Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)
No etusivulla on tälläinen uutinen:
Kotikonsolit eivät kelpaa japanilaisille -kfin
Pelimarkkinoiden tilanne oli yhtä heikko viimeksi vuonna 1990, jolloin Super Nintendo näki päivänvalon Japanissa.
Noista luvuista kannattaa huomata, mihin tuo viime vuosien piikki osuu: Wiin ja DS:n parhaimpiin vuosiin. Vielä vuonna 2011, kun Nintendo julkaisi 3DS:n ja oli häivyttämässä Wii-tukea, oltiin vuoden 2005 tasolla - ennen kun DS todella lähti vauhtiin ja ennen kun Wii julkaistiin. Ainiin, nyt tuli taas niitä Wii/DS-vertailuja joista Har* ei ollenkaan pidä
Nämä luvut kuitenkin kertovat, että tämä viimevuosien "Japanin pelialan romahdus" on ollut erityisesti Nintendon romahdus. 3DS ei suhteellisesta Japanin-menestyksestään huolimatta ole mikään DS, ja Wii U on täysi vitsi.
Onko vieläkin liian vaikeaa? Tehdään helpommaksi. Viime vuoden yhteenlaskettu muutos konsolimyynneissä Nintendon ja Sonyn osalta Japanissa:
Nintendon laitteiden yhteenlaskettu muutos vuonna 2014:
laskenut 2,053 miljoonaa konsolia
Sonyn laitteiden yhteenlaskettu muutos vuonna 2014:
noussut 502 tuhatta konsolia
Eli kyllä, Nintendon konsoleiden laskenut myynti syö moninkertaisesti Sonyn konsoleiden yhteenlasketun nousun, ja tässä on vieläpä mukana hiipuva PlayStation 3. Onko se Sonyn vika? Vai Nintendon?
Toki laite- ja pelimyynnin tuoma rahallinen arvo on vielä erikseen konsolien kappalemyynnistä, mutta kun Wii U -puolustelijat toitottavat koko vuoden aikana top 10 -listalle päässeitä Nintendon yksittäisiä hittejä, heiltä kätevästi unohtuu että siinä olikin sitten melkein kaikki Wii U:n pelijulkaisut vuoden varrelta. PlayStation 4:llä sen sijaan on jatkuvasti ollut niitä japanilaisesta näkökulmasta "pieniä" julkaisuja, jotka myyvät 100 tuhannen kappaleen molemmin puolin, mm. GTAV:n PS4-porttaus. Tällaisistakin peleistä vähitellen kertyy niin pelivalikoimaa pelaajille kuin myyntiä kauppiaille, ja Wii U:lta puuttuu erityisesti nämä "pienet" pelit jotka täydentäisivät valikoimaa. Kulunut vuosi osoitti, että Nintendon nykyinen taipumus julkaista yksi peli käytännössä 3 kuukauden välein ei yksinkertaisesti pysty kannattelemaan konsolia etenkään ilman third party -tukea.
Toki Japanin tilanne kotikonsoleiden osalta on juuri nyt hankala, mutta siinä missä Wii U on selvästi jo nyt hiipumassa pois, PlayStation 4:n tilanne näyttää jo verrattain hiljaisen ensimmäisen vuoden perusteella rohkaisevalta. Vasta viime sukupolvessa Wii näytti, että kotikonsoli voi yhä myydä Japanissa miljoonia pelejä, ja nyt tässä sukupolvessa PlayStation 4:n lupaava alku todennäköisesti tarkoittaa tulevaisuudessa kasvavaa japanilaista pelitukea PS4:lle. Jo viime vuonna vain 10 kuukauden myynnin turvin ja japanilaisittain laihalla pelivalikoimalla PS4 otti Wii U:ta kiinni yli 300 tuhannen konsolin verran, ja sama jatkunee vuonna 2015: samalla kun Wii U:n myynti hiipuu entisestään, PS4 pysyy Wii U:ta vahvempana.
Uusi vuosi alkoi Japanissa edellistä jatkaen: Nintendon laitteet ovat yhä laskussa, Sonyn laitteet nousussa:
On the hardware side, most sales are down from last week, however, both PlayStation 4 and PS Vita have seen a significant boost. PS Vita sold nearly 57,000, a 15,000 increase from last week, and PlayStation 4 over 42,000, a 9,000 increase from last week.
New 3DS LL – 76,439 (105,947)
PlayStation Vita – 56,700 (42,405)
PlayStation 4 – 42,216 (33,150)
New 3DS – 40,338 (49,503)
Wii U – 30,031 (43,950)
3DS LL – 19,096 (25,653)
PlayStation 3 – 17,867 (12,578)
3DS – 17,293 (15,171)
PlayStation Vita TV – 1,305 (1,090)
Xbox One – 637 (1,162)
http://gematsu.com/2015/01/media-create-sales-122914-1415
Kyllä, se 3DS myy edelleen hyvin Japanissa, mutta 2015 näyttäisi tuovan laskua laskun päälle New 3DS -malleista huolimatta. 3DS:n kokonaismyynti romahti vuodesta 2013 vuoteen 2014, ja ellei jotain yllättävää tapahdu, sama laskusuunta jatkuu tänä vuonna. 3DS:lle ei voi povata Japanissakaan samanlaista kestävyyttä kuin DS:lle, jonka pelivalikoima vahvisti 3DS:nkin myyntiä laitteen heikolla alkutaipaleella. Nintendolla saattaa olla jo kiire valmistella oikeasti uutta käsikonsolia Japanin markkinoille.