Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan
Aihehan on vaikea kuin mikä, katsoi sitä miten päin vain.
Miten luoda läpinäkyvä seuranta- ja työkalu, jolla todentaa luotettavat käyttäjät, välttäen aiheuttamasta uusille tai muuten vanhemmille, mutta passiivisemmille käyttäjille liikaa ongelmia. Aika haastava temppu.
Kauppa-alueella on mielestäni hyvät perusohjeet eri asioiden huomioiseksi ja jokaisella pitäisi olla järki mukana kauppoja tehdessä. Niin paljon kuin meitä täällä onkin, niin aivan yhtä monta erilaista persoonaa myös löytyy. Joukkoon mahtuu analyyttisten, skeptisten ja muuten järkeilevien ihmisten joukkoon niitä "taiteilijaluonteita", jotka suhaavat edes takaisin eivätkä välttämättä mieti etukäteen seurauksia (no offense, just my impression), mutta se sama voi sattua myös sille varovaisimmalle.
Suurin osa ymmärtää perääntyä kaupoista, kun kaikki asiat eivät kolahda paikalleen. Ja iso kiitos siitä kuinka valveutunutta kaupankäyntiporukkaa täällä on, ainakin omalta osalta se herättää tiettyjä henkilöitä kohtaan taas luottamusta. Valitettavasti aina sitä huijaria ei huomaa ja kerrankos se omalle kohdalle voi kolahtaa. Siinä kohtaa sitä varmaan toivoo, että hienoa jos jotain apuja on asioiden tarkistamiseksi etukäteen, vaikkei se kaikkea pelastakaan. Netiketti on kyllä tiukka sana.
Itse olen liittynyt 2007 vuoden puolella KFINiin hankittuani PS3. Viestejä 20, tämä päälle laskettuna 21. Näistä viesteistä suurin osa on kauppa-alueelle kolahtavia juuri sen vuoksi, etten jaksa muuten olla kovin aktiivinen foorumin käyttäjä muutoin kuin kaupankäyntiin liittyen. Sanoisin siis köhköh, viestimäärällisen rajoitteen sijasta jotain muuta vaihtoehtoiseksi ratkaisuksi.
Jos nyt vaihtoehtoja miettii, niin varmaan erilainen combo voi olla järkevin vaihtoehto. Määrällinen "tavoite" yksistään ei. Kuten moni on jo maininnut, tuottaa se todennäköisesti kuraa viestien sisältöön ja yksittäisen uuden käyttäjän seuranta sekä viestien laaduntarkkailu ei varmasti ole järkevintä ajankäyttöä. Ellei joku eritoten aikaansa halua siten käyttää, kai niitäkin löytyy.
Karkeita ajatuksia, ei loppuun asti mietittynä, koska kaikkia toiminnallisuuksia ja tämän hetkisiä työkaluja foorumilla en tiedä tai ole jaksanut tutustua, joten osa voi olla jollain tavalla jo käytössä. Herääkö ajatuksista uusia ideoita tai kehitettävää nykyisiin työkaluihin, jolla parantaa tilannetta?
- 6kk jäsen ja 10 viestin jälkeen oikeus myydä/vaihtaa/ostaa tuotteita, ei oikeuksia aiemmin?
- 6-12kk jäsenyyden aikana myydessä toimitusvelvoite ennen suoritusta ellei toisin sovittu kaupan yhteydessä tai käyttäjällä muuten vähäinen palautepisteiden määrä (0 - n?)?
- 6-12kk jäsenyyden aikana ostaessa suoritusvelvoite ennen toimitusta ellei toisin sovittu kaupan yhteydessä tai käyttäjällä muuten vähäinen palautepisteiden määrä (0 - n?)?
- kaupankäynnin yksityiskohdat (lopullinen hinta, miten sovittu toimitus, sovitussa aikataulussa pysyminen yms.) poislukien yhteystiedot ja tilinumerot myyntiketjuun näkyväksi tai vastaavaan tapahtumaketjuun jossa voi seurata eri tilausten etenemistä? Tiedoksi kolmannelle osapuolelle foorumilla, jonka kautta yleisesti voisi seurata kauppatilanteita, ns. notaari (kts. seuraavat vaihtoehdot)?
- mustan listan vastaava "kultainen lista", ote uusista luotettaviksi todetuista kauppiaista, joilla kuitenkin vähäinen palautemäärä (0 - n?) --> miten todentaminen, adminit/modet/käyttäjät/notaari?
- aktiivisten, pitkäaikaisten jäsenten (>12kk?) nostaminen esiin kauppa-alueella, joilla on kauppapisteitä kohtuullinen määrä (20 - n?): heille mahdollisuus tavalla tai toisella "arvostella" vähäisen pistemäärän omaavia jäseniä? Kolmas osapuoli, notaari?
Vaikka viimekädessä ostaja/myyjä tekee sen ratkaisun luottaako toiseen vai ei, niin jollain tavalla läpinäkyvyyden lisäämistä tai seurantaa on hyvä saada (yksittäisten) ongelmien ehkäisemiseksi. Liian vaikeaksi systeemiä ei voi tai saa kuitenkaan rakentaa. Mun ajatukset on usein aika vaikeita