Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 2013

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juhohfin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: F1 2013

Kuten pelkäsinkin niin ohjaustuntuma oli aivan järkyttävä. Onneksi löysin CM:n foorumeilta nopeasti, että linearity 50% ja kaikki muu nollaan niin vastaa viimevuotista.

No sitten ajamaan ja täällä valitettu et ihan samaa ku viimevuonna. Anteeksi mitä??? Pyörin radalla ku puolukka siellä kuuluisassa...no tiedätte kyllä.

Jo paikaltaan lähtö oli pelkkää sutimista ja mutkissa ja sieltä ulos tullessa perä sivulla kokoajan.

Pakko tunnustaa, että oli eka kerta näissä peleissä kun pistin nuorten kuskien testissä sadekelille ABS:n ja luistoneston päälle, jotta pääsin edes maaliviivalle.

Onhan tää nyt ihan hemmetisti vaikeampi ajettava kuin ennen, joka on vain hyvä juttu. Nyt aloittamaan uraa Lotuksella..tai no teen comebackin suoraan Lotukselle, enkä mitään "uutta uraa aloita"..vanha mestari sentää.

Positiivinen vaikutelma kyllä.
 
Vastaus: F1 2013

Ekat ajot ajettu. Uralla Lotuksella Australiasta kakkossija. Välillä oli ihan tosissaan ongelmia auton kanssa, jotta pysyi radalla.

Päätin sitten testata myös nämä vanhat autot samalla radalla, kuin kauden avauskisakin oli, jotta huomaa erot 2013, 90-luvun ja 80-luvun välillä.

Ensin 90-luvulta 92 vuoden Williams alle. Ensi fiilis on upea, sillä värimaailma, presentaatio jne toi mieleen lapsuuden F1 lähetykset. Alla vielä vanha Williams. Hyvältä vaikuttaa. Kun kisa lopulta lähti liikenteeseen, oli aika yllättävää kun autoa oli todella paljon helpompaa ajaa kuin 2013 vuoden Lotusta. Oli oikein tarkistettava, että ajoavut on pois..olihan ne. Outoa oli myös se, että paras kierrokseni oli lähes 1,5sek kovempaa kuin uran ekan kisan parhaani.
No tästä tuli helppo voitto ja sitten seuraavaa autoa alle.

Nyt vuorossa 88-vuoden lotus ja Häkkinen.
Värimaailma muuttui jälleen ja toi hyvän fiiliksen. Kierroslukumittari oli aivan järkyttävä ja hankaloitti isommalle vaihtoa suuresti, kun en osannut auton äänistä oikeaa kohtaa tunnistaa.
Ajotuntumalta odotin paljon vaikeampaa. Edelleen helpompaa kuin uusilla autoilla, joskin vaikeampaa kuin 90-lukulaisella. Oikeastaan tämäkin oli vain näennäisesti vaikeampaa, koska en tuntenut ollenkaan perän irtoamista, toisin kuin muilla autoilla. Tuntui vain kuin olisi vetänyt tonnin painoista retkeä takanaan. Tälläkin autolla yli puoli sekuntia nopeammin kuin 2013 Lotuksella kisassa.

Oli kyllä hieno fiilis taistella Häkkisellä Shumia vastaan. :)


Fiilikset näistä vanhoista autoista on todella positiiviset. Ehdottomasti olisi paikallaan täysin vanhoihin kausiin sijoittuva peli, oikeilla kuskeilla ja radoilla jne.

Tähänkin painokseen oltaisiin voitu kyllä tehdä mestaruussarjaa tai edes uran kylkeen "näytösajoja" vanhoilla kaaroilla. Olisi vaikka kisaviikonlopun yhteydessä ollut "PR" tapahtumana kisa vanhoilla ja pääsis ite ajelee niitä sit.


Ei taida noilla autoilla olla keskenään eroja? Eli 90-luvun autot on kaikki yhtä nopeita ja 80-lukulaiset keskenään yhtä nopeita?
 
Vastaus: F1 2013

Miten saisi kisassa renkaat oikeaan lämpöön nopeasti pilvisellä kelillä? Minulla oli hieman ongelmia kisassa kun renkaat olivat oikeassa lämmössä kisan alussa mutta muutman kierroksen jälkeen lämmöt olivat jo huomattavasti alemmat.

Entäs sitten tuo Rich mixin käyttö, vaikuttaako se kuinka paljon polttoaineen kulutukseen? Onko tuolla kulutuksella ero sadekellillä ja kuivalla kelillä suuri jos käyttää rich mixiä?
 
Onhan sillä seoksella isokin merkitys. Ja ennen kisaa varikko strategiaa miettiessä voi säätää auton polttoainekuormaa. Isompi määrä on alussa hidas,mutta voi pitää tehoja enemmän koneessa. Toisaalta agressiivinen tapa on nopea läpi kisan, mutta polttoainetta ei voi pitää rikkaalla yhtään oikeastaan.

Etu tuossa aggressiivisessa on esim paalulta lähtiessä se, että auto on levyt ja pääset ykkösenä ajelemaan muita karkuun. Puolivälissä voi pistää säästöliekin päälle jotta kisan lopussa olisi ainetta jäljellä kunnon kisailuun.

Raskaalla kuormalla voit läpi kisan ottaa jaksoja joissa vedät rikkaalla, ja toisaalta ei tarvi alkaa säästelee polttoainetta. Tuolla on aika isokin merkitys lähtöruudusta riippuen et minkä taktiikan ottaa, ja miten sitä kisassa käyttää.



Tuossa sinnittelin toisen kisan uraa läpi muutaman takapuolen leputtelu tauon kera.

Malesiassa kaikki veti kolmella pysähdyksellä, mutta siellä oli ihan selkeitä eroja. Esim Vettel teki ekan pysähdyksen kierroksella viisi, kun itse ja suurin osa muista teki kierroksella 9. Läpi kisan kaikki kävi varikolla 6kierroksen sisällä. Viimevuoden versiossahan jokaikinen AI kävi aina samoilla kierroksilla varikolla, joten tuo on huima parannus.

Aikaisemmilla vuosilla olin renkaista ja kierroksista riippumatta aina AI:ta hitaampi tai nopeampi läpi kisan. Nyt ensimmäinen stintti meni AI:n kanssa ihan tasoissa. Varikkopysähdyksellä tipuin yhden sijan, mutta pystyin puristamaan ohi ja vakiinnuttamaan 3-4sek kaulan ykkösenä ajellessa.

Toisen varikkopysähdyksen jälkeen päätin painaa täysillä ja yllätyksekseni huomasin, että takana tullut Ferrari alkoi tasaisesti jäämään ja oli lopulta 7sekunnin päässä. Viimevuonna kuminauhatekoäly olisi pitänyt eron pienempänä. Puristuksestani oli hyötyä. Sillä tuossa vaiheessa radioon huudettiin, että Ferrari on ilmeisesti alkanut säästämään polttoainetta ja varmistelee sijoitustaan. Viimeiselle pysähdykselle pääsinkin tämän ansiosta 14sekunnin johdosta, joskin kierrosta aikaisemmin kuin piti, koska renkaat oli loppu.

Aikaisemmissa F1 peleissä ei mun ajotavan vaihtamisella ollut mitään eroa renkaiden kulumiseen ja vähän pelkäsin sitä nyttenkin. Ongelmahan tuossa on se, että sitten renkaat loppuu taas ja edessä olisi neljäs pysähdys ja voiton menetys. Jälleen yllätys oli todella suuri kun huomasin ekaa kertaa oman ajotavan vaikuttavan. Rauhotin ajoa huomattavasti ja renkaat ei maaliviivalla olleet edes punaisella, vaikka edellisellä stintillä olin ajanut vähemmän kierroksia ja renkaat oli sulaneet alle.

Samoin AI:n kanssa voi nyt ajaa mutkissa rinnakkain ja taistella. Kaiken kaikkiaan kyllä on todettava, että peli on mennyt rutkasti eteenpäin ja olen todella tyytyväinen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: F1 2013

Kaiken kaikkiaan kyllä on todettava, että peli on mennyt rutkasti eteenpäin ja olen todella tyytyväinen.

Hyviä kommentteja. Aikaisemmin en ole pelistä hirveen kiinnostunu ollu mutta sun kirjoitelmat pisti ihan tosissaan uskomaan että niitä pieniä inhottavia juttuja on viilattu tähän peliin ja juuriki että AI:n kanssa ajaminen olisi 2013-versiossa rehdimpää kuin aikaisemmissa. Esim. ite pelailin viime vuoden peliä tuossa jokunen aika sitte niin meni into kun tuntui ettei renkaat tai polttoaine vaikuta AI kuskeihin mitenkään vaan itellä kuluu renkaat huonoks sama miten ajelis.

Ajatko muuten miten pitkiä kisoja? Olikos tähän palannu skaalautuvat renkaiden kulumiset?

En vielä kehtaa peliä ostaa vaikka hieman mieli tekisi. Ehkä pitää vielä vakuuttua enemmän että tästä nauttisi enemmän kuin F12012:sta.
 
Vastaus: F1 2013

50% kisoja ajelen ja skaalautuvat renkaat on palanneet. Tosiaan malesiassakin vaatii nyt kolme stoppia 50% kisoillakin.

Itsekin olin päättänyt tämän jättää väliin kun porukka haukkui, mutta katselin YouTubesta videoita joissa huomasin nuo parannukset ja päätin ostaa. Ostin vieläpä CE version kun oli vain 5e kalliimpi.

Iso plussa myös tuosta mikä täälläkin mainittu, että nyt tietää ratin tuntumasta et miten paljon rattia täytyy tai voi kääntää. Tämäkin vaikuttaa kulumiseen, samoin hitaiden mutkien ulostulossa saa renkaat tuhottua ja auton sivuluisuun todella nopeasti. Toisaalta näissä saa myös renkaita säästettyä.

Edit: vielä ei ole mitään varsinaisia ongelmia esiintynyt eikä valitettavaa ole. Ainut oli Melbournessa kun kakkos sektorilla Toro Rossolta hajosi kone. Se jäi radan viereen nurmikolle koko loppukisan ajaksi. Eli siinä heilui yhden mutkan osalta koko kisan keltaiset liput. Eipä tuo sinällään haitannut.
 
Vastaus: F1 2013

Tuossa sinnittelin toisen kisan uraa läpi muutaman takapuolen leputtelu tauon kera.

Malesiassa kaikki veti kolmella pysähdyksellä, mutta siellä oli ihan selkeitä eroja. Esim Vettel teki ekan pysähdyksen kierroksella viisi, kun itse ja suurin osa muista teki kierroksella 9. Läpi kisan kaikki kävi varikolla 6kierroksen sisällä. Viimevuoden versiossahan jokaikinen AI kävi aina samoilla kierroksilla varikolla, joten tuo on huima parannus.

Aikaisemmilla vuosilla olin renkaista ja kierroksista riippumatta aina AI:ta hitaampi tai nopeampi läpi kisan. Nyt ensimmäinen stintti meni AI:n kanssa ihan tasoissa. Varikkopysähdyksellä tipuin yhden sijan, mutta pystyin puristamaan ohi ja vakiinnuttamaan 3-4sek kaulan ykkösenä ajellessa.

Toisen varikkopysähdyksen jälkeen päätin painaa täysillä ja yllätyksekseni huomasin, että takana tullut Ferrari alkoi tasaisesti jäämään ja oli lopulta 7sekunnin päässä. Viimevuonna kuminauhatekoäly olisi pitänyt eron pienempänä. Puristuksestani oli hyötyä. Sillä tuossa vaiheessa radioon huudettiin, että Ferrari on ilmeisesti alkanut säästämään polttoainetta ja varmistelee sijoitustaan. Viimeiselle pysähdykselle pääsinkin tämän ansiosta 14sekunnin johdosta, joskin kierrosta aikaisemmin kuin piti, koska renkaat oli loppu.

Aikaisemmissa F1 peleissä ei mun ajotavan vaihtamisella ollut mitään eroa renkaiden kulumiseen ja vähän pelkäsin sitä nyttenkin. Ongelmahan tuossa on se, että sitten renkaat loppuu taas ja edessä olisi neljäs pysähdys ja voiton menetys. Jälleen yllätys oli todella suuri kun huomasin ekaa kertaa oman ajotavan vaikuttavan. Rauhotin ajoa huomattavasti ja renkaat ei maaliviivalla olleet edes punaisella, vaikka edellisellä stintillä olin ajanut vähemmän kierroksia ja renkaat oli sulaneet alle.

Samoin AI:n kanssa voi nyt ajaa mutkissa rinnakkain ja taistella. Kaiken kaikkiaan kyllä on todettava, että peli on mennyt rutkasti eteenpäin ja olen todella tyytyväinen.

Samaa olen sanonut, kun vertaa edellis vuoden peliin, että mielestäni myös todella hyvään suuntaan on mennyt.

En itse pysty vertaamaan kuin edellis vuoden tuotokseen ja GT5 peliin, kun LFS:n pelaamisestakin on jo vuosia.

Itse ainakin olen positiivisesti yllättynyt ja selkeästi yritetään ainakin simuloida formula ykkösiä mielestäni, että tämän tasoinen peli on saatu kasaan konsolille on hieno asia. Moni tosi simumies vertaa näihin PC:n simuihin, mutta itse en pysty siihen keskusteluun osallistumaan, kun ei ole kokemusta.
 
Vastaus: F1 2013

Kun kisa lopulta lähti liikenteeseen, oli aika yllättävää kun autoa oli todella paljon helpompaa ajaa kuin 2013 vuoden Lotusta. Oli oikein tarkistettava, että ajoavut on pois..olihan ne. Outoa oli myös se, että paras kierrokseni oli lähes 1,5sek kovempaa kuin uran ekan kisan parhaani.

Itsekkin tuli testattua peliä, kun plus jäsenenä sai kokeilla tunnin ajan. Myös täällä tuli ainakin classic-autoja kokeillessa tunne, että joku ajoapu olisi ollut päällä, mutta kaikki oli valikon mukaan pois. Auto tuntui kääntyvän mutkiin turhan helposti pienelläkin ratin liikkeellä. Ei tosin kerennyt hirveästi testailemaan.

Peli muuten tuntui hyvältä ja on mennyt taas parempaan suuntaan varsinkin vanhempien autojen äänet kuulosti hienoille. Ostoon ei vielä mene, koska enempi on mielenkiintoa tulevaan wrc:n.
 
Vastaus: F1 2013

Tulihan vanhat bugit tässäkin eteen.

Kun palaa uratilaan ja menee ekoihin harkkoihin, ei G27 toimikaan. Mistään ei tapahdu mitään. Joten ei kun könyämään ajopenkistä ylös (on muuten oikeasti yhtä hankalaa tossa omatekeleessä kuin formuloissa oikeasti. Eli "ylhäältä sujahdetaan alas penkkiin" ja tällä massalla sieltä ei halua helposti nousta pois, joten tämä bugi ärsyttää oikeasti.). Sen jälkeen ratti irti pleikasta ja takaisin. Sit taas toimii.

Toinen jo entuudestaan tuttu bugi on pelin jäätyminen yks kaks ilman syytä muutamaksi sekunniksi. Voi toimi ongelmitta vaikka 6h putkeen, kunnes yks kaks kuva jämähtää ja äänet jää huutamaan. 2-3sek ja kuva nytkähtää sekunniksi eteenpäin ja jämähtää taas. Tätä 2-4 kertaa ja sen jälkeen taas ongelmaa ei ilmene välttämättä moneen päivään.

Renkaan kulumisesta. Jos Malesiassa hehkutin miten säätelin renkaita, niin Kiinassa sitten ajoi koko kisan säästellen ja varmistelee vitos paikkaani. Kierrosajat pahimmillaan 1,5sek muita hitaampia ja renkaat suli jokaisella neljällä rengaskierroksella 1-2kierrosta muita ennen. Kerran jopa niin, että menetin yhden kierroksen aikana yli 20sekuntia kun renkaat kuoli täysin alle.

Edit: valituksen jatkeeksi kyllä sanottava, että oikeasti AI:n kanssa kävin lopussa monen kierroksen kisailua ja rinta rinnan ajettiin mutkissa, eli se kyllä on parantunut rutkasti.
 
Vastaus: F1 2013

Tulihan vanhat bugit tässäkin eteen.

Kun palaa uratilaan ja menee ekoihin harkkoihin, ei G27 toimikaan. Mistään ei tapahdu mitään. Joten ei kun könyämään ajopenkistä ylös (on muuten oikeasti yhtä hankalaa tossa omatekeleessä kuin formuloissa oikeasti. Eli "ylhäältä sujahdetaan alas penkkiin" ja tällä massalla sieltä ei halua helposti nousta pois, joten tämä bugi ärsyttää oikeasti.). Sen jälkeen ratti irti pleikasta ja takaisin. Sit taas toimii.
Tämä bugi tuntuu olevan lähes kaikissa ajopeleissä joita oon pelannu. Aukasit pelin varmaan ohjaimella? Yleensä ku pelin aukasee ohjaimella, se myös toimii vain ohjaimella. Wrc3:ssa ei edes ratin irti käyttäminen auta joten pitää aina sammuttaa peli ja avata uudelleen, ratin napeilla ku avaa niin alkaa toimimaan.
 
Vastaus: F1 2013

Tämä bugi tuntuu olevan lähes kaikissa ajopeleissä joita oon pelannu. Aukasit pelin varmaan ohjaimella? Yleensä ku pelin aukasee ohjaimella, se myös toimii vain ohjaimella. Wrc3:ssa ei edes ratin irti käyttäminen auta joten pitää aina sammuttaa peli ja avata uudelleen, ratin napeilla ku avaa niin alkaa toimimaan.

Ei, vaan tässä ratti toimii kokoajan valikoissa jne, mutta kun päästään itse kisaviikonloppuun ka varikkopilttuuseen, ei ratti toimikaan.

Koneen käynnistää pleikkarista ja pelin ratista. Ohjaimet on sammuksissa.
 
Vastaus: F1 2013

Voisko joku laittaa jotain infoa mitkä säädöt pitää laittaa milläkin radalla? Tuntuu että ei pysy perässä edes medium vaikeus asteella :)
 
Vastaus: F1 2013

Voisko joku laittaa jotain infoa mitkä säädöt pitää laittaa milläkin radalla? Tuntuu että ei pysy perässä edes medium vaikeus asteella :)

Todella vaikea asia sillä tuo riippuu hyvin pitkälti ajotyylistäsi. Helpoin tapa on Engineer kohdasta varikolla valita Quick setup. Käyttäjien eri foorumeille laitetut säädöt vaativat aika paljon kokeiluja, tosin F1 2012 setupit jotka löysin taulukkona toimiva yllättävän hyvin.

Muutamia setup sivuja:
F1 2013 Setups | RaceDepartment Forums
F1 2013 Setups - F1 Car Setups

EDIT: Unohdin mainita, että setupit vaikuttavat careerissa renkeiden kuluvuuteen aika paljon eli jos kokeilee säätöä jolla pääsee todella kovaa voi olla että kisassa renkaat kuluvat todella nopeasti.

EDIT2: Mielenkiintoinen bugi tuli vastaan online CO-OP championshipissä. Harjoituksisa laittamani asetukset eivät olleet enää aika-ajoissa vaan ne olivat ne keskiarvot :eek:. Säädin etusiipeä mutta aika-ajojen toisella kierroksella sekin oli nollautunut. Onkos muille tapahtunut vastaavaa?
 
Vastaus: F1 2013

En kyllä ymmärrä kun Espanjan gp:ssä vedin aika-ajoissa yhden vedon ja sillä paalulle 0,4sek turvin. Toiseksi tuli Webber joka ajoi viimeisessä sessiossa huimat 7kierrosta.

Kisassa Webber pääsi heti ohi. Suunniteltu pysähdys taisi olla kierroksella 7. Mulla renkaat kuori kierroksella 5, Webber tuli varikolle kierroksella 8.

Erikoista tässä oli myös se, että lähes joka mutkassa Webber avasi äänestä päätellen kaasun 30-40m ennen mua ja ilman mitään sutimista. Mulla suti kokoajan ja en voinu millään availla niin aikaisin kaasua. Jarruissa sitten saavuin taas.

Ei ihan mene nallekarkit tasan ton renkaiden kulutuksen suhteen. Onneksi tiesin, että tulee sade ja otin uudet pehmeät renkaat alle. Kun toinen satsi loppui, olikin aika vaihtaa välikelin nakit alle. Taktikoin jo aika-ajoissa säädöillä sadetta varten, joten loppukisan olin ylivoimainen.. Ketuttaa siltin tuo rengaskuluma.
 
Vastaus: F1 2013

En kyllä ymmärrä kun Espanjan gp:ssä vedin aika-ajoissa yhden vedon ja sillä paalulle 0,4sek turvin. Toiseksi tuli Webber joka ajoi viimeisessä sessiossa huimat 7kierrosta.

Kisassa Webber pääsi heti ohi. Suunniteltu pysähdys taisi olla kierroksella 7. Mulla renkaat kuori kierroksella 5, Webber tuli varikolle kierroksella 8.

Erikoista tässä oli myös se, että lähes joka mutkassa Webber avasi äänestä päätellen kaasun 30-40m ennen mua ja ilman mitään sutimista. Mulla suti kokoajan ja en voinu millään availla niin aikaisin kaasua. Jarruissa sitten saavuin taas.

Ei ihan mene nallekarkit tasan ton renkaiden kulutuksen suhteen. Onneksi tiesin, että tulee sade ja otin uudet pehmeät renkaat alle. Kun toinen satsi loppui, olikin aika vaihtaa välikelin nakit alle. Taktikoin jo aika-ajoissa säädöillä sadetta varten, joten loppukisan olin ylivoimainen.. Ketuttaa siltin tuo rengaskuluma.

Jos kyseessä on Career, niin rengaskuluman pitäisi parantua kauden mittaan, myös setupit on aika suuressa roolissa tän vuoden versiossa. Tämä video autto ainakin meikäläistä: http://www.youtube.com/watch?v=VrweVdyUdAg

 
Vastaus: F1 2013

No voi peeveli.

Ois voinu lukea täältä ennen ku lähdin Monacoon..

Toisella setillä 14 kierrosta. Vikalla setillä oli vain 13kierrosta, mutta renkaat suli alle. Vikassa mutkassa perä alta ja osuma toiseen autoon. Tästä aikarangaistus. Maalissa ykkössija vaihtuu sijaan 7 ja rangaistus päälle ja lopputuloksissa 14. Kyllä pisti vihaksi, vaikka keskipätkän kisasta ajoin rich ja standardi asetuksilla, vikan osuuden kokonaan leanilla ja siltin suli alle kaks kierrosta aikasemmin ku edellinen satsi.

Täytyy testata.
 
Vastaus: F1 2013

Noniin. Kanadan kisa ajettu, enkä tiedä onko tämäkään nyt niin kivaa. Kaikki säädöt oli oletuksissa ja muutin ainoastaan siipeä et on suorilla hyvä vauhti. Jousien jäykkyys ykköseen ja camper minimiin.

Tulos: 50% kisassa suunnitellun kolmen stopin sijasta pääsin kahdella stopilla kisan läpi. Ja väitän, että ei ois monesta kierroksesta jäänyt kiinni et ois menny vaikka yhdellä stopilla. Jätin vaan renkaat suht hyvään kuntoon kun tulin varikolle.

Ehkä hieman liian helppo voitto tämän takia tuli.
 
Vastaus: F1 2013

Ei oo botit mitään tyhmyyksiä tehnyt toistaiseksi, mutta sensijaan todella huikeita vääntöjä olen saanut aikaiseksi. Monacossa minä Lotuksella ja Alonso koettiin hieno taistelu. Tein virheen radan ekassa mutkassa ja siinä ylämäessä Alonso pääsi rinnalle. Vedettiin joka mutka rinnakkain tunneliin asti. Ekaa kertaa missään ajopelissä on saanut moista fiilistä AI:tä vastaan taistelusta.
 
Vastaus: F1 2013

Nuo 90-luvun autot ja radat on DLC Packeja eli jossakin pelikotelon sisällä on koodi jolla ne saa ladattavaksi PSN Storesta/Xboxin kauppapaikalta.

Voisko joku jeesaa, en tiedä miten saan ladattua -90 luvun autot, mulla on Classic Edition ja pelin kansissa on koodi mukana.
 
Ylös Bottom