Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Digital Foundryn vertailuvuorossa Resident Evil Revelations 2. Molemmat konsoliversiot ovat 1080p-resolla FXAA-reunanpehmennystä käyttäen ja koettavat tähdätä 60 ruutukuvaan sekunnissa, mutta syystä tai toisesta PS4-versio jää välillä varsin kauas tavoitteesta. Myös nk. specular mapit ovat Sonyn alustalla matalammalla tarkkuudella.

To start, we were at least happy to see a full 1920x1080 presentation on both new consoles, albeit with a rather basic FXAA implementation handling anti-aliasing duties. Capcom's FXAA implementation produces relatively clean edges but also suffers from mild texture blurring on distant surfaces. Both versions also make use of what appears to be full 16x anisotropic filtering with sharp, clean textures visible at any angle.

&

Textures are muddy and often of a low resolution while the precious few objects dotted around the environment never really sit well within the scene. When combined with some unattractive specular highlights, many of the games surfaces are left looking muddy and indistinct. Worse still, the PlayStation 4 version of the game appears to use lower resolution specular maps compared to the PC and Xbox One releases.

&

On the surface, the two console iterations of the game look mostly identical but an unexpected differentiator arises when it comes to performance. To put it simply, the PlayStation 4 version of the game runs noticeably worse than the Xbox One release. Right from the start we noted a few extra dips here and there on PS4, even though a couple of scenes do run touch faster on Sony's box. Once we set foot outdoors though, things quickly go pear-shaped for PS4. Nearly every outdoor section struggles on Sony's platform, with a large forest scene in particular falling under 30fps regularly, while those same sections on Xbox One averaged between 50-60fps by comparison.
Voitto konsolien kaksintaistelussa meni tällä kertaa siis aika selvästi Xbox One -versiolle. Aika näyttää, ovatko peeäsnelkkukelkun ruudunpäivitysongelmat korjattavissa päivityksellä.

While both console versions are quite playable, the massive hitches in performance experienced in certain sections on the Sony platform left us preferring the Xbox One version.

&

... we sincerely hope Capcom solves its PlayStation 4 optimisation issues and delivers a more solid experience.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Twitterissä keskustellaan parasta aikaa tulevasta Battlefield: Hardlinesta. Kehittäjä Visceral Games on julkistanut, että molemmat uuden sukupolven versiot pyörivät nettiräiskinnälle vaaditusti 60 FPS, mutta resoluutioissa on eroja: PS4 on 900p, kun X1 taas on 720p. Peilaten jouluksi 2013 ilmestyneeseen Battlefield 4:ään luvut eivät ole yllättäviä.

Jäädään toki seuraamaan kohtuullisella mielenkiinnolla, onko pelin eri konsoliversioissa muita eroja.

Lähde: https://twitter.com/VisceralGames/status/574683419226980352
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Twitterissä keskustellaan parasta aikaa tulevasta Battlefield: Hardlinesta. Kehittäjä Visceral Games on julkistanut, että molemmat uuden sukupolven versiot pyörivät nettiräiskinnälle vaaditusti 60 FPS, mutta resoluutioissa on eroja: PS4 on 900p, kun X1 taas on 720p.

Kuten Twitterin puolella käy ilmi, suurin kysymys tuntuu olevan miksei 1080p? #Nextgen_on_vitsi #pcmasterrace #rahat_loppu #optimointi_kusee #EA_on_pelialan_syöpä

Olisihan se mukavaa, että olisi 1080p, mutta oikeasti mitä väliä, jos peli on hyvä? Toki peli näyttäisi piirun verran komeammalta, mutta yllättävän hyvältä 720p pelitkin ovat omalta +50" ruudulta näyttäneet. 60fps > 1080p, imo. Pitäisikö sitten kehittäjien pikkuisen laimentaa sitä graafista ilotulitusta, että saataisiin 1080p/60fps?
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Kehitystä ei tapahdu jos vain tyydytään nykytilaan. Kyllä lähtökohtana pitää olla korkeammat tavoitteet kuin ex-genin 720p, vaikka se niin "kivalta yhä näyttäisi". Kuvaruutujen koko tulee kasvamaan tässä sukupolvessa välille 65-80". Luulen resoluution merkityksen osaksi tästä syystä korostuvan entisestään.

Ihminen asuisi yhä luolassa, ellei eräät olisi uskaltaneet mukavuusalueen ulkopuolelle.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Kehitystä ei tapahdu jos vain tyydytään nykytilaan. Kyllä lähtökohtana pitää olla korkeammat tavoitteet kuin ex-genin 720p, vaikka se niin "kivalta yhä näyttäisi". Kuvaruutujen koko tulee kasvamaan tässä sukupolvessa välille 65-80". Luulen resoluution merkityksen osaksi tästä syystä korostuvan entisestään.

Ihminen asuisi yhä luolassa, ellei eräät olisi uskaltaneet mukavuusalueen ulkopuolelle.


Itse uskon, että kehitystä tapahtuu kummallakin konsolilla vielä huomattavasti. Eihän PS3/X360:n pelit näyttäneet alussa kovinkaan hyvältä. Verrattuna siihen mitä ne loppuvaiheissa näytti. Siitä en tiedä kummasta on enemmän kyse. Konsoleista vai pelien tekijöistä? Luultavasti osa johtuu siitiäkin ettei kehittäjät vielä "osaa" kunnolla konsoleiden uutta tekniikka.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

PHP:
Kehitystä ei tapahdu jos vain tyydytään nykytilaan. Kyllä lähtökohtana pitää olla korkeammat tavoitteet kuin ex-genin 720p, vaikka se niin "kivalta yhä näyttäisi". Kuvaruutujen koko tulee kasvamaan tässä sukupolvessa välille 65-80". Luulen resoluution merkityksen osaksi tästä syystä korostuvan entisestään.

Joo joo, mutta silti 60fps > 1080p. Ei kai kukaan nykytilaan haluakkaan tyytyä. Aivan varmasti kehittäjilläkin on mielessä FullHD:t, mutta jos peli ei pyöri, niin pakko tiputtaa resoluutiota. Toistan siis kysymyksen: Pitäisikö sitten kehittäjien pikkuisen laimentaa sitä graafista ilotulitusta, että saataisiin 1080p/60fps? Ensimmäisen vuoden aikana kuitenkin näyttäisi siltä, ettei 1080p/60fps ole ihan helppo pala konsolien tehoilla. Toivottavasti tämä tilanne muuttuu.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Pitäisikö sitten kehittäjien pikkuisen laimentaa sitä graafista ilotulitusta, että saataisiin 1080p/60fps?

Ei pitäisi, ei ainakaan BäFän tapaisissa nettiräiskinnöissä, joissa tasainen FPS on erittäin tärkeää. Enemmän kiinnittäisin kuitenkin huomiota siihen faktaan, että markkinoilla on kaksi käytännössä saman hintaista konsolia P ja X, joista toinen kykenee esim. nyt BäFän tapauksessa samalla määrällä silmäkarkkia resoluutioon 900p, kun toinen jää taas resoluutioon 720p.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Kyllä pitäisi. Sanotaan vaikka että tuo bäfän graafiset asetukset ovat siinä PC:n high luokkaa. Jos ne tiputettaisiin mediumille jotta saadaan 1080p niin helposti pelinäyttäisi silti paremmalta kun ei tarvi mitään skaalausta harrastaa. Ja tämä siis perus pentin full-hd töllöstä katsottuna.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Ei pitäisi, ei ainakaan BäFän tapaisissa nettiräiskinnöissä, joissa tasainen FPS on erittäin tärkeää. Enemmän kiinnittäisin kuitenkin huomiota siihen faktaan, että markkinoilla on kaksi käytännössä saman hintaista konsolia P ja X, joista toinen kykenee esim. nyt BäFän tapauksessa samalla määrällä silmäkarkkia resoluutioon 900p, kun toinen jää taas resoluutioon 720p.

Juurihan Bäfän kaltaisissa peleissä näin pitäisi tehdä heti ensimmäisenä, että saataisiin 1080p ja 60fps.

Miksi pitää kiinnittää enemmän huomiota siihen, että toinen puskee ulos 900p ja toinen 720p? Kumpikaan ei nyt kuitenkaan pääse 1080p:hen.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Dragonball Multiverse ei ole nykykonsoleilla kummoinen ilmestys, ja häviää PC-versiolle tosta noin vaan. Hyvänä puolena PS4- ja Xbox One -versiot ovat käytännössä identtiset. Lisämääreinä mainittakoon 1080@30 fps ja FXAA-reunanpehmennys.

Overall, even from its best side, Dragonball Xenoverse is a disappointing showcase for the PS4 and Xbox One. The consoles may achieve visual parity here, but the PC's 60fps lead and superior lighting effects show the intended result - and by extension the weakness of Dimps' engine when faced with new hardware.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Miksi pitää kiinnittää enemmän huomiota siihen, että toinen puskee ulos 900p ja toinen 720p? Kumpikaan ei nyt kuitenkaan pääse 1080p:hen.

Koska ero 900p vs. 720p on kuitenkin kohtuu huomattava, kun oletetaan, että molemmilla resoluutioilla silmäkarkkia on ruudulla saman verran. Tähän kun lisätään vielä, että laitteet maksavat käytännössä saman verran ja lisäksi 900p versio pelistä on saman hintainen kaupassa kuin 720p versio pelistä.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Miksi pitää kiinnittää enemmän huomiota siihen, että toinen puskee ulos 900p ja toinen 720p? Kumpikaan ei nyt kuitenkaan pääse 1080p:hen.

Äskettäisessä uutisessa resoluutio mainittiin yhdeksi merkittävimmistä valintaperusteista kun konsolia hankitaan. Tämä sama voi näkyä myös loppuvuoden Star Wars: Battlefrontissa.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Koska ero 900p vs. 720p on kuitenkin kohtuu huomattava, kun oletetaan, että molemmilla resoluutioilla silmäkarkkia on ruudulla saman verran. Tähän kun lisätään vielä, että laitteet maksavat käytännössä saman verran ja lisäksi 900p versio pelistä on saman hintainen kaupassa kuin 720p versio pelistä.

Eli kysymykseni pysyy: Pitäisikö sitten kehittäjien pikkuisen laimentaa sitä graafista ilotulitusta, että saataisiin 1080p/60fps?

Jos sitten Xboxilla pitäisi laimentaa vähän enemmän kuin pleikkarilla, niin sitten niin tehtäisiin. Se kumpi on tärkeämpää resoluutio vai "silmäkarkki", kun oletetaan että ruudunpäivitys on vakio, on sitten kehittäjien päätettävissä. Nythän se on ollut lähes joka pelissä silmäkarkki ennen resoluutiota.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Eli kysymykseni pysyy: Pitäisikö sitten kehittäjien pikkuisen laimentaa sitä graafista ilotulitusta, että saataisiin 1080p/60fps?

Jos sitten Xboxilla pitäisi laimentaa vähän enemmän kuin pleikkarilla, niin sitten niin tehtäisiin. Se kumpi on tärkeämpää resoluutio vai "silmäkarkki", kun oletetaan että ruudunpäivitys on vakio, on sitten kehittäjien päätettävissä. Nythän se on ollut lähes joka pelissä silmäkarkki ennen resoluutiota.

Missasit viestini pointin. Itselle se on ihan ok, jos peli X on 900p ja 60 FPS, jos sillä saadaan "maksimimäärä" objekteja ruudulle ruudunpäivityksen pysyessä tasaisena. Se on kehittäjästä kiinni, kuinka peli saadaan optimoitua ja johan tuossa jossain todettiin, että Hardlinen kohdalla 1080p/60FPS oli tavoite, mutta siitä jäätiin, syystä tai toisesta.

Itselle taas ei ole ok, tai ainakin ihmettelen suuresti, että on kaksi pelilaitetta, jotka maksavat saman verran, mutta joista toinen "jää selvästi jälkeen" saman pelin kohdalla suorituskyvyssä. Minulle tuottaisi suuria vaikeuksia pystyä perustelemaan kellekään, miksi potentiaalisen ostajan pitäisi "tyytyä" samalla rahamäärällä laitteeseen X, joka pyörittää tämän luokan AAA-pelejä 720p, kun samalla rahalla saa konsolin P, joka pyörittää samoja pelejä 900p.
 
Itselle taas ei ole ok, tai ainakin ihmettelen suuresti, että on kaksi pelilaitetta, jotka maksavat saman verran, mutta joista toinen "jää selvästi jälkeen" saman pelin kohdalla suorituskyvyssä. Minulle tuottaisi suuria vaikeuksia pystyä perustelemaan kellekään, miksi potentiaalisen ostajan pitäisi "tyytyä" samalla rahamäärällä laitteeseen X, joka pyörittää tämän luokan AAA-pelejä 720p, kun samalla rahalla saa konsolin P, joka pyörittää samoja pelejä 900p.
Pelikaverit, yksinoikeuspelit ja/tai ekosysteemi voivat esimerkiksi olla avaimia konsolivalintaan (jos oletuksena on, että henkilö ostaa vain yhden konsolin). Esität, että suorituskyvyn multiplatoissa pitäisi olla yksinomainen ja universaali ostoperuste kaikille ihmisille. Joillekin on, joillekin ei. Myyntiluvut sitten kertovat totuuden.

Mitä uutta tässä nyt on? Samat argumentit ovat pyörineet varmasti jokaisessa konsolisukupolvessa.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Missasit viestini pointin. Itselle se on ihan ok, jos peli X on 900p ja 60 FPS, jos sillä saadaan "maksimimäärä" objekteja ruudulle ruudunpäivityksen pysyessä tasaisena. Se on kehittäjästä kiinni, kuinka peli saadaan optimoitua ja johan tuossa jossain todettiin, että Hardlinen kohdalla 1080p/60FPS oli tavoite, mutta siitä jäätiin, syystä tai toisesta.

Itselle taas ei ole ok, tai ainakin ihmettelen suuresti, että on kaksi pelilaitetta, jotka maksavat saman verran, mutta joista toinen "jää selvästi jälkeen" saman pelin kohdalla suorituskyvyssä. Minulle tuottaisi suuria vaikeuksia pystyä perustelemaan kellekään, miksi potentiaalisen ostajan pitäisi "tyytyä" samalla rahamäärällä laitteeseen X, joka pyörittää tämän luokan AAA-pelejä 720p, kun samalla rahalla saa konsolin P, joka pyörittää samoja pelejä 900p.

Kovin useille se juttu oli nimenomaan se, ettei saatu ulos 1080p, esim. Twitterin perusteella.

Olisihan niitä objekteja voinut siltikin olla maksimimäärä jos esim. jossain varjoissa ja valaistusefekteissä olisi vähän tinkitty ja saatu sitä kautta nostettua resoluutiota. En kuitenkaan ole pelikehittäjä, joten en tiedä kuinka paljon pitäisi riisua silmäkarkkia, että resoluutio saataisiin 1080p:ksi. Voi olla, että tässä tapauksessa olisi pitänyt riisua liikaa ja siksi 900p ja 720p.

Jos kuitenkin pelaat itse PS4:llä (näin siis oletan, korjaa jos olen väärässä), niin miksi xboxin 720p ei ole sinulle ok? Tämähän on muutenkin mielipideasia, mitä ominaisuuksia pelikonsolissaan arvostaa. Eihän sitä pelin ostoa tarvitse perustella kuin itselleen ja silloinhan voit ottaa pleikkaversion 900p resoluutiolla.

PS4:n ja X1:n omistajana käänny silti usein multiplattareissa boksin puolella. Kai olen sitten jotenkin huonompi ihmisenä, kun en arvosta resoluutiota yli kaikkien muiden konsolin ominaisuuksien.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

PS4:n ja X1:n omistajana käänny silti usein multiplattareissa boksin puolella. Kai olen sitten jotenkin huonompi ihmisenä, kun en arvosta resoluutiota yli kaikkien muiden konsolin ominaisuuksien.

Aika lailla tasaiset ominaisuudet ovat kummallakin koneella. Spekseissä vain PS4 vetää jonkin verran pidemmälle. Ilman MS:n töppäilyjä kisa olisi todennäköisesti tiukempi.

Oletan, että ihmiset eivät enää valitse PS4 multiplattien takia, vaan siksi koska niin moni jo omistaa kyseisen laitteen. Tästä syystä MS:n ja Sonyn konsolien kohdalla on näin kova myyntiero. Tämän hetkinen tilanne taitaa olla seuraava: MS: 10-11 miljoonaa VS Sony: 20 miljoonaa kuluttajille asti toimitettua konsolia.

Microsoft ei ole pahemmin sold trough -lukuja jaellut. Sen sijaan tietoa kauppoihin asti toimitettujen pelikoneiden määrästä ollaan tiiviisti annettu ja sen perusteella tein tuon arvion Xbox Onen myynneistä.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Pelikaverit, yksinoikeuspelit ja/tai ekosysteemi voivat esimerkiksi olla avaimia konsolivalintaan (jos oletuksena on, että henkilö ostaa vain yhden konsolin). Esität, että suorituskyvyn multiplatoissa pitäisi olla yksinomainen ja universaali ostoperuste kaikille ihmisille. Joillekin on, joillekin ei. Myyntiluvut sitten kertovat totuuden.

Makuja on tietty monia. Osa on merkkiuskollisia(itsekin olen, tosin Sonyn suuntaan), osa haluaa käyttää tiettyä käyttöjärjestelmää, vaikka noiden tekijöiden takia pitäisikin sitten tyytyä grafiikan puolella vähempään. Valintojen maailma. Tosin itse olisin varmasti valmis totuttelemaan uuteen ohjaimeen/merkkiin/käyttöjärjestelmään, jos sitä kautta saisin rahoilleni tehojen puolesta parempaa vastinetta. Pelimaailmassa ainakin omalla kohdalla tehot ovat tärkeitä: pelaan mieluummin pelin X parasta mahdollista konsoliversiota. Multiplattareiden suorituskyky ei ole ainoa mittari, mutta koska valtaosa peleistä, joita itse pelaan, ovat sellaisia, on se ehkä tärkein kriteeri omalla kohdalla.

Jos kuitenkin pelaat itse PS4:llä (näin siis oletan, korjaa jos olen väärässä), niin miksi xboxin 720p ei ole sinulle ok? Tämähän on muutenkin mielipideasia, mitä ominaisuuksia pelikonsolissaan arvostaa. Eihän sitä pelin ostoa tarvitse perustella kuin itselleen ja silloinhan voit ottaa pleikkaversion 900p resoluutiolla.

Sitä vaan tekniikan alan miehenä lähtee lähes aina liikkeelle siitä ajatuksesta, että käytössä olevilla resursseilla pitäisi pyrkiä saamaan aikaan mahdollisimman tehokas lopputulos. Näin ollen kun molempien konsolien kohdalla puhutaan liki identtisestä rahamäärästä X, joka menee yhden konsolin valmistamiseen, niin sitä vaan ajattelee, että tuolla rahalla X pitäisi pyrkiä mahdollisimman tehokkaaseen lopputulokseen. Kuten tuossa yllä jo todettiin, monet pelaajat saattavat eri syistä olla valmiita joustamaan tuosta ajatuksesta tietyn merkin, ohjaimen, käyttöjärjestelmän tms. johdosta, mikä sinällään ei ole mitenkään väärin. Jokainen saa toki käyttää rahansa kuten haluaa, mutta jos minulta kysytään mielipidettä tai ohjetta konsolin hankintaan, niin pyrin toki ohjaamaan kysyjää perustelluilla numerofaktoilla ja näyttämään, että rahasummalla 400 euroa saa enemmän tehoa ostaessa laitteen P. Varsinkin, jos ostajan pelimaku on sellainen, että se sisältäisi paljon multiplattareita, jolloin tehoerolla varmasti olisi myös merkitystä.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Musta taas tuntuu, ettei resoluutiolla oikeasti ole mitään merkitystä, vaan mielikuvalla.

Uskon, ettei suurinosa pelaajista edes huomaa eroa, mutta kun on uutisoitu, "ettei peli edes pyöri 1080p:llä", niin peli on automaattisesti epäonnistunut jossain asiassa. "Maken isoveli osas sanoa, se luki sen siit uutisesta! Se osaa englantia tosi hyvin!"

Samasta syystä toinen tehokonsoli on jäänyt myynnissä. Eroa laitteiden välillä ei juurikaan ole, mutta kaikille on jäänyt mielikuva, että toinen laite osaa hommansa paljon paremmin. Silti monet tahot ovat kehuneet altavastaajan pelitarjonnan paljon laajemmaksi, mutta ensimmäinen mielikuva on aina ratkaiseva.
 
Vastaus: Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

Vaihdan milloin vaan jonkun bäfän 180 pikseliä, jota ei todellisuudessa käytännössä edes erota, milloin vaan boxin muuten vaan niin hiton paljon monipuolisempaan käyttökokemukseen.
Ja näin olen jo tehnytkin. Ulkopuolistin pleikan kokonaan pojalle piirrettyjen katselukoneeksi.
 
Ylös Bottom