Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Vastasin että kannatan, mutta kuten todettu jo niin ehkä se 50 on vähän paljon vaadittu. Ehkä aikaraja toimisi paremmin, kun monesti tuo huijaus lähtee akuutista rahan tarpeesta niin muutaman kuukauden odottelu karsinee näitä hieman. 50 postausta on ehkä ujommille hieman rankka urakka ja motivoituneelle huijarille helppo nakki.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Tämä on loistava idea!

Heh, näin siis ainakin meille. :)
No mutta, kyllähän tämä sinänsä toimisikin, paitsi tapauksissa, joissa kummatkin kaupantekijät ovat lähtökuopissa ja samalla viivalla.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Vastasin, että kannatan, vaikka aluksi tänne foorumille eksyin pelkissä myynti puuhissa, mutta nykyään kun olen vuoden ollut jäsenenä niin tämä voisi toimia hyvinkin. Ainut harmittava asia tässä on ne jotka tulevat tänne, niinkuin minäkin, tekemään rehellisiä kauppoja.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

En kannata. Omaa tyhmyyttä on jos nettikaupoissa tulee huijatuksi.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

En kannata myöskään. Ostajille vain valot (pitkät) päälle, niin ei joudu huijatuksi.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Tein pientä tilastoa. Tänä vuonna on foorumille rekisteröitynyt 1953 uutta käyttäjää. Heistä 17 on saanut kasaan yli 50 viestiä. Siis 0,87%. Valtaosalla näytti olevan muutama viesti kirjoitettuna. Kyllä tällaisella 50 viestin rajalla rajataan hirveän paljon porukkaa pois.
Tämmöisissä tilastoissa pitää huomioida että meillä on ollut tämän vuoden aikana erittäin hyväpalkintoisia kilpailuja jotka ovat varmasti tuoneet näitä uusia jäseniä. Kun palkinnot on jaettu, ei välttämättä ole halua jatkaa keskustelualueilla.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Juu painotetaan tosiaan vielä, että tuo 50 viestin raja kaupankäyntioikeuksien aktivoitumiseen on vain yksi ehdotus muiden mukana, ei ainoa vaihtoehto. Ylläpidossa kollega jo mainitsikin, kuten muutamat täällä, etteivät osa viestittele lähes lainkaan, mutta ovat aktiivisia kaupankävijöitä. Heitä emme luonnollisestikaan halua torpata pois boardilta. Mutta tuli nyt tuokin optio mukaan ja käsittelyyn.

Keskitytään muihin vaihtoehtoihin. Itse pidin kovasti jryin ehdotuksesta. Ruoditaanpa sitä vähän lisää. Kollegan ehdotus siis:

Se henkilö, jolla on enemmän kauppapalautteita/jäsenyyttä alla, on etuoikeutettu saamaan tavaran ennen maksua

Plussapuolet:
+ Nollapalautehuijaukset jäisivät kokonaan pois ja muutkin huijaukset vähenisivät merkittävästi.
+ Yhteisön tuki. Kokeneelle jäsenelle suodaan KonsoliFINissä mieluummin kaupankäyntivaltikka kuin täysin tuntemattomalle vastarekisteröityneelle jäsenelle (arvio, ei fakta) =).
+ Ylläpidon helppo tehdä sääntö tätä koskien.
+ Postiennakkolähetys on aina mahdollisuus, jos järjestely ei myyjäosapuolta miellytä.

Miinuspuolet:
- Vastuu järjestelystä kuuluu ostajalle samoin kuin suostuminen myyjälle, mikä ei aina toteutuisi toivotulla tavalla. Nollapalautehuijari voisi olla vain vastaamatta ja odotella hyväuskoisten, ohjeistuksista piittaamattomien ostajien privaattiyhteydenottoja. Ongelma ja seuraamus olisi toki ostajan oma, ei itse kaupankäyntitavan, mutta tuodaan mahdollisuus esille.
- Etuoikeusjärjestelyn valvominen ja toteutuminen voi olla työlästä ylläpidolle ja jopa riitaisaa jäsenten välillä. Tämä siis tapauksissa, joissa molemmilla jäsenillä on joko palautteen tai rekisteröitymispäivän erotus minimaalinen. Sääntöihin voidaan tarvittaessa tehdä myönnytyksiä mikäli molemmat jäsenet ovat kokeneita kauppamiehiä/jäseniä, mutta silti uusi kaupankäyntitapa vaatisi monilta totuttelua.

---------
Kokonaisuudessaan ja lähtökohdiltaan palautemäärään sekä jäsenyysaikaan sidottu kaupankäyntimuoto on omasta mielestäni varsin mainio. Neuvottelutilanteita ja hankauksia voi tulla varsinkin alkuvaiheessa vastaan, mutta ylläpidon selkeillä säännöillä, ystävällisellä informoinnilla ja kauppakumppaneiden ymmärryksellä uskoisin, että homma saataisiin toimimaan. :)

Mutta mutustelkaa lisää ja etsikää mahdollisia käytännön ongelmia tai muita heikkouksia, joita tähän kaupankäyntitapaan voisi liittyä. Uusia vaihtoehtoja saa toki edelleen ehdotella. Kaikki otetaan vastaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

50 viestin raja on sinänsä ongelmallinen niille, jotka haluaisivat aidosti ja hyvällä tarkoituksella kaupata vaikkapa nopeasti yhden pelin foorumilla, joka tavoittaa satoja peleistä kiinnostuneita.
Ehdotan siis jonkinlaista muuta ratkaisua, esimerkiksi nyt ensi alkuun sitä, että ostaja tai vaihdon tekevä pitää valot päällä ja huolehtii siitä, ettei tule huijatuksi. Tarkat yhteystiedot ja puhelinnumerot peliin.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Jonkin sortin tekstiviesti aktivointi vois olla aika jees jos haluais kauppaa käydä, jossa varmennetaan että kyseisen puhelimen omistaja ja sivulle rekisteröitynyt on sama henkilö. Tai jotakin tuohon suuntaan.. Tuo 50-raja näin jälkikäteen ei ole ehkä se parhain ajatus. Puoli vuotta sitten tänne rekisteröidyin ja vasta nyt tuli tuo viestimäärä täyteen, tuolla pistetään "meidät rehelliset" veronmaksajat kärsimään! :D
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Aihehan on vaikea kuin mikä, katsoi sitä miten päin vain.

Miten luoda läpinäkyvä seuranta- ja työkalu, jolla todentaa luotettavat käyttäjät, välttäen aiheuttamasta uusille tai muuten vanhemmille, mutta passiivisemmille käyttäjille liikaa ongelmia. Aika haastava temppu.

Kauppa-alueella on mielestäni hyvät perusohjeet eri asioiden huomioiseksi ja jokaisella pitäisi olla järki mukana kauppoja tehdessä. Niin paljon kuin meitä täällä onkin, niin aivan yhtä monta erilaista persoonaa myös löytyy. Joukkoon mahtuu analyyttisten, skeptisten ja muuten järkeilevien ihmisten joukkoon niitä "taiteilijaluonteita", jotka suhaavat edes takaisin eivätkä välttämättä mieti etukäteen seurauksia (no offense, just my impression), mutta se sama voi sattua myös sille varovaisimmalle.

Suurin osa ymmärtää perääntyä kaupoista, kun kaikki asiat eivät kolahda paikalleen. Ja iso kiitos siitä kuinka valveutunutta kaupankäyntiporukkaa täällä on, ainakin omalta osalta se herättää tiettyjä henkilöitä kohtaan taas luottamusta. Valitettavasti aina sitä huijaria ei huomaa ja kerrankos se omalle kohdalle voi kolahtaa. Siinä kohtaa sitä varmaan toivoo, että hienoa jos jotain apuja on asioiden tarkistamiseksi etukäteen, vaikkei se kaikkea pelastakaan. Netiketti on kyllä tiukka sana.

Itse olen liittynyt 2007 vuoden puolella KFINiin hankittuani PS3. Viestejä 20, tämä päälle laskettuna 21. Näistä viesteistä suurin osa on kauppa-alueelle kolahtavia juuri sen vuoksi, etten jaksa muuten olla kovin aktiivinen foorumin käyttäjä muutoin kuin kaupankäyntiin liittyen. Sanoisin siis köhköh, viestimäärällisen rajoitteen sijasta jotain muuta vaihtoehtoiseksi ratkaisuksi.

Jos nyt vaihtoehtoja miettii, niin varmaan erilainen combo voi olla järkevin vaihtoehto. Määrällinen "tavoite" yksistään ei. Kuten moni on jo maininnut, tuottaa se todennäköisesti kuraa viestien sisältöön ja yksittäisen uuden käyttäjän seuranta sekä viestien laaduntarkkailu ei varmasti ole järkevintä ajankäyttöä. Ellei joku eritoten aikaansa halua siten käyttää, kai niitäkin löytyy.

Karkeita ajatuksia, ei loppuun asti mietittynä, koska kaikkia toiminnallisuuksia ja tämän hetkisiä työkaluja foorumilla en tiedä tai ole jaksanut tutustua, joten osa voi olla jollain tavalla jo käytössä. Herääkö ajatuksista uusia ideoita tai kehitettävää nykyisiin työkaluihin, jolla parantaa tilannetta?

  1. 6kk jäsen ja 10 viestin jälkeen oikeus myydä/vaihtaa/ostaa tuotteita, ei oikeuksia aiemmin?
  2. 6-12kk jäsenyyden aikana myydessä toimitusvelvoite ennen suoritusta ellei toisin sovittu kaupan yhteydessä tai käyttäjällä muuten vähäinen palautepisteiden määrä (0 - n?)?
  3. 6-12kk jäsenyyden aikana ostaessa suoritusvelvoite ennen toimitusta ellei toisin sovittu kaupan yhteydessä tai käyttäjällä muuten vähäinen palautepisteiden määrä (0 - n?)?
  4. kaupankäynnin yksityiskohdat (lopullinen hinta, miten sovittu toimitus, sovitussa aikataulussa pysyminen yms.) poislukien yhteystiedot ja tilinumerot myyntiketjuun näkyväksi tai vastaavaan tapahtumaketjuun jossa voi seurata eri tilausten etenemistä? Tiedoksi kolmannelle osapuolelle foorumilla, jonka kautta yleisesti voisi seurata kauppatilanteita, ns. notaari (kts. seuraavat vaihtoehdot)?
  5. mustan listan vastaava "kultainen lista", ote uusista luotettaviksi todetuista kauppiaista, joilla kuitenkin vähäinen palautemäärä (0 - n?) --> miten todentaminen, adminit/modet/käyttäjät/notaari?
  6. aktiivisten, pitkäaikaisten jäsenten (>12kk?) nostaminen esiin kauppa-alueella, joilla on kauppapisteitä kohtuullinen määrä (20 - n?): heille mahdollisuus tavalla tai toisella "arvostella" vähäisen pistemäärän omaavia jäseniä? Kolmas osapuoli, notaari?
Vaikka viimekädessä ostaja/myyjä tekee sen ratkaisun luottaako toiseen vai ei, niin jollain tavalla läpinäkyvyyden lisäämistä tai seurantaa on hyvä saada (yksittäisten) ongelmien ehkäisemiseksi. Liian vaikeaksi systeemiä ei voi tai saa kuitenkaan rakentaa. Mun ajatukset on usein aika vaikeita :D
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Tähän "juuri rekiströitynyt ja 0 palautepistettä" ongelmaan on tosi helppo ratkaisu, (jos sinulla itsellä on pisteitä siis) mitä käytän itsekkin, jos käyttäjällä on nolla pistettä niin voi ilmoittaa että haluan tehdä kaupat mutta SINÄ saat lähettää ensin koska sinulla on nolla pistettä, moni? on jo sanonut tätä samaa jo täällä pitkään mutta toistan tämän vielä kerran.

Se on helppo tapa ja jos toinen osapuoli ei ole kiinnostunut tästä niin sitten ei tehdä kauppaa. Jos toisella osapuolella on 30 pistettä niin voin hyvällä mielellä lähettä pelit tai rahat ensin koska olen suht. koht. varma että sieltä päin tulee myös rahat/pelit mutta jos nolla niin ei lähetetä mitään.

Eli ostajat nyt vain skarppina!

*lisäys:

Pavun "kultainen lista" on loistava, eli "whitelist", tätähän käyttää esim. Fsecure, koska on olemassa niin niin paljon haittaohjelmia niin alkaa olla helpompi listata ne turvalliset ohjelmat, tätä voisi hyvin helposti sovittaa tänne myös jos vaan kriteerit löytyy jotta käyttäjä pääsee listalle esim.

1. Foorumin käyttäjä 6kk
2. Viestejä kirjoitettu 50 tai mihin nyt päädytään?
3. Palautepisteitä 5-10?
4. Muita hyviä ideoita?

Tällä tavalla saadaan lista niistä kauppamiehist(ja naisista) mihin voidaan luottaa, silloin vain selvä sääntö että jos ET OLE listalla niin olet velovllinen lähettää ensin muuten ei tehdä kauppoja.

Lopuksi tietenkin kuka jaksaa ylläpitää semmoista listaa?
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

50 viestin raja on tosiaan aivan käsittämätön. Yleensä huijarit eivät jaksa kirjoittaa mitään, saati sitten 50 viestiä. Itse olen käynyt täällä lähes päivittäin 8,5 vuotta ja kasassa huimat 225 viestiä ennen tätä postausta. Meikäläisen tahdilla menisi siis vain vajaat 2 vuotta 50 viestin kirjoittamiseen. Joku 10 viestiä ja vähintään viikko tai kaks rekisteröityneenä olisi mielestäni riittävä.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Kokeneempi jäsen on etuoikeutettu saamaan tavaran ennen maksua
Tässä on pari ongelmaa.

1, Miten määritellään kokeneempi jäsen? Esim. itseäni ajatellen: En ole tehnyt täällä yhtään kauppoja ja viestejä on kasassa vain 60. Tosin jäsen olen ollut kuusi vuotta ja ikää minulla on päälle 30v. Onko Pekka 13v, jäsen vuoden, viestejä 500 minua kokeneempi jäsen?

2. Nettikaupoissa (esim. Huuto.net) on normaali käytäntö: maksu ensin, sitten paketti postiin. Jos ostaja ei tähän suostu, niin aina voi käyttää postiennakkoa. Lisäksi voi pyytää myyjän puhelinnumeron ja sopia kaupan yksityiskohdista puhelimessa, niin saa lisävarmistusta millainen myyjä on kyseessä.

En oikeasti ymmärrä mikä tässä on ongelma? Täällä yritetään ylisuojella tyhmiä ostajia.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

En kannata kyl tuollaista systeemiä...

just joku 10 viestii ja pariviikkoa rekanneena, eli ei voi tulla vaan ja rekata ja huijata...

Tuo jo karsii kyllä suurimmanosan pois. Lisäksi mun mielestä ostajan ei kannata suostua ostamaan ennakkomaksulla peliä jos ei palautepisteitä ole, kyllä siinä itse sen riskin aina ottaa jos noin menee tekemään.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Kaupustelijalisenssi! Pikku kysely joka täytyy täyttää että saa oikeudet myydä/ostaa. Kysymykset liittyisivät sääntöihin ja kannustaisi varovaisuuteen nollakauppiaita kohtaan, monet kun ei tuota nykyistä ohjeistusta varmasti lue. Tällainen hölmöhkö idea tuli mieleen että saataisiin jokainen lukemaan ne ohjeet.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Tämmöisissä tilastoissa pitää huomioida että meillä on ollut tämän vuoden aikana erittäin hyväpalkintoisia kilpailuja jotka ovat varmasti tuoneet näitä uusia jäseniä. Kun palkinnot on jaettu, ei välttämättä ole halua jatkaa keskustelualueilla.
Sama tilasto viime vuoden kesäkuulta: uusia käyttäjiä 2111 ja vain 22 kirjoittanut yli 50 viestiä. Siis 0,1%. Eli tämä vuosi ei ole mitenkään poikkeuksellinen.

Sama pätee tuohon 10 viestiä ja pari viikkoa sääntöön: Valtaosalla käyttäjistä on ensimmäisen puolen vuoden ajalta vain muuta viesti.

Ei ole ollenkaan hyvä idea sitoa kaupankäyntiä millään tavalla kirjoitettujen viestien määrän. Yllä jo kerroin oman mielipiteeni tämän valitettavan ongelmaan ratkaisuksi.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Itsellä myöskään noita postauksia ei ole juuri kertynyt mutta kauppoja tullut tehtyä useampiakin. Joten en tuota jäsenaika / postaus juttua äänestäisi sen enempää.

Olisiko mahdollista linkittää esim. huuto.net palautteet käyttäjän profiilin josta voisi todentaa miten kauppoja on siellä hoitanut ( Olettaen että käyttänyt sitä palvelua enemmän kuin foorumia).

Yksi mahdollisuus on myös todentaa henkilöllisyytensä Nettihenkkarit mutta tämäkin vaihtoehto maksaa.

Ja mahdollisuus käyttää myös Turvalaskua.

Em. linkit ovat vain ehdotuksia joilla parantaa omaa turvallisuutta kun käyt kauppaa.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

En oikeasti ymmärrä mikä tässä on ongelma? Täällä yritetään ylisuojella tyhmiä ostajia.

En kannata. Omaa tyhmyyttä on jos nettikaupoissa tulee huijatuksi.

En kannata myöskään. Ostajille vain valot (pitkät) päälle, niin ei joudu huijatuksi.

Näinhän se on. Itse olen tehnyt elämässäni kymmeniä kauppoja erinäisissä yhteyksissä foorumilla tai Huuto.netissä ja kertaakaan en ole vielä tähän mennessä jäänyt täysin ilman sitä haluttua kohdetta. Joitain kertoja on toki tuote ollut lopulta vähän sovittua huonommassa kunnossa tai jotain vastaavaa, mutta minkään todellisen huijauksen kohteeksi en ole joutunut. Monesti olen toisaalta jättänyt ostamatta, kun olen tullut siihen tulokseen, ettei tosiaan kannata sitä rahaa laittaa sokkona kenenkään tilille, vaan selvittää miten luotettava myyjä on kyseessä. Jos nouto ei onnistu, postiennakkoon ei suostuta ja palautetta ei ole, niin eihän silloin kannata rahaa laittaa turhaan kenenkään tilille.

Siispä ehdotukseni on, unohtakaa ne viestihistoriaan perustuvat rajat. Jonkinlainen valistuskampanja vaan ostajille, kuinka määritellä luotettava myyjä. Täällä on palautehistoriaan perustuva systeemi, mikä toimii. Jos palautetta ei ole tarpeeksi tai se palaute ei ole positiivista, niin kannattaa varmasti olla laittamatta sitä rahaa tilille, ennen kuin luotettavuus on varmistettu. Jos näiden kanssa toimii aina postiennakkolla, niin eipä sitä rahaakaan tule laitettua lämpimään ilmaan. Tyhmä ostaja on harmittavan usein se, jonka suuntaan se virhe menee, vaikka tietenkin itse rikos onkin myyjän kontolla.

Ja idea pistää myyntitilanne niin, että myyjän on pistettävä peli ilman rahoja ostajalle on täysin naurettava. En ikinä itse tekisi näin, koska tuolloinhan se ostaja voisi vedättää minulta tuotteen tai muuten vain vitkutella rahojen kanssa. "Ei tullut perille"-huijaus olisi varmasti myös kovaa huutoa tuolloin.

Jos ongelmana on tosiaan lähes täysin nämä palauteettomat vastakirjautuneet foorumistit valemyynteineen, niin kyllä vika on mitä suurimmiten ostajissa.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Jonkinlainen valistuskampanja vaan ostajille, niin eipä pääse myyjät huijaamaan niin helposti. Jos ongelmana on tosiaan lähes täysin nämä palauteettomat vastakirjautuneet foorumistit valemyynteineen, niin kyllä vika on mitä suurimmiten ostajissa.

Näin minustakin.

Kun saamme tuon uuden foorumin, niin voisi rakentaa myyntialueet siten, että sinne tulee "valistus" jokaiseen myynti ilmoitukseen. Joko kyseiseen viestiin tai heti sen alapuolelle. Ja tässä kerrottaisiin miten myyjästä voisi varmistua ja ettei ekana uudelle myyjälle työnnä rahaa sokkona hänen tililleen. Näin luulisin, että tuo ostajille osuu silmiin. Jos vielä tämän jälkeen työntävät ekana rahaa uusille, nolla palaute myyjille. Niin on edelleen oma häpeensä.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Tässä on pari ongelmaa.

2. Nettikaupoissa (esim. Huuto.net) on normaali käytäntö: maksu ensin, sitten paketti postiin.
En nyt pitäisi tätä ongelmana. Tuo on vain tapa, jolla Huuto.netissä toimitaan, mutta kuten varmasti moni on huomannut, tuo ei estä huijaamisia. Huuto.netissä on myös se ero KonsoliFINiin, että se on pelkästään kaupankäyntipaikka, joten siellä ei ole muuta mainetta panna oman kauppansa pantiksi kuin sillä hetkellä käyttämänsä käyttäjätunnus.

Täällä sen sijaan voisi kuvitella, että joku vuodesta 2006 asti keskustellut ja toista tuhatta viestiä kirjoittanut olisi vähemmän altis huijaamaan kuin viime viikolla rekisteröitynyt jeppe, jonka ainoa viesti on jokin myynti-ilmoitus. Ei tietysti tarkoita, että tarkoitus olisi huijata, mutta jos tuossa tapauksessa tämä "vanhempi" pyytää toimittamaan tavaran ennen maksua, niin en pitäisi tuota mitenkään kohtuuttomana vaatimuksena.

Tietysti muitakin varmistuskeinoja voisi ajatella, kuten jonkinlainen takuumieskäytäntö. Kukin foorumilainen voisi panna oman päänsä pantiksi siitä, että joku kauppamies on luotettava. Nämä takaamiset olisivat julkisia, ja niitä selaamalla voisi päätellä, kuinka luotettava tyyppi on kyseessä. Sitten voi miettiä, miten vaikuttaa omaan uskottavuuteen takaajana, jos menee suosittelemaan jotain jantteria, joka sitten kusettaa puolelta foorumilta viikkorahat. Eli suositella ei pitäisi kuin sellaisia tyyppejä, jotka oikeasti tuntee ja luotettavaksi tietää. (Itse esim. tiedän tasan yhden tyypin, josta menisin takuuseen.)

Vielä sellainenkin systeemi voisi toimia, jossa kaupankävijät iskisivät jonkin rahasumman takuuksi omasta rehellisyydestään jonkun luotettavan tahon tilille. Tämä taho kertoisi pyynnöstä, mikä on kauppiaan saldo, ja jos kaupassa ilmenee huijaus, kärsitty vahinko maksettaisiin tältä panttitililtä. Hyvä puoli tässä olisi se, että tällaisten talletusten tekijät todennäköisesti eivät edes yrittäisi huijata, koska tietäisivät menettävänsä rikoksesta saatavan hyödyn joka tapauksessa. Parhaat mekanismit estävät huijaukset sen sijaan että auttaisivat vahinkojen korjaamisessa. Käytännön ongelma puolestaan on se, että tarttisi löytää jokin taho, johon kaikki luottaisivat ja jota kiinnostaisi ottaa tällainen rumba pyöritettäväksi.

Ylipäätään kannattaisi noita ehdotuksia kritisoidessa muistaa, että pelkkä "mun mielestä paska ehdotus" ei anna minkäänlaista vinkkiä siitä, mikä sitten olisi hyvä ehdotus. Niinhän se on, että esitetyistä ehdotuksista tupataan valitsemaan paras, vaikka se olisi kuinka huono.
 
Ylös Bottom