Vastaus: Halo 4 [X360 @ Syksy 2012]
Frankien mukaan kaikki arvostelijat kokivat pelin samoissa olosuhteissa, eikä minulla nyt ole varsinaisesti syytä olettaa hänen valehdelleen - kaipa kyseessä on arvostelijan oma näkemys pelistä. Onhan se toki hölmön kriitikitön ja naurettavan ylisanainen, mutta kyllä minä annan luvan tykätä pelistä noinkin paljon, jos se sen ansaitsee.
Itseäni huolettaa tällä hetkellä lähinnä kampanjan taisteluiden mittavuus (en ymmärrä, miksi Halo 3:n parhaista kohtauksista ei voida ottaa oppia, koska niiden takia peliä rakastetaan) sekä taisteluiden monotonisuus: Forerunner-vihollisten pyhää kolminaisuutta vastaan mättäminen kuulostaa toistavan jonkin verran itseään.
Kampanjan aikana tarjotaan mielestäni mainiosti vaihtelua noien eri viholliskoostumusten kanssa, ihan kenttien sisälläkin. Tietenkin 343 Industries tuntuu pelaavan vähän varman päälle, kun ei Covenantia uskallettu täysin syrjään pökätä ja keksiä kokonaista uutta viholliskolonnaa, mutta wanhoja muukalaisvihollisia vastaan taistellaan about yhtä paljon kuin uusiakin, ehkä enemmänkin, kun ottaa huomioon ajoneuvo-osiot.
Monen mielestä kampanja saattaa olla liian lyhyt, sillä sen saa pelattua helposti kuuteen tuntiin läpi. Vaikeustaso tietenkin vaikuttaa kestoon, mutta uudelleenpelattavuusarvoa piisaa. Minä olen kieltämättä erikoistapaus, mutta reilun viikon aikana pelasin kampanjan kolmesti läpi: yksin Heroic... Sankarillisella, yksin Legendarylla ja Co-oppina Heroicilla/Legendarylla. Reachista poiketen vaikeustason skaalaus on tehty oikeasti fiksusti, eli vihollisista ei automaattisesti tule mahdottoman kestäviä otuksia, jos pelaajia otetaan lisää kehiin. Sen sijaan jos co-oppiin haluaa lisää haastetta, kannattaa pistää kalloja lisää kehiin. Oli perin eeppisiä vääntöjä kahdestaan kultaisten eliittien kanssa, kun viskoivat kranaatteja suomalaisen pesissiepparin tapaan.
Suosittelen aloitusvaikeustasoksi edelleen Heroicia, jos aloittaa yksin. Peli on tasapainotettu mainosti sitä ajatellen, ja eteneminen on sopivan jouhevaa. Legendarylla noita haarniskakykyjäkin tuli sitten hyödynnettyä huomattavasti enemmän vetämään esimerkiksi vihollisten tulta puoleensa.
Se on kieltämättä harmi, ettei Halo 3:n Scarab-kohtaamisten veroisia hassutuksia ole, mutta eipä siellä toisaalta ole Cortanan kaltaisia hikisiä parasiitintäyteisiä kenttiä. Kampanja on kauttaaltaan tasaisempi ja hiotumpi kokemus - ehkä vähän liiankin hiottu ja testattu, jotta siitä jäisi selkeästi kohokohdat mieleen.
Paavi varmaan osaa sanoa, että onko tässäkin nyt sellainen forzan ja AC 3:n tapainen pakko suomennos päällä? Livegamersin puolelta luin, että ainakin digiexpossa oli ollut peli suomeksi. Tuo trendi saisi kyllä loppua heti alkuunsa.
Suomennosta ei tosiaan pääse vaihtamaan pois pelin valikoista, vaan siitä pääsee eroon ainoastaan laittamalla konsolin asetuksista sijainnin esim Britteihin, jos olen oikein ymmärtänyt. Suomennokset kieltämättä tekevät pelaamisesta vähän koomista, kun ruudulla moninpelissä vilisee "PÄÄASIOITA" ja muuta kivaa. Mutta tuo valintamahdollisuus pitäisi ehdottomasti antaa suoraan pelin valikoissa, kuten esimerkiksi NHL-sarjassa tehdään.