PERUSSETIT:
- Sillanalta lentely-mitalit on tässäkin GTA:ssa. Pelissä on 50 siltaa jonka alta voi lentää ja hankkia mitalia.
- Kaupunki tarjoaa rikkinäisiä teitä, graffitia, kauppojen edustoja sekä mainostauluja. Jokainen kaupanedusta on uniikki.
- Yö on realistisempi kuin koskaan, lisäksi IV:n "pimeyttä" on paranneltu isosti. Blaine Countyssa on tietty alue jossa ainoa valonlähde oli Trevorin autonlamput.
- Tuhoutuva ympäristö. Voit käyttää rikkoutuvia kaasupyttyjä, bensatankkeja, -asemia sekä monia muita hyväksesi tehtävissä.
- Eläimet vikisee törmätessä ajoneuvoon/törmäyksen jälkeen.
- Neonvaloissa(mm. mainostauluissa) on "aito" suriseva ääni.
Helikopterin hylkyjä voi löytää korkealta ilmasta. Helicopter wreckage can be found from high above in the sky.
- Vaikka kartta onkin kokonaisuudessaan auki jo alussa, on iso elementti vielä löydettävänä.
- Grove Street on takasin huudeilla.
- GTAV on kuin "*R parhaat palat" koska siihen on lyöty parhaat osa-alueet kaikista Rockstarin peleistä.
- Normaali kävely on melko hidasta.
- Sää on erilainen. Mm. virtuaaliset auringonsäteet.
- Vesi on mallinnettu upeasti. Esimerkiksi aallot käyttäytyvät hienosti ja realistisesti.
- Ruudunpäivitys tuntuu olevan johdonmukainen eikä takkuilua ole mm. hahmonvaihdon aikana.
HAHMOT:
- Franklin hengaa yleensä ghetossa, Trevor pöndellä ja Michael bisnesmestoilla.
- Hahmojen elämä/energia palautuu vain 50%.
- Välillä joudut käyttämään tiettyä hahmoa, kun taas välillä saat itse valita hahmon käytöstä.
- Ruutu välkkyy tietyn värisenä kun joku joku hahmo pitäisi ottaa käyttöön: Michael on sininen, Franklin vihreä ja Trevor oranssi.
- Simeonilla on hetikäyttövalmiita huippuajoneuvoja Franklinille hyvä läjä.
- Peli sisältää tietynlaisia mittareita esim. noustessa Lamar voi käyttäytyä agressiivisesti deekuja kohtaan.
- Chop kuuluu Lamarille, ei Franklinille.
- Chop pystyy hyökkimään vihulaisia kauemmas, luoden etulyöntiaseman heitä vastaan.
- Jokaisella päähenkilöllä on erittäin silmiinpistävä, omanlainen kävely- ja liiketyyli.
- Hahmoilla on tuhansia kustomoituja animaatioita.
ASEET:
- Pääasevalikko on rikottu useampaan pienempään valikkoon. Tatilla asetyypin valikoimisen jälkeen rullataan nuolinäppäimillä valitun kategorian aseiden välillä.
- Pääasevalikkoon jää kaikki kerätyt aseet, edes kiinnijääminen tai ammusten loppuminen ei vie asetta pois. Arvioitu aseiden määrä mitä pelaaja voi pitää päällä on n. 14.
- Voit antaa tykkejä muille päähenkilöille.
- Sniperit voi päivittää paremmiksi. Päivitetyssä versiossa on lämpökiikari jonka voit laittaa päälle kun siltä tuntuu.
- Minigunit tuhoavat ajoneuvot melkein välittömästi.
- Maassa & kieriessä ampuminen Trevorin tehtävässä. Tuttu Max Payne kolmosesta.
- Pelissä on Ammu-nation aseliikkeitä jotka ovat myös öisin auki.
- Pelaajalla voi olla 360 asteen ampumatähtäin/tähtäys jotta voit strategisesti päättää mitä täytyy tehdä. Players can have a shooting scope of 360 degrees so that they can strategically decide what they need to do.
- Pystyt määrittämään itse mm. ampumanopeuksia ja voimaa aseista.
- Tekoäly vaihtaa jatkuvasti sijaintiaan jotta saisi paremmin sinut tähtäimeensä.
AJONEUVOT:
- Ajoneuvoissa on neljä eri katselukulma-vaihtoehtoa. Valitettavasti ohjaamo ei kuulu näihin.
- Junat ovat ajettavia.
- Jos tallennettu ajoneuvo hylätään tai tuhotaan, sen saat takaisin paikalliselta lunastamolta.
- Jokaisella erityypin ajoneuvolla on omanlainen käyttäytyminen. Esim. kuorma-auto ei pysy tienpinnassa niin jämäkästi kun urheiluauto.
- Autot pystyy jälleen sammuttamaan/jättämään päälle.
- Pulliaiset reagoivat nyt erilailla autovarkauksiin. Esim. lähtevät vauhdilla paikalta kun osoitat aseella.
- Autoilijat näyttävät keskaria kolaroidessa heihin.
- Kolaroidut autot jättävät yleensä bensavanan, jonka voi tuikata tuleen räjäyttäen menopelin.
- Helikopterin ohjaus on lähes identtinen kuin IV:ssä. Laskeutuminen on tehty yksinkertaisemmaksi.
- Moottoreiden realistisuus esim. pätkiminen ja savuttaminen on otettu huomioon.
- Menopelien räjähdykset & jälkimeiningit aidommat kuin IV:ssä.
- Ruumisautot EIVÄT ole mainioita pakoautoja...
- Kilpa-ajoja varten *Rockstar on ottanut paljon vaikutteita sekä pelimekaniikkaa Midnight clubista.
TEHTÄVÄT:
- Tehtävän suorittamiseen on useampia tapoja. There are various ways to tackle a one mission objective.
- Tehtävän jälkeen palataan "vapaaseen" muotoon, mutta tällä kertaa pelimaailma jää sikseen eikä "resetoidu" niinkuin IV:ssä. Esim. tehtävässä palavaa ajoneuvoa kiirehtii tehtävänkin jälkeen paloautot sammuttamaan.
- Tehtävissä on vaihtoehtoisia päätöksiä jotka tuovat Hollywood-maista tunnelmaa peliin.
There will be split second decision makings which adds a Hollywood-esque feels to the gameplay.
- Tehtävä "Derailed" sisältää cargo-junan jahtaamista maastopyörällä.
- "Nervous Ron" tehtävän aikana pitää ampua lamppu rikki jotta ruumis ei paljastuisi.
- "Vinewood babylon" sisältää samankaltaisen mutkan kun Bruce Willisillä oli elokuvassa Jackal kohtauksessa jossa hän ampui käden irti Jack Blackilta.
- Mukana on tehtävä jossa pitää jeesata joku ulos FIBin tiloista.
- Jos menet tehtävämerkkiin, siirryt suoraan välianimaatioon ja siitä smootisti pois, niinkuin Max Payne kolmosessa.
- Tehtävät sisältävät checkpointteja.
- Kaikki tehtävät pystyy suorittamaan uudelleen, samalla tavalla kun Ballad of GayTonyssa.
KYTTÄMITTARIT:
- Toisin kuin IV:ssä, jokaisella poliisilla on erikseen oma etsintärenkaansa.
- Kyttäauton räjäyttäminen aiheuttaa yhden tähden hälinän.
- Vankilan yllä lentäminen tuo kaksi tähteä.
- Jos päätät lähteä tsimmaamaan kyttiä pakoon, ne tulee perässä.
That's all folks. Odotuksen iloa.