Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 2013

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juhohfin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: F1 2013

Lyhyehkön testailun perusteella tuntuu melko samalta kuin 2012, lukuun ottamatta kahta seikkaa:

1. Mutkista poistuminen on huomattavasti vaikeampaa, (ainakin pädillä) eli sitä kaasua ei voikaan enää lyödä pohjaan heti kun mutka aukeaa vähänkin.
2. Renkaat kuluvat hetkessä jos ajelee (kuten minä) huolimattomasti.

Tosiaan jos joku, suunnilleen samantasoinen rattimies, (Professional - Expert AI) on innokas tuota co-op championshippiä ajelemaan sillon tällön, niin yksityisviestiä tulemaan!
 
Vastaus: F1 2013

Olen hätäseen kerennyt vasta testaamaan, kun eilen sain PS3:lle F1 2013 Classic Editionin.

Positiivista että taidettu mennä jonkin verran grafiikassa eteenpäin ja siistin näköstä toimintaa varikolla. Hiekalla kun ajaa niin tuntu ettei ihan niin tökerön näköistä ole enään se hiekka joka renkaista lentää.

Vanhoilla autoilla siisti ajaa, hieno fiilis, mitä parin kierroksen aikana kerkes fiilistelee, tuntu että niitä saa oikeasti ajaa.

Aika paljon ajanu 2012 peliä, niin tuntu että siinä jos menit liian kovaa kurviin aliohjasi auto todella rankasti, jotenki oudolta tuntu. Tuntuu että tässä 2013 versiossa ajaminen on helpompaa, voi kovempaa mennä kurviin eikä puske samalla tavalla.

Niin vähän kerenny vasta testaa, että vaikea vielä sanoa niin tarkasti tuntemuksia, mutta itselle jäi fiilis että hyvältä vaikuttaa. Jos jää alussa hyvä fiilis, se on tosi positiivista.

2011, 2012 ja 2013 versiota olen pelannut samalla ratilla, Logitechin DFGT. Taas huomas et jos ei säädä ohjausta, niin auto lähtee seilaamaan suoralla ajettaessa, mutta sekin korjaantuu kun ohjausta säätää, hain apua netistä tähän.

En oo kerenny testaa niin että ajaa 2012 peliä ja heti perään 2013 versiota, että millanen ero on ohjaus tuntumassa, mutta tuntuu että tässä 2013 versiossa tuntee selvästi sen kääntösäteen, mikä F1 autossa on pieni. 2012 pelissä tuli rattia väännettyä yli siitä pisteestä missä renkaat oli jo ääriasennossa.

Onko kukaan muu havainnut, että jos ajaa ns. ylikovaa kurviin ja vaikka ratti ei ole ääri asennossa, niin tulee ns. löysä tunne ohjaukseen, ihan kun vastus ratista häviää kokonaan tietyssä pisteessä? Ihan kuin ois tuntunu että tätä ei tapahdu jos ajat oikealla nopeudella tai hitaasti kurviin, eli ns. ei aja ylikovaa. Mietin että onko tällä tunteella tarkoitus simuloida aliohjaamisen tunnetta, että liian kovaa mennää suhteessa siihen miten suuressa kulmassa renkaat ovat?

Mielestäni tämä on sen luokan peli, että ehdottomasti pitää olla ratti ja polkimet ja niitäkin pitää säätää, esim. suoralla seilaamisen saa helposti pois asetuksilla.
 
Eikö tätä vieläkään oo kellään G27lla ajavalla? Pitäis tietää joko tämä on ajettava kyseisellä ratilla vai vieläkö "bugittaa" niin, että padilla ajaa nopeampaa ilman opettelua? Pitää ilmeisesti huomenna googlettaa kun ehtii. Ei ole jostain syystä ehtinyt (GTA online).
 
Vastaus: F1 2013

Tänään pääsin ajamaan CO-OP uraa ensimmäistä kertaa ja ensimmäinen kilpailu oli kieltämättä mielenkiintoinen :D. F1 2012 jäi CO-OP ura ajamatta koska tuli treenailtua enemmän ratoja ja ajeltua onlinessä. Kilpailun pituus oli 50 % ja ratana Albert Park, Autstralia.

Harjoitukset menivät ihan hyvin, yritin saada autooni osaa jolla ilmanvastus olisi pienentynyt 5 %. Takaa tullut Massa päätti ajaa perääni viimeisellä kierroksella (piti ajaa 5 kierrosta ja saada yhteisajaksi 9 minuuttia 2 sekuntia) vaikka tein hänelle tilaa, etusiipi meni rikki ja ei muuta kuin varikolle. Hetken kuluttua siirryttiin aika-ajoihin

Aika-ajot meni ihan hyvin mutta sama juttu, tein tilaa botti tuli päin ja 10 sijaa pois. Sijoitus 22.

Kilpailussa sateen mahdollisuus oli 40 % ja kieltämättä en osannut odottaa että jossain vaiheessa kilpailu muuttuisi totaaliseksi tuskaksi. Kilpailu alkoi aurinkoisesti vaikka lähdin sijalta 22. Pehmeän seoksen renkailla menin ja lähtö meni ihan hyvin. Ensimmäisellä kierroksella 5:en mutkan jälkeen pääsin Vergen ohi käyttämällä KERSiä ja sitten tämä botti viskoi minut seinään päin, etusiipi rikki ja varikolle (tässä tapahtui taktinen virhe, olisi pitänyt laittaa kovempi seos alle). Varikon kautta pehmeät alle ja sitten taistelemaan sijasta 21. Sitten vielä uudelleen varikolle kierroksella 7. Ihan hyvin meni ja sainkin kiinni takimmaisia kunnes piti mennä varikolle kierroksella 12, laitoin kovemman seoksen alle ja sitten pääsinkin taistelemaan sijasta 21. Pahin vaihe alkoi kierroksella 19, sateen uhkaa oli ollut jo kisassa jonkin aikaa mutta ei uskaltanut vielä mennä koska ei tiennyt millainen sade oli luvassa. Pian oltiinkin rankkasateessa ja omalla kohdalla tuli sekoiltua renkaiden kanssa juuri ennen varikolle menoa. Varikolta ulos tultaessa oikeastaan toivo edes sijasta 21 oli mennyt. Mutta loppu oli tuskaa sade vaikeutti ajamista ja tuli rangaistuksia kokonaisesti 6 kpl, lähinnä pitoa ei ollut tarpeeksi ja tuli törmättyä muihin kilpakumppaneihin.

Vaikka ensimmäinen kilpailu olikin farssi niin iloisin mielin seuraavaan kilpailuun.Tuli opittua todella paljon tuosta ensimmäisestä kilpailusta esimerkiksi rengastaktiikat ja sateen merkitys oli aika suuri. Virheistä on opittu jo ensimmäisessä kilpailussa ja nyt pitäisi ristiosan komentojenkin sujua paremmin. Täytyy sanoa että botteja pitäisi pikkaisen hioa sillä tuon törkkiminen on todella ärsyttävää ja varsinkin jos antaa tilaa.

Codemastersille pitää nostaa hattua tuosta fysiikkamoottorista ja joka on todella realistisen oloinen. Kokoajan näkyvyys heikkeni ja Massa kun ajoi eteeni niin oli vielä huonompi näkyvyys.

Kieltämättä oli hyvä idea aloittaa CO-OP ura sillä sain paljon uutta tietoa liittyen uraan ja sitten vielä pystyttiin juttelemaan kesken matsin.

Onko teillä ollut ongelmia onlinen kanssa? Ainakin viime päivinä ei ole löytynyt yhtään matsia quick match, eikä custom race toiminnon kautta. Kyllä kuitenkin CO-OP ja leadervoardit yms verkkotoiminnon toimiva. Kyseessä lienee hetkellinen online pelaajakato?
 
Vastaus: F1 2013

Mitens nää seuraavat asiat on toteutettu:

Kuinka helposti hajoaa auto? Entä onko hiekka vielä aivan naurettavasti tehty eli hiekalle mentäessä auto pysähtyy kuin seinään? Bottien tekoäly? Toimiiko sää olosuhteet oikein eli ei niin kuin ennen että välillä voi ajaa sateessa slikseillä ja välillä paremmissa olosuhteissa (vähäinnen sade jne.) ei.

Nää ois näitä päällimmäisiä mietteitä, kun vähän kiinnostais uus peli, kun mulla on noi 2010 ja 2011 versiot, mutta viime vuosi jäi väliin. Oon tossa ajellu vanhaa peliä niin ei kauheasti innosta, kun botit ajaa ihan miten sattuu jarruttaa aivan järjettömän aikaseen jne. Entä tuleeko tässä koskaan turva-autoa (olettaen että on kaiken järjen mukaan edelleen tässäkin versiossa), kun 11:sta tais tulla vaan pari kertaa monen kauden aikana. Ja samoin se on noissa vanhoissa, että kun ei se etusiipi tahdo edes irrota millään, vaikka osuisi aika raikkaastikin.
Kun jäi toi 12 väliin niin tosiaan vois tää 13 kiinnostaa, vaikkei kauheesti tunnu mitään ihmeellistä tähän olla tullu. Lukuunottamatta noita vanhoja autoja, joilla varmaan on se muutama kiekka ihan kivaa ajella, mutta ei mitenkään erityisesti kiinnosta. Mut joo kiitos kaikista mahdollisista vastauksista, jotka auttaa osto mietintään, että ostaako vai ostaisko sitten ens vuonna seuraavan version (mikäli vaan uus versio tehdään).

edit. Onko itse pelissä se vanha kunnon in car kamerakulma suoraan siitä kuljettajan takaa keskeltä? Meinaan mua hieman häiritsee noissa videoissa se kun toi kamerakulma tulee vähän tosta toiselta sivulta. Oon aina tottunu siihen täysin keskellä olevaan.
 
Vastaus: F1 2013

King Henkalle vastauksia:

Auto hajoaa ihan samalla tavalla kuin edellisessä versiossa, eli ei se etusiipi kovin helposti ainakaan ihmiskuskeilta irtoa. Boteilta sen sijaan tuntuu lähtevän huomattavasti helpommin + kaikenlaisia muitakin vikoja vaikutti ilmenevän edellistä versiota enemmän. Australian ja Malesian aikana lahosi ainakin kaksi konetta ja kerran kisainssi ilmoitteli että Rosbergilta on menny jarrut. Hiekalle ajaminen on aivan identtistä kuin edellisessäkin pelissä, eli juuri niin kuin kerroit, auto pysähtyy kuin seinään. Sateesta ei toistaiseksi ole muuta kokemusta kuin 25% kisa Malesiassa, joka alkoi välikelin kisana (vaikka vaikutti todella sateiselta) ja noin puolivälissä täytyi vaihtaa täyden vesikelin renkaisiin, kun vettä tuli kuin sieltä kuuluisasta Esterin takapuolesta. Muistaakseni joku Codemastersilta sanoi, että turva-auton pitäisi tulla huomattavasti herkemmin, mutta mitään konkreettista tietoa tästä ei meikällä ole. Kuvakulmasta sen verran, että mikäli tarkoitat T-CAM kuvakulmaa, niin kyllä se pelistä löytyy samanlaisena kuin edeltävässä: (http://goo.gl/YqSvNW)
 
Vastaus: F1 2013

Pc:llä tullut pelattua (Logitech Driving Forcella) lähinnä aikaa vastaan eri radoilla, ja onhan tämä hyvin samanlainen kuin edellinen versio. Eipä ajaessa edes mieti ajavansa uutta versiota. Ehkä näkyvin juttu on drs:n käyttö aika-ajossa/harjoituksissa vain sille rajoitetuilla alueilla, aikaisemmassa kun sitä pystyi aika-ajoissa/harjoituksissa avaamaan missä vain. Vaikka kyseessä onkin simulaatio, niin nuo drs-alueet olisi voitu merkitä hieman selvemmin, menee monesti ajaessa ohi :).
 
Vastaus: F1 2013

Eiks ketään kiinnosta ne vanhat autot? Mitä ite ajelin niin tuntu siistiltä. Taisin enemmän ajaa niillä -80 luvun autoilla.

Musta ohjaus kurveissa mennyt parempaan suuntaan.
 
Vastaus: F1 2013

Eiks ketään kiinnosta ne vanhat autot? Mitä ite ajelin niin tuntu siistiltä. Taisin enemmän ajaa niillä -80 luvun autoilla.

Kyllä kiinnostaa.
Itsekin niitä kokeilin heti kun äsken pelin kotiin kannoin, niin eipä tee mieli enää ajella muilla. Ne on niin siistejä ja hyvät äänet.

Kyllähän se niin on, että entisajan F1 kuskit oli rautaa! Nykyajan primaballerinat on varsinaisia itkupilli poliitikkoja, jotka valittaa joka asiasta. Autotkin ajaa liki itsestään.

Saisivat tehdä koko pelin perustuen noihin historic sarjoihin ja autoihin.
 
Vastaus: F1 2013

Tänään posti kiikutti pelin postilaatikkoon. Ensivaikutelma on hyvä, classic autot ovat todella kivoja, ohjaus on parempaa, renkaat kuluvat nopeasti ja ai on agressiivisempi.. LIsää kommenteja ku ehtii enemmän pelata.
 
Vastaus: F1 2013

Kyllä kiinnostaa.
Itsekin niitä kokeilin heti kun äsken pelin kotiin kannoin, niin eipä tee mieli enää ajella muilla. Ne on niin siistejä ja hyvät äänet.

Kyllähän se niin on, että entisajan F1 kuskit oli rautaa! Nykyajan primaballerinat on varsinaisia itkupilli poliitikkoja, jotka valittaa joka asiasta. Autotkin ajaa liki itsestään.

Saisivat tehdä koko pelin perustuen noihin historic sarjoihin ja autoihin.

Aivan törkeen kova veto tehdä peliin vanhat autot -80 luvulta. Pääsin taas vähän enemmän pelaamaan ja ajan aina niin että kaikki ajo avut on pois, sekä vaikeimmalla tasolla vastustajat. Aluksi ajattelin että haastavia vanhat autot, sitten huomasin että hyvin pysyy hanskassa kun tekee korjaus liikkeitä, mutta kun pitää alkaa oikee hakemaan huippu aikoja ja ajamaan omien taitojen äärirajoilla, niin tekemistä riittääkin pitää auto hanskassa.

Jännä että näistä vanhoista autoista ja ajomallinnuksesta ei oikeen mitään puhuta, mietitään meneekö etusiipi rikki tai hidastuuko hiekalla niin kuin pitäis. Kyllä ne etusiiven härpäkkeet lentelee kun oikein osuu, suoraa törmätessä normaalistikkin kestää jonkin verran paremmin.

Tää peli on tosi iso askel hyvään suuntaan ja tästä olisi tosi hyvä jatkaa. Toivottavasti pelin kehitys jatkuu.

Toi oli niin fiksu veto tuoda peliin nää vanhat autot, nyt ymmärtää paremmin kun ajaa uusilla formuloilla, että miten järjetön mekaaninen pito, sekä downforce niissä on, kun pystyy vertaa näihin -80 luvun vehkeisiin.

Jännä miten porukka kritisoi arcademaisuudella, vaikkei mitään käsitystä ole millaista on ajaa F1 autoa oikeasti. Vähän eri tavalla varmaan käyttäytyy, kun se -76 vuosimallin Datsun 100A, tai joku muu koppero.

Tänää katoin Suzukan harjotuksia, niin ainakin kärkipään tiimien autot menee aika nätisti, siellä ei tarvi kuskien hirveesti tehä korjausliikkeitä ohjaamossa. Ne rallipelit ja koppiauto simulaattorit on erikseen. Nyt yritetään simuloida autoja joissa mieletön downforce ja mekaaninen pito liimaa auton tiehen.

Aikoinaan tosi paljon tahkonneena PC:llä LFS:ää, on mullakin jonkinlainen kokemus simulaattoreista, niin mielestäni tämä on hyvä peli ja F1 simulaattori ja vielä pleikalla, kaukana NFS hömpötyksistä.
 
Vastaus: F1 2013

Mitä ihminen tarvitsee? f1 2013, 1980- luvun autot, Monaco ja kaatosade! Ilman ajoapuja ja hankalimmalla tasolla :)
 
Vastaus: F1 2013

Itse en näe noissa vanhoissa autoissa pitkällä tähtäimellä kovin suurta merkitystä (itselle), koska kaikkia tietyn vuoden autoja ei ole mukana.
 
Vastaus: F1 2013

Jännä miten porukka kritisoi arcademaisuudella, vaikkei mitään käsitystä ole millaista on ajaa F1 autoa oikeasti. Vähän eri tavalla varmaan käyttäytyy, kun se -76 vuosimallin Datsun 100A, tai joku muu koppero.

Aikoinaan tosi paljon tahkonneena PC:llä LFS:ää, on mullakin jonkinlainen kokemus simulaattoreista, niin mielestäni tämä on hyvä peli ja F1 simulaattori ja vielä pleikalla, kaukana NFS hömpötyksistä.

Siis kyllähän tässä on arcade kyseessä, kun peliä voi yleensäkin edes pelata pädillä. Vaikka kyseessä ei ole mikään NFS-tyylinen muropakettiautoilu, niin kaukana tämä simulaatiosta on; esimerkkinä se että auton saa 250 KM/H luisusta kiinni painamalla jarrua, mikä on aika kaukana todellisuudesta. Se että oikeat F1 kuljettajat (jotka ovat pienen ikänsä hommaa harrastaneet) pysyvät tiellä ilman korjausliikkeitä ei mielestäni tarkoita että formuloilla olisi jotenkin helppoa ajaa.
 
Vastaus: F1 2013

Julkaisun aikaan toimi tuo nettipeli hienosti, nyt ei löydy enää pelaajia kirveelläkään. Yhtään custom matchia ei löydy ja kun teet quick matchin niin yhtäkään pelaajaa ei liity sinne. Hyvin toimii Codemasterssin roskatuotos taasen. Tästä joku muukin valitteli 8)
 
Vastaus: F1 2013

Julkaisun aikaan toimi tuo nettipeli hienosti, nyt ei löydy enää pelaajia kirveelläkään. Yhtään custom matchia ei löydy ja kun teet quick matchin niin yhtäkään pelaajaa ei liity sinne. Hyvin toimii Codemasterssin roskatuotos taasen. Tästä joku muukin valitteli 8)

Tuohon peliseuran vähyyteen voi vaikuttaa se seikka että normi-version omistajat eivät voi liittyä klassikko-omistajan huoneeseen jos ei ole ostanut molempia DLC-packeja. Codemastersin foorumeilta löytyy asiasta seuraavaa:

Multiplayer Matchmaking

We have identified a multiplayer matchmaking issue whereby players may not be able to join each other’s multiplayer lobbies/races. We have located the error and have prepared a fix to address this which will go live at the first patching opportunity. However, until the patch goes live you may experience problems with how many players you can connect with. In the interim we suggest the following workaround: -

For maximum matches in a 2013 race, a STANDARD EDITION gamer should host.

For maximum matches in a 1980s race, a STANDARD EDITION gamer should host.

For maximum matches in a 1990s race, anyone with the content can host

If a CLASSIC EDITION gamer hosts, he will only be matched with other CLASSIC EDITION players or STANDARD EDITION players with both DLC packs installed when they go live.

We apologise for any inconvenience this may cause.

Lisätietoa joskus tulevasta päivityksestä löytyy täältä: F1 2013 - Update from the Studio - Codemasters Forums
 
Ylös Bottom