Vastaus: GRID: Autosport
Eilen tuli pelattua lähes 8h tätä. Täytyy sanoa, että 50% voimalla aiheutti T300 ratti aika kipeät kädet.
Koppiautoilla on juuri niin kivaa ajaa kuin niillä vain voi olla. Selkeästi AI:lla on kuminauhaa, mutta ei se ole haitannut.
Lisäksi ajelin pari kautta pikku Formuloilla ja niissä kisailu oli myös todella tiukkaa. Ajan siis sellaisia kisoja, joissa kierroksia on 6-15 per kisa, joten ei ole mitään lyhyitä pyrähdyksiä. Näin koko pelin luonne muuttuu niistä oletus 3kierroksen sprinteissä.
Formulallakin lähdin eräässä kisassa ruudusta neljä. Nousin heti kolmanneksi, mutta sitten mentiin kyllä aivan samaa vauhtia kärkikaksikon kanssa läpi kisan. Taisi olla kierroksella neljä, kun AI kuski edellä menetti hieman pitoa takarenkailta ja sain itse seuraavan mutkan aivan nappiin ja suoralle imussa ja ohi. Sitten viimeisen kierroksen viimeisessä mutkassa imuun ja maalisuoralla nousin kärkeen 0,051sek turvin ja ratkaisin mestaruuden 3 pisteellä. Kyllä siitä tulee aika fiiliksiä.
Toisella kaudella olisin ollut jo varma mestari, mutta viimeisessä viikonlopussa piti painaa aika-ajoon, mutta lipsahti suoraan kisaan. No paniikissa quittia, kun luulin et voin ottaa viikonlopun uusiksi. Mitä vielä. Kisasta tuli keskeytys ja olinkin tippunut sarjassa kolmanneksi.
Näinollen viimeiseen starttiin oli lähdettävä ruudusta 16. Taistelin itseni kohti kärkeä ja olin sijalla neljä, kun kaksi AI kuskia kolaroi edellä. Nousin toiseksi ja viimeisellä kierroksella rajuhko osuma kärkiautoon. Ei ollut oikeastaan kummankaan syy se tilanne kyllä.
Se meni hiekalle pitkäksi, mutta pääsi mun perään kakkoseksi. Nousin itse kärkeen, mutta rengas puhkesi. Viimeisessä pitkässä mutkassa rengas lähti kokonaan vanteelta ja ajauduin pitkäksi varikkomuuriin. Siihen osuttuani pyörähdin ja liukusin takaperin maaliin vain 0,1sekuntia ennen toiseksi tullutta. Tämä voitto auttoi nostamaan minut pisteellä mestariksi.
Huomasin, että peli tarjoaisi myös driftauksia jne, mutta tuskin niihin aion koskea, samoin kuin vanhojen gridien kaupunkiajoon. Open wheelit ja touring carit on mun juttu.
Ajelin kyllä eilen yhden kauden kestävyysajoa, mutta en oikein ymmärrä sen pointtia. Normi sarjoissa kisa kestää 20min, mutta nyt ajetaan kelloa vastaan 20min. Ja se vieläpä loppuu just silloin kun kellossa aika loppuu..ei ajeta edes sitä kierrosta maaliin.
Jotenkin typerää, kun ei tuossa ajassa ehdi tulemaan eroja ja ajetaan vain letkassa normisti kisaa. Ei tunnu kestävyysajolta, jossa on eri luokkia ja ei vielä ratkaise mitään jos joku ohi hetkeksi pääsee.
No illan päätteeksi palasin Touring Car luokkaan ja pääsin vihdoin Focuksesta eroon ja bemarin rattiin. Fordille tavoitteena oli aina joku 8:s sija tms, mutta nyt bemarilla ykkössija. Sen verran harjoitusta ajoin, että tajusin syyn tuolle. Focus sinkoili mihin sattuu ja BMW tuntui kilpa-autolta, joka meni juuri minne halusi.
Innostuin tästä pelistä eilisen aikana niin paljon, että ostin season passin päälle 30euroon. Sieltä tuli hienoja sarjoja lisää, etenkin klassikko touring car luokka oli kova ja 850 farkku Volvo. Voi pojat.
Päivän huimin juttu kuitenkin oli drag packin mukana tullut kiihdytysautoilu ja sieltä funny car luokka. 750km/h taulussa.
ihan sairas auto ajaa, mutta enpä muista ajaneeni koskaan konsolilla kiihdytysautoilua. Siis ei mitään need for Speed systeemiä, vaan siten et oikea rata, joulukuusi lähettää, auto ajetaan oikeaan lähtöpaikkaan jne.
Ensin aika-ajoissa soololähtönä ja sitten semifinaalit jne parilähtönä. Siinä oli kokoajan hymy huulilla, vaikka 9/10 lähdöstä keskeytyi siihen, että auto lähti lapasesta ja ajautui toiselle radalle.
Kokonaisuutena oikeasti todella hyvä ajopeli ainakin ratilla ajettuna ja pidemmillä kisoilla. Ilman uramoodiakin tästä riittäisi iloa muokattavuutensa ansiosta. Juuri sellaiset kisaviikonloput, juuri niillä säännöillä kuin haluat.
Joo, toki AI on ihan kuminauhaa. Oikeastaan siten, että jos olet kärjessä, niin et kauheasti karkuun pääse. Takana ajaessa en vastaavaa huomannut. Välillä AI meni karkuun, jossain kisassa saavutin ja jossain mentiin koko kisa samaa vauhtia. Tiukkojen kisojen tuntu on kuitenkin kokoajan läsnä, eikä siltin ole olo, että tulee huijatuksi.
Toki myös grafiikka on aika utuista, kun tottunut PS4:n driveclubiin esim, mutta ei sekään liikaa haittaa.
Ajomallista voisi myös marista. Jotenkin akselinsa ympäri kääntyvä auto liukkaalla alustalla, mutta siltin samalla pitoa on. Auto siis menee poikittain 90% ajasta, vaikka pitoa on kuin menisi suoraan. Toisaalta ratilla ajaessa tuntuu kuin ratin ja renkaiden välillä olisi kuminauha. Kuitenkin muutaman kierroksen jälkeen tuohon tottui täysin ja ajaminen on ihan pirun hauskaa. Eli kokonaisuutena kun tottui ohjaukseen, niin se on tälle pelille ihan kiva, eikä sekään kovin iso miinus ole.
Suosittelen kyllä season passin ostamista jos peli muuten maistuu.