Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U
Sen vuoksi me hc-pelaajat haluamme uutta 3D-Mariota ja Metroid Primea.
Ja se on jumalan totuus.
Nyt Mario 3D World on onnistunut vieraannuttamaan myös Super Mario Galaxy -peleistä pitäneitä, joiden mielestä tämä uusi peli on iso loikka taaksepäin.
Kummallista, että tätä tällaista feedbackia en ole kuullut kenenkään muun suusta, kuin sinun (ei sinäänsä pienimmissäkään määrin poikkeava tilanne), vaikka olen peliin liittyvää kommentointia seurannut aika laajalti.
Mikähän olisi ollut tilanne, jos 3D World oltaisiin julkaistu konsolin yhteydessä NSMBU:n sijasta, eikä nyt, kun monien huomio on jo siirtynyt uusiin konsoleihin?
Mihinköhän Nintendon olisi sitten pitänyt panostaa? Jumppa- tanssi- ja minipelikokoelmiin? Eipä tuo Wii Party U sekään ollut mikään jymymenestys…tai Wii Fit U (ainiin….koska Gamepad…ei tarvitse vastata tähän)
Tämä on kyllä niin surkuhupaisaa luettavaa kerrassaan kun tässä on tullut seurailtua jo tovin sitä massiivisen positiivistä palautetta, mitä 3D World on laajalti (poikkeuksetta) saanut sekä pelaajilta, että pelimedialta. Koko vapaa pelimedia ylistää 3D Worldia eräänä parhaista 3D Marioista (jotkut jopa pitävät parhaana) ja oma kokemus, sekä kanssapelaajien palaute tukee täysin tätä väitettä.
Ja along comes Mahewcoro, joka pyrkii nyt todistamaan meille, että pelimedian maku, sekä niiden pelaajien, jotka ovat pelejä harrastaneet alusta asti, on kasvanut jotenkin niin kieroon suuntaan, että he ovat täysin vierautuneet siitä, mitkä pelit ovat todella hyviä ja mitkä huonoja. Pelkästään ja vain ja ainoastaan Mahewcoron sana välittää meille tietoa asioiden todellisesta laidasta, joka on jotain aivan muuta, kuin mitä loppu maailma, joka on peliä päässyt testaamaan, on todennut. Niitä nykyajan pelieksperttejä, jotka osaavat puhua pelien laadusta objektiivisesti, ovat ne balanceboardilla snoukkaavat futisäidit, jotka tekevät Wii Fiteistä ja Angri Pöördseistä menestystarinoita. Tämän aivan käsittämättömän argumentin tukena käytetään niitä iänikuisia myyntilukuja, vaikka tässä ollaan lueteltu jo monia pelin laatuun liittymättömiä seikkoja, jotka ovat saattaneet johtaa pelin kehnoon menestykseen (aivan kuten koko konsolin kohdalla se ei ole niin simppeli juttu, kuin vain Gamepad).
Myyntilukuihin tukeminen pelin laadusta puhuttaessa on todella väsynyttä ja heikkoa argumentointia. Kaikki tietävät, että pelien myyntimenestykseen vaikuttavat monet asiat ja usein laatu tuntuu olevan seikkoja, joilla on kaikista vähiten tässä merkitystä. Tästä puhuu pelien myyntilistat, joiden kärjessä pyörii ne iänikuiset CoDit, Need for Speedit sun muut paskapelit. Aliens Colonial Marines oli myyntimenestys. Tällä logiikallahan joku Wii Play on vanhan Wiin paras peli ja "tätä se kansa haluaa", vaikka todellisuudessa sitä ei voi rehellisesti sanoa edes peliksi, vaan ohjaimen kylkiäisenä tulleeksi demolevyksi. Samalla logiikalla Gangnam Style on paras biisi ja Michael Bay leffat parasta elokuvaa jne. jne. koska tätä se kansa haluaa.
Minulla, ja uskaltaisin väittää, että monella muullakin Wii U:n omistajalla on myös muita intressejä konsolin suhteen, kuin nähdä vain uusia myyntimenestyksiä. Me olemme pelaajia, emme Nintendon osakkaita. Jos väite on nyt se, että Nintendon kuuluisi suosia Wii Playn kaltaista sontaa 3D Marioiden, Metroidien ja Zeldojen sijasta, jotta myyntiluvut pysyisivät hyvinä…niin aika yksin kyllä saat mielipiteesi kanssa olla.
Dreamcast oli myynnillinen floppi, mutta silti sille on valtava katalogi pelien historian parhaimpiin lukeutuvia pelejä. Panzer Dragoon Sagaa myytiin 15 000kpl kolmen alueen kesken, mutta silti se on yksi kaikkien aikojen parhaimmista roolipeleistä. Minun elämääni pelaajana nämä kokemukset rikastuttavat huomattavasti enemmän, mitä Wii Play tai Clash of Clans. Asiat eivät ole aina niin jäätävän mustavalkoisia.