Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan
Tässä on pari ongelmaa.
1, Miten määritellään kokeneempi jäsen? Esim. itseäni ajatellen: En ole tehnyt täällä yhtään kauppoja ja viestejä on kasassa vain 60. Tosin jäsen olen ollut kuusi vuotta ja ikää minulla on päälle 30v. Onko Pekka 13v, jäsen vuoden, viestejä 500 minua kokeneempi jäsen?
Sanavalinta tuossa itsellä kehnosti valittu. Kokemuksella tarkoitan siis toissijaisesti rekisteröitymispäivää ja ensisijaisesti kauppapalautteiden määrää. Iällä ei ole merkitystä. Eli karkeasti kehystettynä enemmän kauppoja tehneellä olisi oikeus saada tavara ennen maksua.
Jos asetelma tuntuu yleiskäytössä hankalalta tai liian tulkinnanvaraiselta, niin sitä voidaan soveltaa vain hiljattain vastarekisteröityneisiin myyntimiehiin ja pelkkiin kauppapalautteisiin. Eli jos vaikka olet rekisteröitynyt tänään ja haluat myydä Playstation 3 Slimin hintaan 200 euroa, niin lähetät pleikkarin ostajalle, mikäli tällä on kauppapalautteita alla. Mikäli ostajalla ei ole kauppapalautteita alla tai sinulla ei järjestely käy, niin postiennakko avausmahdollisuudella käynee kummallekin osapuolelle turvallisen kaupan takaamiseksi. Postiennakkoa suosittelemme muutenkin käytettäväksi arvokkaiden tavaroiden kanssa, jos myyjästä ei ole riittävästi tietoa/luottoa.
2. Nettikaupoissa (esim. Huuto.net) on normaali käytäntö: maksu ensin, sitten paketti postiin. Jos ostaja ei tähän suostu, niin aina voi käyttää postiennakkoa. Lisäksi voi pyytää myyjän puhelinnumeron ja sopia kaupan yksityiskohdista puhelimessa, niin saa lisävarmistusta millainen myyjä on kyseessä.
KonsoliFIN ei ole nettihuutokauppa, mutta mainitsemasi kaupansopimismuodot käyvät hyvin täälläkin. Mikä tässä oli se ongelmakohta?
Täällä yritetään ylisuojella tyhmiä ostajia.
Yhteisön parasta tässä haetaan miettimällä eri vaihtoehtoja, joilla huijareiden toimintaa kauppa-alueillamme vaikeutetaan. Onko näiden vaihtoehtojen puntaroiminen tyhmempää kuin tyhmien ostajien ylisuojeleminen? Ei minusta. Ja jos nyt vedetään periaatteellista leikkiä vähän pidemmälle, niin mieluummin näkisin yhteisön suojelemassa tyhmiä kanssajäseniään kuin ulkopuolisia huijareita. Any day given.
Muttah, niinkuin aiemmin mainittua, niin myös tuo jryin huikkaama ehdotus on yksi optio muiden mukana. Lisää saa pommittaa ja ehdottaa.
Oma mielipiteeni on, että noita rajoituksia ei tarvita. Jokainen voi kuitenkin itse katsoa tuon käyttäjän viestimäärän ja milloin käyttäjä on rekisteröitynyt.
Tämä vaihtoehto ei vähennä huijaustapausten määrää nykyisestä. Sellaisia ehdotuksia kaivattaisiin, jossa näin tapahtuisi.