Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Oli oikeastaan tarkoitus tulla sanomaan Mahewcorolle ja xevioukselle, että olisi parempi olla tulematta kaupungilla pimeän aikaan vastaan, mutta...
Ps.
Paskat sittenkin. Jos tulette kaupungilla vastaan niin tulkaa yksitellen. Ettei tule kasoja.

Heh joo….Ehkä tämä pitäisi setviä kasvotusten mano i mano; ei tämä tästä puhumalla selväksi tule ;P

ps: tulee aina jälkeenpäin vähän hölmö olo, kun tartun Mahen provoihin, mutta ei vaan mahda mitään, kun se on niin väärässä!:D

Nipponista kantautuu jälleen hyviä uutisia Wii U:n myynneistä. Konsolin myynnit ovat nousseet taas, tällä kertaa n. 26000 kpl edellisviikosta. Myös Super Mario 3D World myynyt kuluneella viikolla kohtuullisesti, tuloksen ollessa melkein 58000 kpl. Ainakaan Japanissa peli ei taida ollakaan täysin menetetty Wii U:n kohdalla.

Nintendolife: Wii U Sales Jump Again As Nintendo Maintains Hardware Dominance In Japan

Voi johtua siitäkin että japanilaisille wiiU on ainoa uusi konsoli saatavilla tänä jouluna. Totuus selvinnee kun ps4 ilmestyy.

Ah täälläkin, se on kyllä universaali fakta että jos Nintendo saa jotain positiivistä jostain, niin heti ollaan jollain ilveellä sitä alas ampumassa.

Mutta asiaan. Uusi Nintendo Direct antoi paljon hyvää! Mario Kart 8 näyttää kyllä erittäin hyvälle ja ostoohan se menee ensi vuonna kun se kauppoihin saapuu. Myös uusi Donkey Kong maistunee!
Linkkiä vielä jos joku sen missasi: http://www.nintendo.com/nintendo-direct/archive/12-18-2013/

En ole alas ampumassa mitään. Nintendon myynnit ovat faktaa ja sillä sipuli.

Kun ps4 julkistetaan näemme paremmin onko lisäys joku pysyväisempi ilmiö vai vaikuttiko joulumyyntiin se että muutakaan uutta konsolia ei ole tarjolla.

Täällä keskustelussa pitäisi erottaa kaksi asiaa. Jos joku haluaa toivoa että nintendo piristyisi ja uudelle laitteelle saisi paljon upeita pelejä, niin eihän siinä mitään pahaa ole. Tsemppiä voi lisätä sitten uusilla tiedoilla kaikista positiivisista uutisista. (Jenkkien myyntikin kasvoi peräti 340% jos se lohduttaa.) Vastaavasti joku pitää jostain kumman syystä nintendoa pahan akselina ja haukkuu kaikkea mitä nipponista tulee. Multa löytyy kaapista wii, gamecube ja ds, ja pelejäkin aika pino.

Mutta jos puhutaan tulevaisuusarvioista, itse en anna vielä suurta arvoa yhden-kahden kuukauden myyntilukujen heilautuksille, varsinkaan kun selittäviä tekijöitä voi olla useita (joulumyynti, ainoan uuden laitteen asema jne.) Tämän toteamista ei kannata tulkita jonain tunnesiteenä, se on vaan kylmää arviointia.

Kilpailu tekee aina hyvää enkä toivo yhden laitteen saavan ylivertaista asemaa, vaikka arvioissa uskoisinkin jonkun pärjäävän muita paremmin.

Vähän ihmettelen, miksi tulevasta Zeldasta, Monolithin X:stä, tai vaikkapa Shin Megami Tensei X Fire Emblemistä ei voi näyttää mitään, mutta hyvin raan, keskeneräisen ja kämäisen näköinen Hyrule Warriors lyötiin pöytään. Tässä on vielä se, että jengi on sen verran vajaata, että suurin osa luulee tuon olevan se tuleva Zelda U. Tsekkaa vähän vaikka Nintendon FB-threadeja, niin siellä on jokaisessa jotain 800 viestiä koskien aihetta "nooo nintendo nooo you spoiled Zelda I'm not going to buy a Wii U EVER"

Tekisivät vaikka Sonyt ja näyttäisivät esirendattua videota tulevasta "in-game peligrafiikasta", jos eivät muuta keksi.

Mutta joo….muutenhan tuo Direct oli kyllä sangen laadukas! Jos unohdetaan Nintendoomed hetkeksi (pystymmekö?), niin tilanne näyttää mun mielestä varsin hyvältä. Wii U:lle on tämän hetken laadukkain next-gen tarjonta ja monta hittijulkaisua horisontissa.

Kauneus on katsojan silmissä. :D

Vamasti monen nintendofanin kannalta se paras tarjoama on juuri Wii U:lla. Vaikken Wii:Uta omistakkaan, niin mitä ne parhaan tarjoaman pelit sitten on? (tarkoitus ei ole spämmätä vaan aidosti kysyä) Itse bongasin oheiselta: http://www.ign.com/games/upcoming/wii-u listalta tasan pari kiinnostavaa: watch dogs ja sitten shmupeista gradius, koska shmupit on mun henk. koht. harrastus. Monia tuttuja nimiä oli mutten itse ole niin hirveän innostunut uudesta bayonetasta tai donkey kong countrysta, noin esimerkiksi, joskus toki toteutus voi olla niin hyvä että vanhakin teema nappaa.

Kauneus on katsojan silmissä. :D

Vamasti monen nintendofanin kannalta se paras tarjoama on juuri Wii U:lla.

Vaikka Nintendo onkin lähempänä sydäntäni, mitä muut konsolivalmistajat (nyt kun Sega on poissa kuvioista), niin en silti koe olevani fani siinä mielessä, että mun tartteisi jotenkin pyöristellä asioita näyttämään suotuisammalta suosimani konsolivalmistajan suhteen. Myönnän ihan rehellisesti, että edellisessä konsolisukupolvessa suosikkikonsolini oli X360, sillä sille oli selkeästi enemmän laadukkaita pelijulkaisuja, mitä Wiille, vaikka aika moni Wii-julkaisu mahtuukin kuluneen generaation top 5:een. Saman olisi todennäköisesti voinut sanoa PS3:sta, jos olisin siihen konsoliin päätynyt.

Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se, että noille uusille next-gen laitteille on tarjolla lähinnä puolivillaista cross-gen kamaa niiden iänikuisten, geneeristen sota FPS:ien viedessä suurimman huomion. Siellä välissä jotain keskinkertaista huttua, kuten Knack. Uudet laitteet jatkoivat lähestulkoon saumattomasti siitä, mihin edellinen sukupolvi jätti ja ainakin omasta perspektiivistä tarjonta on suorastaan pelottavan lähellä sitä vanhaa. Uusien laitteiden tarjoama arvo suhteessa vanhoihin on tässä vaiheessa vähintäänkin epäselvä.

Wii U:lle on alkaneen konsolisukupolven (objektiivisesti) paras peli, eli Super Mario 3D World ja lukuisia muita yksinoikeus-huippujulkaisuja, kuten Pikmin 3, TW101, Lego City Undercover, Zelda WW HD ja partypelihelmi Nintendoland. Third party-puolella on myös laajaa tarjontaa ja monesta pelistä, kuten Rayman Legendsistä ja Deus Exästä paras versio.

Sitten on tietenkin vielä makuasiat erikseen. Joidenkin mielestä uusi CODI, BÄFÄ ja FIFA on se juttu, ja etenkin jos ne saa pikkasen skarpimmilla tekstuureilla ja paremmalla frameratella, mitä sille vanhalle konsolille. Tällöin Wii U ei pysty tarjoamaan sitä toivottua sisältöä.

Ehkä vertailu ei ole reilua, sillä Wii U on ollut markkinoilla vuoden ja olisi todella suuri ihme, jos se ei pystyisi tässä vaiheessa tarjoamaan laadukkaampaa sisältöä, mitä vastajulkaistut kilpailevat konsolit. On myös mahdollista ja jopa todennäköistä, että kilpailevat alustat menevät tarjonnassa pian ohi, mutta tosiseikka on silti se, että Wii U:lla on tämän hetken paras next-gen tarjonta (jokohan se alkaisi olemaan current-gen?).

EDIT: tässä muutama artikkeli aiheeseen liittyen:

http://techland.time.com/2013/12/04...-u-over-the-playstation-4-and-xbox-one-today/

http://business.financialpost.com/2...-your-best-bets-this-holiday/?__lsa=6718-8dc3

Varmaan se ero tulee juuri tuosta että kun luin nuo techlandin 10 syytä, olin kolmen ensimmäisen kanssa eri mieltä, samaten kun high-def kommentin. Ymmärtääkseni wii shop ei ketjutu, eli jos olet ostanut retropelit Wiille, todennäköisempää on että pelaat niitä edelleenkin sillä kun että ostaisit taas samat WiiU:lle.

WiiU:n kannalta on harmillista että merkittävät monialustapelit näyttävät jäävän sen valikoimasta pääsääntöisesti pois, mikä heikentänee muiden kuin nintendopelien ystävien kiinnostusta. Samaten EA:n poisjäänti tukijoista on huomattava menetys. Pelimakuhan tässä ilman muuta ratkaisee, ja ehkä heikkoon myyntiin vaikuttaa juuri se että monet viimevuosien listaykköspelit: nhl:t, fifat, fps:t loistavat poissaolollaan, niiden ystävälle WiiU ei ole lainkaan vaihtoehto. Laadukas sisältö on aina makuasia.

Ne pelaajat, jotka haluavat pelata änäriä, codia, bäfää ja fifaa ovat konsolinsa jo valinneet, näistä asiakkaista Nintendon on turha lähteä kisaamaan. Nintendon mahdollisuudet piilevät juuri kilpailijoista erottumisessa, eikä samojen pelien julkaisemisessa, mitä muilla. Codeilla ja bäföillä ei ollut osaa eikä arpaa Wiin menestyksessä, eikä niillä ole minkäänlaista merkitystä tälläkään kertaa. Minulla ainakin tulee Codeja ja Bäfiä jo korvista ja perseestä, vaikken pelejä edes pelaa ja olen yksinomaan onnellinen siitä, että on olemassa yksi alusta, jonka avainstrategiaan nämä sarjat eivät kuulu. Jos seuraava CoDi ei ilmesty Wii U:lle, minä ainakin olen iloinen siitä.

Nintendon tarvitsee hoitaa oma show raiteille. Uusi Zelda, uusi Metroid, F-Zero, jossa 16 pelaajan online, uusi 3D Mario + casuaalipelit, kuten Wii Sports 3 jne + täysin uudet ja innovatiiviset Wii U:n uniikkia tekniikkaa hyödyntävät pelit markkinoille ja hyvä, kattava markkinointi tukemaan niitä, niin homma lähtee rullaamaan. Codit ja bäfät saa surutta pysyä muilla alustoilla.

N64:stä lähtien 3rd party -tuki on ollut enemmän tai vähemmän heikkoa Nintendon kotikonsoleilla, eikä se koskaan ole ollut se varsinainen akilleen kantapää laitteille. Wiillä 3rd party tukea riitti, mutta sekin oli pääsääntöisesti hutaisten kudottua shovelwarea (poikkeuksia toki löytyi), jolla ei todennäköisesti ollut juuri osaa tai arpaa laitteen menestykseen. Mitä tässä katselin vasiten omaa Gamecube ja Wii -kokoelmaa, niin molemmille on vain pari 3rd party peliä hyllyssä. Wiille on pari enemmän, mutta nekään eivät ole multiplattareita, vaan yksinoikeuksia, kuten vaikkapa The Last Story tai Xenoblade Chronicles.

Jo pari viimeistä sukupolveahan olen kuullut toistettavan mantraa, että Nintendon laitteilla myyvät vain Nintendon omat pelit, joten en ymmärrä miten tilanne nyt yhtäkkiä olisi toinen Wii U:n kohdalla, jolle tuota 3rd party -tukea on kuitenkin tullut jo yllättävän paljon kun vertaa aiempaan. Itse hommaan Nintendon konsolit kerta toisensa jälkeen juurikin Nintendon omien pelien vuoksi, sillä ne tuovat sitä värikästä vaihtelua muiden konsoleiden multiplattarivalikoimaan. En näe mitään järkeä siinä, että markkinoilla olisi kolme konsolia, joille kaikille tulisi samat pelit. Tuo 3rd partyjen perään itkeminen näyttää olevan enemmänkin sellaisten pelaajien huoli, jotka eivät Wii U:ta ole ostamassa ja pelaavat multiplattarinsa niillä tehokkaammilla konsoleilla. Ei kai Wii U:ta olisi järkeä hommata PS4:n ja/tai XBox Onen rinnalle multiplattareiden vuoksi, jotka kuitenkin tulisi sitten pelattua sillä tehokkaammalla konsolilla?

Mutta minä nyt toki puhun vain omasta puolestani. Ja olen siitä harvinainen pelaaja, etten ole pelannut Nhl-pelejä sitten Megadriven Nhl 96:n ja edellinen COD, jota kokeilin oli COD2 silloin joskus ikuisuus sitten. Battlefieldejä en ole koskaan edes kokeillut, mutta hyllyssä on XO:lle kakkonen siltä varalta jos virtuaalisota alkaa joskus kiinnostamaan. En myöskään pelaa Fifaa tai PES:ia. Wii U:lle ostin itse asiassa ensimmäisen Need For Speedin sitten ensimmäisen Most Wantedin, joka joskus löytyi XO:lle. Ja vaikka tuo uusi Most Wanted ihan mukiin menevä kaahailu onkin, ei tuokaan sarja ole kyllä juuri kehittynyt muuta kuin teknisesti tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana. En siis todellakaan koe tarvetta EA:n vuosipäivityksille Wii U:lla. Vaikka listoilla vuodesta toiseen roikkuukin tietyt suuret AAA-nimikkeet (vihaan koko termiä), niin se ei tarkoita edelleenkään sitä, että KAIKKI pelaajat on valettu samasta muotista. Konsolipelaamisen on vallannut tätä nykyä hyvin geneerinen massa, joka pelaa vain tiettyjä nimikkeitä, uskaltamatta kokeilla mitään uutta ja erilaista ja se myös näkyy myynneissä. Itsekin tunnen ihmisiä, joilla on XO tai PS3 nimenomaan siksi, että saavat pelata vain Änäriä, Fifaa tai COD:ia, konsolin muuten toimiessa tyhjän panttina tai dvd-soittimena.

Itse käytän Wii U:n taakse päin yhteensopivuutta pelaamalla myös Wiin ja Wiin Virtual Consolen pelejä (olen itse asiassa innostunut taas retropelailusta, kun se tuntuu taas kovin tuoreelta hommalta kaikkien näiden AAA-titteleiden keskellä). Itse Wii pyörittää Gamecuben pelejä, kun videotykissäni ei ole järkevää liitäntää Cubelle - Wiin kun saa komponentilla ja tätä nykyä adapterin avulla hdmi-piuhalla tykkiin kiinni. Voisin ehkä jopa väittää, että Wii U puhalsi hehkua hiipuvaan peli-innostukseeni. Olin nimittäin jo viimeiset pari vuotta ollut päätöksessä, että Wii U jää viimeiseksi konsolikseni. Nyt kun Wii U on herättänyt innostukseni pelaamiseen, myös PS4 on ollut ennakkotilattuna lokakuusta lähtien ja XB One päätynee vielä hyllyyn myös, kunhan joskus tänne rantautuu. Ilman Wii U:ta olisin jättänyt nuo väliin ja päätynyt täysin retropelaajaksi.

Piiri pieni pyörii ja samat aiheet siinä hyörii, onko foorumeiden muisti näin lyhyt? :) Muistaakseni olen nähnyt tämän valmiiksi pureskeltuna jo muutamaankin kertaan, mutta kokeillaanpa vielä kerran ihan omin sanoin.

Arvaan ettei Nintendo ole tuonut markkinoille tehokonsolia, koska ne jotka eivät välitä konsolin ekslusiivisisällöstä valitsevat koneensa Sonyn tai Microsoftin ekslusiivien perusteella. Nintendolle tarjoiltavasta sisällöstä välittävät taas ostavat tehoiltaan vaatimattomankin laitteen. Koska Nintendo ei tästä näkökulmasta katsottuna enää kilpaile samoilla markkinoilla, on järkevämpää pyrkiä luomaan uudenlaiset markkinat joille ensimmäisenä ehtivä pelaaja on muita edullisemmassa asemassa.

Tehonlisäyksen voisi ajatella hyödyttävän lisääntyneinä kolmansien osapuolten ekslusiiveina, mutta tämä olisi todennäköisesti kestämätöntä. Yhdelle alustalle rajoittuessaan kolmas osapuoli toisi markkinoille hard core-massoihin vetoavaa tusinahurmetta. Tämä ei ole voittava strategia koska suoneen osuessaan Nintendo joutuisi kauhomaan rahaa omasta kirstustaan kolmannen osapuolen pitämiseksi rajojensa sisällä. Tällaisia kolmansia osapuolia tulisi myös olla pienen hiekkalaatikollisen verran, jotta Nintendon tuottamiin peleihin välinpitämättömästi suhtautuvat päättäisivät koneen ostaa. Voimakkaasti lisääntyvät kolmansien osapuolten pelit tulisivat paitsi syömään Nintendon oman tuotannon myyntiä, myös kasvattamaan riippuvuutta näistä osapuolista. Joten Nintendo olisi jo ennen realisoitunutta laitemyynnin kasvua joutunut kasvattamaan kustannuksiaan tuotekehittelyssä, valmistuksessa ja kolmansien osapuolten voitelussa.

Wii U on epäonnistunut myymään merkittävästi, koska laitteen odotusarvo jää epämääräiseksi Nintendon haparoidessa omien vahvuuksiensa ymmärtämisen kanssa. Tällaiselle hieman satunnaisemmalle pelaajalle - kuten todennäköisesti myös "tavalliselle ihmiselle" - jää epäselväksi mikä Nintendon pyrkimys laitteen suhteen on. Konsolin mukana tulee kosketusnäytöllinen tabletti, jossa on oikeastaan mukana perinteinen ohjain ja lisäksi kamera ja mikrofoni. Kuitenkin pelitarjonta vaikuttaa perinteiseltä. Eilinen Nintendo Direct tarjoili vaikutelman lisääntyvästä määrästä 2D-tasoloikkaa. Tablettia taidettiin käyttää ainoastaan golf-pallon katselemiseen ja vessapaperirullan kuvaamiseen teknologiademolta vaikuttavassa Chibi Robossa. Ihmettelen mitä ihmettä tuotekehittelypuolella on oikeastaan tehty Wiin valmistumisen jälkeen. Estikö Nintendolle tyypillinen pihistely kustannuksien suhteen tuotekehittelyn päätökseen saattamisen? Myös digiostosten sitominen konsoliin on turhauttavaa, koska lapsuuden omistamatta jääneillä konsoleilla menestyneet klassikkosarjat uhkaavat jäädä väliin tiukkojen ehtojen kuristusotteessa.

tl;dr: Nintendon rahan pihistelyyn ja tiukkaan kontrolliin perustuva "DNA" aiheuttaa haparointia Nintendon älykkäästi luomilla uusilla markkinoilla. Uusia ideoita ei ymmärretä riittävästi, jotta niitä osattaisiin hyödyntää. Toisaalta pelihistorian ainutlaatuista aarrearkkua vartioidaan tukahduttavalla kuristusotteella lukottamalla Virtual Console-nimikkeet - muiden digiostosten ohella - konsoliin jolla ostokset on tehty. Korjausliikkeinä tulisi lapioida riittävästi rahaa ideoiden loppuun viemiseen, sekä vapauttaa digimarkkinat kopioimalla nykyaikainen digitaalinen kauppapaikka kilpailijoilta. Sekä markkinoida ihan pomona. Kasvanut kysyntä ohjaisi kolmansien osapuolten ekslusiiveja Nintendon suuntaan pakottamatta kuitenkaan ennakoivaan ja hyödyiltään epämääräiseen tehomyllyn tuotekehittelyyn ja pelintekijöiden voiteluun.

No, ei sitten malttanut odottaa 3D Worldin kanssa joulun jälkeen, vaan hommasin sen nyt.
Sama kävi täällä.
Ajattelin ensin pelata Super Mario Galaxy:n läpi ja sitten ensi vuoden puolella hankkia 3D Worldin, mutta koska SMG1:n taidan saada käsiini vasta joulun jälkeen, laittoivat sen postiin vähän myöhään. Niin ostin tänään 3D Worldin.

Nyt parina päivänä olen pelannut New Super Mario Bros. U:ta, aivan loistava peli.
Kaikkia pieniä uudistuksia Nintendo on keksinyt, (siis verrattuna siihen edelliseen Mario peliini, Super Mario World, SNES :) )
Että on tässä ihasteltu ja ihmetelty välillä. Ja ainakin vielä peli on ollut sopivan vaikea,
helposti saa lisäelämiä, mutta hyvin hyvin helposti myös kuolen pelissä.

Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se, että noille uusille next-gen laitteille on tarjolla lähinnä puolivillaista cross-gen kamaa niiden iänikuisten, geneeristen sota FPS:ien viedessä suurimman huomion. Siellä välissä jotain keskinkertaista huttua, kuten Knack. Uudet laitteet jatkoivat lähestulkoon saumattomasti siitä, mihin edellinen sukupolvi jätti ja ainakin omasta perspektiivistä tarjonta on suorastaan pelottavan lähellä sitä vanhaa. Uusien laitteiden tarjoama arvo suhteessa vanhoihin on tässä vaiheessa vähintäänkin epäselvä.
Eilinen Nintendo Direct tarjoili vaikutelman lisääntyvästä määrästä 2D-tasoloikkaa.
Haluatko xevious kommentoida?

Sekä markkinoida ihan pomona.
Kävin eilen muksun kanssa katsomassa jonkun jääleffan teatterissa ja mainoksista noin puolet (3/7) oli WiiU mainoksia. Ne oli miesmuistini mukaan ainoita mun näkemiä Nintendon mainoksia missään vuoden sisään. Elokuvateatterissa lastenelokuvan edellä. Tietenkin mun mielestä asiakaskunta valinnan näkee jo peleistä, mutta ennenkuin kukaan hyppää kurkkuuni, niin tottakai niitä saa aikuinenkin pelata. Sikäli toi hyvin kapeeseen asiakasryhmään keskittyminen on perusteltua, koska WiiU hinta X360 suhteen on melkein tuplat, mutta X360 puuttuu lasten pelit.

Kävin eilen muksun kanssa katsomassa jonkun jääleffan teatterissa ja mainoksista noin puolet (3/7) oli WiiU mainoksia. Ne oli miesmuistini mukaan ainoita mun näkemiä Nintendon mainoksia missään vuoden sisään. Elokuvateatterissa lastenelokuvan edellä. Tietenkin mun mielestä asiakaskunta valinnan näkee jo peleistä, mutta ennenkuin kukaan hyppää kurkkuuni, niin tottakai niitä saa aikuinenkin pelata. Sikäli toi hyvin kapeeseen asiakasryhmään keskittyminen on perusteltua, koska WiiU hinta X360 suhteen on melkein tuplat, mutta X360 puuttuu lasten pelit.

Yksi Nintendon konsolien hienoja piirteitä onkin juuri se, että joitakin pelejä voi pelata yhdessä jälkikasvun kanssa. Värikkäästä ulkoasusta huolimatta en kuitenkaan pitäisi esim. Marioita tai Zeldoja suoranaisina lastenpeleinä, sillä ovat paikoin hyvinkin haastavia. Kyllä sille Wii U:lle saa paljon muunkinlaisia pelejä ja esim. omasta hyllystä ei lastenpelejä juurikaan löydy. Sen sijaan löytyy Zombi U:ta, Assassin's Creedia, Deus Exää, Need For Speedia, Pikminiä (ulkoasusta huolimatta reaaliaikastrategiaa ja seikkailua sekoitettuna, joten ei kovin lapsille suunnattua), Zeldaa (jos tätä väittää lastenpeliksi, niin ei ole koskaan Zeldoja pelannut), Resindent Evilia, Darksidersia, Batmania sun muuta. Yhtäkään suoranaista lastenpeliä ei löydy. Wiillä on sama tilanne. Hyllyssä n. 40kpl pelejä, joissa on kaikkea roolipeleistä räiskintään, eikä yhtäkään lastenpeliä. Outoa. En myöskään koe kovin miehisyyttäni uhkaavaksi, että pelaan välillä yksin tai lapsen kanssa esim. uutta Marioa. Ei se väkivaltaviihteestä nauttiminen tee kenestäkään yhtään aikuisempaa - itse esim. katselin eniten kauhu- ja väkivaltaelokuvia juurikin 12-16 -vuotiaana.

Värikkäästä ulkoasusta huolimatta en kuitenkaan pitäisi esim. Marioita tai Zeldoja suoranaisina lastenpeleinä, sillä ovat paikoin hyvinkin haastavia.
Kertoisitko oman määritelmäsi lastenpeleille?
Ja perään toinen melko oleellinen kysymys: Miksei lapsille saisi olla haastavia pelejä? Saattaisit ehkä yllättyä kuinka haastavista pelitehtävistä suoriutuvat, ehkei ihan umpimetsästä heitettynä, mutta pelilogiikat oppii kyllä hyvin nopeasti. Ja nyt puhun siis tommosista 6 vuotiaista, mutta 12+ vuotiaatkin on vielä ihan lapsia. Ja erityisen vaikeisiin paikkoihin voi kysyä aikuisten apua. Mutta tosiaan, jos ajattelet ettei Mario, Zelda, Pokemon ja muut ole lastenpelejä, niin eihän WiiU sitten olekaan lapsille suunnattu. Hassua että Nintendon ainoat mainokset on suunnattu lapsille. Ei ihme ettei myy :)

Kertoisitko oman määritelmäsi lastenpeleille?
Ja perään toinen melko oleellinen kysymys: Miksei lapsille saisi olla haastavia pelejä? Saattaisit ehkä yllättyä kuinka haastavista pelitehtävistä suoriutuvat, ehkei ihan umpimetsästä heitettynä, mutta pelilogiikat oppii kyllä hyvin nopeasti. Ja nyt puhun siis tommosista 6 vuotiaista, mutta 12+ vuotiaatkin on vielä ihan lapsia. Ja erityisen vaikeisiin paikkoihin voi kysyä aikuisten apua. Mutta tosiaan, jos ajattelet ettei Mario, Zelda, Pokemon ja muut ole lastenpelejä, niin eihän WiiU sitten olekaan lapsille suunnattu. Hassua että Nintendon ainoat mainokset on suunnattu lapsille. Ei ihme ettei myy :)

Toki tiedän, että lapset ovat kykeneviä pelaamaan haastavia pelejä. Itse aloitin pelaamaan jo 6-vuotiaana, lähes 30 vuotta sitten ja osasin jo kahdeksan vuotiaana pelata hyvinkin haastavia pelejä. Tunnen lähes nelikymppisiä pelaajia, jotka eivät osaa edes pelata Super Mario -pelejä kuolematta ensimmäisessä kentässä. Esimerkiksi Zeldat ovat hyvinkin kompelksisiä seikkailupelejä, jotka ovat ihan hyvin verrattavissa esim. Darksiderseihin ja vastaaviin (itse asiassa Darksiders-sarja ottaa suurimmat vaikutteensa juurikin Zeldoista). Kyseiset pelit myös käsittelevät melko synkkiä aiheita, kuten vaikkapa Majora's Mask, joka on tunnelmaltaan hyvinkin surullinen ja painostava.

Jos puhutaan oikeasti lasten peleistä, niin itse mieltäisin ensimmäisenä esim. Nalle Puh-, Autot- ja Disneyn sun muut lisenssipelit lastenpeleiksi. Mikäli jotain Marioita aletaan pitämään lastenpeleinä, niin silloinhan koko tasohyppelygenre pitäisi rinnastaa lastenpeleiksi, mikä puolestaan olisi täysin järjetöntä. Esim. uusimpien Raymanien kohderyhmä lienee jotakin aivan muuta kuin lapset. Pokemoneja en ole itse pelannut, ymmärtääkseni sarjan pääpelit ovat täysiverisiä roolipelejä, joskin japanilaisia sellaisia.

Wii U on koko perheelle suunnattu konsoli ja se ilmeisesti on jotenkin vaikeaa ymmärtää, ainakin sellaisen käsityksen saan teksteistäsi. Jos se olisi pelkästään lapsille suunnattu laite, niin mitä järkeä sille olisi julkaista jotain Zombi U:n kaltaisia pelejä? Suhtautumisesi konsoliin vaikuttaa kovin ahdasmieliseltä ja keskustelu kanssasi asiasta on hyvinkin turhauttavalta, sillä olet selkeästi luonut laitteesta (ja Nintendosta) mielikuvasi (johon mikään ei voi vaikuttaa) ilman, että olet koko konsoliin koskaan edes koskenut. Suoraan sanottuna et siis taida edes tietää mistä puhut.

Joskus kannattaa hieman venyttää oman harrastuksensa rajoja, sillä se saattaa laajentaa maailmaa yllättävillä tavoilla. Ainakin itse nautin siitä, että minulla on mahdollisimman monipuolista pelattavaa hyllyssäni, sillä kokisin pelaamisen varsin värittömäksi jauhamalla ainoastaan parin eri genren pelejä.

Nintendon mainoksia en ole itse edes nähnyt vuosiin (en esim. katso televisiota), mutta sen mitä firman mainonnasta Suomessa muistan on se, että se on aina hoidettu leväperäisesti, mutta sillehän minä nyt en mahda mitään.

Jos puhutaan oikeasti lasten peleistä, niin itse mieltäisin ensimmäisenä esim. Nalle Puh-, Autot- ja Disneyn sun muut lisenssipelit lastenpeleiksi. Mikäli jotain Marioita aletaan pitämään lastenpeleinä, niin silloinhan koko tasohyppelygenre pitäisi rinnastaa lastenpeleiksi, mikä puolestaan olisi täysin järjetöntä. Esim. uusimpien Raymanien kohderyhmä lienee jotakin aivan muuta kuin lapset. Pokemoneja en ole itse pelannut, ymmärtääkseni sarjan pääpelit ovat täysiverisiä roolipelejä, joskin japanilaisia sellaisia.
Eli jos Zelda pelissä on ikärajaksi asetettu 3v ja sitä pelaa reippaasti alle 10 vuotiaat(kin), sitä ei saa sanoa lastenpeliksi. Noh, sanotaan sitten asia toisella tapaa. Kilpailevilla konsoleilla on urheilu- ja autopelien lisäksi hyvin vähän pelejä joissa ikäraja olisi asetettu tarpeeksi alas että lapset niitä voisivat edes pelata. Kuten sanoin, aikuinenkin voi toki pelata Zeldaa! Sinulla selkeästi on jonkinlainen kompleksi sanasta lastenpelit ja yrität pönkittää miehisyyttäsi/naisuuttasi. Zelda on siis RPG/seikkailupeli josta on karsittu kaikki seksi, tarpeeton väkivalta ja alastomuus sekä sen visuaalinen kerronta on piirroselokuvamaista, mutta se ei missään nimessä ole lastenpeli. Ajattele nyt itsekin miten fiksaannuit tuohon termiin ja mieti hukkuiko se pointti sinne johonkin takamaastoon.

Wii U on koko perheelle suunnattu konsoli ja se ilmeisesti on jotenkin vaikeaa ymmärtää, ainakin sellaisen käsityksen saan teksteistäsi. Jos se olisi pelkästään lapsille suunnattu laite, niin mitä järkeä sille olisi julkaista jotain Zombi U:n kaltaisia pelejä? Suhtautumisesi konsoliin vaikuttaa kovin ahdasmieliseltä ja keskustelu kanssasi asiasta on hyvinkin turhauttavalta, sillä olet selkeästi luonut laitteesta (ja Nintendosta) mielikuvasi (johon mikään ei voi vaikuttaa) ilman, että olet koko konsoliin koskaan edes koskenut. Suoraan sanottuna et siis taida edes tietää mistä puhut.

Joskus kannattaa hieman venyttää oman harrastuksensa rajoja, sillä se saattaa laajentaa maailmaa yllättävillä tavoilla. Ainakin itse nautin siitä, että minulla on mahdollisimman monipuolista pelattavaa hyllyssäni, sillä kokisin pelaamisen varsin värittömäksi jauhamalla ainoastaan parin eri genren pelejä.
Eli saat pointtisi paremmin perille kun kerrot minulle etten tiedä mistään mitään ja mun kanssa on turha keskustella. Okei, nyt mä tiedän millä tasolla tässä liikutaan.

Yli 30 vuoden pelaamisen aikana on tässä tullut pelattua jos jonkinlaista peliä. On totta että mä tänä päivänä viihdyn enemmän fps- ja strategiapelien parissa, mutta kun ostaa yli 100 peliä vuodessa seitsemälle eri alustalle, tulee sitä pelattua vähän muutakin kuin vain "codia". Mä en yritä tässä sanoa että saatan pelata enemmän ja laajemmin kuin sinä, koska sillä ei ole mitään väliä tässä keskustelussa ja vielä vähemmän se kiinnostaa mua tai ketään muutakaan. Mutta palatkaa toki laskemaan kuinka monta kymmentä tuhatta WiiU:ta on Japanissa jouluviikoilla myyty! Mä siirryn nyt joulutaolle, rauhallista joulua kaikille, päästäkää välillä ohjain käsistänne!

Zelda on siis RPG/seikkailupeli josta on karsittu kaikki seksi, tarpeeton väkivalta ja alastomuus sekä sen visuaalinen kerronta on piirroselokuvamaista, mutta se ei missään nimessä ole lastenpeli.

Jos seksin, väkivallan ja alastomuuden puute tarkoittaa lapsille suunnattua sisältöä, on aika moni kirjallisuuden ja elokuvan draamaklassikko yhtäkkiä pikkulasten kamaa. Kyllä minunkin mielestäni on hyvä erottaa lastenpelit koko perheen peleistä, sillä se linjaus vaikuttaa tekijöiden valintoihin. Esimerkiksi Shrek-elokuvat olisivat hyvin erilaisia jos kohderyhmäksi olisi valittu nimenomaan lapset koko perheen viihdyttämisen sijaan. Samalla lailla katsoisin, että Zeldan maailmaan on laitettu asioita ja sanomaa jotka aikuiset ymmärtävät. Viikonlopun aamupiirretyistä löytää sitten sitä aitoa lastenohjelmaa, joka on tehty täysin heitä varten.

Ylös Bottom