Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 2013

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juhohfin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: F1 2013 [Hype]

Onko urassa _mitään_ uutta?

Entä itse kisoissa. Toimiiko ai paremmin, haastaako enemmän jne. Eli onko mitään järkeä ostaa, vai onko viimevuoden uusinta eri kuskeilla.

Minun mielestäni tämä on selkeästi parempi kuin F1 2012, kaikilla tavoilla. Ajomallinnus oli ihan OK jo siinä, mutta tuntuu että tässä on saatu hiottua se täydelliseksi. Mikään simulaattori tämä ei edelleenkään ole, mutta auton hallitseminen on paljon selkeämpää. Ei ole vielä tullut mitään "mitäköhän nyt tein väärin"-hetkiä jos on spinnannut tai ajanut leveäksi. Nyt tietää tehneensä jotain väärin. Ainakin minusta tuntui välillä aikaisemmissa versioissa, että leveäksi ajamisia tai pyörähdyksiä ei olisi voinut estää mitenkään. Todella vaikea kuvailla, mutta tuntuma autoon on jollain tavalla parempi ja ylipäätään se on loogisempaa. Ei ole mistään isosta muutoksesta kyse, mutta kyllä sen silti huomaa ajaessa.

AI on paljon aggressiivisempi eikä luovuta heti kun tulet rinnalle. Jo Professional-tasolla tämän huomaa, nimimerkillä "Massan kanssa rengas-rengasta vasten Melbournen mutkayhdistelmän 11-12 (se nopea shikaani) läpi". AI on ehkä liiankin aggressiivinen peittelyissään kun huomaavat jättäneensä oven auki. Melko Schumimaisia blokkailuja välillä koettu AI:n toimesta. Tosin siinä vaiheessa kun kontaktia tulee, AI kuitenkin perääntyy taas aika nopeasti.

Uraa en ole itse kokeillut, mutta pari Youtube-videota katsottu ja aika identtiseltä valitettavasti näyttää.

Lajin suurena fanina ja kun NHL jäi tänä vuonna ostamatta, oli päätös aika helppo omalta osalta. Tämä seuraava on puhtaasti videoihin ja tämän foorumin kommenteihin perustuva mielipide, mutta on tämä enemmän uusi peli kuin viimevuoden uusinta verrattuna NHL 13 -> NHL 14.

Tuntuu että tuossa lätkässä on paljon vanhoja bugeja jätetty korjaamatta, kun taas formulassa on ne saatu karsittua. Dynaaminen säätilakin on ilmeisesti saatu fiksattua, viime vuonnahan se oli aivan täysi katastrofi kun pito vaihteli aivan miten sattui. Välillä oli kuivalla kelillä liukasta kuin jäällä ja välillä oli rankkasateella slikseilläkin enemmän pitoa kuin tihkusateessa täyden sadekelin renkailla.

Jokainen toki tekee oman päätöksensä, mutta itse suosittelen vahvasti jos formulat maistuu. Etenkin jos ei omista F1 2012, kannattaa tämä hankkia. Ylivoimaisesti paras CM:n F1-tekele. Jos F1 2012 löytyy hyllystä, ei välttämättä ole tuon tämän hetkisen hinnan arvoinen, varsinkaan jos ei ole turhan tarkka siitä kuinka päivitettyä formulaa ajelee (Hamilton Mersulla, Pérez McLarenilla, Bottas mukana ja Nürburgring Hocken tilalla).

Niin ja AI:n ohjastama Räikkönenkin yltää Q3:seen tässä toisin kuin vuoden takaisessa versiossa.
 
Vastaus: F1 2013 [Hype]

Kaikki tässä pelissä näyttää ja kuulostaa hyvältä mutta itse ajaminen tuntuu kuin ajais jotain wipe-out lentoautoja.:mad: Eli helvetin moinen pettysmys ajaa ratilla mutta tulee tätä kumminkin tahkottua noin miljoona tuntia.
 
Vastaus: F1 2013 [Hype]

Kaikki tässä pelissä näyttää ja kuulostaa hyvältä mutta itse ajaminen tuntuu kuin ajais jotain wipe-out lentoautoja.:mad: Eli helvetin moinen pettysmys ajaa ratilla mutta tulee tätä kumminkin tahkottua noin miljoona tuntia.

Mitä tarkotat tolla ajettavuudella? Ite en oo päässy viel testaa uutta peliä.

Onks kellää tietoa ovatko käyttäneet pelin kehityksessä kuskeja, vanhoja / nykyisiä F1 kuskeja, antamaan kommenttia ajettavuudesta?

Sellanen muistikuva että joku kuski ois sanonut F1 autojen olevan aika helppoja ajettavia. Tosin se on laaja käsite. Silloin varmaan erottuu huippukuskit kun ajetaan autoa äärirajoilla ja miten hyvin osaa antaa palautetta säätöjä varten että saadaan kohdilleen juuri sitä rataa varten missä ollaan. Varmaan ero tulee myös kuskien välillä kun ajetaan kisaa, niin ettei aina pysty ajamaan optimaalisinta ajolinjaa ja kun olosuhteet muuttuu, renkaat kuluu / auto kevyt / painava, rata muuttuu kisan aikana jne.

Varmaan yrittävät luoda tunnelman peliin miten älytön downforce nykypäivän formuloissa on, huippunopeus, mieletön pysähtyvyys jne.
 
Vastaus: F1 2013 [Hype]

Eli tarkoitan ajettavuudella sitä arcademaisuutta joka tässä pelissä on. Veikkaan että tätä peliä ei todellakaan ole kukaan kilpakuljettaja ollut kehittämässä :)
Esim. Forcefeedbäkki on ihan olematon vaikka asetukset on 100% auto ns liitää ilmassa joten tuntumaa ei todellakaan havaitse niinkuin sitä olettais. Mutta kuten sanoin niin muuten toki hyvä peli mitä tulee ajeltua paljon kun ei muutakaan näin tuoretta formula peliä pleikkarilla ole...
 
Vastaus: F1 2013 [Hype]

Sellanen muistikuva että joku kuski ois sanonut F1 autojen olevan aika helppoja ajettavia. Tosin se on laaja käsite. Silloin varmaan erottuu huippukuskit kun ajetaan autoa äärirajoilla ja miten hyvin osaa antaa palautetta säätöjä varten että saadaan kohdilleen juuri sitä rataa varten missä ollaan. Varmaan ero tulee myös kuskien välillä kun ajetaan kisaa, niin ettei aina pysty ajamaan optimaalisinta ajolinjaa ja kun olosuhteet muuttuu, renkaat kuluu / auto kevyt / painava, rata muuttuu kisan aikana jne.

Varmaan yrittävät luoda tunnelman peliin miten älytön downforce nykypäivän formuloissa on, huippunopeus, mieletön pysähtyvyys jne.
Juu kyllähän formula-autot on loppujen lopuksi aika yksinkertaisia ajaa, mutta ei niillä ihan normi kuski pysy radalla sataa metriäkään :) Puhumattakaan siittä että normi-ihmisen niskalla ei formulaa ajeta. Top-gearin hymypoikahan kävi kokeilemassa formulaa eikä muistaakseni kovin montaa mutkaa pysynyt radalla enneku oli taas pyörähtänyt.. Se on se teho niin hirmuinen että pikkusen liikaa kaasua niin heti pyöritään. :)
 
Vastaus: F1 2013 [Hype]

Onks kellää tietoa ovatko käyttäneet pelin kehityksessä kuskeja, vanhoja / nykyisiä F1 kuskeja, antamaan kommenttia ajettavuudesta?

Viimeisimmissä F1 peleissä (F1 2010-F1 2012, en ole varma onko tässä uusimmassa teoksessa mutta uskoisin kyllä) on kehityksessä konsulttina toiminut Anthony Davidson. Kyseinen kaveri on toiminut pääasiassa testi/varakuskina. F1 peleissä hänen puhumistaan voi kuunnella hotlap videoiden yhteydessä.

F1 2012 peliä kävi codemasterssin studiolla testaamassa Nico Hülkenberg. Muistona tästä käynnistä on alla oleva video:
[video=youtube;1SA45sREHgk]http://www.youtube.com/watch?v=1SA45sREHgk[/video]


Juu kyllähän formula-autot on loppujen lopuksi aika yksinkertaisia ajaa, mutta ei niillä ihan normi kuski pysy radalla sataa metriäkään :) Puhumattakaan siittä että normi-ihmisen niskalla ei formulaa ajeta. Top-gearin hymypoikahan kävi kokeilemassa formulaa eikä muistaakseni kovin montaa mutkaa pysynyt radalla enneku oli taas pyörähtänyt.. Se on se teho niin hirmuinen että pikkusen liikaa kaasua niin heti pyöritään. :)

Tuolta MTV3:n formulafakta osasta löytyy hyvin teknistäkin tietoa F1 autoista, esimerkiksi ratin toiminnot ja muut.
Formulafakta: Ratissa olevat napit - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset
Formulafakta - F1 - Urheilu - MTV3.fi

Sitten eilisiin menoihin:

Young Driver testi oli ihan hyvin laajennettu, varsinkin tärkeäksi omalla kohdalla osoittautui testi jossa piti ajaa kuluneilla renkailla.

Eilen menikin sitten todella paljon onlinen ja time trialin sorvaamiseksi. Onlinessa Austinissa yksi kaara törmäsi minuun mutta herrasmies antoi minun mennä ensin viimeisessä mutkassa vaikka olisin antanut hänen mennä maaliin saakka. Toinen oli Bahraissa jossa ajoin ajotyylillä tarkka ja vakaa, vaikka olikin hieman hitaampi niin pääsin sijalle 6 kun porukalta lipsui autot ulos mutkissa. Meinasivat saada kiinni lopussa mutta onneksi KERSin käyttö sujui ja sain boostia oikeissa paikoissa. Onlinessa on muuten sen verran muutosta että ilmeisesti enää ei ole minkäänlaista tasojärjestelmää. Ihan ok asia minusta koska ei tuosta tasosta nyt oikein suurempaa iloa ollut kun se ei aukaissut mitään uutta.

Sellaista kyselisin urasta että minulla on time trialissa setupit jotka on asetettua Lotuksen autoihin (oikeastaan samat valmis-setupit kuin F1 2012 ainoastaa vaihde suhde pitää uusia). Onko tällä mitään eroa urassa. Toimiiko tuo setup kuinka hyvin vai täytyykö minun laatia joka kisaan sitten esimerkiksi Catherhamin autolle omat setupit?
 
Vastaus: F1 2013 [Hype]

Sellaista kyselisin urasta että minulla on time trialissa setupit jotka on asetettua Lotuksen autoihin (oikeastaan samat valmis-setupit kuin F1 2012 ainoastaa vaihde suhde pitää uusia). Onko tällä mitään eroa urassa. Toimiiko tuo setup kuinka hyvin vai täytyykö minun laatia joka kisaan sitten esimerkiksi Catherhamin autolle omat setupit?
Eri radoille on tietysti erit setupit. Sen lisäksi joka autolle voi joutua tekemään hieman erilaiset säädöt jos haluaa lujaa päästä. Jos vertaat esim.Red-bullia ja Caterhamia, on mekaaninen ja aerodynaaminen pito aivan eri maailmasta, on caterhamilla varmasti pidettävä enemmän siipeä jos meinaa radalla pysyä. Mutta tietysti samoilla voi eka kokeilla, voihan ne toimiakkin hyvin.
 
Vastaus: F1 2013 [Hype]

Joko pelissä tulee renkaaseen sileä kohta kun tarpeeksi kauan jarrutuksessa menee rengas lukkoon?
 
Vastaus: F1 2013 [Hype]

Joko pelissä tulee renkaaseen sileä kohta kun tarpeeksi kauan jarrutuksessa menee rengas lukkoon?

Valitettavasti flatspotteja ei vieläkään ole mukana. Skaalattu rengaskuluma on kuitenkin saatu takaisin ja renkaiden säästely on todella isossa roolissa nyt. Ei tarvitse kuin pari kierrosta riuhtoa ja yhtäkkiä huomaakin, että taktiikka on pilalla kun taktiikan mukainen stoppi on kaukana parin kierroksen päässä ja renkaat vilkkuu punaisena siinä OSD:n mittarissa ja vauhti hidastuu monella sekunnilla.
 
Vastaus: F1 2013 [Hype]

Tuli tehtyä huomio asiasta joka on pieni mutta harmillinen, nimittäin ratoja ei ilmeisesti ole uusittu vaikka niihin olisi tullut muutoksia. Ainakin Korean kilpailussa varikkosuora on liian lyhyt jos vertaa tänä viikonloppuna ajettuun rataan. Tämä on pieni mutta silmään pistävä asia.

Mihin ratoihin on tullut muutoksia tämän vuoden aikana? Ovatko ne muutettu pelissä?
 
Vastaus: F1 2013 [Hype]

Tuli tehtyä huomio asiasta joka on pieni mutta harmillinen, nimittäin ratoja ei ilmeisesti ole uusittu vaikka niihin olisi tullut muutoksia. Ainakin Korean kilpailussa varikkosuora on liian lyhyt jos vertaa tänä viikonloppuna ajettuun rataan. Tämä on pieni mutta silmään pistävä asia.

Mihin ratoihin on tullut muutoksia tämän vuoden aikana? Ovatko ne muutettu pelissä?

Niin siis tässähän on viimevuoden autot ja radat, joten muutokset tulee peliin ensi syksynä.
 
Vastaus: F1 2013 [Hype]

Tuli tehtyä huomio asiasta joka on pieni mutta harmillinen, nimittäin ratoja ei ilmeisesti ole uusittu vaikka niihin olisi tullut muutoksia. Ainakin Korean kilpailussa varikkosuora on liian lyhyt jos vertaa tänä viikonloppuna ajettuun rataan. Tämä on pieni mutta silmään pistävä asia.

Mihin ratoihin on tullut muutoksia tämän vuoden aikana? Ovatko ne muutettu pelissä?

Onhan tuolla visuaalisesti muutama asia muuttunut. Australiassa ainakin tuntuu olevan enemmän vihreää maalattua aluetta radan rajojen ulkopuolella. Singaporen yksi shikaani poistettiin täksi vuodeksi ja se on myös pelissä poistettu. Varmaan moni muu asia kuten tämä Korean varikkoulostulo on kuitenkin uusimatta ajanpuutteen vuoksi.
 
Vastaus: F1 2013 [Hype]

Miksi ihmeessä ne on sen shikaanin poistanut kun kyse on viimekauden simuloinnista?
 
Vastaus: F1 2013 [Hype]

Miksi ihmeessä ne on sen shikaanin poistanut kun kyse on viimekauden simuloinnista?

Mitä? Pelin nimi on F1 2013 ja se sisältää kauden 2013 autot/kuljettajat ja radat. F1 2012 sisältää kauden 2012 autot/kuljettajat ja radat.

Vai oliko tää nyt joku läppä mitä en tajunnut? :D
 
Vastaus: F1 2013

Aivan juu..oon ihan jäässä vaan taas. :D Ajatukset sekoili kun olen päättänyt ostaa tän hieman halvemmalla..eli vasta kun Räikkönen ajaa Ferrarilla ja itse ajelee peliä missä se on vielä Lotuksella. Mutt..sekoilen ite. :)
Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Board Express
 
Vastaus: F1 2013

Tänää tilasin Classic Editionin, ajai, täytyy varmaa eka ajaa tota 2012 peliä ja sit heti perään 2013. Mites joutuuko taas säätämään asetuksista ratin säädöt kohdalleen niinkun tässä 2012 versiossa ainakin PS3:lla?

Onneks se muutettiin että DRS:ää saa käyttää aika-ajoissakin vain tietyllä alueella.
 
Vastaus: F1 2013

Hieman ärsyttävä bugi löytyny tästäkin pelistä. Onlinessa ajeltaessa equal autot ei oikeesti ole tasaväkiset.
Käytännössä huomattiin että lotus on muita autoja australiassa noin sekunnin kierroksella nopeampi kun muut.:( Huono homma online-liigoja ajatellen...

[video=youtube;oCLGzyqCzRc]http://www.youtube.com/watch?v=oCLGzyqCzRc[/video]
 
Vastaus: F1 2013

Vaikka peli antaakin F1 2012 kuskien ohittaa Young Driver Testien ensimmäisen päivän niin kannattaa silti ajaa läpi niin saa paremman aloitustiimin ura moodiin. Tuli aukaistua tuossa Williams uraa varten joten siitä on hyvä aloittaa. Alkanut oma ajotuntuma kehittymään kun muistaa jonkin verran radoista melkein ulkoa. Lisäksi opin viime versiossa jarrujen ja kaasun oikea oppisen käytön jotten meno on sulavempaa ja ajatkin on parantuneet runsaasti. Setupit tuntuisi toimivan hyvin ja enää pitää oikea vaihde suhde löytää.

Pelissä on vielä F1 2012:sta tuttuja jäätymisiä esimerkiksi joskus mennessä time trialiin ja sitten kun peli on ladannut niin varikko animaatio pyörii mutta itse ei pysty tekemään mitään. Sellainen varoitus Quick matchiin liittyen että jos oikeassa kulmassa lukee x/14 tai x/15 niin kannattaa poistua sillä sitten varikolla peli jää vain pyörittämään waiting for players ruutua.

Skenaariomode on kiva lisä mutta tuli huomattua että melbournessa ei tullut kertaakaan aloitusta jossa tekoäly ei olisi hajoittanut omaa etusiipeään. Aina joku pamautti ja tämä tapahtui mutkassa 3. Vaikeusasteena oli keskiverto mutta muuttuuko tuo jos laittaa tekoälyn vaikeammaksi?
 
Vastaus: F1 2013

Kyllähän tämä jotain AI -pätsiä kaipais ku välillä toimii kaikki hienosti ja sit sellasia ihan hasardeja liikkeitä tekevät välillä harkoissa ja aika-ajoissa.
Kisassakin heittelee tuo ai järkevyys hieman.. ovat kyllä "realistisempia " kuin viime vuonna mutta samalla jotain ihme vääntöjä ja kääntöjä :)

Olen ajellu tuolla ms speed wheelillä, koska ei ole oikeen kunnon penkkiä tms. tuohon rattiin ja polkimiin olemassa.. :(

Säätösession jälkeen päädyin settingsissä:

steering deadzone 0.50.
2%
6%
ja kaasut +jarrut 1%

Mites muilla nuo ratin säädöt on muotoutuneet?
 
Ylös Bottom