Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Terveiset kotimaisille pelintekijöille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Koska sivustolla vierailee pelialan ihmisiä, lienee paikallaan tälläinen palauteketju siihen suuntaan. Lähinnä haen tässä kentän tuntemuksia siitä, minne siellä tekijäpuolella olisi hyvä suunnata mielenkiintoa. Ei tehdä tästä sarjaa peliarvosteluja, vaan paremminkin aivoriiheä uudelle. Virtuaalisten kauppapaikkojen myötä ollaan osin palattu sinne autotallien "Mies ja Kone" -pajoihin. Välimatka on lyhentynyt.

Teknistä puolta ei tarvitse hallita, parhaimmat ideat voivat tulla juuri heiltä, joita nämä tiedot käytännön rajoituksista eivät sido millään lailla.

Lähdetään liikkeelle.


Taulutietokone 3G/Wifi/Bluetooth-yhteyksillä, uudenlaisella käyttöliittymällä ja riittävällä powerilla mahdollistaa nyt tämän kentän laajenemisen taskusta syliin. Monitoimikone kulkee mukana ja akkua riittää puolikkaalle päivälle.

Yhteisöllisyys, kaupungin yleiset tilat (puistot, virastojen odotusaulat, juna- ja lentoasemat, terassit jne) ja yhteiset pelikokemukset. Aurinkoiset kesäpäivät, Suomenlinna ja Esplanadin puisto. Miten yhdistää nämä elementit? Siinä on tämän toiveen ydin. Ohi laiterajojen, ehkä jopa jollain tapaa yleishyödyllistä ja näin palkitsevaa. Paikannustiedon kanssa alueet yhdessä ja toisiaan vastaan. Orgaaninen paikallisverkko, joka elää ja kuolee jatkuvasti.

Tuohon saumaan kun joku keksisi addiktoivan peli-idean.
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Remedylle sellaiset terveiset että Death Rallyä olisi kiva pelata Android-laitteillakin ;-(
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Vauvoille leikin varjolla oppimista tarjoavia pelejä kaivattaisiin tuonne App Storen puolelle. Sieltä löytyy jo joitain aika kivoja, mutta lontooksi. Tarvittaisiin suomenkielinen ääninäyttely.
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

En tiedä lasketaanko pari vuotta täyttänyt nassikka enää vauvaksi, mutta hyvin tuntuu sen ikäinen osaavan käyttää laitetta.

[video=youtube;MGMsT4qNA-c]http://www.youtube.com/watch?v=MGMsT4qNA-c&feature=fvsr[/video]
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Joo, no hyvin kyl huomaa, ettei oo meikäläisen jälkeläisiä toi kersa. :D
Mut eipä ne 7 vuotiaatka täällä maalaa yhtä hyvin ku tää:
Kieron-Williamson.jpg

Googleen ku pistää Kieron Williamson ni löytää lisää ton 7 vuotiaan maalauksia.
Notta mailma on erilainen ufon silmissä... :D
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Meinaa ei ne kovin nuoret osaa käyttää mitää laitetta, saati sitte pelata. :D

Niin, mihin se raja vedetään. Kyllä jo pari vuotiaat helposti osaa laiteta käyttää. Piirustusohjelmassa vaihtuu pensseli ja värit mielen mukaan ja kuvia sommitellaan sinne tänne. App Storesta löytyy materiaalia tämän ikäisille hakusanalla "baby games".
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Yllättävää jos iPadin softatarjonta on heikkoa, sillä niin paljon siitä on Suomessakin kohkattu.

Saa nähdä kuinka pitkään taulutietokoneet saavat kärsiä juurista kännykkäpuolen kanssa. Kun näkee sen voiman, joka tälläisellä laitteella on lapsiin, on huutava vääryys miten vähän laadukasta sisältöä on vielä tarjolla. Menee jankuttamiseksi, mutta herätys nyt siellä koodipajoilla! Unohtakaa ne pikavoittojen tavoittelut Angry Birds-kopioilla. Keskittykää segmenttiin lastenohjelmien puolella. Sieltä löytyy täysin uudet markkinat ja ennakkoluulottomat asiakkaat.
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Keskittykää segmenttiin lastenohjelmien puolella. Sieltä löytyy täysin uudet markkinat ja ennakkoluulottomat asiakkaat.

Tämän voin allekirjoittaa. Valmistajien sovelluskauppojen kautta avautuu samantien maailmanlaajuiset markkinat etenkin jos panostaa hiukan lokalisointiin. Miina ja Manu, Mauri Kunnaksen tuotanto, Muumit yms. ovat jo valmiita brändejä, mutta tilaa riittää uusille yllinkyllin.

iPadin kaltaiset laitteet kyllä mahdollistavat ihan erilaisen interaktion lapsen ja tarinan välillä, kun välissä ei ole enää toimistomaista näppäimistöä tai luonnotonta hiiriohjausta.

Mahdollisuuksia on interaktiivisesta sadusta aina koulunkäyntiä avustaviin opetusohjelmiin.

Konkreettinen esimerkki voisi olla paikkatietoa hyödyntävä luonto-opas vaikkapa Helsingin Viikin arboretumin ja luonnonsuojelualueen kohteista ja luonnosta. Laajenpana kattamaan muut vastaavat alueet.
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Suht likeltä mennään, niin sattuukohan kukaan tietämään ihan ensimmäisen suomalaisen videopelin? Nimi, julkaisuvuosi ja kuka kehittänyt? Itselläni tälläinen aukko sivistyksessä ja Googlettamalla en saanut vastausta
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Suht likeltä mennään, niin sattuukohan kukaan tietämään ihan ensimmäisen suomalaisen videopelin? Nimi, julkaisuvuosi ja kuka kehittänyt? Itselläni tälläinen aukko sivistyksessä ja Googlettamalla en saanut vastausta

Ensimmäisestä videopelistä en tiedä, mutta ensimmäisen elokuvalisenssipelin tiedän; Uuno Turhapuro muuttaa maalle, muistaakseni -86, samana vuonna myös pari muuta Suomi-peliä tiedän ilmestyneen mutta nimet ei tule mieleen. Tuskin mikään noista tosin on ensimmäinen suomalainen videopeli :-) Meikän google-skillssit ei myöskään riitä vastauksen etsimiseen, vaikka löysinkin tiedon tuosta -55 alkunsa saaneesta Nim-pelikoneesta, mutta aivan tälläistä elektroniikka-/videopeliä sä tuskin hait takaa tällä kysymyksellä ;-)
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Ensimmäisestä videopelistä en tiedä, mutta ensimmäisen elokuvalisenssipelin tiedän; Uuno Turhapuro muuttaa maalle, muistaakseni -86, samana vuonna myös pari muuta Suomi-peliä tiedän ilmestyneen mutta nimet ei tule mieleen. Tuskin mikään noista tosin on ensimmäinen suomalainen videopeli :-) Meikän google-skillssit ei myöskään riitä vastauksen etsimiseen, vaikka löysinkin tiedon tuosta -55 alkunsa saaneesta Nim-pelikoneesta, mutta aivan tälläistä elektroniikka-/videopeliä sä tuskin hait takaa tällä kysymyksellä ;-)

Vanhimmat mitä itse löysin, ovat:
Mr Seek Kaivosseikkailu (SVI/MSX) (1985, Jari Paulin)
Bomulus ja beduiinit (SVI/MSX) (1985, Sampo Suvisaari)

Ja julkaisijana toiminut itselleni täysin tuntematon yritys, kuin Teknopiste.
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Kotimaisia pelejä poimittiin ennenkaikkea Mikrobitin sivuilta. Nämä satojen rivien ohjelmakoodit kyllä opetti monet tahdikkaaseen kymmensormijärjestelmään. Kun ohjelmointialusta löytyi suoraan rom-piiriltä käynnistyksen yhteydessä, kynnys tekemiseen oli hyvin matalalla. Pelejä tehtiin itse ja kaveriporukalla naurettiin lopputuloksille. Ensimmäinen kaupallinen massamenestys taisi tosiaan olla tämä Uuno Turhapuro.
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Suht likeltä mennään, niin sattuukohan kukaan tietämään ihan ensimmäisen suomalaisen videopelin? Nimi, julkaisuvuosi ja kuka kehittänyt?
Jos ihan kaupallisia pelejä haetaan, vuonna 1986 julkaistiin sekä tuo jo mainittukin Uuno Turhapuro muuttaa maalle että Stavros Fasoulasin koodaama Sanxion.

Lähde: Wiki
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Jos ihan kaupallisia pelejä haetaan, vuonna 1986 julkaistiin sekä tuo jo mainittukin Uuno Turhapuro muuttaa maalle että Stavros Fasoulasin koodaama Sanxion.

Lähde: Wiki

Nämä itsekkin löysin ja olen paniikin partaalla kun alkaa noita muitakin tulemaan vastaan tutkiessa. Aika visaisen kysymyksen ovat saaneet pääsykokeisiin, eikä tuohon taida ihan 1:1 oikeaa vastausta ollakkaan, elleivät sitten ole juurikin tätä tunnetuinta, eli "Uuno muuttaa maalle" tarkoittaneet. C64 ja C128 oli lapsena, mutta asiantuntija en todellakaan ole.
Katsotaan riittääkö kortit pelialan valloittamiseen minulla vai tyssääkö opiskelut, ennen kuin alkoivatkaan.
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Pixolanelle terveisiä:

Pistäkäähän uutta infoa koskien Rust Buccaneersia.

Hypeä kehiin niin tunnettavuuskin lisääntyy. Mielenkiintoinen pelikonsepti meinaan.
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Jos ihan kaupallisia pelejä haetaan, vuonna 1986 julkaistiin sekä tuo jo mainittukin Uuno Turhapuro muuttaa maalle että Stavros Fasoulasin koodaama Sanxion.

Kevyttä offtopiccia, mutta omat varhaisimmat muistot suomalaisesta pelistä juontavat Tikkurilan Painterboyhin (vuodelta 1986, kehitti helsinkinkiläinen Chart Top Design).
Tuo oli oikeasti kova sana aikanaan. Suomenkielinen toteutus oli jotain hämmästyttävää pienen pojan mielestä, ja mahtuipa mukaan legendaarinen "POIKA!" -huutokin, kun pelaaja töpeksi maalinvalinnassa. :D

[video=youtube;Yt1QV2h60-o]http://www.youtube.com/watch?v=Yt1QV2h60-o[/video]

Mukava nähdä, että nämä vanhan ajan yksinkertaisemmat pelit tavallaan palaavat takaisin erilaisten mobiilialustojen avulla. Nykyään vaan valinnanvaraa on niin hirveästi, että varmasti useampi helmi jää ylitsevuotavan tauhkan peittoon. Erottuminen on kaiken a ja o.
 
Vastaus: Terveiset kotimaisille pelintekijöille

Eilisestä Modern Combat 2:n pelaamisesta gyroskoopeilla nostatti sen verran suuria ihastuksen tunteita, jotta miksei tälläistä voitaisi nähdä enemmänkin ja ihan toisenlaisissa peleissä.

Avatar-elokuva kuvattiin Virtual Camera -ratkaisulla, jossa kameran edessä hilluvat näyttelijät heitettiin lennossa virtuaalimaailmaan. Tekijät näkivät heti samantien, miten näyttelijäntyö istui piirretyn kanssa. Tässä iPadin kohdalla pitelet käsissäsi 9,7" näyttöä, jolla maalaat maisemaa, joka paljastuu vasta karmien sisältä. Tuohonhan voisi rakentaa huikeita jatketun todellisuuden vipuvarsia. Ensin kävelet kotisi ympäri ja kone piirtää tästä kartan itselleen. Tämän pohjalta luo kentän pelimaailmaan, jota pääset tarkastelemaan vain tämän ikkunan kautta. Kuitenkin liikut himassa suht turvallisesti törmäämättä seiniin ja näet tutu kuviot tyystin uudessa valossa. Rakennuksen ikkunoista loistaa Marsin maisemat ja kämppä on täynnä kauniimman sukupuolen edustajia :D
 
Ylös Bottom