että lissää halutaan!
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Eli huomenna tulossa The Writer. Onkos jotai hajua mihin aikoihin nuo yleensä tulee ladattavaksi?
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Jeah joutunee tänään palata Bright Fallsiin The Writerin parissa =) pitäs muutenkin alottaa uusintana läpipeluu jos kerkeis kun kokoajan puskee uusia pelejä hyllyyn :D
 
Noniin, tänään saadaan toivottavasti selkoa sitten lisää. Toivottavasti Mikki tosiaan kuulee kans, että pistävät jatkoa putkeen.

mikki_01.jpg
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tälläsille yhdenistunnon jenkkikakaroille tästä pelistä tuskin mitään jäikään käteen, kun juostaan vain paikasta paikkaan. Sääli, kun hiukan malttamalla ja syventymällä saisi niin pirusti enemmän irti.

Niin, kyllä se taitaa vaikuttaa (potentiaalisesti) myös muillekin kuin "jenkkikakaroille". Mielestäni Waken yksi heikkous oli juurikin tuo loputon "paikasta a paikkaan b" -tyylinen juokseminen, kun aikaa olisi nimenomaan pitänyt antaa myös kunnon tutkimiselle ja fiilistelylle (myös jännityksen/kauhun nostamisessa). Välillä kun pääsi johonkin mielenkiintoiseen paikkaan/miljööseen, niin eikös 10 minuutin päästä juosta jo seuraavaan paikkaan. Ja itse olen ehdottomasti "tutkitaan ja fiilistellään" -tyyppinen pelaaja, en todellakaan juokse pelejä läpi.

Mutta lähden karkuun ennen kuin kivisade alkaa lentää.. *juoksee paikkaan b*
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ni Mielestäni Waken yksi heikkous oli juurikin tuo loputon "paikasta a paikkaan b" -tyylinen juokseminen, kun aikaa olisi nimenomaan pitänyt antaa myös kunnon tutkimiselle ja fiilistelylle (myös jännityksen/kauhun nostamisessa). Välillä kun pääsi johonkin mielenkiintoiseen paikkaan/miljööseen, niin eikös 10 minuutin päästä juosta jo seuraavaan paikkaan. Ja itse olen ehdottomasti "tutkitaan ja fiilistellään" -tyyppinen pelaaja, en todellakaan juokse pelejä läpi.

Samaa mieltä. Pidin Alan Wakesta tosi paljon näinkin ja siitä tulee todennäköisesti ensimmäinen yksinpeli johon hankin lisärin. Se on jo jotain se. Silti parannettavaa olisi paljon ja se johtuu pelkästään siitä, että pelin miljöössä on suunnattomasti potentiaalia tarjota myös muuta kuin räiskintää. Omalla kohdalla tätä kokemusta korostaa se, että yksi parhaiten muistiin jääneistä tilanteista oli ...
... sen kallonkutistajan vankina. Siellä oli tunnelmaa ja asukkien kanssa oli kiva heittää läppää. Tässä pelin kohdassa myös juoni astui vallitsevasti kehiin ja vei tilannetta viihdyttävästi eteenpäin ollen kokoajan läsnä ja vaikuttamassa siihen mitä talossa tapahtui.
Tuossa kohtaa, et voinut vain juosta ympäriinsä ja räiskiä, vaan pelaaja pakotettiin integroitumaan ympäristön tapahtumiin ja rooliinsa vallitsevassa tilanteessa. Ja vallitseva tilanne oli hyvin rakennettu monista osatekijöistä, eikä se ollut vain eteenheitetty ongelma vailla ratkaisua. Ehdottomasti pelin parhaita kohtia, mutta myös lyhyimpiä.

Signalin alussa oli myös samankaltainen tunne, että nyt juoni ja tapahtumat kouraisee mukaan, mutta tuo fiilis lässähti siihen kun tajusin lähinnä räiskineeni saman asian perässä, odottaen jotain muuta kuin uutta juoksukohdetta.

Koukussa silti ollaan ja varmaankin kaikki lisärit on hankittava mitä eteen tulee, kunhan laatu ei liikaa laske.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Minä kun luulin, että Alan Wake juuri antaa pelaajalle tutkittavaa.

Noohnoh ei täältä nyt kivisateita tule Cobretille tietenkään. Mut ei tuossa niin paljoa ole tutkittavaa, keräiltävää, että openwööldin palvojat saataisiin pelin taakse. Ehkä jotain enemmän olisi kaivannut, m-scriptit oli hyvä, mutta jotain isompaa kuin onnettomat suffetermokset olisi pitänyt keksiä. Ja nekin taisivat olla ihan viimeinen lisäys?

Onhan noita alternative-reittejä, tai siis paremminkin chestejä jossain nurkan takana, pienen matkan päässä, joka edes hiukan palkitsee tutkimista. Mutta jos alkaa metsäjuoksuissa metsästä laajemmin niitä katsastelemaan, menee vuosi vähintään elämästä siihen ja palkkioksi saa suffetermoksen enintään. Tai voihan sieltä Teikken tai pari tulla vastaan.

Mut signit, telkut, radiot, kyllähän niistä saa ihan kivasti tietoa ja aikaa pikkasen lisää pelille. Paikasta paikkaan juokseminen olisi voitu vaikka tehdä toisenlaiseksi, "mäppi" kuuseen ylänurkasta ja pelkästään valon perusteella olisi navigoitu. Ja vaikka polkuja vielä pois niin avot.

Muuten mulla ei ole ihmeemmin parannuksia mielessä. Hyvin peli onnistui, toki ehkä hiukan kauhua olis toivonut lisää. Ja "bosseja"... :rolleyes: Eukot oli vähän turnoff (kuten Bioshockissa, eläköön BS1), ja Poets of the Fall.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Laskeudun sen verran kyllä norsunluutornistani, että varsinainen gameplay on Alan Wakessa tosiaan pidemmän päälle tympäännyttävää ja sitä tarjoillaan liikaa - usein sitä toivoo, että voisi vain edetä juonessa eikä joutuisi enää taistelemaan.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Jostain syystä en ymmärrä miksi lineaarisuus on juuri Alan Wakessa ongelma tai paikasta toiseen juokseminen, näitä kun tarjoillaan kaikissa alan peleissä, Dead Spacesta Silent Hilliin. Muutenkin, jos Alan Waken yhteydessä ei olisi koskaan huhuiltu open worldista, niin tuskin tuosta kukaan edes jaksaisi mainita. Tarinankuljetus vaatii hieman typistetympää pelimaailmaa, kuten on todettu jo vaikkapa Unchartedin kohdalla. Jännitysseikkailuna peli on sukupolven parasta antia, ei Alan Wakelta pidä vaatia sen enempää.

Red Dead Redemptionin vaihdoin Alan Wakeen, kun koko paketti oli koluttu, nyt tuntuu siltä, että huonon vaihdoin tein RDR:n ollessa sitä mitä pelkäsinkin, sitä samaa kuin GTA IV, mutta hevosilla. Siksi onkin sääli, että nämä kaksi täysin eri markkinointibudjetin pelit joutuivat vastakkain.

Nyt on vain enää yksi ongelma ratkaistavana, miten hankkia Alan Wake uudestaan (uutena/käytettynä/vaihtokauppana), jotta pääsee jatkamaan tarinan loppuun saakka - tai ainakin jonkinlaiseen päätökseen.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Se on jo jotain se. Silti parannettavaa olisi paljon ja se johtuu pelkästään siitä, että pelin miljöössä on suunnattomasti potentiaalia tarjota myös muuta kuin räiskintää.

Mut ei tuossa niin paljoa ole tutkittavaa, keräiltävää, että openwööldin palvojat saataisiin pelin taakse.

Vaikka Wake olisi potentiaalisesti ollut loistava openwööldi, niin se ei ollut pointtini. Pointti ei myöskään ollut se, ettei pelissä olisi tarpeeksi "kerättävää" (nehän ovat lähinnä trophy/achievement-kerääjiä varten muutenkin).

Puhun miten peliä jaksotetaan ja rytmitetään. Action vs seesteisyys, kentän tutkiminen vs pakottaminen jatkaa matkaa yms. Ei ole mitään yhtä ja selkeää asiaa, vaan monia pieniä. Puhun siitä, että toiminnan jälkeen olisi selkästi pidempiä rauhallisia jaksoja, joissa jännitystä ja jopa kauhua rakennetaan. Nyt mielestäni jännitystä rakennettiin lähinnä sillä miten paljon vihuja tuli ja mistä.

Pointti oli lähinnä se, että pelin alku - ja osin tietyt juonenkäänteet välissä - lupasivat enemmän kuin mitä peli lopulta antoi. Muistan itse sen hienon fiiliksen, kun pääsin vaimon kanssa sinne mökille. Myös nopeasti esitelty diner-mesta, lossimatka yms tarjosivat hyvää TwinPeaks-tyylistä fiilistelyä. Mutta sitten kun vaimo (turhan nopeasti)
katoaa
ja
pimeyden heppuja
alkaa tulla jatkuvalla syötöllä (alkaa ns. vaihe "mennään metsään"), niin joku magic pelistä vain katoaa kohtuu nopeasti. Toiminnassahan ei ole mitään vikaa sinänsä, mutta sitä on liikaa ja se on itseään toistavaa.

Mökki ja sitä ympäröivä miljöö on tunnelmallinen ja huokui hiukan pidempää fiilistelyä, mutta hyvä kun ehdin nähdä siitä yläkerran ja laiturin. Sillä kohta mentiin jo nopeasti seuraavaan paikkaan. Dinner-paikka oli THE Twinpeaks, mutta juuri ja juuri ehdin laittaa kolikkoa automaattiin ja käydä vessassa (tai jossain ovella kuitenkin perällä). Jne, en viitsi paljastaa sen enempää koska osa ei ole välttämättä vielä pelannut. Pointti siis se, ettei missään oikein ehtinyt tehdä mitään (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta). Yksi tai kaksi "johtolankaa" tms ja sitten taas mentiin. Potentiaalia nimenomaan oli - ja paljon, mutta sitä ei nyt täysin käytetty.

Mielestäni Wake on niin selkeä "8/10"-peli kuin joku voi olla (=mikä tarkoittaa, että perustaltaan peli on hyvä). Se on todellakin hyvä ja siinä on paljon toimivia jaksoja - mutta siitä puuttuu selkeästi "jotain" eli se ei pääse ihan maaliin. Siksi toivon kovasti jatko-osaa, missä hommaa voisi kunnolla hioa eteenpäin (uskon, että Remedy ottaa aidosti kritiikkiä vastaan). DLC-jaksot eivät enää tätä voi tehdä.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

The Writer oli hieman kaksijakoinen pakkaus. Parhaimmillaan koettiin ihan hauskoja hetkiä, ja hyviä uusia pelillisiä ideoita oli mukana pari kappaletta, mutta tarinassa vain junnattiin paikoillaan pahemman kerran. Lopetus ei ollu hyvä oikein missään mielessä. Nyt pitää vain toivoa, että jatkoa vielä tälle sarjalle nähdään.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

The Writer, paljon parempi lisäri kuin signaali! Kestoa puolta enemmän, äijän saattaa löytää tasapainoilemasta vaikka maan ja taivaan väliltä ja melkoista menoa kaikin puolin. Valaistustekniikan ja taskulampun kanssa luotiin todella uniikkeja hetkiä. Kiperiä saavutuksia, jotka luovat usean pakollisen läpipeluun, kaikenkaikkiaan loistavaa! Ja täällä sitä nuristaan pelistä kuin viimeistä päivää, no ei voi mitään.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Onko ollut missään puhetta, montako lisäosaa Alan Wakelle aiotaan värkätä?

Mietin vaan mahdollisuutta, että Wakesta uitetaan markkinoille versio joka sisältää pelin lisäksi kaikki lisukkeet. (goty-tyyliin)
 
Ylös Bottom